Oletko joskus ollut vegaani mutta palannut takaisin sekasyöjäksi?
Kommentit (273)
Mä olin ollut lakto-ovovege 9 vuotta, kun päädyin siihen että eettisistä syistä haluan ihan vegaaniksi. Maidon ja munien tuotantoon kun liittyy ne ihan samat ongelmat kuin lihantuotantoonkin.
Mutta valitettavasti ihan laiskuus johti pois vegaaniudesta takaisin lakto-ovoiluun jo vuoden jälkeen. En juuri sinkkuna laita ruokaa, ja valmisruokatarjonta vegaanina oli todella heikko monessa paikassa, esim. työpaikan lounasravintolassa jossa syön joka arkipäivä. Yritin opetella laittamaan kotona ruokaa, tekemään eväitä jne, mutta totesin etten halua, jaksa, viitsi. Joten tulin eläneeksi vegaanisella einesruoalla, mikä oli hyvin ankeaa.
Lakto-ovona taas on niin helppo olla että tästä en halua palata lihan tai kalan syöntiin. Kieltämättä aika suuri osa mun proteiineista tulee maidosta ja munista, kun en jaksa niitä papuja keitellä enkä niistä oikein edes pidä, mutta näin olen voinut hyvin jo 16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun meikä heittää lihaa pannulle, niin sitä katsotaan kaiholla ja nenään tulvii hajuja. Yhdellä pariskunnalla nainen oli pakottanut miehenkin vegaaniksi. Yöllä sitten miespolo rukoili jääkaapin edessä oikeata ruokaa.
Annoin miehelle vähän nakkeja, juustoa ja keitin makaroonia. Tuli onnelliseksi. Vaimo oli nukkumassa.
Sinkkumies
Miksi keitit makaroonia? Miksi sinulla on nakkeja? Etkös sinä ollut sellainen erittäin laajasti ja terveellisesti syövä, paljon parempi kuin vegaanit? Jos syöt nakkeja ja makarooneja, niin kuolet 10v aiemmin mitä terveellisesti syömällä.
Kerroin jo vastauksen tuolla aikaisemmin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun meikä heittää lihaa pannulle, niin sitä katsotaan kaiholla ja nenään tulvii hajuja. Yhdellä pariskunnalla nainen oli pakottanut miehenkin vegaaniksi. Yöllä sitten miespolo rukoili jääkaapin edessä oikeata ruokaa.
Annoin miehelle vähän nakkeja, juustoa ja keitin makaroonia. Tuli onnelliseksi. Vaimo oli nukkumassa.
Sinkkumies
Miksi keitit makaroonia? Miksi sinulla on nakkeja? Etkös sinä ollut sellainen erittäin laajasti ja terveellisesti syövä, paljon parempi kuin vegaanit? Jos syöt nakkeja ja makarooneja, niin kuolet 10v aiemmin mitä terveellisesti syömällä.
Kyllä mä nakkejakin syön ja joskus makarooniakin. En mä sitä kovin pahana näe, jos niitä syö kaksi - kolme kertaa vuodessa. Katsos kun meillä lihansyöjillä elämä ei ole pelkkää itkua syömisten kanssa. Syömme mitä huvittaa.
Panostan kuitenkin nakeissakin laatuun, välillä kaupasta(kin) sai mm. biisoni ja lammasnakkeja. Mielestäni valikoimat ovat taas huonontuneet, ehkä niillä ei hinnan takia ollut tarpeeksi myyntiä. Aina ei jaksa mennä kilometrimarketteihinkaan. Stoppaan yleensä kotimatkalla johonkin keskisuureen kauppaan, että olisi valikoimaa, muttei kuitenkaan olisi missään tehdashallin kokoisessa kaupassa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Eikös se ole laajasti syöty, että syö pari kertaa vuodessa epäterveellisestikin ;) Siinähän sitä vain ruoka-ainesten käyttö monipuolistuu ;)
Vierailija kirjoitti:
En ole, kun en vielä ole vegaani (pikku hiljaa siirtymässä siihen), mutta tunnen pari tyyppiä. He eivät jaksaneet huolehtia riittävästi ruokavalionsa monipuolisuudesta, ja siirtyivät sitten yksipuolisesta kasvisruuasta yksipuolisen einesruuan syöjiksi. Ei ne ravintoarvot siitä parantuneet, mutta olipa tekosyy lopettaa vegeily.
