Jokaisella vaikuttaa nykyään olevan jotain mitä välttelee syömisessä - mitä sinä välttelet ja miksi?
Kiinnostaisi nyt erityisesti te joilla ei ole selkeää allergiaa tms. rajoitetta syömiselle.
Viljatuotteita/gluteenia?
Maitotuotteita?
Lisäaineita?
Valmisruokaa?
Lihaa?
?
(Tai kenties kieltäydyt kokonaan.)
Kommentit (216)
Makeutusaineita ja maitotuotteita välttelen, maitoa menee joskus suklaassa tai kyläillessä tarjolla olevissa ruoissa. Lihan ja munien käyttöä myös vähentelen kokoajan. Kaikissa syynä epäterveellisyys ja/tai omalle keholleni sopimattomuus, mutta lihasta ja munista on yllättävän vaikea luopua kokonaan.
Maksalaatikkoa. Inhottavan makuista!
Vierailija kirjoitti:
Vältän soijaa. Laittaa vatsan kuralle. Yleensä iskee yöllä nukkuessa kova vatsakipu, että meinaan pyörtyä vessaan ja sitten tulee vesipaskaa. Siis raakaa soijaa en syö, mutta nämä ripulit voi iskeä tuotteista, joissa lukee että saattaa sisältää soijaa.
Olin juhlissa ja luulin syöväni tavallista jätskiä. Syötyäni kuulin, että olikin soija jäätelöä.. Tiesi sitten yöllä vessassa ravaamista.
Pitääpä tarkkailla johtuisiko itsellänikin tästä! En normaalisti syö soijaa, koska pidän sitä epäterveellisenä hormonitoiminnalle ja epäympäristöystävällisenä, enkä luota siihen että se ei olisi gm-saastunutta. Mutta koska sitä on tungettu nykyään joka einekseen, niin en aina jaksa olla ehdoton sen kanssa. Ja varsinkaan jos vain "saattaa sisältää".
Ennen mahavaivoja tuli aina makkaroista. Nyt kun olen syönyt vain Snellmanin all natural ja joskus muitakin saman firman makkaroita, maha on ollut ok. Silti satunnaisesti tulee juuri yöllä hirveät vatsanväänteet. Soijaan en ole osannut tätä yhdistää, mutta nyt otan sen tarkkailun alle!
Pierettää ja turvottaa: sienet, punainen liha, linssit, pavut, useimmat valmisruuat, leivät paitsi kaura yms. Näitä siis välttelen.
Lihaa en syö muutenkaan paljoa. Paitsi, että kana ja kala sopii vatsalleni niin niitä kerran pari viikossa.
Karkkeja en osta juuri koskaan, koska niistä tulee huono olo. Suklaasta en pysty luopumaan, vaikka joskus saa turvotuksen/ ilmavaivat aikaan.
Makkaroita ja leikkeleitä en syö. Ällöttää. Samoin erittäin haisevat jäätelöt.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi nyt erityisesti te joilla ei ole selkeää allergiaa tms. rajoitetta syömiselle.
Viljatuotteita/gluteenia?
Maitotuotteita?
Lisäaineita?
Valmisruokaa?
Lihaa?
?(Tai kenties kieltäydyt kokonaan.)
Karkkia en syö. Paitsi silloin kun tekee liikaa mieli. Sama punaisen lihan kanssa. Ja oluen
Huonoja rasvaisia lihoja sekä kaukaa tuotuja ja maitoa.
Välttelen rasvaista lihaa, grillimakkaroita ja sen sellaista. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että tulee liian täysi ja tukkoinen olo. Tuntuu ettei suoli toimi sellaisten jälkeen päiväkausiin...
Välttelen epäterveellisiä ruokia, sokeria ja makeutusaineita. Mutta silloin tällöin kyllä ”nautin” näitäkin. Kaikista tuollaisista tulee tukkoinen olo, turvottaa, kerää nestettä ja on monta päivää väsynyt olo. Ja pidemmän päälle tuollaiset lihottaa, on jo ylipainoa niin ei ole vara saada yhtään lisää.
Vältän maitoa, gluteenia ja kofeiinia.
Jos haluaisin olla terve, poistaisin nuo kokonaan ruokavaliosta mutta se on aika mahdotonta, joten olen koko ajan hiukan sairas ja huonovointinen.
Muutamia kertoja 10 vuoden sisällä olen pystynyt olemaan kokonaan syömättä noita toista kuukautta ja olo oli aivantaivaallinen eli siis periaatteessa normaali.
Noita syömällä olo on turvonnut, sumuinen ja vatsa kuralla.
Välttelen hiivaa kun taidan olla sille allerginen. Kaikista ruuista missä on hiivaa, tulee kamala oksettava olo, ja vasta nyt kun olen tajunnut missä kaikessa sitä hiivaa on ja kun olen nyt lopettanut kokonaan niiden syömisen, niin oloni on ihan erilainen kuin ennen ja tunnen pitkästä aikaa itseni terveeksi.
En vaan voi ymmärtää miksi hiivauutetta pitää tunkea joka paikkaan. Sitä on nakeissa, makkaroissa, lihapullissa, sipseissä, kastikkeissa ja oikeastaan lähes kaikissa valmisruuissa.
Onneksi sentään on olemassa joitain rieskoja mihin ei hiivaa tungeta ja karjalanpiirakoitakin voi sentään syödä.
Rakastan energiajuomien makua mutta välttelen niitä oikeastaan nykyään koska niin epäterveellistä. Silloin tällöin juon. Muita en taida erityisesti vältellä..sokeria, karkkia tms. en tietysti vedä himona koska tykkään olla hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Vältän maitoa, gluteenia ja kofeiinia.
Jos haluaisin olla terve, poistaisin nuo kokonaan ruokavaliosta mutta se on aika mahdotonta, joten olen koko ajan hiukan sairas ja huonovointinen.
Muutamia kertoja 10 vuoden sisällä olen pystynyt olemaan kokonaan syömättä noita toista kuukautta ja olo oli aivantaivaallinen eli siis periaatteessa normaali.
Noita syömällä olo on turvonnut, sumuinen ja vatsa kuralla.
Oletko ihan viisas, noita maintsemisiasi on helppo valttaa ja silti pystyy syomaan hyvin
Etikassa lillutettuja kasviksia, lukuun ottamatta suolakurkkuja. En tykkää niistä ruokien lisukkeena, koska ne ovat liian voimakkaan makuisia.
Yritän vältellä kaljaa onnistumatta siinä.
Purkkihernekeittoa, koska maha ei kestä.