Oletko joskus ollut vegaani mutta palannut takaisin sekasyöjäksi?
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse palannut vegaanista sekasyöjäksi, mutta tunnen muutamia entisiä vegaaneja. Lopettivat laiskuudesta, mielenterveysongelmien takia (kai se rajoitettu ruokavalio voi lisätä joillekin ahdistusta jos ahdistukseen on taipuvainen) tai ihan vain sen takia että kiinnostus lopahti. Kaikista ei ole muuttamaan ruokavaliotaan ja elämäntapojaan pysyvästi.
Ei se ole mikään rajoitettu ruokavalio. Vegaanit syövät keskimäärin paljon monipuolisemmin kuin sekasyöjät, koska joutuvat ottamaan selvää, että mistä saa mitäkin ravintoaineita. Tuttusi ovat varmaan olleet jotain ranskalaiset + vihis + nuudeli + oreo -vegaaneja. Kerran viikossa banaani.
Kuten kaikkia erilaisia lihoja? Uskokaa jo. Ruokanne ei ole monipuolisempaa, vaan aneemisempaa. Sekasyöjä voi syödä kaikkea mitä tekin ja miljoonaa muutakin asiaa.
Sinkkumies[/quote
Mitä mun ruoka sua liikuttaa? Jos liikuttaakin, sä et vaikuta kuin läyhäävältä idiootilta, jolta en omaksu mitään. Vahingossakaan. Punainen liha aiheuttaa syöpää.
Ei muuten aiheuta, älä tällaista väärää tietoa levitä.
Älä vänkytä, olet väärässä. Punainen liha ei ole terveellistä isommissa määrin.
Mikään ei ole terveellistä liikaa syötynä. Mutta ei se liha mitään syöpää aiheuta.
Ei jos kulutus on per päivä alle 50 grammaa.
Punaisen lihan viikkosuositus on 500g, siihen päälle sitten kana/kala
Jep, eli väärässä olit! Syöpää sen todettu aiheuttavan, liha on elimistölle happamuutta aiheuttavaa. Ja kuormittaa näin munuaisia. Pihviateriat siis kannattaa jättää kahteen per vko, ja grillimakkarat ja leikkeet jättää kauppaan, jos terveys kiinnostaa.
Sinkkumies on hyvä Ja referoi tänne sitten missä tutkittu, että vegaani on riskissä masentua, saada syömishäiriön ja kärsiä energiavajeesta. Että se väärää huttua syöttävä trolli on kuka?
Minä en ole maininnut mitään noista, vaan kirjoittajat täällä itse. Tuon energiavajeen olen nähnyt omin silmin, kun vegaaneilla (olen tuntenut muutaman) alkaa kuukauden jälkeen pyörtyily ja kun kylässäkin käydään, niin ollaan kuin haamuja entisestä.
Sinkkumies
Muutama havaintosi ei ole tieteellinen tutkimus. Oliko muuta kuin höpinää ja feikkitarinoita tarjolla? Ei, joten ... hävisit väittelyn.
Ei tämä ole kovinkaan tieteellinen palsta ja jos olisi, niin kukaan ei olisi niin tyhmä, että alkaisi vegaaniksi ;)
Sinkkumies
Ei ole, minä nyt esitin tutkittua tietoa ja perusteen välttää punaista lihaa. Sinä et mitään muuta kuin auoit suutasi, tosin yhtä vaikuttavasti kuin kala kuivalla maalla. Tyhmyyttä on jatkaa sekavaa horinaa kun ei ole tietoa. Vegaanista ja terveysriskeistä ei koko ketjussa muuta kuin keksimäsi provot. Sellasta. Jäähän sinä tänne huutelemaan, muuhun työhön sinusta tuskin onkaan kuin trollaamaan palstalla.
Miten voit esittää tutkittua tietoa punaisen lihan haitoista, ei sellaista tutkimusta ole.
Ei mun ongelma, jos et TIEDÄ, totta silti.
