Jokaisella vaikuttaa nykyään olevan jotain mitä välttelee syömisessä - mitä sinä välttelet ja miksi?
Kiinnostaisi nyt erityisesti te joilla ei ole selkeää allergiaa tms. rajoitetta syömiselle.
Viljatuotteita/gluteenia?
Maitotuotteita?
Lisäaineita?
Valmisruokaa?
Lihaa?
?
(Tai kenties kieltäydyt kokonaan.)
Kommentit (216)
Välttelen einesruokia, teen mieluummin itse alusta loppuun. Yritän vältellä myös punaista lihaa tai ainakin syödä sitä suositusten mukaan. Prosessoituja lihatuotteita syömme aika harvoin.
Herkkuja yritän vältellä, ettei paino lähde nousuun. Leipää syödään vain viikonloppuisin.
Mitään maustettuja jugurtteja ja rahkoja emme osta myöskään. Pyrin käyttämään oliiviöljyä ruoanlaitossa.
Ärtyvän suolen oireyhtymän vuoksi noudatan nykyään FODMAP-ruokavaliota lääkärin suosittelemana, eli vältän esim. kaalia, hunajaa ja muita. Huomasin voivani paremmin hyvin nopeasti. :)
Punaista lihaa syön vain jos kohteliaisuussyistä pakko.
Bimbojen uusi mantra "prosessoidut elintavikkeet". Niin naurettavaa ja säälittävää, en jaksa edes selittäää.
En syö liha- tai maitotuotteita, ml. kana, kananmuna ja kala (jostain syystä monet eivät laske kalaa eläimeksi vaan sanovat olevansa kasvissyöjiä vaikka syövät kalaa).
Välttelen
-leipää jossa on hiivaa, eli käytännössä 99 % kaupan leivistä jää ostamatta
- lisättyä sokeria
- valmisruokia ja pitkälle prosessoituja elintarvikkeita
- lisäaineita
- palmuöljyä
- muoviin pakattuja tuotteita, jos on vaihtoehto. Esim. paprikan ostan aina ilman muovikäärettä.
Välttelen leipää ja juustoa. Omalla kohdalla helpompi pitää paino kurissa, jos ei niitä puputa koko ajan.
Toisinaan herkuttelen juustovoileivällä :D
Olen sekasyöjä ja syön kaikkea (joka hyvää).
Noh, vegaaniruoka ei ole hyvää, joten siitä vois sanoa etä välttelen.
Kasvikset silti hyviä, hyvin laitettuna.
Moni laktoosi-intolerantikko ei voi syödä sieniä. Minä kuulun siihen ryhmään. Lapsena yritin opetella syömään niitä, koska meillä käytettiin sieniä aika paljon, mutta tulin niistä kipeäksi ja pahoinvoivaksi, joten lopetin sitten niiden syönnin. Aikuisena olen joskus kokeillut syödä sieniä, mutta oireet palaavat eli kyse ei ollut lapsen temppuilusta. Silloin vain ei vielä tiedetty riittävästi edes laktoosi-intoleranssista, saati siitä, että sienet jotenkin liittyisivät kuvaan. Meilläkin laktoosivika oli ainakin kolmessa polvessa eli isoäidillä, äidillä ja minulla, mutta vain minä reagoin myös sieniin.
Toisaalta on sitten joitakin ruoka-aineita, joita karttelen vain siksi, että en pidä niistä tai että ne aiheuttavat pientä vaivaa. Sisäelimet, veri ja äyriäiset eivät vain yksinkertaisesti maistu, joten en niitä syö. Purjo ja valkosipuli maistuisivat kyllä suussa, mutta ne aiheuttavat korvennusta ja närästystä jopa kolmekin vuorokautta syönnin jälkeen. Pieni määrä niitä hyvin kypsennettyinä sopii kyllä. Ja lopuksi vielä sinihomejuusto, joka aiheuttaa minussa puistatuksia, niin juustojen ystävä kuin olenkin.
En syö enää olllenkaan lihaa tai maitotuotteita. Punaisen lihan kulutus pitää kropassa jatkuvasti pientä tulehdusreaktiota käynnissä, ja minun kohdallani se tarkoitti jatkuvia flunssia ja vatsatauteja.
Valkosipuli on itselleni kauhistus. En voi käsittää, miten joku pitää sitä mahtavana mausteena, koska itse en pidä sen hajusta, en mausta enkä olotilasta, joka seuraa, kun syön valkosipulilla maustettua ruokaa. Tulen valkosipulin syömisestä todella huonovointiseksi. Ärsyttää lähinnä tilanteet /ruuat, jotka on valmiiksi tehtyjä eikä minulla ole vaihtoehtoa syödä jotakin muuta. Sitten jää ruoka syömättä, ei siinä sen kummempaa. Onneksi valkosipulin haistaa ja maistaa helposti.
