Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten suolistossa kytee kansantauti

Vierailija
14.06.2018 |

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201806132201010456_we.shtml

Missäpäin Suomea nämä suolistosairaat ovat?

Kommentit (386)

Vierailija
81/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hirveän tarkoin tutustunut menneiden vuosikymmenien ruokateollisuuteen. Oma mielikuva asiasta on, että ennen 70-80 -lukuja nykyistä huomattavasti suurempi osuus ruuasta oli "luomua" ja lähiruokaa. Automaation ja tehtaiden nousu mahdollisti sen että muutamasta heikkolaatuisesta ainesosasta on saatu tuotettua järjetön määrä syötäväksi tarkoitettuja, toisistaan lähinnä näennäisesti poikkeavia ruuan kaltaisia tarvikkeita. Tämä yhdistettynä kaupungistumisen aiheuttamaan stressiin, ympäristön saastumiseen ja lääketeollisuuden "kukaan ei ole tarpeeksi terve ilman nappeja" -kampanjointiin on omiaan pistämään pakin sekaisin.

Vierailija
82/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kai olla onnekas, kun ei ole moinen sairaus iskenyt, vaikka söin koko lapsuuden ja teini-iän pelkkiä eineksiä ja karkkia ja kaikkea lisäaine-sokerimoskaa. Lihaa söin kyllä olemattoman vähän, se oli minusta pahaa. En myöskään juonut maitoa, sekin oli minusta pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnin lopettaminen provosoi tämän kansantaudin puhkeamista. Ongelma on räjähtänyt käsiin samalla kun Suomesta on tullut yhä tupakanvastaisempi. Tätä tukee monen tuttavan kokemus ja myös itselläni kerittiin IBS diagnosoida noin vuosi tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Aloitin sitten uudelleen tupakoimaan ja oireet katosivat kokonaan. Oikeasti, pystyn syömään nykyään mitä vain kun vielä vuosi sitten sisällä pysyvät ruoka-aineet alkoivat olla pelottavan vähissä, kahden käden sormilla laskettavissa.

Jotain muutahan tässä tietenkin on takana, mutta tämä on asia joka selvästi vaikuttaa ja on näkynyt jo tutkimuksissakin. Mutta siitä ei puhuta, koska ilmapiiri on sellainen ettei tupakasta yksinkertaisesti saa sanoa mitään hyvää. Itse kuitenkin mieluummin otan tupakan tuomat haitat kuin tuon lähes invalidisoivan sairauden. 

Luin jonkin artikkelinkin, että monet lääketieteen tutkijat pitävät selvänä, että tupakka suojaa näiltä suolistosairauksilta. 

Asia tosiaan on vain niin poliittisesti epäkorrekti, että ovat hipihiljaa. 

Onhan tavoitteena Savuton Suomi 2050. Tulossa siis Ripulisuomi 2050 :D

Vierailija
84/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin töissä homeisessa talossa, sain useaan virtsatietulehdukseen ja pariin muuhun tulehdukseen lyhyessä ajassa usean antibioottikuurin. Sitten aloin oksentamaan ja suolisto sekosi. Nyt muutama vuosi myöhemmin voin hyvin, vehnän jouduin jättämään pois, maitoa juon, mutta täytyy vielä keksiä, mikä aiheuttaa älytöntä nivelsärkyä. Joku syy-seuraussuhde tässä on, mutta vaikea todentaa jälkikäteen varmasti.

Tomaatti ja peruna voivat pahentaa nivelsärkyjä. Voisit ehkä testata näiden poisjättämistä.

Vierailija
85/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnin lopettaminen provosoi tämän kansantaudin puhkeamista. Ongelma on räjähtänyt käsiin samalla kun Suomesta on tullut yhä tupakanvastaisempi. Tätä tukee monen tuttavan kokemus ja myös itselläni kerittiin IBS diagnosoida noin vuosi tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Aloitin sitten uudelleen tupakoimaan ja oireet katosivat kokonaan. Oikeasti, pystyn syömään nykyään mitä vain kun vielä vuosi sitten sisällä pysyvät ruoka-aineet alkoivat olla pelottavan vähissä, kahden käden sormilla laskettavissa.

Jotain muutahan tässä tietenkin on takana, mutta tämä on asia joka selvästi vaikuttaa ja on näkynyt jo tutkimuksissakin. Mutta siitä ei puhuta, koska ilmapiiri on sellainen ettei tupakasta yksinkertaisesti saa sanoa mitään hyvää. Itse kuitenkin mieluummin otan tupakan tuomat haitat kuin tuon lähes invalidisoivan sairauden. 