Otanpa nyt ensimmäistä kertaa kantaa tähän. Vähän samanlaista, kuin keskustelisi pilven polttelijoiden kanssa, jotka puolustelevat pilven polttamista alkoholin pahuudella.
Ei kovin korkealentoista vääntämistä.
Jatkakaa.
Sinkkumies
Ottaa näemmä tosi koville! Jaksuhali!
¨No ei niinkään. 50 km meni, vähän on hiki, mutta endorfiinit jyllää nyt. Suihkun kautta palauttava olut ja takas palstailemaan. Makkaraa grillille.
Työkeikalla ensi viikko, tai ainakin osan siitä olen. Jos ei koko viikkoa, niin painelen loppuviikosta mökille.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse palannut vegaanista sekasyöjäksi, mutta tunnen muutamia entisiä vegaaneja. Lopettivat laiskuudesta, mielenterveysongelmien takia (kai se rajoitettu ruokavalio voi lisätä joillekin ahdistusta jos ahdistukseen on taipuvainen) tai ihan vain sen takia että kiinnostus lopahti. Kaikista ei ole muuttamaan ruokavaliotaan ja elämäntapojaan pysyvästi.
Ei se ole mikään rajoitettu ruokavalio. Vegaanit syövät keskimäärin paljon monipuolisemmin kuin sekasyöjät, koska joutuvat ottamaan selvää, että mistä saa mitäkin ravintoaineita. Tuttusi ovat varmaan olleet jotain ranskalaiset + vihis + nuudeli + oreo -vegaaneja. Kerran viikossa banaani.
Kuten kaikkia erilaisia lihoja? Uskokaa jo. Ruokanne ei ole monipuolisempaa, vaan aneemisempaa. Sekasyöjä voi syödä kaikkea mitä tekin ja miljoonaa muutakin asiaa.
Sinkkumies[/quote
Mitä mun ruoka sua liikuttaa? Jos liikuttaakin, sä et vaikuta kuin läyhäävältä idiootilta, jolta en omaksu mitään. Vahingossakaan. Punainen liha aiheuttaa syöpää.
Mikään ei ole terveellistä liikaa syötynä. Mutta ei se liha mitään syöpää aiheuta.
Jep, eli väärässä olit! Syöpää sen todettu aiheuttavan, liha on elimistölle happamuutta aiheuttavaa. Ja kuormittaa näin munuaisia. Pihviateriat siis kannattaa jättää kahteen per vko, ja grillimakkarat ja leikkeet jättää kauppaan, jos terveys kiinnostaa.
Sinkkumies on hyvä Ja referoi tänne sitten missä tutkittu, että vegaani on riskissä masentua, saada syömishäiriön ja kärsiä energiavajeesta. Että se väärää huttua syöttävä trolli on kuka?
Minä en ole maininnut mitään noista, vaan kirjoittajat täällä itse. Tuon energiavajeen olen nähnyt omin silmin, kun vegaaneilla (olen tuntenut muutaman) alkaa kuukauden jälkeen pyörtyily ja kun kylässäkin käydään, niin ollaan kuin haamuja entisestä.
Sinkkumies
Muutama havaintosi ei ole tieteellinen tutkimus. Oliko muuta kuin höpinää ja feikkitarinoita tarjolla? Ei, joten ... hävisit väittelyn.
Ei tämä ole kovinkaan tieteellinen palsta ja jos olisi, niin kukaan ei olisi niin tyhmä, että alkaisi vegaaniksi ;)
Sinkkumies
Ei ole, minä nyt esitin tutkittua tietoa ja perusteen välttää punaista lihaa. Sinä et mitään muuta kuin auoit suutasi, tosin yhtä vaikuttavasti kuin kala kuivalla maalla. Tyhmyyttä on jatkaa sekavaa horinaa kun ei ole tietoa. Vegaanista ja terveysriskeistä ei koko ketjussa muuta kuin keksimäsi provot. Sellasta. Jäähän sinä tänne huutelemaan, muuhun työhön sinusta tuskin onkaan kuin trollaamaan palstalla.
