Suomalaisten suolistossa kytee kansantauti
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201806132201010456_we.shtml
Missäpäin Suomea nämä suolistosairaat ovat?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maalta, en juo maitoa, en syö lihaa, en käytä eineistuotteita, en syö rasvaista ruokaa, enkä pahemmin viljaa, enkä ole elämässäni syönyt yhtäkään antibioottikuuria.
Silti sairastuin koliittiin ja elämä on yhtä tuskaa. :(
Mitä sinä syöt?
Gluteeniton, maidoton, paljon kasviksia, kanaa/kalaa/munia. En käytä soijaa tms. Urheilen 3 kertaa viikossa. Itselle vain ei ole koskaan sopinut viljatuotteet tai maito. Elän terveellisesti ja silti sairastuin aivan yhtäkkiä 30 vuotiaana.
Nyt taas vähän tarkkuutta termeihin! En syö lihaa, syön kanaa. Hoh hoijaa.
Minulle ei muuten sovi kananliha. Nauta sopii pienissä määrin. Paremmin sopii sika ja lammas.
No voi hyvää päivää. Minulle PUNAINEN liha aiheuttaa ummetusta, eikä sula kunnolla. Kana on minulle parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maalta, en juo maitoa, en syö lihaa, en käytä eineistuotteita, en syö rasvaista ruokaa, enkä pahemmin viljaa, enkä ole elämässäni syönyt yhtäkään antibioottikuuria.
Mitä sinä syöt?
Gluteeniton, maidoton, paljon kasviksia, kanaa/kalaa/munia. En käytä soijaa tms. Urheilen 3 kertaa viikossa. Itselle vain ei ole koskaan sopinut viljatuotteet tai maito. Elän terveellisesti ja silti sairastuin aivan yhtäkkiä 30 vuotiaana.
Minulle ei muuten sovi kananliha. Nauta sopii pienissä määrin. Paremmin sopii sika ja lammas.
No voi hyvää päivää. Minulle PUNAINEN liha aiheuttaa ummetusta, eikä sula kunnolla. Kana on minulle parempi.
Kyllä, monelle punainen liha aiheuttaa ongelmia. On kuitenkin heitäkin, joille ei sovi broilerin lektiinit/ vähärasvaisuus/ niiden yhdistelmä. Tärkeintä on, että jokainen tunnistaisi omat sopivat ravintoaineensa tai löytäisi sopivan testin niiden toteamiseksi.
Mutta siis edelleen kanakin on lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun oli samantapainen ketju ja mainitsin suomalaisten sairaalloisen omega 6 - rasvojen (rypsi-rapsi, auringonkukka, margariinit - tungetaan joka paikkaan on rypsipossua, auringonkukkaöljyssä lillutettua tonnikalaa, salaatinkastikkeet, ruokakermat -. niissäkin rypisölyä, että siinä teille syy!!!) ,käytön,jotka tutkitusti lisäävät hiljaista tulehdusta, niin mut alapeukutettiin helvettiin.
Mutta olkaa vaan suolistosairauksienne kanssa ja muistakaa paistaa ne lihat rypisöljyssä ja sitten laittaa sitä ruokakermaa jossa kasvisöljyä ja myös salaattinne päälle kasvisöljyästä tehtyä kastiketta. Suolisto kiittää haavautumalla.
Mitä kannattaisi käyttää paistamiseen? Voita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä syöt?
Kyllä, monelle punainen liha aiheuttaa ongelmia. On kuitenkin heitäkin, joille ei sovi broilerin lektiinit/ vähärasvaisuus/ niiden yhdistelmä. Tärkeintä on, että jokainen tunnistaisi omat sopivat ravintoaineensa tai löytäisi sopivan testin niiden toteamiseksi.
Mutta siis edelleen kanakin on lihaa.
Älä unohda, kalassa on suhteessa enemmän lihaa kuin kanassa.
Vierailija kirjoitti:
Neuremmalla lapselleni epäiltiin tulehduksellista suolistosairautta, mutta pitkien tutkimusten jälkeen paljastui suolisto-oireinen allergia.
Hän on allerginen kananmunalle, maidolle, lihalle ja vehnälle.