Syön ja olen kiitollinen ihan kaikesta mitä ruokajonosta saa ja dyykatessa löytyy. Lihaa en juuri syö, se ei yleensä ole hyvää kun on tottunut kasvispainotteiseen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuli on itselleni kauhistus. En voi käsittää, miten joku pitää sitä mahtavana mausteena, koska itse en pidä sen hajusta, en mausta enkä olotilasta, joka seuraa, kun syön valkosipulilla maustettua ruokaa. Tulen valkosipulin syömisestä todella huonovointiseksi. Ärsyttää lähinnä tilanteet /ruuat, jotka on valmiiksi tehtyjä eikä minulla ole vaihtoehtoa syödä jotakin muuta. Sitten jää ruoka syömättä, ei siinä sen kummempaa. Onneksi valkosipulin haistaa ja maistaa helposti.
Valkosipulojauhe on erinomainen mauste vaikkapa nautajauhelihan kanssa, ja valkosipulipatonki on tavallista patonkia maukkaampi.
Olen jokseenkin kaikkiruokainen eli minulla ei ole mitään allergioita, joiden takia pitäisi rajoittaa syömisiä. En kylläkään pidä sienistä enkä pienistä ruotoisista tai raakana syötävistä kaloista, vaan minusta lohi ja tonnikala ovat parhaita syötäväksi kelpaavia kalalajeja kunnolla kypsytettyinä.
1. Gluteeni. Syy: Turvotus, ripuli, ihottuma, mutta myös hermostolliset oireet kuten migreeni ja todella paha kierrehuimaus. Ei ole virallista diagnoosia, enkä voi edes hankkia sitä, koska en enää suostu syömään gluteenia vaadittua aikaa (kuukausi). Olen kuitenkin aika varma, että minulla on keliakia, sillä pari muutakin virallisesti diagnosoitua ja lääkittyä autoimmuunisairautta löytyy.
2. Banaani, homejuustot, stevia ja aspartaami, pansuola, mineraalivedet (etenkin kalium tuntuu tökkivän, liekö sama banaanissa ja pansuolassakin), vihreä tee, soija eri muodoissaan. Syy: Nämä kaikki ovat selkeitä migreenitriggereitä. Minulla on nykyään estolääkitys ja triptaanit, mutta välttelen näitä ruokia silti vanhasta tottumuksesta edelleen, koska en muutenkaan tykkää niistä pahemmin.
3. Erilaiset öljyt ja margariinit. Syy: Etenkin öljyjen runsas käyttö sotkee kuukautiskierron (tulee outoa tiputtelua) ja pahentaa kuukautismigreenejä radikaalisti. Käytänkin nykyään voita ja luomutäysmaitoa, koska kolesteroliarvojen puolesta siihen ei ole estettä.
4. Tietyt sitrukset kuten greippi ja sweetie. Syy: Häiritsevät päivittäisten lääkkeideni imeytymistä ja vaikutuksia elimistössä. Mikä on ihan p*rsiistä, koska tykkään esimerkiksi sweetieistä yli kaiken ja syönkin niitä silti "salaa" silloin tällöin lääkärin varoituksista huolimatta.
Ruokavalioni on rajoitteista huolimatta varsin ongelmaton, mitä nyt joskus kaipailen croissanteja ja joitakin mummolasta tuttuja vehnäleivonnaisia. Käytän paljon täysrasvaisia luomumaitotuotteita, koska en saa niistä minkäänlaisia oireita ja olen muutenkin aina tykännyt maidosta ja juustoista.
Olen huomannut, että aasialaiset ruoat mausteineenkin sopivat vatsalleni paljon paremmin kuin "Itämeren ruokavalio", sillä esimerkiksi peruna turvottaa mutta riisi ei. Siksi syön usein mm. intialaista ja thaimaalaista ruokaa.
Lihojen tai kalojen suhteen ei ole mitään ongelmia, kaikki maistuu, etenkin riista.
Olen vegaani lähinnä siksi, että haluan elää mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Soijatuotteita koitan kuitenkin vältellä, koska soijanviljelyä varten raivataan älyttömästi sademetsää. Manteleita ja avokadoa koitan myös ostaa harvemmin, kun niiden tuottamiseen menee niin valtavat määrät vettä.
Sipuli, palkokasvit, kaali, grillimakkarat, ulkomaiset pakastemarjat, sipsit, limpparit, alkoholijuomat. Syön lihaa tosi harvoin. Kanaa ja kalaa syön pääsääntöisesti, öljyt laadukkaita. Yhden avacadon /pvä ja yhden banaanin/pvä.
Kaikki makeutetut mehut on ihan hirveitä litkuja.
Välttelen ruisleipää, koska vatsani ei kestä sitä. Tämä on harmi, koska pidän siitä todella! Joskus on syötävä silti, kun on vaan niin hyvää. Onneksi on myös hyviä kauraleipiä, joita elimistöni kestää paremmin.
Välttelen tietoisesti sokerilimppareita ja hiilihapollisia juomia. Arkena en juo noita lainkaan, viikonloppuisin saatan juoda kevytversioita.