Miten voit esittää tutkittua tietoa punaisen lihan haitoista, ei sellaista tutkimusta ole.
Otanpa nyt ensimmäistä kertaa kantaa tähän. Vähän samanlaista, kuin keskustelisi pilven polttelijoiden kanssa, jotka puolustelevat pilven polttamista alkoholin pahuudella.
Jatkakaa.
Sinkkumies
¨No ei niinkään. 50 km meni, vähän on hiki, mutta endorfiinit jyllää nyt. Suihkun kautta palauttava olut ja takas palstailemaan. Makkaraa grillille.
Työkeikalla ensi viikko, tai ainakin osan siitä olen. Jos ei koko viikkoa, niin painelen loppuviikosta mökille.
Sinkkumies
Sun kuvan kun näin, sanojasi lainatakseni, nousi oksennus kurkkuun. Läski ja plösö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin vegaaniutta tuon vegaanihaasteen verran ja vielä toisen kuukauden perään. Plussat: vatsa toimi kuin unelma ja jonkunasteinen ärtyvä suoli oli mennytttä. Laihduin myös pari kiloa. Miinukset: iltapäivisin minua huimasi hirveästi. en muuten ollut erityisen väsynyt, mutta tuo huimaus oli todella silmiinpistävää.
Nykyisin syön kasvispainotteisesti, hyvin vähän varsinaista lihaa, maitotuotteita lähes ainoastaan juuston muodossa. Jos joku muu laittaisi ruoat, voisin olla vegaanikin (kananmunien poisjättö olisi vaikein leivonnan takia).
Mitä söit lounaalla? Se todennäköisesti selittää huimauksen. Kananmunia ei tarvitse leivonnassa, reseptejä löytyy valtavat määrät. Itse leivon esim. monenlaisia pikkuleipiä ilman munia ja sokeria, siemenleipää, sämpylöitä, rieskoja, hapanleipää, foccacciaa, piiraita, suklaakakkuja, marjapiirakoita, pullaa, raakakakkuja. Nämäkin hakkaavat maullaan ja tietysti terveellisyydellään sekaanileivonnaiset mennentullen.
Voisitko laittaa tänne muutaman parhaimman reseptisi? Olisi kiinnostavaa nähdä, mitä ne sisältävät.
Vierailija kirjoitti:
Pari kuukautta kokeilin, jatkuva nälän tunne sekä energiavaje ajoi takaisin lihan pariin
Oi joi, ei varmaan olisi 50 km fillarilenkit ihan tuosta noin vain onnistuneet?
Sinkkumies
Minulla menee liikaa aikaa tehdä erikseen ruoat sekasyöjille ja itselleni. Toki syömme osittain samoja ruokia. Minulla meni pilalle aina vegaanista makkaroita kun en ehtinyt syömään niitä tarpeeksi nopeasti. Nyt olen lakto-ovo-vegetaristi ihan mukavuussyistä johtuen.
Sen lisäksi minua nyppi kun monissa vegaanituotteissa oli ainakin silloin palmuöljyä, joka voi aiheuttaa Maaseudun tulevaisuuden artikkelin mukaan syöpää.
Voisivatko vegaanit laittaa tänne muutaman tosi herkullisen vegaanireseptin? Haluaisin mielelläni kokeilla. Juuri sellaisia, jotka hakkaa mennen tullen sekaruuan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Minusta tuo 181 on ihan oikeassa: ruoka on yksi elämän suurista nautinnoista, eikä vegaaniruuasta saa millään keinolla yhtä herkullista kuin sekaruuasta. Ei yksipuolistaminen ole monipuolistamista eikä mikään terveellisempi vaihtoehto. Jos tähän lisätään vielä kaikki vegaaniuden mukanaan tuomat sosiaaliset rajoitukset, niin ei kyllä houkuttele ollenkaan.
