Oletko joskus ollut vegaani mutta palannut takaisin sekasyöjäksi?
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en oikein ymmärrä tuota "jätän kaikki eläinperäiset tuotteet ruokavaliostani, ja sillä tavalla se monipuolistuu" - logiikkaa. Tässä asiassa Sinkkumies on kyllä ihan oikeassa!
Mä ymmärrän niin, että vegaani, joka on kiinnostunut ruokavaliostaan, ottaa enemmän selvää ravintoaineista ja pyrkii syömään monipuolisesti. Tavallinen sekasyöjä syö niinkuin on "aina syöty" eikä voi ymmärtää näitä hippejä, jotka haluavat tehdä erilailla.
Mutta asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. On sekasyöjiä, jotka syövät monipuolisesti ja tiedostaen, on sekasyöjiä, joiden ruokavalio koostuu perunasta, jauhelihasta ja ketsupista. On vegaaneja, jotka syövät monipuolisesti ja on vegaaneja, jotka ovat vain jättäneet sen jauhelihan perunan kyljestä pois.
Mä vastasinkin lähinnä sille tyypille, joka väittää vegaanien syövän monipuolisemmin. Se on mahdotonta, jos verrataan sekasyöjään joka syö monipuolisemmin, koska sekasyöjällä on satoja eri ainesosia enemmän mitä syödä. (listaltani jäi paljon puuttumaan, kanat, ankat, riista, saksanhirvi, katkaravut jne..)
Sinkkumies
Minä olen kyllä saanut todella monelta sekaanilta palautetta ruoistani. Aluksi he ovat olleet vuosikymmeniä epäluuloisia että eihän jotain linssiä/avokadoa/mitään vihreää tai jänniä mausteita kuten sitruunaruohoa voi syödä. Sitten kun ovat uskaltautuneet maistamaan näitä tekeleitäni niin ovat innostuneet kuinka hyvän makuista on ja ovat alkaneet itsekin tekemään niitä kotonaan. Mutta ei tavallinen perussuomalainen lihaani uskalla kokeilla mitään pupun ruokaa tai muita vöyhötyksiä. Se on heille kunnia-asia. Jopa vegaaninen leipä epäilyttää heitä, niin kuin ollaan jo tästäkin ketjusta saatu lukea.
Itse kun tosiaan aloin kasvissyöjäksi niin kyllä minulle uusi makujen maailma aukeni, löysin niin paljon uusia ruoka-aineita ja reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse palannut vegaanista sekasyöjäksi, mutta tunnen muutamia entisiä vegaaneja. Lopettivat laiskuudesta, mielenterveysongelmien takia (kai se rajoitettu ruokavalio voi lisätä joillekin ahdistusta jos ahdistukseen on taipuvainen) tai ihan vain sen takia että kiinnostus lopahti. Kaikista ei ole muuttamaan ruokavaliotaan ja elämäntapojaan pysyvästi.
Ei se ole mikään rajoitettu ruokavalio. Vegaanit syövät keskimäärin paljon monipuolisemmin kuin sekasyöjät, koska joutuvat ottamaan selvää, että mistä saa mitäkin ravintoaineita. Tuttusi ovat varmaan olleet jotain ranskalaiset + vihis + nuudeli + oreo -vegaaneja. Kerran viikossa banaani.
Kuten kaikkia erilaisia lihoja? Uskokaa jo. Ruokanne ei ole monipuolisempaa, vaan aneemisempaa. Sekasyöjä voi syödä kaikkea mitä tekin ja miljoonaa muutakin asiaa.
Sinkkumies[/quote
Mitä mun ruoka sua liikuttaa? Jos liikuttaakin, sä et vaikuta kuin läyhäävältä idiootilta, jolta en omaksu mitään. Vahingossakaan. Punainen liha aiheuttaa syöpää.
Ei muuten aiheuta, älä tällaista väärää tietoa levitä.
Älä vänkytä, olet väärässä. Punainen liha ei ole terveellistä isommissa määrin.
Mikään ei ole terveellistä liikaa syötynä. Mutta ei se liha mitään syöpää aiheuta.
Ei jos kulutus on per päivä alle 50 grammaa.
Punaisen lihan viikkosuositus on 500g, siihen päälle sitten kana/kala
Jep, eli väärässä olit! Syöpää sen todettu aiheuttavan, liha on elimistölle happamuutta aiheuttavaa. Ja kuormittaa näin munuaisia. Pihviateriat siis kannattaa jättää kahteen per vko, ja grillimakkarat ja leikkeet jättää kauppaan, jos terveys kiinnostaa.