Itsellä kävi juuri näin, lopetin tupakoinnin kolmikymppisenä ja Colitis Ulcerosa iski välittömästi kimppuun, mitään oireita ei aiemmin kyseisestä taudista ollut, eikä elintavat olleet muuttuneet. Taistelin erilaisten lääkitysten ja tutkimusten kanssa puolisen vuotta, ollen samalla masentunut omasta tilasta jossa olin käytännössä sidottu vessanpönttöön. Loppumetreillä ajattelin että "ihan sama" tää ei ole elämän arvoista ja aloitin tupakanpolton 6kk:n tauon jälkeen (tätä ennen noin 15 v-jatkuvaa tupakointia). Oireet katosivat vuorokaudessa. Vieläkin tupakoinnista huolimatta tauti muistuttaa itsestään 2-3 kertaa vuodessa, mutta noin 90% helpompana kuin ilman tupakointia. Silloinkin pikainen kortisonikuuri auttaa, ei tehnyt sitä ennen tupakoinnin aloittamista. Tässä sitten naulaillaan nyt nelikymppisenä arkkunauloja ja olen tyytyväinen elämääni, mielummin otan vähemmän kilometrejä mittariin kuin invalidisoidun näin "nuorella iällä".

Vierailija
86/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnalle räjähtävässä kasvussa olevat kulutustilastot Suomessa, niin ei tarvitse yhtään ihmetellä, mistä johtuu: 

- energiajuomat ja limsat 

- karkit 

- glukoosifruktoosisiirappi 

- karrageeni ja muut emulgointiaineet 

- keinotekoiset makeutusaineet ja muut lisäaineet 

- rypsi- ja muut siemenöljytuotteet 

Ei suolisto ole mikään viemäri. Hyvn helppoa elää niin, että välttää yllämainittuja ja saa nauttia herkullisesta ruuasta.

Vierailija
87/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

maitohappobakteeri jokapäiväiseen käyttöön ja kauratuotteita

Maitohappobakteereissa voi olla inuliinia joka ei sovi kaikille, kuten minulle :(

Monashin FODMAP-appsi on luotettavin lähde sopiville ruoka-aineille.

Ei sekään sovi sellaisenaan kaikille. Esimerkiksi itse en siedä appelsiinia hyvin.

Eikä minulle itselleni sovi peruna, mutta on se sentään suuntaa antava apuväline. Ruokaterapeutti jolla kävin diagnoosin jälkeen oli hyödyttömämpi apu :D

Viralliset terapeutit hokee vaan THL:n oppeja. Ruokafanaatikkojakin kannattaa välttää. Inhoan sellaisia, jotka neuvoo toisia tyyliin, että "minulla on keliaki, sinullakin on keliakia" tai "minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, sinullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta". Ei tutkita oikeasti mikä on pielessä.

Vierailija
88/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä erikoiselta, mutta näköjään monet muutkin mieltävät kuvaamasi yhteyden oman tupakointinsa ja suolisto-oireiden välille. Emme tietysti tiedä, mikä tilanne näin kokevilla olisi, jos kukaan ei olisi koskaan aloittanut tupakointia. Ei liene viitteitä siihen, että ennen 1900-lukua, jolloin tupakointi saapui kansan pariin, IBS oli ollut tällä tavalla yleinen. Mielenkiintoinen havainto joka tapauksessa, tiedän myös tapauksen, jossa tupakoinnin lopettaminen on aiheuttanut todella kivuliaat ja lähes koko suun limakalvot peittäneet aftat, joiden poistumista itsestään henkilö ei jaksanut odottaa, vaan tupakoinnin jatkaminen helpotti.

Vierailija
89/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin töissä homeisessa talossa, sain useaan virtsatietulehdukseen ja pariin muuhun tulehdukseen lyhyessä ajassa usean antibioottikuurin. Sitten aloin oksentamaan ja suolisto sekosi. Nyt muutama vuosi myöhemmin voin hyvin, vehnän jouduin jättämään pois, maitoa juon, mutta täytyy vielä keksiä, mikä aiheuttaa älytöntä nivelsärkyä. Joku syy-seuraussuhde tässä on, mutta vaikea todentaa jälkikäteen varmasti.