Terve järki ei ole tekosyy.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Läheiseni sairastui vakavasti ja kärsin niin kovasta stressistä ja kiireestä etten jaksanut miettiä ruokaa ollenkaan. Halusin vain nopeita ja rasvaisia einesruokia, ihan sama mitä niissä oli. Harmittaa vieläkin, sillä olin terveempi ja onnellisempi vegaanina. Ehkä siirryn hiljalleen takaisin kasvissyöjäksi kunhan kurja elämäntilanne helpottaa.
Eli tosipaikan tullen ymmärsit lopettaa tuon pelleilyn. Eikö se kerro sinulle mitään?
Aiotko joka kerta luopua pelleilystä, kun kohtaat elämässä vastoinkäymisiä, eikä aika riitäkään enää pelleilyyn, eikä se tunnu mielekkäältä, eikä sen arvoiselta?
Sinkkumies
Kaveri ei aikoinaan syönyt lihaa. Ruokavalio oli hyvin kasvispainotteinen, söi kuitenkin jossain määrin kalaa, munaa, sekä maitotuotteita. Tätä kesti noin parikymmentä vuotta. Sittemmin on alkanut syödä vähäisessä määrin broileria ja riistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta valitettavasti ihan laiskuus johti pois vegaaniudesta takaisin lakto-ovoiluun jo vuoden jälkeen. En juuri sinkkuna laita ruokaa, ja valmisruokatarjonta vegaanina oli todella heikko monessa paikassa, esim. työpaikan lounasravintolassa jossa syön joka arkipäivä. Yritin opetella laittamaan kotona ruokaa, tekemään eväitä jne, mutta totesin etten halua, jaksa, viitsi. Joten tulin eläneeksi vegaanisella einesruoalla, mikä oli hyvin ankeaa.
Työpaikan lounasravintola tekee minustakin joskus vegaanin. Silloin kun laatu on niin stanan alhaalla, että ne kanat lilluu rasvassa. Siis ei mikään vitsi, vaan sitä rasvaa voi olla siellä laarin pohjalla 2-3 cm, niin en koskekaan tuommoisiin sydärikanoihin, vaan otan vain esim. riisiä/perunoita (mitä nyt sattuu olemaan) kasviksia, sekä salaattia ison lautasellisen.
Katson kyllä, että semmoinen iso kukkurallinen lautasellinen salaattia maksaisi jo sen aterian verran jossain muualla, että kyllä se sen väärti on, mutta eihän tuo nälkää pidä kuin sen pari tuntia.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse palannut vegaanista sekasyöjäksi, mutta tunnen muutamia entisiä vegaaneja. Lopettivat laiskuudesta, mielenterveysongelmien takia (kai se rajoitettu ruokavalio voi lisätä joillekin ahdistusta jos ahdistukseen on taipuvainen) tai ihan vain sen takia että kiinnostus lopahti. Kaikista ei ole muuttamaan ruokavaliotaan ja elämäntapojaan pysyvästi.
Ei se ole mikään rajoitettu ruokavalio. Vegaanit syövät keskimäärin paljon monipuolisemmin kuin sekasyöjät, koska joutuvat ottamaan selvää, että mistä saa mitäkin ravintoaineita. Tuttusi ovat varmaan olleet jotain ranskalaiset + vihis + nuudeli + oreo -vegaaneja. Kerran viikossa banaani.
Kuten kaikkia erilaisia lihoja? Uskokaa jo. Ruokanne ei ole monipuolisempaa, vaan aneemisempaa. Sekasyöjä voi syödä kaikkea mitä tekin ja miljoonaa muutakin asiaa.
Sinkkumies[/quote
Mitä mun ruoka sua liikuttaa? Jos liikuttaakin, sä et vaikuta kuin läyhäävältä idiootilta, jolta en omaksu mitään. Vahingossakaan. Punainen liha aiheuttaa syöpää.
Ei muuten aiheuta, älä tällaista väärää tietoa levitä.
Älä vänkytä, olet väärässä. Punainen liha ei ole terveellistä isommissa määrin.
Mikään ei ole terveellistä liikaa syötynä. Mutta ei se liha mitään syöpää aiheuta.
Ei jos kulutus on per päivä alle 50 grammaa.