Sinkkumies on hyvä Ja referoi tänne sitten missä tutkittu, että vegaani on riskissä masentua, saada syömishäiriön ja kärsiä energiavajeesta. Että se väärää huttua syöttävä trolli on kuka?
Minä en ole maininnut mitään noista, vaan kirjoittajat täällä itse. Tuon energiavajeen olen nähnyt omin silmin, kun vegaaneilla (olen tuntenut muutaman) alkaa kuukauden jälkeen pyörtyily ja kun kylässäkin käydään, niin ollaan kuin haamuja entisestä.
Sinkkumies
Olen ollut 20 vuotta vegaani, harrastan liikuntaa 1-3 h päivässä lisäksi kävelen ja hyötyliikun yli 20 000 askelen verran päivässä. Energinen olen, syön ja kulutan 3000 kaloria päivässä, tukka ja kynnet kasvaa kohisten, en ole haamu vaan vanttera ja ketterä lievästi ylipainoinen keski-ikäinen nainen.
Osaatko soitella muuta kuin suutasi? Minä osaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin vegaani varmaan 5 vuotta ja mulla se meni lopulta ihan överiksi, niinkun ortoreksiaksi/anoreksiaksi. Lopulta mulle puhkes kilpirauhasen vajaatoiminta ja kasvoi iso struuma kaulaan, varmaan jodin puutteen ja niukan syömisen takia? Lisäksi B12-arvoni oli mittaamattoman matala eikä elimistöni enää ota sitä ruoasta vaan joudun ottamaan vitamiinin injektiona.
Puolisen vuotta sitten lisäsin ruokavaliooni kananmunat, broilerin ja kalkkunan, olo alkaa olla taas ihmismäinen kun pääsin pahimmista neurooseistani yli.
t: tyhmä
Ai, kumma kun mulla tuli kilpparin vajis ihan sekaruokavaliolla.
Ja jos sulle on tullut b12 ja jodin puutos vegaanina, niin se on ihan omaa tyhmyyttä. Vegaani kun ottaa sen b12 vit. purkista, se on lihassa olevien bakteerien muodostama vitamiini.
Itse otan jodia merilevävalmisteesta , 1/4 tl päivässä. Eipä ihan hirveästi vaivaa vaadi.
Sitäpaitsi Suomessa useilla sekasyöjillä on jodin puutos, ja jodia lisätäänkin kanojen ja karjan rehuun, jotta sitä olisi sitten munissa ja maidossa. Eli sekasyöjät saa sen "kierrätettynä" eläimen kautta☺.
Terveysongelmasi johtuivat "niukasta syömisestä" kuten itse sen ilmaisit. Me useat muut vegaanit emme sairasta anoreksiaa tai ortoreksiaa.
Lihassa, maidossa ja munissa ei ole mitään, mitä ei saisi kasvikunnan tuotteista.
Minä ainakin nautin vegaaniruoasta, enkä koe elämäni olevan millään tapaa huonompaa (vaan parempaa!) kuin sekasyöjänä.
Olo on paljon parempi, onnellisempi, energisempi ja terveempi eikä minkään eläimen tarvitse kitua ja kuolla minun ahneuteni takia. Nykyaikana kun ei ole mikään pakko syödä lihaa.
Ihmisillä on ihan naurettavia luuloja vegaaniruokavaliosta. Ei mitään tietoa tai kokemusta.
Säälittää katsoa vierestä, kun joillekin makkara , jäätelö ja kalja on kesän tärkein asia😂 .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en oikein ymmärrä tuota "jätän kaikki eläinperäiset tuotteet ruokavaliostani, ja sillä tavalla se monipuolistuu" - logiikkaa. Tässä asiassa Sinkkumies on kyllä ihan oikeassa!
Mä ymmärrän niin, että vegaani, joka on kiinnostunut ruokavaliostaan, ottaa enemmän selvää ravintoaineista ja pyrkii syömään monipuolisesti. Tavallinen sekasyöjä syö niinkuin on "aina syöty" eikä voi ymmärtää näitä hippejä, jotka haluavat tehdä erilailla.
