Suomalaisten suolistossa kytee kansantauti
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201806132201010456_we.shtml
Missäpäin Suomea nämä suolistosairaat ovat?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte leivän sisältämän gluteenin määrän yksikköinä?
Mitä tarkoitat? Kaikki "gluteeni" näkyy proteiinipitoisuudessa ja koska vehnässä, ohrassa ja rukiissa on muitakin proteiineja niin koko proteiinimäärä ei edes ole gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Kaikki "gluteeni" näkyy proteiinipitoisuudessa ja koska vehnässä, ohrassa ja rukiissa on muitakin proteiineja niin koko proteiinimäärä ei edes ole gluteenia.
Niin juuri sitä tarkoitan, että mistä yllä olevat henkilöt tietävät paljonko jossain on juuri gluteenia, koska viljassa on muitakin proteiineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito, vilja ja peruna ei nyt oikein voi selittää koska niiden käyttö on koko ajan vähentynyt 70-luvulta lähtien. Nämä sairaudet taas lisääntyneet 90-luvulta alkaen. Ehkä eniten ruokavaliossa on muuttunut einesten käyttö. Voi tosin liittyä lapsuusiän antibioottienkin käyttöön.
Maito ja vilja on nykyään ihan erilaisia kuin 60v sitten. Maito juotiin käytännössä suoraan lehmästä ja leivässä oli viljaa, vettä ja suolaa. Nykymaito käsitellään ties miten ja leivät ovat täynnä lisättyä tärkkelystä ja lisättyä gluteenia ja ties mitä.
Puhumattakaan siitä mitä lehmät söivät tuolloin vs. mitä lehmät syövät nykyään. Samoin torjunta-aineet ym. viljoissa. Jalostuksellakin on ehkä viljan ja maidon siedettävyyttä heikennetty?
Tyhmät peukuttavat tätäkin innolla tietämättä mistään mitään.
Maito on ollut pastoroitua ja muutenkin samalla lailla käsiteltyä jo 60-luvulla. Ainoa muutos on D-vitamiinin lisääminen.
Nyt sitten pohtimaan, josko D-vitaamini aiheuttaa suolistosairauksia.
Samoin leipien lisäaineita on vähennetty sitten saman vuosikymmenen, jolloin ranskanleipää saattoi säilyttää pari viikkoa kaapissa.
Kaikki nämä lisäainesäädökset ovat tiukentuneet niistä ajoista.
D-vitamiinin puutos on tutkitusti yhteydessä suolistosairauksien puhkeamiseen. Googleta jos asia kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri sitä tarkoitan, että mistä yllä olevat henkilöt tietävät paljonko jossain on juuri gluteenia, koska viljassa on muitakin proteiineja.
No puhehan ainakin viimeisissä aihetta käsittelevissä viesteissä on ollut siitä onko leivässä älyvapaita määriä lisättyä gluteenia ja kuinka paljon enemmän viljassa on gluteenia tänä päivänä verrattuna menneeseen. Koska proteiinia ylipäänsä ei ole leivässä taikka viljassa mitään järkyttäviä määriä pidän itse molempia väittämiä liioiteltuina. Se on tietysti mahdollista, että ennen viljassa on ollut merkittävästi erilainen suhde eri proteiinien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Minun esikoisella on ns huono vatsa, diagnoosia ei vielä ole.
Hänellä oli jo vauvana hankalia vatsavaivoja, maitoallergiaa epäiltiin muttei ollut. Siitepölyallergia on ja lievä rasitusastma.
Mutta huono vatsa on minullakin ollut aina, myös veljelläni, isälläni ja mummullani.
Kaikki ns läpipaskoja. Sen kanssa on vaan joutunut opettelemaan elämään.
Nykyaika vie ihmiset lääkäriin, koska pierukaan ei ole hyväksyttyä. Pitäisi olla joku robotti jolla elimistö toimii aina moitteettomasti..
