Mitä syötte aamuisin? Kaurapuuro turvottaa ja pitäisi keksiä jotain muuta
Mitä syötte aamuapalaksi niin, että jaksatte sillä lounaaseen asti? Olen nyt tovin syönyt kaurapuuroa maapähkinävoilla ja hillolla, mutta pian en enää jaksa tätä alituista turvotusta. Puuro pitää nälkää hyvin, mutta turpoan niin paljon, että on todella ikävää kiskoa puristavat ja kiristävät työvaatteet päälle heti aamupalan jälkeen.
Mikä aamupala pitää nälkää edes kohtuullisen hyvin, mutta ei turvota julmetusti? Smoothie ja munakas kävivät mielessä, mutta pitävätkö nälkää? Syön aamupalan yleensä 6:30 ja lounas on klo 11.
Kommentit (354)
Ensin vähän maitoa pohjalle, sitten yleensä jokin hedelmä ja lopuksi kahvia leivän, benecolin ja leikkeleen kanssa. Nopea ja ravitseva.
Ensin vähän maitoa pohjalle, sitten yleensä jokin hedelmä, sitten kahvia hunajan ja kevytkerman kanssa ja pari voileipää benecolin ja leikkeleen kanssa. Hyvin pärjää lounaaseen asti.
Syön yleensä luonnonjogurttia ja härkäpapugranolaa, hiukan hunajaa päälle. Mahdollisesti kourallinen pähkinöitä kans.
Alapeukuttaja, mitä Te itse syötte aamuisin?
itse vaihdoin kaurapuuron lidin luomu ruishiutalepuuroon. tulee oikein hyvä olo.
- 200g raejuustoa
- 2 leipäsiivua, päälle levite, juusto ja leikkele
- moniporevitamiini 6dl veteen
- kahvia maidolla
Tuolla pitää pärjätä arkena 4h lounaaseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
- 200g raejuustoa
- 2 leipäsiivua, päälle levite, juusto ja leikkele
- moniporevitamiini 6dl veteen
- kahvia maidolla
Tuolla pitää pärjätä arkena 4h lounaaseen saakka.
Söisit paremmin niin pärjäisit ihan oikeasti.
Vuosikausia olen syönyt samanlaisen aamiaisen, joka ei varmasti ole suositusten mukainen, mutta on minun suuni mukainen. Eli iso kupillinen mustaa kahvia ilman sokeria, kaksi juustovoileipää eikä yleensä muuta. Leipä voi olla ruisleipää tai kauraleipää, juusto jotain kohtalaisen mietoa. Jonkin ajan kuluttua jukurttia tai hedelmä. Aina suositellaan, että aamiaisella pitäisi syödä runsaasti kasviksia, mutta minä siirrän ne suosiolla aterioiden kanssa syötäviksi. "Rehut" eivät vain maistu heti aamulla.
Minä olen kyllä puurojen ystävä, ollut aina, mutta aamulla ei heti puuro uppoa, lounaalla kylläkin. Keitän puurot yleensä veteen, mutta kun ainekset alkavat sakoontua, lisään maitoa, mikä tekee puurosta jotenkin lempeämmän. En myöskää tee niin sakeaa puuroa, että tarvittaisiin melkein kirves sen pienimiseen, vaan minun puuroni on jotakin vellin ja perinteisen puuron väliltä. Ja niin, en sotke puuroon mitään muuta kuin ripauksen suolaa ja syödessä voisilmän. Hillot, sokerit, kanelit ja ennen muuta raejuustot saavat jäädä omaan arvoonsa, eivät minun puurooni.
Parin-kolmen munan munakokkeli, 1-2 rkl kuohukermaa ja pieni pala voita. Pitää nälkää paremmin kuin mikään muu aamiainen. Rasvaa ja proteiinia reilusti. Ainakin omat veriarvot ovat hyvät, vaikka useamman vuoden tapa.
Syön joka aamu munakokkelia (6 munaa, kermaa, mausteita ja yrttejä) voissa paistettuna. Pitää nälkää eritttäin hyvin, nälkä tulee vasta n. 10 tunnin päästä eli kaikki napostelu ym jää pois. Seuraavan kerran syön päivällisellä kotiin päästyäni. Munakokkelin kanssa hyvää kahvia kuohukermalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön aamupalaksi kahden munan munakkaan, jossa tilkka kermaa, pinaattia ja juustoraastetta, ja lisäksi 3-4 siivua pekonia. Tällä setillä pärjää kevyesti kuusi tuntia, tarvittaessa pidempäänkin. Eikä turvota. Lisäksi aamukahvissani (latte) on noin 2dl täysmaitoa ja vajaa desi kermaa, sekin pitää nälkää aika hyvin.
Ei kuulosta terveelliseltä. Jokapäiväinen kerma, pekoni ja juustoraaste. Täysmaito, yök!
