Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Olin aikanaan kirjakaupassa töissä ja eräs nainen halusi ostaa kummilapselleen lahjaksi tämän kirjan
https://www.risingshadow.fi/library/book/2014-elavien-nukkejen-yo
Kysyin laitetaanko pakettiin ja halusi. Ei siinä vaiheessa katsonut kirjaa tarkemmin. N. viikon kuluttua nainen tuli vihaisena palauttamaan kirjaa ja sanoi, että kannessa on kirjoitusvirhe, pitäisi olla "Elävien nukkien yö" eikä "nukkejen" Sanoin että niinhän se taitaa olla, mutta varmaan vaan kääntäjälle sattunut erehdys. Vaati saada kirjan "oikanlaisella kannella" Sanoin että se kansi on kyllä kaikissa samanlainen ja en voi ottaa kirjaa takaisin, koska sen sivuja oli jo taiteltu. Poistui liikkeestä pyhää vihaa uhkuen. En tiedä mitä nainen oletti minun voivan tehdä asialle, alkaa väsätä kirjaan uutta kantta kenties?
Kirkkoherranvirastossa kirjoitetaan todistuksia kuoleman jälkeen, johon kirjataan perilliset eli kaikki vainajan lapset ym. Eräs asiakas pyysi olla kirjaamatta isänsä avioliiton ulkopuolella syntynyttä lasta, koska hänen ei tarvitse periä mitään... Oli tympeä kun en suostunut rikkomaan lakia.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikanaan kirjakaupassa töissä ja eräs nainen halusi ostaa kummilapselleen lahjaksi tämän kirjan
Kysyin laitetaanko pakettiin ja halusi. Ei siinä vaiheessa katsonut kirjaa tarkemmin. N. viikon kuluttua nainen tuli vihaisena palauttamaan kirjaa ja sanoi, että kannessa on kirjoitusvirhe, pitäisi olla "Elävien nukkien yö" eikä "nukkejen" Sanoin että niinhän se taitaa olla, mutta varmaan vaan kääntäjälle sattunut erehdys. Vaati saada kirjan "oikanlaisella kannella" Sanoin että se kansi on kyllä kaikissa samanlainen ja en voi ottaa kirjaa takaisin, koska sen sivuja oli jo taiteltu. Poistui liikkeestä pyhää vihaa uhkuen. En tiedä mitä nainen oletti minun voivan tehdä asialle, alkaa väsätä kirjaan uutta kantta kenties?
Minäkin olin joskus kirjakaupassa töissä ja eräs keski-ikäinen nainen halusi palauttaa kirjan josta oli lukenut puolet ja siinä vaiheessa huomasi että onkin lukenut sen jo aiemmin. Paha vain että kirjan kannet ja sivujen välit oli täynnä rasvaisia sormenjälkiä, joten sanoin että ei ole enää myyntikuntoinen en voi ottaa takaisin :D Hän ei ollut sitä huomannut, kuulemma, vaikka tykkääkin lukea syödessään :)
Vakiokysymys, kun myymme radioita, on se kuuluuko siitä varmasti Radio Dei.
Sähköpostissani oli automaattivastaus kertomassa poissaolostani. Yksi ilmeisesti jo iäkkään puoleinen asiakas suuttui automaattivastauksesta. Hänen mielestään olisin voinut samalla vaivalla vastata hänelle kunnolla.
Ilmeisesti hän luuli, että olin kirjoittanut sen "kiitos viestistäsi, palaan asiaan lomalta palattuani" -tyyppisen vastauksen nimenomaan hänelle.
Että on ihan turvallista antaa puhelin tilauksen yhteydessä sähköposti. Mies asiakas epäili, että jos hän antaa sähköpostiosoitteensa se on yhtäkuin antaisi pankkitunnukset. Puolituntia vakuuttelin, että on ihan ookoo ja turvallista antaa sähköpostiosoite tilausta varten :D koska sinne lähetetää tilausvahvitus jne.
Verkkokauppojen toimitusajoista vielä sen verran, että niissä kaupoissa mitä itse käytän, 1-2 päivän toimitusaika on poikkeus, 3-5 päivää aika vakio ja joissain on tilauksesta riippuen pidempiäkin aikoja eikä kyse silti ole välttämättä mistään harrastelijakaupasta. Toimitusaika on se mikä on, jos on kiire saada tuote niin sitten ei tilaa niistä hitaammin toimittavista.
Ammattikoulun harjoitusravintolassa aikoinaan tarjoillessani jouduin moneen kertaan selittämään vähän hajamielisen ja hätäisen oloiselle miesasiakkaalle menumme sisältöä ja mitä eri vaihtoehdot tarkoittavat. Meillä oli menussa sekä keittiön kautta tulevia lautasannoksia, että buffetista itse valittavia vaihtoehtoja.
