Minulla on säästössä ainoastaan 45 000e ja olen jo 40 vuotias. Normaalia?
Kommentit (24)
Tosi hyvin sulla on säästöjä ikäiseksesi. Voin kertoa, että puolella sun ikäisistä ei tuonkaan vertaa ja osalla ei tyyliin laisinkaan.
Miksi vertaat itseäsi muihin?
Sehän riippuu ihan siitä, mitä taloudellisesti tavoittelet. Sinällään aika avoin kysymys, johon vaikuttaa hyvin erilaiset taustat eri tavoin. Toiselle 45 000 euroa on valtavasti ja toiselle se tullut kasaan jo alle kolmekymppisenä. Sekin vaikuttaa, että kuinka paljon tienaa ja kuinka monta suuta taloudessaan ruokkii, elämäntapa jne.
Riippuu ihan siitä mitä muuta omaisuutta, sijoituksia tai velkaa sulla on.
Kyllä, voit käydä normal kaupassa ostoksilla ja kahvilla.
Jos tuo on kaikki nettovarallisuus niin ei tuo tosiaan hirmu paljoa ole. Mihin olet kaikki rahat kadottanut?
Olis muuten mutta tuo jatkuva spämmäily palstalla asiasta ei ole.
Mulla ei ole yhtään. Tosin ei ole velkaakaan.
Vain 1000e säästössä mulla, ikävä kyllä, toi on paljon
Mä olen saman ikäinen eikä mulla ole velattoman talon lisäksi mitään muuta omaisuutta. Tykkään syödä ja juoda rahani. Mulle säästäminen olisi epänormaalia.
Oon sua vuoden nuorempi eikä mullakaan ole kovin häävisti säästöjä ehkä tuplat tosta. Varmaan ois enemmänkin saanu kerrytettyä jos ois tarkempi rahankäyttäjä mut ei jaksa
ÄLKÄÄ VASTAILKO! KERRAN PARI PÄIVÄSSÄ JAUHAA TÄTÄ PASKAA! YMPÄRI VUODEN½
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Todellakin syytä olla huolissaan tästä, lieneekö kyseessä avohuoltopotilas, joka ei syö lääkkeitään?
Joka päivä tekee tän saman aloituksen, ei kannata vastata hänelle.
Lasketko mukaan kaiken omaisuuden, onko esimerkiksi omistusasunto, jota olet jo maksanut pois jne?
Kuten sanottu, riippuu lähtökohdista ja tilanteesta. Olen itse viisikymppinen, säästössä suunnilleen saman verran, lisäksi asuntoa maksettu melko paljon (ja asunnosta olen maksanut myös käsirahaa). Koen, että on säätöihin saatu määrä on jokseenkin hyvä turva pahan päivän varalle, mutta onneksi on vielä aikaa säästää esim mahdollisia eläkepäiviä varten. Puolisolla huomattavasti pienemmät tulot, joten miehelläni ei ole juurikaan säästöjä, mutta toisaalta mahdollisesti perii vanhempansa, jotka taas hieman varakkaampia kuin omat vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Lasketko mukaan kaiken omaisuuden, onko esimerkiksi omistusasunto, jota olet jo maksanut pois jne?
Kuten sanottu, riippuu lähtökohdista ja tilanteesta. Olen itse viisikymppinen, säästössä suunnilleen saman verran, lisäksi asuntoa maksettu melko paljon (ja asunnosta olen maksanut myös käsirahaa). Koen, että on säätöihin saatu määrä on jokseenkin hyvä turva pahan päivän varalle, mutta onneksi on vielä aikaa säästää esim mahdollisia eläkepäiviä varten. Puolisolla huomattavasti pienemmät tulot, joten miehelläni ei ole juurikaan säästöjä, mutta toisaalta mahdollisesti perii vanhempansa, jotka taas hieman varakkaampia kuin omat vanhempani.
Tämän 45 000e lisäksi on velaton mutta huonokuntoinen rivitalo asunto, arvoa tässä kunnossa ehkäpä vaan 60 000e. Koen että ikäisekseni omaisuutta on minulla todella vähän. :( ap
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on kaikki nettovarallisuus niin ei tuo tosiaan hirmu paljoa ole. Mihin olet kaikki rahat kadottanut?
Olen ollut todella holtiton rahakäyttäjä nuorempana. Perinnöt tuhlattu, niitäkään ei enää tulossa. Tämän 45 000e lisäksi on vaan noin 60 000e arvoinen rivitalo asunto, velaton toki. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut todella holtiton rahakäyttäjä nuorempana. Perinnöt tuhlattu, niitäkään ei enää tulossa. Tämän 45 000e lisäksi on vaan noin 60 000e arvoinen rivitalo asunto, velaton toki. ap
Sanoisin, että on todella hienoa, että olet saanut holtittoman rahankäytön kääntymään ja nyt kertymään säästöön noinkin huomattavan summan. Keskittyisin tähän ajatukseen, ja tietysti jatkaisin säästämistä. Nelikymppisellä on vielä aikaa kartuttaa säästöjä. Ei tuo säästynyt summa nyt aivan pieni ole, jos ei suuren suurikaan. Onko osa sijoitettuna (eli on mahdollisuus saada korkoa korolle)?
Sanon näin siksi, että itselläkin samaa taustaa: nuorena kaikki meni, mikä tuli eikä sekään riittänyt. Nyt olen saanut velat maksettua ja käännettyä velan maksun säästämiseksi. Olen suunnilleen ikäisesi ja säästössä hieman vähemmän kuin sinulla, omaisuutta ei juurikaan. Itse ajattelen niin, että parempi se, ettei ole ns. pahoja velkoja ja sentään vähän säästöjä. Asunnon sain juuri ostettua, siitä lähinnä velkaa, mutta ajattelen, että se on "hyvää velkaa".
Oppirahat maksettu ja nyt kohti parempaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahah, kaikki on suhteellista! Minusta 45 000 + 60 000 on hyvä pesämuna tuon ikäiselle. t. Köyhä eläkeläinen, konkurssi vei kaiken
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Todellakin syytä olla huolissaan tästä, lieneekö kyseessä avohuoltopotilas, joka ei syö lääkkeitään?
Joka päivä tekee tän saman aloituksen, ei kannata vastata hänelle.
En ole huomannut avauksia, mutta minusta tämä on kiinnostava kysymys. Olen itsekin joskus miettinyt, millaisia summia ihmisillä on tyypillisesti säästössä eri elämäntilaissa. Harvoin kehtaa läheisiltä kysyä, niin vaikea arvioida. Ymmärrän myös, jos talous ahdistaa, etenkin jos aiemmin on ollut holtittomuutta rahankäytössä.
Anna puolet omaisuudestasi köyhille ja orvoille. Orpolle kans jotain.