Punaisen lihan viikkosuositus on 500g, siihen päälle sitten kana/kala
Jep, eli väärässä olit! Syöpää sen todettu aiheuttavan, liha on elimistölle happamuutta aiheuttavaa. Ja kuormittaa näin munuaisia. Pihviateriat siis kannattaa jättää kahteen per vko, ja grillimakkarat ja leikkeet jättää kauppaan, jos terveys kiinnostaa.
Sinkkumies on hyvä Ja referoi tänne sitten missä tutkittu, että vegaani on riskissä masentua, saada syömishäiriön ja kärsiä energiavajeesta. Että se väärää huttua syöttävä trolli on kuka?
Minä en ole maininnut mitään noista, vaan kirjoittajat täällä itse. Tuon energiavajeen olen nähnyt omin silmin, kun vegaaneilla (olen tuntenut muutaman) alkaa kuukauden jälkeen pyörtyily ja kun kylässäkin käydään, niin ollaan kuin haamuja entisestä.
Sinkkumies
Muutama havaintosi ei ole tieteellinen tutkimus. Oliko muuta kuin höpinää ja feikkitarinoita tarjolla? Ei, joten ... hävisit väittelyn.
Ei tämä ole kovinkaan tieteellinen palsta ja jos olisi, niin kukaan ei olisi niin tyhmä, että alkaisi vegaaniksi ;)
Sinkkumies
Vegaanius ei ole tyhmyyttä vaan viisautta. En ymmärrä ihmisiä, jotka voivat silmäänsä räpäyttämättä tappaa lehmän tai sian ja syödä sen sitten naureskellen, että tulipahan sekin elämä lopetettua. Itse en ole vegaani, mutta pyrin sellaiseksi. Punaisen lihan olen jättänyt jo kokonaan pois ja broileriakaan en syö sen takia, että niiden kohtelu ja kasvatus on vielä brutaalimpaa, kuin esim possun kasvatus, joka sekin on perseestä. Eläiten kärsimys ja tehdasmainen teurastus on asioita, jotka ovat tehneet minusta ihmisen joka ei syä lihaa. Ja typerimpiä ovat ne, jotka ilkkuvat, että tapathan sinä sen porkkanankin kun sen syöt. Hei camoon, onko se porkkana joskus hengittänyt?
Luuletko sä, että joku niistä lehmistä ja sioista pitäisi huolta ilman palkkaa?
Metsäänhän ne kuolisivat tauteihin ja pakkaseen, jos ne sinne takaisin laskettaisiin.
Sinkkumies
Olen sitä mieltä, että luontoa tulee kunnioittaa ja eläimestä tulee käyttää kaikki osat nahkoja myöden. Mielestäni se on todellista luonnonsuojelua.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja btw muutamille tässä keskustelussa, on ihan helvetin typerää yrittää väittää että vegaaniruoka on ihan yhtä monipuolista, koska ihan kirjaimellisesti ja yksinkertaisesti ei voi olla! What? Karsitte armotta pois satoja ruoka-aineita ruokavaliostanne. Sekasyöjä voi syödä _ihan_mitä_tahansa, joten hänen ruokavalionsa on automaattisesti monipuolisempi. Jos ruokavalio rajoittaa makuelämyksistäsi suuren osan pois, se on kaiken logiikan mukaan vähemmän monipuolinen kuin ruokavalio, joka ei rajoita mitään. Tosi ihmeellinen argumentti.
Itse ajattelen tuota argumenttia aina ruuan ravintosisällön, en raaka-aineiden lukumäärän kannalta. Vegaaniruokavaliosta saa siis kyllä samat ravinteet kuin sekaaniruokavaliostakin, pois lukien B12-vitamiini.
Itse en syö edes ruokaa maun takia muualla kuin ravintolassa. Syön nörttimäisen funktionaalisesti kotona, eikä se haittaa minua ollenkaan, että ruoka on vähän mautonta. Se on minusta hassu ajatus, että ruuan pitäisi olla joka kerta elämys. Valmistamisessa on hirveä vaiva ja se johtaa epäterveellisempään syömiseen kuin panostus raakaruokaan.
Vierailija kirjoitti:
^ ja vegaaniruokavalion kulmakivet, eli tofut, pavut, linssit, quinoat, jne jne. ovat täysin mauttomia yksinään, vaativat kunnon maustekikkailuja antamaan anteeksi olemattoman maun.