Sinun huono vatsasi ei ole IBD.tä nähnytkään. Sen verran raju sairaus,että taatusti olisit itsekin mennyt lääkäriin. IBD on vakava,hoitamattomana tappava sairaus. Ei ole kyse mistään pieruista tai pienistä vatsanväänteistä.
Luontokontaktien puute varhaislapsuudesta alkaen on todennäköisimpiä syitä. Suolistomikrobisto vinoutuu jo vauvaiästä (pakko mainita imetyskin tai oikeammin sen puute). Leikkipuistoissa on enenevästi keinoainepäällysteet. Kuraleikit ovat pannassa. Lähipuistot monipuolisine kasvistoineen ja immuunivastetta ohjaavine mikrobeineen muutetaan asfaltoiduiksi kerrostalopihoiksi, joissa on pläntti steriiliä nurmikkoa ja pikkusieviä istutuksia, joista lapset pidetään kaukana. Ulkoilu luonnossa vähenee.
Ruoat on steriloituja. Ylihygieeniset vanhemmat pelkäävät "tervettä likaa".
Astma, allergiat, tyypin 1 diabetes, muut autoimmuunisairaudet lisääntyvät vastaavista syistä. Lihavuuskin on suolistomikrobien laatuun liitetty. Immuunipuolustusjärjestelmälle pitää antaa oikeita töitä ettei se ala hyökätä omaa elimistöä vastaan tai allergiassa ylireagoi harmittomaan siitepölyyn tms.
Googlettakaa "hygieniahypoteesi" ja lähimetsien terveysvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen vilja pois ruokavaliosta ja maidonlitkimisen lopetus.
Miksi niistä nykyään sairastutaan mutta ei ennen?
Itselläni suolisto-ongelmat alkoivat samalla, kun olin kovassa stressissä ja burnoutissa. Samaan aikaan sain diagnoosin yleistyneestä ahdistushäiriöstä. Tämän jälkeen olen aloittanut terapian ja lopettanut sokerin, viljan ja kofeiinin käytön. Olo on huomattavasti parempi sekä fyysisesti että psyykkisesti. Maitotuotteista ajattelin vielä luopua, vaikken käytäkään muuta kuin juustoa ja kermaviiliä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No puhehan ainakin viimeisissä aihetta käsittelevissä viesteissä on ollut siitä onko leivässä älyvapaita määriä lisättyä gluteenia ja kuinka paljon enemmän viljassa on gluteenia tänä päivänä verrattuna menneeseen. Koska proteiinia ylipäänsä ei ole leivässä taikka viljassa mitään järkyttäviä määriä pidän itse molempia väittämiä liioiteltuina. Se on tietysti mahdollista, että ennen viljassa on ollut merkittävästi erilainen suhde eri proteiinien välillä.
Millä voit perustella väittämäsi? Jos leivässä olisi viisi prosenttia suolaa, se ainakin olisi järkyttävä määrä.
Eipä ihme. Elintarvikkeisiin lisätään kaikenlaista paschkaa ihan vain täytteen vuoksi. Pääasia on, että saadaan halvalla, paljon ja voittoa tehtaalle.
Ei ennen ole ollut joka ruuassa palmuöljyä (joka tukkii suonet ja tuotahan käytetään - halpaa kun on - täytteenä myös saippuoissa). Sitä on joka paikassa.
Samoin glukoosisiirappia. Mitvit - onko se sokeriakin halvempi aine? Katsoin ihan tavalllisen suklaakermajäätelön sisällysluetteloa ja mitä näinkään? Ei ollut pelkkää kermaa, suklaata, munaa ja sokeria, vaan ennastettua (?) täysmaitoa, voiöljyä (?), glukoosisiirappia (!), kaakaojauhetta, stabilointiaineita pitkä lista ja emulgointiainetta.