Huvittavaa tietämättömyyttä ja täydellistä kokemattomuutta vegaaniruokavaliosta. Yksi syy miksi olen vegaani on nimenomaan ruuan herkullisuus. Eihän liharuoka maistu kuin lähinnä verelle, todella pahaa. Myös lihan suutuntuma on kammottava. Ilman kunnon maustamista lihaa saattaa vain aniharvat syödä.
Pystyttekö sekaanit oikeasti ajattelemaan sitä eläintä, joka se lihanköntsäle on vain vähän aikaa sitten ollut? Kykenettekö ihan hyvällä omallatunnolla miettimään pikkuista possua, jolta leikataan kivekset irti, että teidän ei tarvitse syödä pissanmakuisia lihaksia? Onko teistä todellakin ok, että tuotantoeläimet eivät voi elää vapaata, lajityypillistä elämää? Onko teistä teurastus hieno homma? Voisitteko katsella vierestä kun eläintä teurastetaan, voisitteko itse teurastaa eläimen? Oletteko edes tutustuneet esim. kananmunien tuotantoon, sikojen kasvatukseen, maidon tuotantoon?
Mikä saa teidät ajattelemaan, että ihmisellä on oikeus tappaa ja syödä muita eläinlajeja, kun se ei ole mitenkään pakollista? Onko teistä suursikalat hienoja ja siat siellä onnellisia? Tai häkkikanaloiden kanat? Broilerit?
Vegaaniruoka on uskomattoman monipuolista ja kun syö vain kasviksia, niin väistämättä käyttää kasvikunnan tuotteita todella monipuolisesti ja luovasti, ainakin jos haluaa vaihtelua ja haluaa syödä terveellisesti. Olen ihan satavarma, että syön monipuolisemmin ja herkullisempaa arkiruokaa kuin yksikään tämän ketjun sekaaneista.
Minä olen käynyt tutustumassa ukrainalaisten nuorten oloihin kasvistilalla. Aamut alkavat aikaisin ja työ jatkuu myöhälle iltaan. Jonkinlainen tauko välissä. Ei vapaapäiviä. Joka paikkaa särkee. Et näe Suomesta muuta kuin sen tilan ja majoituksesi. Majoituksessa kymmenen kerrossänkyä yhdessä tulikuumassa tuvassa plus yhteiskeittiö. Näköpiirissä ei muita asuinrakennuksia. Siellä ollaan ilman autoa, isäntä autta kauppaan ostoksille, missä ostetaan halvimpia jauhoja, että saadaan leivottua jotain syömistä. Ei ole lintukoto edes Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko vegaanit laittaa tänne muutaman tosi herkullisen vegaanireseptin? Haluaisin mielelläni kokeilla. Juuri sellaisia, jotka hakkaa mennen tullen sekaruuan.
Hehheh ;)
Voit odotella vaikka maailmanloppuun saakka ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies[/quote
Sinkkumies
Sinkkumies
Jatkakaa.
Sinkkumies
Sinkkumies
Sun kuvan kun näin, sanojasi lainatakseni, nousi oksennus kurkkuun. Läski ja plösö.
Älä turhaan alapeukuta! Katso peiliin. Maaseudun Tulevaisuuden mukaan tollaset minimiehet taikinanaamalla ja pallovartalolla räjähtää. Se alkaa päästä ja tuhoaa kehon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Minusta tuo 181 on ihan oikeassa: ruoka on yksi elämän suurista nautinnoista, eikä vegaaniruuasta saa millään keinolla yhtä herkullista kuin sekaruuasta. Ei yksipuolistaminen ole monipuolistamista eikä mikään terveellisempi vaihtoehto. Jos tähän lisätään vielä kaikki vegaaniuden mukanaan tuomat sosiaaliset rajoitukset, niin ei kyllä houkuttele ollenkaan.
Huvittavaa tietämättömyyttä ja täydellistä kokemattomuutta vegaaniruokavaliosta. Yksi syy miksi olen vegaani on nimenomaan ruuan herkullisuus. Eihän liharuoka maistu kuin lähinnä verelle, todella pahaa. Myös lihan suutuntuma on kammottava. Ilman kunnon maustamista lihaa saattaa vain aniharvat syödä.