Sinihomejuustoa välttelen, koska en pidä sen mausta.
Punaista kokolihaa välttelen siksi, koska se sulaa huonosti. Pari kertaa vuodessa saatan kuitenkin syödä kunnon pippuripihvin.
Myös makeisia yritän vältellä, mutta ostan yleensä viimeistään viikonlopuksi jonkun namipussin.
Onneksi ei ole mitään sen kummempia allergioita, ja olen melkoisen kaikkiruokainen. Tuo ruisongelmakin on ruvennut vaivaamaan vasta kypsemmällä iällä.
En enää syö Vaasanin, Felixin ja Saarioisten tuotteita, koska ne ovat pahanmakuisia. En myöskään osta valmiiksi siivutettua tai halkaistua leipää. Välillä ei muuta tahdo löytää, mutta sitten en osta leipää ollenkaan. Vieraisilla tietysti täytyy syödä valmiiksi siivutettua, hengissä on selvitty.
Taidankin olla aika nirso, sillä en myöskään syö valkoisia kananmunia, paitsi hotellissa. Jos ruskeita ei ole, kuten useimmissa kaupoissa ei ole, niin sitten ollaan ilman. En myöskään juo muovipullojuomia. Vichy lasipullossa on ihaninta mitä on, sitä ei vain tahdo mistään saada, kun kaupat on niin ihastuneita muovipulloihin. (Olutta kyllä löytyy kymmenittäin eri merkkejä lasipullossa.)
Tämähän jatkuu vielä... En osta isoja mättöpusseja karkkia. Minusta ne on kaamean näköisiä mötiköitä. Ostan karkkiaskeja tai pötköjä, pieniä pakkauksia. Pieni on kaunista :-) Ja kuka hullu oikeasti tarvitsee karkkia niin paljon muutenkaan... En syö tai juo mitään light-tuotteita, en vähärasvaisia enkä aspartaamilla tai stevialla makeutettuja. En osta ikinä mitään hylatuotteita, paitsi smetanaa ei edes ole tavallista tarjolla enää. En syö typerännäköisiä terveysjogurtteja enkä varsinkaan Skyriä tai muita kamalia rahkoja. Punaista viiliä syön ja kunnon sokerijogurttia, jota raikastan maustamattomalla.
En juo ikinä käymällä tehtyä "lonkeroa", vaan oikeaa, joka on tehty ginistä eli poltetusta viinasta. En juo pahvitonkkaviiniä enkä kierrekorkkiviiniä. Enkä muutenkaan juuri muita kuin espanjalaisia viinejä :-)
Tätähän voisi vielä jatkaakin, mutta nyt täytyy taas lähteä kauppaan ;-)
Viljaa ja sokeria välttelen, kofeiini on täyspannassa. Gluteenittomia viljoja syön silloin tällöin, mutta nykyään niitäkin vain harvoin. Sokerin välttelyyn tuskin tarvitsee juuri syytä avata, viljaa taas en syö siksi, että saan siitä sekä vatsavaivoja että päänsärkyä. Maitotuotteista käytän lähinnä kermaviiliä ja juustoa, muiden käyttöön en näe syytä.
Coka colaa. En ole juonut 20vuoteen. Maha ei tykännyt silloin.
Jumalan käskyt ja ihmisten säännöt
Silloin Jeesuksen luo tuli Jerusalemista fariseuksia ja lainopettajia. "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat isien perinnäissääntöjä?" he kysyivät. "Hehän eivät pese käsiään, kun rupeavat syömään."
Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne? Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. Mutta te opetatte, että jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Sen, mitä sinun piti minulta saada, olen luvannut uhrilahjaksi', hänen ei enää tarvitse kunnioittaa isäänsä tai äitiänsä. Näin te olette perinnäissäännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:
Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,
mutta sen sydän on kaukana minusta.
Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä."
Mikä saastuttaa ihmisen
Jeesus kutsui väkijoukon luokseen ja sanoi: "Kuulkaa ja ymmärtäkää. Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos."
Silloin opetuslapset tulivat hänen luokseen ja sanoivat: "Tiedätkö, että fariseukset suuttuivat sinuun, kun puhuit noin?" Hän vastasi: "Jokainen istutus, joka ei ole minun taivaallisen Isäni istuttama, revitään juurineen pois. Älkää välittäkö heistä, he ovat sokeita sokeiden taluttajia. Ja kun sokea taluttaa toista sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan."
Pietari sanoi hänelle: "Puhuit vertauskuvin. Selitä meille, mitä tarkoitit." Jeesus vastasi: "Oletteko tekin yhä noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, että se, mikä menee suusta sisään, jatkaa kulkuaan vatsaan, ja sitten se ulostetaan. Mutta se, mikä tulee suusta ulos, on lähtöisin sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen. Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset ja herjaukset. Nämä ne ihmisen saastuttavat, ei se, että syö pesemättömin käsin."