Vaikein on vehnäallergia ja se saatiin kuriin vasta kun hoksattiin alkaa välttämään kaikkia vehnäpohjaisia aineksia. Glukoosisiirappi, jota nykyään käytetään suurinpiirtein kaikessa on osoittautunut pahimmaksi.Välillä on käynyt mielessä että ehkä kyse ei olekaan allergiasta vaan siitä että nykyinen teollinen ruoka vaan ei ole hyväksi ihmiselle. Jotkut vaan sietävät sitä paremmin ja toiset oireilivat herkemmin.
Suolisto-ongelmat juuri johtavat allergioihin. Kun vuotava suolisto päästää ruoka-aineita verenkiertoon niin immunijärjestelmä alkaa huomata että veressä on vieraita aineita ja oppii vastustuskykeiseksi niitä kohtaan. Tuloksena sitten on se että tulee pikkuhiljaa allergiseksi ruuille jota syö säännöllisesti jos ne ovat edes jotenkuten allergisoivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuremmalla lapselleni epäiltiin tulehduksellista suolistosairautta, mutta pitkien tutkimusten jälkeen paljastui suolisto-oireinen allergia.
Vaikein on vehnäallergia ja se saatiin kuriin vasta kun hoksattiin alkaa välttämään kaikkia vehnäpohjaisia aineksia. Glukoosisiirappi, jota nykyään käytetään suurinpiirtein kaikessa on osoittautunut pahimmaksi.Välillä on käynyt mielessä että ehkä kyse ei olekaan allergiasta vaan siitä että nykyinen teollinen ruoka vaan ei ole hyväksi ihmiselle. Jotkut vaan sietävät sitä paremmin ja toiset oireilivat herkemmin.
Suolisto-ongelmat juuri johtavat allergioihin. Kun vuotava suolisto päästää ruoka-aineita verenkiertoon niin immunijärjestelmä alkaa huomata että veressä on vieraita aineita ja oppii vastustuskykeiseksi niitä kohtaan. Tuloksena sitten on se että tulee pikkuhiljaa allergiseksi ruuille jota syö säännöllisesti jos ne ovat edes jotenkuten allergisoivia.
Totta, mutta silloin kun minulla oli vuotava suoli, minulla ei ollut kuitenkaan vatsassa mitään kipuja. Ainoa suolistoon liittyvä oire oli jatkuva ripuli. Muita oireita sitten riittikin ihan urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun oli samantapainen ketju ja mainitsin suomalaisten sairaalloisen omega 6 - rasvojen (rypsi-rapsi, auringonkukka, margariinit - tungetaan joka paikkaan on rypsipossua, auringonkukkaöljyssä lillutettua tonnikalaa, salaatinkastikkeet, ruokakermat -. niissäkin rypisölyä, että siinä teille syy!!!) ,käytön,jotka tutkitusti lisäävät hiljaista tulehdusta, niin mut alapeukutettiin helvettiin.
Mutta olkaa vaan suolistosairauksienne kanssa ja muistakaa paistaa ne lihat rypisöljyssä ja sitten laittaa sitä ruokakermaa jossa kasvisöljyä ja myös salaattinne päälle kasvisöljyästä tehtyä kastiketta. Suolisto kiittää haavautumalla.
Voi, kookos, oliiviöjy. Ei kuitenkaan neitsyt sellaisia kun ne pilaantuvat helpommin korkeissa lämpötiloissa.
https://www.healthline.com/nutrition/optimize-omega-6-omega-3-ratio#sec…
Myös jotkut exoottisemmat näyttävät hyviltä, esim hasselpähkinä hamppu, macademia,
https://theconsciouslife.com/omega-3-6-9-ratio-cooking-oils.htm
Canola vastaa kai eniten rypsyöljyä. Ei näytä pahalta. En kuitenkaan ole varma asian suhteen.
Auringonkukkaöljy näyttää tuon mukaan ihan kauhealta itsari-öljyltä. Soija myös paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiuantaimakkarassahan ei ole lihaa.
Onpas. Saarioisten versiossa esin 42%. On tärkeää koettaa erottaa erilaiset makkaratyypit toisistaan, niin ei ahdistu.
Onko lihaa vai lihaan verrattavia koneellisesti erotettuja roippeita ja suolenpätkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta silloin kun minulla oli vuotava suoli, minulla ei ollut kuitenkaan vatsassa mitään kipuja. Ainoa suolistoon liittyvä oire oli jatkuva ripuli. Muita oireita sitten riittikin ihan urakalla.