Öö. Milloin söit viimeksi maustamattoman pihvin sellaisenaan ja oliko upea makuelämys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheiseni sairastui vakavasti ja kärsin niin kovasta stressistä ja kiireestä etten jaksanut miettiä ruokaa ollenkaan. Halusin vain nopeita ja rasvaisia einesruokia, ihan sama mitä niissä oli. Harmittaa vieläkin, sillä olin terveempi ja onnellisempi vegaanina. Ehkä siirryn hiljalleen takaisin kasvissyöjäksi kunhan kurja elämäntilanne helpottaa.
Eli tosipaikan tullen ymmärsit lopettaa tuon pelleilyn. Eikö se kerro sinulle mitään?
Aiotko joka kerta luopua pelleilystä, kun kohtaat elämässä vastoinkäymisiä, eikä aika riitäkään enää pelleilyyn, eikä se tunnu mielekkäältä, eikä sen arvoiselta?
Sinkkumies
Mikä kunkku se täällä pätee? On se aika pelle touhua tuputtaa omaa eurooppalaista maailmaanlaajuisesti marginaalista ruokavaliota kaikille. Suuruudenhulluutesi on raivokkaan huvittavaa. Tyhjät padat kolisevat kovaa! Minkä merkkisenä ostit ah niin ekologista biisoninakkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ ja vegaaniruokavalion kulmakivet, eli tofut, pavut, linssit, quinoat, jne jne. ovat täysin mauttomia yksinään, vaativat kunnon maustekikkailuja antamaan anteeksi olemattoman maun.
Öö. Milloin söit viimeksi maustamattoman pihvin sellaisenaan ja oliko upea makuelämys?
En ole edellinen, mutta itse voin sanoa, että paras ruoka on puoliksi raaka pihvi, jonka päällä vain hippunen suolaa. Tämä on todellakin upea makuelämys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tunkee naamariinsa soijaa, tofua tai papuja, niin kyllä se niihin nähden oikein superherkullista on. Mutta kuten jo aikaisemmin mainittiin. Liha on loistavaa ihan pelkällä suolalla ja pippurillakin.
Lisäksi moni lintu on maistuvaa ilman mitään lisämausteita, koska niissä on ihan ominaismakua omasta puolesta. Myös lohta syödään raakana, kysy vaikka japanialaisilta.
Sinkkumies
Tuoreesta tonnikalastakin saa loistavaa sushia. Mutta mitäpä näitä tyhjäpäille sen enempiä selittämään.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Mikä kunkku se täällä pätee? On se aika pelle touhua tuputtaa omaa eurooppalaista maailmaanlaajuisesti marginaalista ruokavaliota kaikille. Suuruudenhulluutesi on raivokkaan huvittavaa. Tyhjät padat kolisevat kovaa! Minkä merkkisenä ostit ah niin ekologista biisoninakkia?
En muista, kun sitä ei enää saa. Suomessa kasvatetaan biisonia ja olen kyllä syönyt ihan pihvejäkin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen, mutta itse voin sanoa, että paras ruoka on puoliksi raaka pihvi, jonka päällä vain hippunen suolaa. Tämä on todellakin upea makuelämys.
Mä tykkään eritoten, että se on puoliksi RAAKA, eikä mikään medium. Parasta on sen lihan maku, eikä niinkään ne mausteet päällä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri henkilö olen, mutta vastaan, että aika harvoin (kerran pari kuussa) punaista lihaa syövänä, kun viimeksi söin entrecote-pihvin, hyvää mureaa lihaa, pelkkää suolaa mausteena, kyllä oli hyvää. Pihvin paistoaste raaka, ja sen lisäksi salaattia ja hyvää punaviiniä. Kun ei kovin usein syö, tuo oli todella hyvää. Yleensä syön ravintolassa kalaa tai jonkun salaatin. Enkä edes muista, milloin olisin viimeksi tehnyt kotona ruokaa punaisesta lihasta. Vegaanista ruokavaliota kokeilin joskus, eikä ole minun juttuni. Siinä se ideologiapuoli alkoi ottaa päähän yhtä paljon kuin se, että useimmiten ravintoloissa paremmat vaihtoehdot ovat muita kuin vegaanisia. Kotona voisin ihan hyvin elääkin pelkällä kasvisruoalla + maitotuotteilla.
Eiköhän se useimmilla ole kuitenkin fysiikasta kiinni mitä syö. Mulla on 0-veriryhmä ja lihansyöjiähän me ollaan.