Lopulta hän valitsi lounaan, joka löytyi buffetpöydästä ja joka oli siis itse haettavissa (salaattipöytä kuului myös). Olin tästä häntä jo ohjeistanut ja osoittanut buffetpöytdän suuntaan kyseisen lounasvaihtoehdon kohdalla, mutta ei..hän ei jostain syystä tuntunut ymmärtävän, että tätä lounasvaihtoehtoa ei tuoda keittiön kautta lautasannoksena vaan se on itse otettavissa buffetpöydästä. Tätä asiaa selitin sitten muutaman kerran, ennen kuin henkilö hoksasi. Menussamme kyllä selkeästi luki, mitkä vaihtoehdot ovat lautasannoksia ja mitkä löytyvät buffetista..kerroin mielestäni itsekin varsin selkeästi ja yksinkertaisesti asian
Vierailija kirjoitti:
Nukkejen on ihan sallittu taivutusmuoto. Uskoitko siis itsekin että koko kirjan nimeen olisi voinut päätyä virhe?
Olin töissä ravintolassa jossa oli somisteena akvaario. Joku vapaan kasvatuksen Jannica-Viljami hakkasi akvaarion lasia niin että kalat luonnollisesti olivat ihan paniikissa. Lapsen äiti ei sanonut mitään joten minä jouduin menemään sanomaan, että akvaarioon ei saa koskea kun kalat säikähtävät. Sain äidiltä murhaavan katseen ja päivän päätteeksi palautteita selatessa ainoana negatiivisena palautteena oli maininta "Ravintola ei ole lapsi ystävällinen" (kyllä, lapsi ystävällinen erikseen välin kanssa) Ei tarvinnut olla nero päätelläkseen kuka sen palautteen oli jättänyt. Pomolta sain sen sijaan vuolaat kiitokset toiminnastani, etteivät hänen harvinaiset kalliit kalansa kuolleet säikähdyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkejen on ihan sallittu taivutusmuoto. Uskoitko siis itsekin että koko kirjan nimeen olisi voinut päätyä virhe?
minä en usko, että tuota kyseistä kirjaa on kukaan ostanut kummilapselleen lahjaksi :D
Nukkien olisi muuten nukka-sanan monikon genetiivi.
Otin tilausta vastaan lääkärismieheltä, halusi ostaa jotain pientä suolaista ja makeaa tilaisuuteen. Halusi kahta suolaista ja yhden makean tuotteen ja kyseli jokaisen kohdalla paljonko hän tilaa niitä. Siiiiiis ihan niin monta kuin haluaa, ainakin 1 kpl per naama voisi olla kiva kaikkien osallistujien kannalta 😁 Ja sitten siinä vaiheessa kun olisin ottanut yhteystiedot ylös ja tilauksen ajankohtaa koskevat tiedot, olikin miehellä kiire ja otti puhelinnumeron mukaansa johon ottaa yhteyttä. Onneksi en kovin usein joudu tilauksia ottamaan vastaan, aina yhtä hämmentäviä tapauksia :D
..että kosmettisissa tuotteissa kun incissä lukee 'urea', se ei tarkoita, että sinne pulloon olisi joku kussut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä en usko, että tuota kyseistä kirjaa on kukaan ostanut kummilapselleen lahjaksi :D
Nukkien olisi muuten nukka-sanan monikon genetiivi.
Kummilapsetkin kasvavat, omani on 15. Tuo on nuortenkirja. Luin itsekin kauhukirjallisuutta (Kingiä ja Barkeria) jo nuorena. -eri-
Vierailija kirjoitti:
Leipomomyymäläämme soitti tuohtunut iäkäs nainen, joka oli kotona huomannut kuitissa lukevan paljonko ostoksen hinnasta oli arvonlisäveroa. Hän tiukkasi mistä olemme keksineet moisen veron, eikä uskonut millään kun yritin selittää että Suomessa veloitetaan eri tuotteista ja palveluista ALV. Keskustelu päättyi rouvan vihaiseen toteamukseen, että ostaa jatkossa pullansa ja leipänsä myymälöistä joissa ei tällaista veroa tuotteissa ole. 😀
Sama juttu meidän firmassa, kun lähetimme asiakkaalle laskun. Huomasimme, että oli maksanut alvittomana. Kun soitin hänelle, hän puuskahti, että ei hän meidän puolestamme rupea veroja maksamaan sentään! : O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin puhelimessa selittää asiakkaalle, kumpi silmä on oikea ja kumpi vasen... Asiakas soitti, että silmälasien linssi on rikki, voinko tilata uuden. Sanoin, että sopii, koska lasit oli ostettu meiltä, niin tiedot oli kortistossa. Kysyin, että kumpi linssi, oikea vai vasen? Vastaus: ”no se vähän riippuu mistä suunnasta katsoo”. Okei, ihan ymmärrettävää, ettei kuluttajille ole päivänselvä juttu.
Kysyin, että kummanko silmän edessä se rikkinäinen linssi on. Vastaus: ”no se vähän riippuu mistä katsoo...” Kysyin uudelleen, että onko se rikkinäinen linssi sinun oikean vai vasemman silmän edessä. Vastaus: ”no se vähän riippuu mistä katsoo, että kumpi on oikea ja kumpi vasen silmä”. Ajattelin, että nyt tarvitaan paksumpaa rautalankaa ja selitin, että sinun oikea silmäsi on samalla puolella kehoa kuin sinun oikea kätesi ja että vasen sinä on sitten vasemman käden puolella, niin että kummanko silmän edessä se rikkinäinen linssi on... Selvishän se sitten pienen mietinnän jälkeen...😂
Epäilisin että tämä Asiakas on tainnut olla dementoitunut.