Ei minullakaan ollut muuta kun pikkasen löysä p*ska koko ajan. Suomessa tehtiin mm. peräsuolentähystys ja sanottiin vaan että ihan hyvältä näyttää, ota vaan vähän probiootteja välillä.
Kiva sitten kun ulkomailla menin kunnon testeihin ja kerrottiin että olen allerginen sille sun tälle ja monille vähän harvinaisimmalle jutulle joita söin usein. Sain myös ohjeet jotka oikeasti auttoivat minua.
Ei kyllä ole ensimmäinen kerta kun suomalaisista lääkäreistä on ollut nolla apua. Ja ihan kalliitta yksityisiä sellaisia olen käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan ollut muuta kun pikkasen löysä p*ska koko ajan. Suomessa tehtiin mm. peräsuolentähystys ja sanottiin vaan että ihan hyvältä näyttää, ota vaan vähän probiootteja välillä.
Kiva sitten kun ulkomailla menin kunnon testeihin ja kerrottiin että olen allerginen sille sun tälle ja monille vähän harvinaisimmalle jutulle joita söin usein. Sain myös ohjeet jotka oikeasti auttoivat minua.
Ei kyllä ole ensimmäinen kerta kun suomalaisista lääkäreistä on ollut nolla apua. Ja ihan kalliitta yksityisiä sellaisia olen käyttänyt.
Minä kävin vaihtoehtohoidossa (kutsun itse mielummin täydentäväksi hoidoksi), kun lääkäreistä ei ollut apua. Tehtiin yliherkkyystestit ruoka-aineista sekä verianalyysi, jossa näkyi plasmassa suolen sisältä vuotanut hiiva sekä muita "roskia". Sain hoito-ohjeet ja suoli on nyt taas ehjä.
Olen tajunnut, että tässä maassa lääkärit hoitavat sairautta ja tilanteen pitää mennä äärimmäisen pahaksi ennen kuin mitään tapahtuu. Siksi panostankin tällä hetkellä enemmän terveyden vahvistamiseen ja ylläpitoon ja se tapahtuu muualla kuin lääkärin vastaanotolla (paitsi että onnistuu funktionaalisen lääkärin luona).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä antibiootteja ei pitäisi syödä suun kautta ollenkaan. Vain murto-osa niistä päätyy muuhun kuin tap.pamaan suolistobakteereita.
Voi myös olla, että esim. glyfosaatti tai muut kasvinsuojeluaineet aiheuttavat tätä, koska niiden käyttö on lisääntynyt ja kasvissyönti myös. Liha ei kyllä selitä, sitä on syöty aina.
Lihaa on syöty hyvin niukasti ennen, vain kerran-pari viikossa, ja etenkin prosessoidut lihavalmisteet, esim. makkarat, leikkeleet on havaittu suolisto-ongelmien kannalta riskiksi.
"Sairaudet kasvaneet 2000 luvula räjähdysmäisesti."
1990 -luvulla elettiin vielä keräilijätaloudessa juu. Nyt on vahvaa "vaktaa"
Lihan käyttö on lisääntynty paljon ihan 90-luvulta lähtienkin, vielä 80-luvulla oli ihan tavallista että perunat syötiin pelkan jauhokastikkeen kanssa. Myös leikkeleiden käyttö on moninkertaistunut.
No ei meillä ainakaan pelkkää pottua ole syöty ikinä. Leikkeleitäkin oli, mutta karkkia vaan pieni pussi viikossa ja limsaa ehkä kerran kuussa. Pikaruoka oli tuntematonta ja ainoat einekset olivat pakasteranskalaiset harvakseltaan sekä saunanjälkeinen lenkkimakkaranpätkä alle 100g/ annos.
Turussa asuin, menin uuteen duuniin, jossa tupakoijia katsottiin kieroon eli yritin lopettaa röökaamisen. Viikon lopettelun jälkeen vatsa turposi, sattui, pystyin vain makaamaan sohvalla selälläni.
Lekuriin (epäilin tietenkin syöpää) ja tutkimustulos: colitis ulcerosa.
Puhkeaa usein tupakoinnin lopettamisen jälkeen ja on loppuiän riesa.