Kiistaton tutkimusnäyttö sanoo, että tällainen ravinto nostaa kolesterolia ja altistaa sydän- ja verisuonisairauksille.
Toki tälle kaikelle on minunkin mielessäni paikkansa. Täysmaito kuuluu joulupuuroon. Kermaa, pekonia ja juustoraasteita voi syödä joskus. Esim. pasta carbonara, pizza ja ihanan kermaiset jälkiruoat. Miksei joskus joku hemmotteluaamiainenkin. Mutta ei joka päivä. Eikä joka viikko. Ajatuskin kuvottaa, kuinka se kerryttäisi painoa pienikokoiseen naiseen, vaikka liikunkin paljon ja teen fyysisesti melko aktiivista työtä.
Mitä eroa on juustolla raasteena tai siivuna leivän päällä?
Aika moni kuitenkin syö aamulla sen voileivän päällisillä, joka usein on juustoa.
En minä ole väittänyt mitään juustoviipaleista.
Juustoissa on eroja. On olemassa hiukan vähärasvaisempia juustoja ja toisaalta juustoja, joissa on rasvaa yli 40%. Niin sanottuja kevytjuustojakaan en pidä terveellisinä. Mutta en söisi mitään juustoa päivittäin. En pizzassa, en pastassa, en leivän päällä, en jälkiruokana hillojen tai vadelmien kanssa.
Aamupalani ei ole koskaan "perinteinen" voileipä margariinilla ja juustosiivulla. Syön leipää harvoin, ja silloin sen tärkein ominaisuus minulle on maku. Hyvässä leivässä on rapea ja maukas kuori. Saatan syödä leivän päällä kirnuvoita merisuolalla, mutta se onkin harvinainen herkku.
Oma aamupalani vaihtelee, mutta pyrin siihen, että se sisältää hitaita hiilihydraatteja, kasvikunnan tuotteita ja proteiinia, jotka usein omassa aamiaisessani ovat kasviproteiineja.
Aamiaisen tarve ja koko vaihtelee varmasti ihan henkilöstä toiseen, mutta koko päivän ateriarytmi, vuorokausirytmi, päivän aikana tehtävä työ ja ruokakulttuurikin siihen vaikuttaa. Suomessa on perinteisesti ollut kulttuuri, jossa lounas syödään aikaisin. Keski-Euroopassa kukaan ei syö lounasta klo 11, mutta Suomessa voidaan syödä. Esim. Espanjassa on ihan normaalia mennä syömään illallista klo 21:n jälkeen. Ravintoloissa voi olla myöhään jopa lapsiperheitä. Ja on ihan ymmärrettävää, että jos illallisen on syönyt myöhään, aamulla heti herätessä ei ole iso nälkä. Niissä maissa, joissa illalliskulttuuri on myöhäinen, hyvinkin yleinen aamiainen on vain kahvikuppi pienen leipomotuotteen kera.
Aterioiden välissä ei saa olla liian monta tuntia niin aineenvaihdunta toimii, eikä niin herkästi liho. Liian makea pois ja kuituja ja proteiinia tilalle ja jokunen hedelmä vitamiinia tuomaan.
Vierailija kirjoitti:
Aterioiden välissä ei saa olla liian monta tuntia niin aineenvaihdunta toimii, eikä niin herkästi liho. Liian makea pois ja kuituja ja proteiinia tilalle ja jokunen hedelmä vitamiinia tuomaan.
Älä höpötä tyhmiä.
Suomessa ollessani aamupala koostuu useimmiten kahdesta ruisleipäviipaleesta kermajuuston kera. Joskus maistuu marjajogurtti. Lisäksi juon kahvia tai teetä pari kuppia.
Ulkomailla ollessani aamiainen on vaihtelun vuoksi erilainen. Esimerkiksi Ranskassa syön voisarvia hilloin tai juuston kera ja kahvia.
Kunnon enklantilainen on paras aamiainen.
Syön kauraleivän kalkkunalla, juustolla ja tyyliin kurkulla tai tomaatilla. Hyvin jaksaa lounaaseen asti, vaikka meillä se venyy joskus puoli yhteenkin jos on työpaikalla kiirettä.
Arkiaamuisin en syö mitään. Kun pääsen töihin, juon kahvin mustana. Lounas 11-12 maissa. Lounaan jälkeen jaksaa yleensä hyvin 7-8 tuntia ennen päivällistä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon enklantilainen on paras aamiainen.
Voi että, nyt rupesikin tekemään mieli englantilaista aamiaista! Liian raskas ja työläs työaamuiksi, mutta ehkä ensi viikonlopuksi sitten.
Mä syön Weetos-muroja punaisella vapaan lehmän maidolla tai marjamuromysliä vapaan lehmän jogurtilla ja juon kupin pikakahvia, Pirkan, Xtran, tms. halpaa ja sinne sitä punasta maitoa kans. Hyvin jaksaa lounaaseen saakka, terve ku pukki ja paino kunnossa. ;)