Itseasiassa asiakas oli nuori. En muista tarkalleen, mutta alle 20-vuotias. Menee siis ehkä hermostuneisuuden piikkiin?🙂
En yhtään ihmettele vaikka olisit asioinut erään tuttavani kanssa :D herttainen tyttö mutta kaikella rakkaudella, välillä aivan uskomattoman tyhmä, usein joutuu jotain ihan ihmeellisiä asioita vääntämään rautalangasta eikä silti oikein tahdo tajuta. Omistaa silmälasit
Olen huoltamolla myyjänä. Taannoin jouduin selittämään eräälle mopo-pojalle polttomoottorin tekniikkaa, joka oli joutunut tunnetun pilan kohteeksi. Hän tuli kysymään niitä "irtokipinöitä", koska hänen moponsa kävi huonosti ja tehot oli tippuneet. Lopulta myin hänelle sytytystulpan ja asensin sen paikalleen, jonka jälkeen mopo kehräsi taas kuin kissa ja poika hymyili tyytyväisenä. Kavereilla varmaan ilo kirposi kun saivat huijattua poikaraukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baarissa työskennellessäni eräs nuori nainen maksoi Visa electronilla aikana, jolloin se oli vasta ilmestynyt eikä myöskään ollut vielä nykyaikaisia korttikoneita johon näpytellään pin-koodi, vaan allekirjoituksella mentiin. No, neito kysyi minulta saako hän vielä samana iltana muutaman juoman. Olin hieman hämmentynyt, koska neiti ei ollut edes humalassa. Sanoin toki, tulet vaan tilaamaan. Ei, vaan kyseinen asiakas halusi tietää paljonko hänen tililleen jäi katetta...
Eikä millään meinannut mennä jakeluun, etten todellakaan näe mistään kortilla maksavien asiakkaiden tilin saldoa. Muualla kuulemma onnistui. Tottakai juu 😎Mä muistan myös tän ajan "näätsä paljon siellä on?" Juuen:)
Ai miten niin muistat ajan? Minulle kävi noin viimeksi viime viikolla. :D Johtunee ehkä siitä, että jotkut ihmiset eivät vieläkään ymmärrä, että S-pankin kortit ovat ihan normaaleja pankkikortteja, eivätkä mitään asiakastilikortteja.
Jos kyseessä on s-pankin kortti ja esimerkiksi Prisman kassa niin silloin kyllä saldo näkyy sillä s-pankin tilille voi myös tallettaa kaikissa s-ryhmän toimipaikoissa.
Ehkä minun perehdytyksessäni on ollut jotain vikaa, kun 10 vuotta olen s-marketin kassalla ollut, mutta en ole yhdenkään asiakkaan tilitietoja nähnyt. Nosto ja pano kyllä onnistuu, mutta en minä mitään saldoja siitä saa näkyviin.
Itsekin olen kerran kysynyt tätä kassalta... juuri tuo, että voi tehdä nostoja, sai toivomaan, että ehkä kassa voisi tehdä tarkistuksen saldostakin.
Kerran aikaisemmin oli käynyt niinkin, että tililtä oli päässyt raha loppumaan, eikä maksaminen onnistunut, ja silloin syytä kysyessäni kassa kuiskasi, että tilillä ei ole varoja tms :).
Teen kuitenkin ostoksia eri kaupparyhmissä ja muualla kuin S-kaupoissa maksan Nordean kortilla, mihin palkkakin menee. Uskoin kyllä kerrasta tuon tiedon, ja olen sittemmin maksanut Nordealla S-paikassakin, jos en ole muistanut tarkistaa tilin saldoa. Outona en kysymystä silti pidä ekalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä taksikeskuksessa:
Asiakas tilaa 8 hengen tilataksin, tila-autoa ei ole heti saatavilla ja tietenkin on kiire. Päädytään laittamaan korvaava määrä henkilöautoa. Ja kyllä, aina tulee yllätyksenä, että kaksi henkilöautoa ei riitäkkään.
Ai miksei? Kiinnostaa vaan, vai eikö asiakkaat saa istua siinä etupenkillä? Tai keski?
Olin nuorempana pikaruokaravintolassa töissä. Lähes aina, kun olin iltavuorossa ja suljimme esim. klo 20, tulee asiakas ovista sisään muutamaa minuuttia ennen sulkemista ja haluaa vielä tilata ruokaa. Siinä sai useaan otteeseen selittää, miksi en enää ehdi valmistaa asiakkaan halumaa tilausta muutamassa minuutissa. Olemme auki 20 asti, mikä tarkoittaa että ovet suljetaan silloin. Tätä oli monen todella vaikea ymmärtää, eihän se viiden minuutin yliaika omaa maailmaa kaada. Mutta kun on tietty aika, esim meillä oli 30min, milloin pitää kaikki siivoukset yms saada tehtyä sulkemisen jälkeen, viisi minuuttia on paljon.