Lekurin luvalla poltan edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ruokavalioon hän kehottaa lisäämään kasviksia ja vähentämään punaista lihaa." "niukasti runsassokeirisia ruokia"
Tuo punainen liha on outo syntipukki, ei sitä ole koskaan syöneet paljon muut kuin hyvin varakkaat ja miehet, kun taas sairaudet lisääntyy eniten nuorilla ja naisilla. Sokeria esn sijaan menee aina vain enemmän mitä nuorempi ihminen on.
suolistosyöpiä on eniten paljon punaista lihaa kuluttavilla
Onko eroteltu prosessoitu ja prosessoimaton lihansyöjät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiuantaimakkarassahan ei ole lihaa.
Onpas. Saarioisten versiossa esin 42%. On tärkeää koettaa erottaa erilaiset makkaratyypit toisistaan, niin ei ahdistu.
Onko lihaa vai lihaan verrattavia koneellisesti erotettuja roippeita ja suolenpätkiä?
Sian- ja broilerinliha, vesi, kamara, silava, koneellisesti erotettu broilerinliha, lihaproteiini. Lihapitoisuus 42 %. Liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet 52 %. Lihan alkuperämaa Suomi.
Ihan lihaa suurin osa. Mutta mitä väliä sillä on vaikka olisi persreiän supistajalihasta jos maku on hyvä. Kasvaahan monet perunatkin paskassa ja silti niitä suurin osa ihmisistä massuttaa sen kummempia miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungeissa?
Maalla ollaan niin sairaampia kuin lihavempiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ruokavalioon hän kehottaa lisäämään kasviksia ja vähentämään punaista lihaa." "niukasti runsassokeirisia ruokia"
Tuo punainen liha on outo syntipukki, ei sitä ole koskaan syöneet paljon muut kuin hyvin varakkaat ja miehet, kun taas sairaudet lisääntyy eniten nuorilla ja naisilla. Sokeria esn sijaan menee aina vain enemmän mitä nuorempi ihminen on.
suolistosyöpiä on eniten paljon punaista lihaa kuluttavilla
Onko eroteltu prosessoitu ja prosessoimaton lihansyöjät?
Ei niita old eroteltu. Puhtaan punaisen lihan haitallisuutta ei old exes tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylla. Voi on paras rasva.
Vierailija kirjoitti:
Maito, vilja ja peruna ei nyt oikein voi selittää koska niiden käyttö on koko ajan vähentynyt 70-luvulta lähtien. Nämä sairaudet taas lisääntyneet 90-luvulta alkaen. Ehkä eniten ruokavaliossa on muuttunut einesten käyttö. Voi tosin liittyä lapsuusiän antibioottienkin käyttöön.
Sokerin käyttö on vähintään tuplaantunut 70-luvulta. Lähes kaikki valmiit elintarvikkeet sisältävät sokeria, glukoosia, fruktoosisiirappia, yms.
Sokeri ei ole suolistolle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä antibiootteja ei pitäisi syödä suun kautta ollenkaan. Vain murto-osa niistä päätyy muuhun kuin tap.pamaan suolistobakteereita.
Voi myös olla, että esim. glyfosaatti tai muut kasvinsuojeluaineet aiheuttavat tätä, koska niiden käyttö on lisääntynyt ja kasvissyönti myös. Liha ei kyllä selitä, sitä on syöty aina.
Lihaa on syöty hyvin niukasti ennen, vain kerran-pari viikossa, ja etenkin prosessoidut lihavalmisteet, esim. makkarat, leikkeleet on havaittu suolisto-ongelmien kannalta riskiksi.
Lihassa saamme myös antibioottijäämiä, joita syötetään eläimille. Ovat varmasti lisääntyneet.
Toinen karkea veikkaus: makeutusaineet ja kevytruokavalio. Naiset varsinkin syövät kevyttuotteita.
Itselläni oli omega 6/3 suhde ihan päin mäntyä. Taisia olla 11:1 kun ideaali on alle 2:1. Senkin jälkeen kun otin 4 pilleriä omega3 päivässä (tupla-annos) 3kk ajan oli suhde vieläkin hieman yli raja-arvon.
Enkä edes syönyt mitään ruokavaliota jonka pitäisi olla omega6 korkea. Pelkkä paistinöljy varmaan riitti. Lohta söin 1-2krt vko.
Omega6 kyllä on välttämätön rasva joten sitäkin pitää saada. Ehkä noi hiljaiset tulehdukset johtuvat siitä epätasapainosta omega3 kanssa.