Näitä kyllä voi todentaa ja apuakin on saatavilla, jos antaa itselleen luvan mennä lääkärin lisäksi täydentäviin hoitomuotoihin.

Taannoin puhuin dosentti Kirsti Vaalin kanssa homealtistukseen ja siihen liittyvän väsymyksen tms oireista. Hän sanoi, että osumaa ottavat rasvakerros, aivot, silmät, suolisto ja pissattaa paljon.

Jos sinulla löytyy motivaatiota ja rahaa, apua on saatavilla paljonkin (ruokavalio, lisäravinteet, elintapaohjeet, geenitestit, verianalyysit). Tärkeintä olisi välttää lisäaltistumisia homeelle sekä vähentää kemikaalikuormaa.

Vierailija
90/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito, vilja ja peruna ei nyt oikein voi selittää koska niiden käyttö on koko ajan vähentynyt 70-luvulta lähtien. Nämä sairaudet taas lisääntyneet 90-luvulta alkaen. Ehkä eniten ruokavaliossa on muuttunut einesten käyttö. Voi tosin liittyä lapsuusiän antibioottienkin käyttöön.

Maito ja vilja on nykyään ihan erilaisia kuin 60v sitten. Maito juotiin käytännössä suoraan lehmästä ja leivässä oli viljaa, vettä ja suolaa. Nykymaito käsitellään ties miten ja leivät ovat täynnä lisättyä tärkkelystä ja lisättyä gluteenia ja ties mitä.

Puhumattakaan siitä mitä lehmät söivät tuolloin vs. mitä lehmät syövät nykyään. Samoin torjunta-aineet ym. viljoissa. Jalostuksellakin on ehkä viljan ja maidon siedettävyyttä heikennetty?

Vierailija
91/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljahan ei käy mitään normaalia evoluutiota vaan siihen verrattavissa etenee valonnopeudella laboratorio/geenimanipulaatiojalostuksella. Vilja tänään ei ole lainkaan sama kuin vilja 70-luvulla. 

Jossain radiohaastattelussa oli asiantuntija puhumassa viljalajikkeista ja hän kertoi, että nykyvehnässä on gluteenia kymmeniä/satoja (en muista kumpi) kertoja enemmän kuin muutamia vuosikymmeniä sitten. Ei siis mitään kaksi kertaa tai kolme kertaa enemmän.

Lisäksi lannoitteet, torjunta-aineet ja kypsyttämisaineet vaihtuvat aikojen saatossa ja samalla maaperä on köyhtynyt. On tutkimuksia, että ruoka on yleensä ottaen huomattavasti ravinneköyhempää kuin 50 vuotta sitten, ei siis prosessoinnin vuoksi vaan raaka-ainetasolla. Siihen voi lisätä vielä prosessoinnin päälle, mikä tappaa monesti entsyymejä ja hyviäkin bakteereja. 

Lihakaan ei ole sama. Ruoholaiduntava naudanliha ei ole ympäristöä tuhoava kasvatustapa ja samaten liha sisältää oikeat omega3 ja muut rasvahappomäärät. Nykyään ei-lajinmukaisesti ruokittu nauta saastuttaa ympäristön sekä antaa lihaa, jossa omega3-pitoisuus on pieni ja omega6-pitoisuus suuri. 

Vanhempi polvi sai rakentaa elimistönsä saasteettomammassa ja antibiootittomammassa, vähemmän säteilevässä ja ravinteikkaammassa/luomummassa maailmassa. Heidän suurin ongelmansa oli ravinnon niukkuus, mutta ei se, että elimistöön kertyy haittaavia asioita. Nuoremmat polvet ovat rakentuneet heikommiksi kasvuiän häiriötekijöiden vuoksi. 

Vierailija
92/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalta, en juo maitoa, en syö lihaa, en käytä eineistuotteita, en syö rasvaista ruokaa, enkä pahemmin viljaa, enkä ole elämässäni syönyt yhtäkään antibioottikuuria.

Silti sairastuin koliittiin ja elämä on yhtä tuskaa. :(

Vierailija
93/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria sekä glukoosi- ja glukoosifruktoosisiirappia lisätään elintarvikkeisiin, koska ne aiheuttavat riippuvuutta. Tämä muoti on tullut jenkeistä, suolistotaudit ovat yleistyneet ihan kaikkialla. 

Vierailija
94/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maalta, en juo maitoa, en syö lihaa, en käytä eineistuotteita, en syö rasvaista ruokaa, enkä pahemmin viljaa, enkä ole elämässäni syönyt yhtäkään antibioottikuuria.