Mutta asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. On sekasyöjiä, jotka syövät monipuolisesti ja tiedostaen, on sekasyöjiä, joiden ruokavalio koostuu perunasta, jauhelihasta ja ketsupista. On vegaaneja, jotka syövät monipuolisesti ja on vegaaneja, jotka ovat vain jättäneet sen jauhelihan perunan kyljestä pois.
Mä vastasinkin lähinnä sille tyypille, joka väittää vegaanien syövän monipuolisemmin. Se on mahdotonta, jos verrataan sekasyöjään joka syö monipuolisemmin, koska sekasyöjällä on satoja eri ainesosia enemmän mitä syödä. (listaltani jäi paljon puuttumaan, kanat, ankat, riista, saksanhirvi, katkaravut jne..)
Sinkkumies
Minä olen kyllä saanut todella monelta sekaanilta palautetta ruoistani. Aluksi he ovat olleet vuosikymmeniä epäluuloisia että eihän jotain linssiä/avokadoa/mitään vihreää tai jänniä mausteita kuten sitruunaruohoa voi syödä. Sitten kun ovat uskaltautuneet maistamaan näitä tekeleitäni niin ovat innostuneet kuinka hyvän makuista on ja ovat alkaneet itsekin tekemään niitä kotonaan. Mutta ei tavallinen perussuomalainen lihaani uskalla kokeilla mitään pupun ruokaa tai muita vöyhötyksiä. Se on heille kunnia-asia. Jopa vegaaninen leipä epäilyttää heitä, niin kuin ollaan jo tästäkin ketjusta saatu lukea.
Itse kun tosiaan aloin kasvissyöjäksi niin kyllä minulle uusi makujen maailma aukeni, löysin niin paljon uusia ruoka-aineita ja reseptejä.
Muista hakata sitruunaruoho, niin aromit tulevat paremmin esille ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Olen usein sanonut kasvisruokia tekeville, että kiitos. Jos kysyvät, että oliko hyvää, niin vastaan, että ihan hyvää.
Ei nämä kuitenkaan mitään makuelämyksiä ole olleet.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana tein kerran chili con carnea ilman carnea, kun ei sattunut olemaan jauhelihaa. Miten voikin olla, että lihan kanssa loistava perusruoka on lihattomana aivan hirveää?
Jäi viimeiseksi kerraksi.Tuo on spesifinen ruokalaji, joka vaatii spesifisen ainesosan toimiakseen. Kokeilepa hernekeittoa ilman herneitä.
Joku on näköjään oppinut uuden sanan.
Hernekeittovertauksesi olisi osunut, jos olisin kertonut tehneeni chili con carnea ilman chiliä.
Chili con carne on toki suomeksi chiliä lihalla, mutta chili on se oleellisempi raaka-aine.
Kokeilin siis kasvisversiota, joka oli aivan karmean makuista.
Voihan Avocado-pasta sentään.
Sinkkumies
Jos on oikea vegaani niin siitä ei ole paluuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Minusta tuo 181 on ihan oikeassa: ruoka on yksi elämän suurista nautinnoista, eikä vegaaniruuasta saa millään keinolla yhtä herkullista kuin sekaruuasta. Ei yksipuolistaminen ole monipuolistamista eikä mikään terveellisempi vaihtoehto. Jos tähän lisätään vielä kaikki vegaaniuden mukanaan tuomat sosiaaliset rajoitukset, niin ei kyllä houkuttele ollenkaan.
Huvittavaa tietämättömyyttä ja täydellistä kokemattomuutta vegaaniruokavaliosta. Yksi syy miksi olen vegaani on nimenomaan ruuan herkullisuus. Eihän liharuoka maistu kuin lähinnä verelle, todella pahaa. Myös lihan suutuntuma on kammottava. Ilman kunnon maustamista lihaa saattaa vain aniharvat syödä.
Pystyttekö sekaanit oikeasti ajattelemaan sitä eläintä, joka se lihanköntsäle on vain vähän aikaa sitten ollut? Kykenettekö ihan hyvällä omallatunnolla miettimään pikkuista possua, jolta leikataan kivekset irti, että teidän ei tarvitse syödä pissanmakuisia lihaksia? Onko teistä todellakin ok, että tuotantoeläimet eivät voi elää vapaata, lajityypillistä elämää? Onko teistä teurastus hieno homma? Voisitteko katsella vierestä kun eläintä teurastetaan, voisitteko itse teurastaa eläimen? Oletteko edes tutustuneet esim. kananmunien tuotantoon, sikojen kasvatukseen, maidon tuotantoon?