Tällaista roskaa me syömme. Ja sitten muka mainostetaan TV:ssä, että menkää äidit vain luomaan uraa ja tarjotkaa huoleti ” muiden äitien tekemää ruokaa.” Ei minun äitini kokkaillut lisäaineilla. Eikä tarjonnut lihapullia, joissa on ”broilerinlihaan rinnastettavia aineksia. Tai kamaraa.”
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme. Elintarvikkeisiin lisätään kaikenlaista paschkaa ihan vain täytteen vuoksi. Pääasia on, että saadaan halvalla, paljon ja voittoa tehtaalle.
Ei ennen ole ollut joka ruuassa palmuöljyä (joka tukkii suonet ja tuotahan käytetään - halpaa kun on - täytteenä myös saippuoissa). Sitä on joka paikassa.
Samoin glukoosisiirappia. Mitvit - onko se sokeriakin halvempi aine? Katsoin ihan tavalllisen suklaakermajäätelön sisällysluetteloa ja mitä näinkään? Ei ollut pelkkää kermaa, suklaata, munaa ja sokeria, vaan ennastettua (?) täysmaitoa, voiöljyä (?), glukoosisiirappia (!), kaakaojauhetta, stabilointiaineita pitkä lista ja emulgointiainetta.
Tällaista roskaa me syömme. Ja sitten muka mainostetaan TV:ssä, että menkää äidit vain luomaan uraa ja tarjotkaa huoleti ” muiden äitien tekemää ruokaa.” Ei minun äitini kokkaillut lisäaineilla. Eikä tarjonnut lihapullia, joissa on ”broilerinlihaan rinnastettavia aineksia. Tai kamaraa.”
No mikä siinä siannahassa nyt yhtäkkiä on vaarallista ja myrkyllistä? Hemmetin herkullista tavaraa, vaikkapa sipseiksi valmistettuna. Onko jotenkin väärin, että se tapettu eläin syödään kokonaan hukkaamatta mitään?
Psylliumkuitu on syy syödä Saarioisten launtaimakkaraa suolisto-oireisiin.
Lauantaimakkara on ravintolisä!
"Psylliumkuitu lievittää ja parantaa jo 90-prosenttisesti ärtynyt paksusuoli -nimisen ikävän vaivan oireita, osoittaa uusi hollantilainen kaksoissokkotutkimus. Lumehoitoon verrattuna psyllium oli kaksin verroin parempaa. Raportin julkaisi 27.8.2009 Euroopan johtava lääkärilehti British Medical Journal. Psyllium on liukenevaa kuitua, jota on monissa suosituissa ravintolisissä."
En ole tutkija, mutta kouluikäisten lasten isä. Itsellä on tunne, että kyse on lopulta ruuan lisääntyvästä prosessoinnista, ruokailutavoista ja piilosokerin saamisesta. Vanhempi poika jo kielsi ostamasta jogurttia aamupalaksi, koska "häntä kiusataan siitä piereskelystä". Testiksi vaihdoin maustamattomaan jogurttiin ja marjoihin, niin jopas katosi ilmavaivat.
Luulen että monia pierettävä olutkin on samanlainen, että ohutsuoli ei ehdi pilkkoa kaikkea sitä sokeria, jolloin sitä pääsee paksusuoleen -> suola/sokeritasapaino järkkyy -> suoli imaisee vettä elimistöstä -> ripuli.
Nykyinen arkikiire myös tekee saman, että ruokaa ei pureskella kunnolla ja hotkitaan nopeasti. Hiilarit ei vaan ehdi imeytyä. Siksi luulen, että moni saa ilmavaivoihin apua VHH:sta, vaikka esim kaksi kertaa hitaampi syömisaika voisi sekin jo auttaa. Ainakin olisi halpa testaus.
Tämä ei ole kaikkia koskeva tietenkään, mutta jotain tämmöistä yleismaailmallista olen itse pähkäillyt ja osin tutkimuksia lukenutkin.