Pystyttekö sekaanit oikeasti ajattelemaan sitä eläintä, joka se lihanköntsäle on vain vähän aikaa sitten ollut? Kykenettekö ihan hyvällä omallatunnolla miettimään pikkuista possua, jolta leikataan kivekset irti, että teidän ei tarvitse syödä pissanmakuisia lihaksia? Onko teistä todellakin ok, että tuotantoeläimet eivät voi elää vapaata, lajityypillistä elämää? Onko teistä teurastus hieno homma? Voisitteko katsella vierestä kun eläintä teurastetaan, voisitteko itse teurastaa eläimen? Oletteko edes tutustuneet esim. kananmunien tuotantoon, sikojen kasvatukseen, maidon tuotantoon?
Mikä saa teidät ajattelemaan, että ihmisellä on oikeus tappaa ja syödä muita eläinlajeja, kun se ei ole mitenkään pakollista? Onko teistä suursikalat hienoja ja siat siellä onnellisia? Tai häkkikanaloiden kanat? Broilerit?
Vegaaniruoka on uskomattoman monipuolista ja kun syö vain kasviksia, niin väistämättä käyttää kasvikunnan tuotteita todella monipuolisesti ja luovasti, ainakin jos haluaa vaihtelua ja haluaa syödä terveellisesti. Olen ihan satavarma, että syön monipuolisemmin ja herkullisempaa arkiruokaa kuin yksikään tämän ketjun sekaaneista.
Minä olen käynyt tutustumassa ukrainalaisten nuorten oloihin kasvistilalla. Aamut alkavat aikaisin ja työ jatkuu myöhälle iltaan. Jonkinlainen tauko välissä. Ei vapaapäiviä. Joka paikkaa särkee. Et näe Suomesta muuta kuin sen tilan ja majoituksesi. Majoituksessa kymmenen kerrossänkyä yhdessä tulikuumassa tuvassa plus yhteiskeittiö. Näköpiirissä ei muita asuinrakennuksia. Siellä ollaan ilman autoa, isäntä autta kauppaan ostoksille, missä ostetaan halvimpia jauhoja, että saadaan leivottua jotain syömistä. Ei ole lintukoto edes Suomi.
Ei vegaanit tämmöisiä huomaa. Espanjalaisella tomaati hikipajalla, kun tehdään töitä aamusta iltaan ilman minkäänlaisia työehtosopimuksia 1e tunti pimeänä.
Sinkkumies
Olin vegaani noin 8kk, sitte ku mentiin vierailemaan sukulaisten luo ja siellä oli tarjolla poronkäristystä, en halunnut taas sanoa, että en voi tätä syödä. Itselle vegaanius ei ollut mikään eläintenoikeuksien asia vaan enemmän ympäristö. Sitten ajattelin, miksi mitenkään kategorioisin itseni joksikin tietyksi syöjäksi. Jos nyt johonkin kategoriaan pitää pudota niin olen kasvispainotteinen ympäristösyöjä. Niin ja vegaaniksi takaisin sekasyöjäksi, ei mitään terveysmuutoksia. Toki kun aloin vegaaniksi, ekat kuukaudet aivan järkyttävää piereskelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen ihan satavarma, että et. Esim. monia ainesosia ei edes kaupoista usein saa, joita noissa omissa ulkomaisissa ruokakirjoissani on.
Mutta sun subjektiivista käsitystä ei muuta mikään, vaikka mä luettelisin 1000 ruoka-ainetta mitä sä et pysty käyttämään, kun olet vain oman pienen pääsi sisällä asian päättänyt.
Lisäksi mun bravuurejani keittiössä ei yksikään kasvisruoka pese. -Ei koskaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tulin siihen tulokseen, että elämä on liian lyhyt ollakseni vegaani. Hyvä ruoka on yksi elämän suurimmista nautinnoista, ja rajoittava ruokavalio tuntui ankealta.