Mikä saa teidät ajattelemaan, että ihmisellä on oikeus tappaa ja syödä muita eläinlajeja, kun se ei ole mitenkään pakollista? Onko teistä suursikalat hienoja ja siat siellä onnellisia? Tai häkkikanaloiden kanat? Broilerit?
Vegaaniruoka on uskomattoman monipuolista ja kun syö vain kasviksia, niin väistämättä käyttää kasvikunnan tuotteita todella monipuolisesti ja luovasti, ainakin jos haluaa vaihtelua ja haluaa syödä terveellisesti. Olen ihan satavarma, että syön monipuolisemmin ja herkullisempaa arkiruokaa kuin yksikään tämän ketjun sekaaneista.
Olen katsellut vierestä, ja olen myös teurastanut possuja, kanoja,kaneja. Varmasti on vaikeata ihmisille jotka eivät ole koskaan teurastanut eläimiä, tuo on ollut normaalia minulle pienestä asti, niin en hätkähdä.
Naapurissa on kanala,sikala sekä lehmiä. Vapaasti eläimet kulki, ainakin kesäisin. Lehmät tuotiin navettaan lypsyä varten, ja sen jälkeen ulos takaisin.
Tiedän kyllä miten eläimet kohdellaan mm. eteläeuroopassa, tästä syystä suosin kotimaista lihaa, muualla eläinsuojelulait eivät ole niin pitkällä kun meillä.
Kannattaa tutustua kotimaiseen luomutuotantoon.
Uskon kyllä että ajattelet syöväsi monipuolisemmin, ja herkullisempaa arkiruokaa. Tuollainen ruokavalio ei vaan sovi minulle.
Hippimeinikiä terve! Missä ne kanat ja possut ja lehmät tepsuttaa vapaana ja naapuri käy teurastamassa ruokapöytäänsä.
Laa laa maasta moi!
Sukulaisen maatila....
Antakaa kaikkien syödä, kuten he haluavat. Hieman hävettää toi teidän joka keskustelussa kärjistyvä tappelunne.
Vegaaniudesta luopumiseen/sen välttämiseen ei mielestäni tarvitse olla mitään ihmeempiä selityksiä. Sen sijaan jos lähtee karsimaan ruoka-aineita ruokavaliostaan niin se kannattaisi miettiä tarkkaan. Veganismi niitä perusteluja kaipaa, ei sekaruokavalio.
Läheiseni sairastui vakavasti ja kärsin niin kovasta stressistä ja kiireestä etten jaksanut miettiä ruokaa ollenkaan. Halusin vain nopeita ja rasvaisia einesruokia, ihan sama mitä niissä oli. Harmittaa vieläkin, sillä olin terveempi ja onnellisempi vegaanina. Ehkä siirryn hiljalleen takaisin kasvissyöjäksi kunhan kurja elämäntilanne helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Olen usein sanonut kasvisruokia tekeville, että kiitos. Jos kysyvät, että oliko hyvää, niin vastaan, että ihan hyvää.
Ei nämä kuitenkaan mitään makuelämyksiä ole olleet.
Sinkkumies
Oletko Sinkkumies hieman rajoittunut? Se, että monta miljoonaa maailman ihmisistä ei sun voissa, kermassa pyöritellystä lihasta piittaa herkkuna, unohtui. Tarjoa sitä vaikka thaimaalaiselle tai japanilaiselle, saat varmaan kiitoksen mutta ei varmasti maistunut.
En ole, kun en vielä ole vegaani (pikku hiljaa siirtymässä siihen), mutta tunnen pari tyyppiä. He eivät jaksaneet huolehtia riittävästi ruokavalionsa monipuolisuudesta, ja siirtyivät sitten yksipuolisesta kasvisruuasta yksipuolisen einesruuan syöjiksi. Ei ne ravintoarvot siitä parantuneet, mutta olipa tekosyy lopettaa vegeily.
Sinkkumies varmaan glanseeraa voissa ja upottaa kermakastikkeeseen maailman tunnetuimman vegeherkun, eli perunalastut?
Vaikka sun suurinta herkkua on mauton kerma ja voi, älä oleta, että koko maailma asuu sun postimerkin kokoisessa maailmassa.
En ihmette läskejäsi ja pöhöttönyttä ruhoasi noilla syömisillä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun meikä heittää lihaa pannulle, niin sitä katsotaan kaiholla ja nenään tulvii hajuja. Yhdellä pariskunnalla nainen oli pakottanut miehenkin vegaaniksi. Yöllä sitten miespolo rukoili jääkaapin edessä oikeata ruokaa.