Mitä sinä syöt? 

Vierailija
95/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessoitu mättö, lisä- ja säilöntäaineet, antibioottikuurit, jatkuva sokerinpuputus, viljan ja hiilarimätön syöminen, liiallinen lihankulutus, kasviöljyt, lääkkeiden popsinta joka vaivaan.. Onhan näitä.

Vierailija
96/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni auttoi gluteeniton ja maidoton ruokavalio. Myös tietyt muut ruoat ärsyttävät mahaa, esim sushi ja jotkut salaatit. Ei auttanut kun selvittää kokeilemalla ja jättämällä pois. Naudan ja kanaliha taas sopivat varsin hyvin. Prosessoitua tai sianlihaa en ollut koskaan syönyt.

Probioottivalmisteista monet olivat ihan nollatehoista kuraa. Jos on jotain 1-2 miljardia tai alle pillereitä niin ihan turha ottaa. Joku 5 miljardii ja 5 eri lajia on minimi ja montaa päivässä. Parilta eri valmistajalta kannattaa ottaa samalla koska kaikki eivät näköjään ole mitä lupaavat.

Juomista parhaimmat olivat provita,maidottomat gefilukset ja kombucha. Vesi-, kookoskefiiri ja boorisjuoma (kauhea makukin) eivät auttaneet.

Hapankaali ei mitään auttanut. Eikä sunwic.

Vierailija
97/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohappobakteereista suolistovaivaiselle suosittelisin ehdottomasti vain ja ainoastaan ihmisperäisiä. Maitoperäiset saattavat vain ärsyttää lisää. 

Sunwic ei toiminut minullakaan, Havitall sen sijaan on toiminut. 

Vierailija
98/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kävi juuri näin, lopetin tupakoinnin kolmikymppisenä ja Colitis Ulcerosa iski välittömästi kimppuun, mitään oireita ei aiemmin kyseisestä taudista ollut, eikä elintavat olleet muuttuneet. Taistelin erilaisten lääkitysten ja tutkimusten kanssa puolisen vuotta, ollen samalla masentunut omasta tilasta jossa olin käytännössä sidottu vessanpönttöön. Loppumetreillä ajattelin että "ihan sama" tää ei ole elämän arvoista ja aloitin tupakanpolton 6kk:n tauon jälkeen (tätä ennen noin 15 v-jatkuvaa tupakointia). Oireet katosivat vuorokaudessa. Vieläkin tupakoinnista huolimatta tauti muistuttaa itsestään 2-3 kertaa vuodessa, mutta noin 90% helpompana kuin ilman tupakointia. Silloinkin pikainen kortisonikuuri auttaa, ei tehnyt sitä ennen tupakoinnin aloittamista. Tässä sitten naulaillaan nyt nelikymppisenä arkkunauloja ja olen tyytyväinen elämääni, mielummin otan vähemmän kilometrejä mittariin kuin invalidisoidun näin "nuorella iällä".

Eiköhän se johdu tupakoinnin lopettamisesta johtuneesta stressistä tai jostain immuunipuolustukseen liittyvästä tekijästä. Jos et olisi tupakoinut koskaan, et ehkä olisi sairastunut. Tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa monelle ummetusta, joten ilmiselvästi sillä on vatsaan jotain vaikutusta. Itse olen tupakoinut nuorempana, mutta minulla oli silti samaan aikaan antibioottien laukaisema ibs.

Vierailija
99/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä syöt? 

Gluteeniton, maidoton, paljon kasviksia, kanaa/kalaa/munia. En käytä soijaa tms. Urheilen 3 kertaa viikossa. Itselle vain ei ole koskaan sopinut viljatuotteet tai maito. Elän terveellisesti ja silti sairastuin aivan yhtäkkiä 30 vuotiaana.

Vierailija
100/386 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä syöt? 

Gluteeniton, maidoton, paljon kasviksia, kanaa/kalaa/munia. En käytä soijaa tms. Urheilen 3 kertaa viikossa. Itselle vain ei ole koskaan sopinut viljatuotteet tai maito. Elän terveellisesti ja silti sairastuin aivan yhtäkkiä 30 vuotiaana.

Nyt taas vähän tarkkuutta termeihin! En syö lihaa, syön kanaa. Hoh hoijaa. 

Minulle ei muuten sovi kananliha. Nauta sopii pienissä määrin. Paremmin sopii sika ja lammas.