Ehdin olla 2 vuotta täysvegaani ennenkuin päätin ettei se ole sen arvoista. Vaikka kävin hienoissa vegaaniravintoloissakin niin koskaan, en koskaan syönyt vegaaniruokaa joka olisi saanut minussa aikaan sellaisen wow-efektin, ja tunteen että tätä on pakko päästä uudestaan maistamaan, tästä maksaisin monta kertaa lisää. Toisin kuin normaali ruoka, voisin suoraan listata ainakin 10 ravintolaa ja annosta joiden pelkkä ajatteleminenkin saa veden kielelle. Myös omia ruokia kokkaillessani huomasin, että vegaaniruokiin kului ihan helvetisti mausteita, koska muuten ne eivät maistuneet oikein miltään. Esimerkiksi Chili con Carne on yksi bravuureistani, ruoka jota aina pyydetään mua laittamaan kun joku tulee kylään tms, mutta kun yritin luoda vegaaniversion siitä, lisäsin varmaan 3x enemmän mausteita kuin yleensä eikä siitä siltikään tullut koskaan läheskään yhtä hyvää, rikasta ja vivahteikasta kuin lihaversiosta. Lihassa kun on itsessään niin paljon makua.
Ja kun miettii että yksi maailman herkullisimmista ruoista on kunnon hyvälaatuinen/marmoroitu oikein paistettu pihvi, ei siihen edes tarvitse mitään ylimääräistä suolaa ja pippuria lukuunottamatta, en keksi yhtäkään vegaaniruokavalioon sopivaa ruokaa joka olisi yksinään ilman mausteita niin herkullinen. Tai ravut ja hummeri, jotka vievät kielen mennessään vain olemalla sitä itseään ja ovat kalliin hintansa väärti ihan ilman ylimääräisiä kikkoja. Oikeastaan melkein kaikki merenelävät ovat kunnon makuelämyksiä, joita oli ikävä. Puhumattakaan kaikista maailman ihanista erilaisista juustoista...
Viimeistään lomaillessani 3 viikkoa roadtripillä etelä-Espanjassa tajusin miten ankeaa oli olla vegaani. Siellä kaikkien tapaksien ja seafood-ravintoloiden keskellä, kun matkakumppanini herkuttelivat oikein antaumuksella ja joka annos sai heissä aikaan kunnon ”ooohnammmm” ääntelyitä, mussutin vegeruokiani ja mietin että miksi helvetissä en tälläkin hetkellä nauti valkosipulivoissa paistettuja tuoreita ravunpyrstöjä. Pian sen jälkeen lähdin pikkuhiljaa joustamaan ja tuomaan takaisin eläinkunnan tuotteita. Eettisyys toki mietityttää edelleen ja joka tapauksessa, syön silti enimmäkseen kasvisruokaa, ja kun haluan herkutella juustolla/merenelävillä/lihalla, suosin freerange-tilojen tuotteita vaikka ne tuplasti enemmän maksavatkin.
Tämä viesti kiteytti oikeastaan täydellisesti minunkin ajatukseni vegaaniudesta. Vaikka vegaanit kuinka yrittää vakuutella että vegeruoka on tasan yhtä herkullista, ja herkullisempaakin, kuin sekaruoka, niin kummasti en ole koskaan sellaista aidosti uskomattoman hyvää vegaaniruokaa maistanut, oli tarjoaja sitten vegaaniystävä tai kunnollinen vegaaniravintola. Edelleen valitsen silloin tällöin vegaaniannoksen ja vaikka yleensä ruoka on kyllä hyvää, ei se ole koskaan sellaista ”oumaigaad kuolen tää on niin hyvää tuokaa äkkiä lisää” -elämystä.