Annoin miehelle vähän nakkeja, juustoa ja keitin makaroonia. Tuli onnelliseksi. Vaimo oli nukkumassa.
Sinkkumies
Miksi keitit makaroonia? Miksi sinulla on nakkeja? Etkös sinä ollut sellainen erittäin laajasti ja terveellisesti syövä, paljon parempi kuin vegaanit? Jos syöt nakkeja ja makarooneja, niin kuolet 10v aiemmin mitä terveellisesti syömällä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, mitä te muka~vegaanit olette vegaanina syöneet, kun teidän terveys on lähtenyt rapistumaan ja energiatasot tippuneet yms?!
Itse olen nyt 2,5vuotta täysin kasvipohjaista ruokavaliota, energiatasot huipussa, paino putosi normaalilukemiin, ihon kunto parani , vatsa toimii, mieli on iloisempi kuin vuosiin ja likunta tuntuu hyvältä ja jaksaa paremmin.
syön todella monipuolisesti kaikkea mahd.kasvikunnan tuotteista, runsaasti eri värejä, linssikeittoa, papumuhennosta, vegaanista lasagnea esim.sienillä/kesäkurpitsalla, nyhtökauraa, isoja smoothieita, lehtikaalia, inkivääriä, marjoja, kauraa, ja mehustan punajuuria, isoja salaatteja, pähkinöitä,siemeniä, hampunsiemeniä, hummusta, kvinoaa, täysjyväriisiä, avokadoa, kaikkia hedelmiä, kaaleja. Jne.
Jopa anemia parani, kun sekasyöjänä tarvitsin aina rautakuureja .
Vähensin myös lapsiltani lihansyöntiä, lisäsin runsaasti kasvikunnan tuotteita, vaihdoin 4 annosta viikossa lihasta kasviproteiinivaihtoehtoon ja lopetimme maitotuotteet kokonaan.
Miten kävi?
Todistetusti lapseni rauta~arvot (hb ja ferrit.) Paranivat , kilpirauhasarvot normalisoituivat lievästä vajaat.viittaavista ja ummetus loppui.
Lapsen energiatasot paranivat silminnähden.Että jos "vegaanina" terveys lähtee alamäkeä, niin ei se lihan , munien ja maidon puutteesta johdu, vaan siitä että syödään ihan liian yksipuolisesti ja liian vähän, tai luullaan, että vegaanina olo tarkoittaa tav.nakin vaihtamista soijanakkiin.
Ja kyllä, punainen liha aiheuttaa syöpää, ihan who on se niin luokitellut. Maitotuotteet lisäävät hormonaalisia syöpiä ihmisillä. Eihän lehmän kasvu~ ja seksihormoneja sisältävä rintarauhaserite minkään järjen mukaan kuulu ihmisen kehoon.
Käytätkö jo vehnäleseitä? Niissä on aivan järkyttävä määrä rautaa, magnesiumia ja sinkkiä: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/116
200g maksaa 69 senttiä. Ei paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun meikä heittää lihaa pannulle, niin sitä katsotaan kaiholla ja nenään tulvii hajuja. Yhdellä pariskunnalla nainen oli pakottanut miehenkin vegaaniksi. Yöllä sitten miespolo rukoili jääkaapin edessä oikeata ruokaa.
Annoin miehelle vähän nakkeja, juustoa ja keitin makaroonia. Tuli onnelliseksi. Vaimo oli nukkumassa.
Sinkkumies
Miksi keitit makaroonia? Miksi sinulla on nakkeja? Etkös sinä ollut sellainen erittäin laajasti ja terveellisesti syövä, paljon parempi kuin vegaanit? Jos syöt nakkeja ja makarooneja, niin kuolet 10v aiemmin mitä terveellisesti syömällä.
Ei sillä ole varaa ostaa sitä riistaa, äyriäisiä jne. Ei vauvan ylläpito ole mikään rahasampo. Makkara & makaroni lienee safkat oikeasti.
Joo. 3 päivää elin kaalisoppadieetillä, sitten en vaan enää jaksanut.
No mutta, teehän tällä oivalluksella rahaa. Syömishäiriö paranee syömällä kanaa! Läpimurto kerta kaikkiaan trollika.
Idioottimaisuutesi hakee vertaistaan!