Vierailija kirjoitti:
En ole tutkija, mutta kouluikäisten lasten isä. Itsellä on tunne, että kyse on lopulta ruuan lisääntyvästä prosessoinnista, ruokailutavoista ja piilosokerin saamisesta. Vanhempi poika jo kielsi ostamasta jogurttia aamupalaksi, koska "häntä kiusataan siitä piereskelystä". Testiksi vaihdoin maustamattomaan jogurttiin ja marjoihin, niin jopas katosi ilmavaivat.
Luulen että monia pierettävä olutkin on samanlainen, että ohutsuoli ei ehdi pilkkoa kaikkea sitä sokeria, jolloin sitä pääsee paksusuoleen -> suola/sokeritasapaino järkkyy -> suoli imaisee vettä elimistöstä -> ripuli.
Nykyinen arkikiire myös tekee saman, että ruokaa ei pureskella kunnolla ja hotkitaan nopeasti. Hiilarit ei vaan ehdi imeytyä. Siksi luulen, että moni saa ilmavaivoihin apua VHH:sta, vaikka esim kaksi kertaa hitaampi syömisaika voisi sekin jo auttaa. Ainakin olisi halpa testaus.
Tämä ei ole kaikkia koskeva tietenkään, mutta jotain tämmöistä yleismaailmallista olen itse pähkäillyt ja osin tutkimuksia lukenutkin.
Tähän unohtui vielä yksi mahdollinen mekanismi, eli juodaan liikaa vettä aterian kanssa, jolloin vatsan entsyymit laimentuvat.
Vierailija kirjoitti:
Jugurtit on ihan kauheita sokeripommeja. Vaikka tuleehan niitä sillointällöin itsekkin ostettua. En muuten käytä sokeria missään.
Tuttava elää suunnilleen juotavilla ja milloin milläkin jugurteilla, aikamoinen pullero.
Vierailija kirjoitti:
Psylliumkuitu on syy syödä Saarioisten launtaimakkaraa suolisto-oireisiin.
Lauantaimakkara on ravintolisä!
"Psylliumkuitu lievittää ja parantaa jo 90-prosenttisesti ärtynyt paksusuoli -nimisen ikävän vaivan oireita, osoittaa uusi hollantilainen kaksoissokkotutkimus. Lumehoitoon verrattuna psyllium oli kaksin verroin parempaa. Raportin julkaisi 27.8.2009 Euroopan johtava lääkärilehti British Medical Journal. Psyllium on liukenevaa kuitua, jota on monissa suosituissa ravintolisissä."
Biolatten Havitall on mahtava psylliumtuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä voit perustella väittämäsi? Jos leivässä olisi viisi prosenttia suolaa, se ainakin olisi järkyttävä määrä.
Minkä väittämän? Suola on mineraali, proteiini taas yksi tärkeimmistä energianlähteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä siinä siannahassa nyt yhtäkkiä on vaarallista ja myrkyllistä? Hemmetin herkullista tavaraa, vaikkapa sipseiksi valmistettuna. Onko jotenkin väärin, että se tapettu eläin syödään kokonaan hukkaamatta mitään?
Sehän on parasta lihassa ja ravintorikkain osa. Niin kuin muutkin hyleksityt osat ruhossa. Fileen syöjät ei vain tajuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän unohtui vielä yksi mahdollinen mekanismi, eli juodaan liikaa vettä aterian kanssa, jolloin vatsan entsyymit laimentuvat.
Minä lopetin vuosi sitten juomisen ruokailun yhteydessä ja aloin pureskella ruokani huolellisesti. Syljen koostumus muuttui aika nopeasti.
Vielä yksi lisäys listaasi on vatsahapot. Aina puhutaan liikahappoisuudesta, mutta tosiasiassa moni tekijä aiheuttaa vatsaan vähähappoisuutta ja kävin tutukimuksessa, jossa ongelma todettiin minullakin. Älkää juoko mitään hapotettuja juomia!