Sehän nyt on selvää että kasviksista ei saa yhtä monipuolisia ja rikkaita makuelämyksiä. Jotta kasvisruoasta saisi minkään makuista, siihen on pakko lisätä paljon mausteita. Koska ei voi luottaa voin, kerman, lihan, juuston yms. tuomaan vahvan makukirjon tuomaan moniulotteisuuteen. Kun kysyy ravintolakokeilta että miksi ravintolaruoka on aina parempaa kuin kotiruoka, niin kokit sanoo että kauhistuisit jos tietäisit miten paljon voita ja täyskermaa käytetään ravintoloiden keittiöissä.
Ja btw muutamille tässä keskustelussa, on ihan helvetin typerää yrittää väittää että vegaaniruoka on ihan yhtä monipuolista, koska ihan kirjaimellisesti ja yksinkertaisesti ei voi olla! What? Karsitte armotta pois satoja ruoka-aineita ruokavaliostanne. Sekasyöjä voi syödä _ihan_mitä_tahansa, joten hänen ruokavalionsa on automaattisesti monipuolisempi. Jos ruokavalio rajoittaa makuelämyksistäsi suuren osan pois, se on kaiken logiikan mukaan vähemmän monipuolinen kuin ruokavalio, joka ei rajoita mitään. Tosi ihmeellinen argumentti.
^ ja vegaaniruokavalion kulmakivet, eli tofut, pavut, linssit, quinoat, jne jne. ovat täysin mauttomia yksinään, vaativat kunnon maustekikkailuja antamaan anteeksi olemattoman maun.
Kumma miten tänne on lyötänyt niin paljon ihmisiä joille lihan pois jättäminen on aiheuttanut vakavia terveysongelmia, kun tutkimukset aika yksiselitteisesti sanoo, että kasvissyönti on terveydelle parempi.
Ja nämä siis iso-otantaisia tutkimuksia, toki molempiin ryhmiin mahtuu hyvin ja huonosti syöviä, mutta kasvissyöjät ovat keskiarvoltaan terveempiä.
Kaikkein terveellisintä lienee pescaterismi, eli kala on sallittua.
Olin vegaani varmaan 5 vuotta ja mulla se meni lopulta ihan överiksi, niinkun ortoreksiaksi/anoreksiaksi. Lopulta mulle puhkes kilpirauhasen vajaatoiminta ja kasvoi iso struuma kaulaan, varmaan jodin puutteen ja niukan syömisen takia? Lisäksi B12-arvoni oli mittaamattoman matala eikä elimistöni enää ota sitä ruoasta vaan joudun ottamaan vitamiinin injektiona.
Puolisen vuotta sitten lisäsin ruokavaliooni kananmunat, broilerin ja kalkkunan, olo alkaa olla taas ihmismäinen kun pääsin pahimmista neurooseistani yli.
t: tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Onpä täällä paljon entisiä vegaaneja...hehheh. Kumma kun en itse tunne yhtään entistä vegaania ja olen ollut kasvissyöjä yli 30 v, vegaani reilut 10 v. Huvittavia nämä: vatsa ei kestänyt, lihoin, sairastuin jne. Mitähän te olette oikein syöneet? Yhtä hyvin vegaani voi syödä epäterveellisesti kuin sekaanikin.
Muiden vaivat ja sairaudet ovat sinusta hauskoja? Ootpa mukava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kumma miten tänne on lyötänyt niin paljon ihmisiä joille lihan pois jättäminen on aiheuttanut vakavia terveysongelmia, kun tutkimukset aika yksiselitteisesti sanoo, että kasvissyönti on terveydelle parempi.
Ja nämä siis iso-otantaisia tutkimuksia, toki molempiin ryhmiin mahtuu hyvin ja huonosti syöviä, mutta kasvissyöjät ovat keskiarvoltaan terveempiä.
Kaikkein terveellisintä lienee pescaterismi, eli kala on sallittua.
No niin, siinä järkevä! Juuri näin se menee.
Hippimeinikiä terve! Missä ne kanat ja possut ja lehmät tepsuttaa vapaana ja naapuri käy teurastamassa ruokapöytäänsä.
Laa laa maasta moi!