Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ole kellokortteja. Sitten jos tulee kellokortit vaihdan paikkaa. Se röntgenhoitaja.
No onpa erikoista että vuonna 2018 sairaalassa ei ole kellokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntien kirjaaminen tuntuu olevan joillekin aivan ylitsepääsemätön ongelma. Törmään jatkuvasti siihen, että ei osata merkata tunteja oikein. Kun ollaan oltu töissä kahdeksan tuntia ja viisikymmentä minuuttia, merkataan 8.50h ja puoli tuntia taas merkataan 0.30, Vartti 0.15 jne... Sitten ihmetellään niitä yhteen laskettaessa että mikä tässä nyt mättää.
Osa ei tunnu millään ymmärtävän, että tunnista puolikas on 0.5 eikä 0.3.Eikös niissä töissä missä tunnit täytyy kellottaa niin ole käytössä jonkinsorttinen kellokorttijärjestelmä joka automaattisesti merkitsee tunnit ylös? Missä enään tarvitsee käsin laittaa työtunteja ylös?
No esim. minä olen tehnyt maastotöitä joista maksetaan tehtyjen tuntimäärien mukaan. Ei ole mitään kellokorttia jota leimata, vaan itse pitää kirjata tuntimäärät ylös ja ilmoittaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen verkkokaupassa, jonka toimitusaika on suunnilleen 5 päivää. Silti saan viikoittain vihaisia puheluita siitä, miten toimitus voi kestää niin kauan. Vaikka kaikki mainitaan moneen kertaan tilausvaiheessa. Aina sama selitys siitä, miten kauppa X toimittaa paketit vuorokaudessa. Vähintään kerran viikossa tulee yhteydenottopyyntö esimiehelle, koska Pirkko-Liisa TARVITSEEE!!! paketin vuorokaudessa perille. Millään ei mene ymmärrykseen, ettei tämä ole mahdollista.
Millähän etanan kyydillä tämä kyseinen kauppa toimittaa tilauksensa jos matka Suomessa kestää viisi päivää?
eka päivä: tilaus tulee ja tulostetaan ja toimitetaan tavarankerääjälle
toka päivä: kerääjä kerää tilausten kamat, pakkaa laatikoihin ja laittaa pakettien päälle osoitetarrat yms.
kolmas päivä: paketit kuskataan postiin
kolmas-neljäs-viides päivä: posti kuskaa paketit ja toimittaa joko automaattiin, perille tai konttorille riippuen paketin koosta ja siitä mitä asiakas on halunnut.
No teidän verkkokauppanne tulee kuolemaan. Oikeasti homma nykyaikaisessa verkkokaupassa menee näin:
eka päivä: tilaus tulee jolloin se siirtyy säköisesti kerääjälle (esim. tabletti tai jotain ammattimaisempaa), kerääjä kerää tavarat ja pakkaa ne ja ne laitetaan välittömästi esim. postille. Tai toimivassa hommassa ihan mille tahansa muulle firmalle kuin postille. Kuljetus sitten vie ehkä sen yhden yön jolloin tavara on perillä seuraavaksi päiväksi.
toka päivä: asiakas on tyytyväinen. Jos toimitus ei tullut postin kautta.
Mietipä että isoimmissa kaupungeissa Amazon lupaa kotiin toimituksen tilauksesta parissa tunnissa. Tosin ei eksoottisemmille tuotteille jotka joudutaan hakemaan kauemmasta varastosta joten menee yön yli.
Siis tottakai tilaus kannattaisi saada lähtemäänkin saman päivän aikana mutta tuo oli versio tällaisesta harrastelijaverkkokaupasta joka tosiaan tulee menemään nurin heti kun joku vakavastiotettava kilpailija rupeaa myymään samaa kamaa sekä halvemmalla että nopeammin.
Tämä verkkokaupanpitäjä (tai joku trolli) jänkkäsi tuossa vastaan että kun heidän toimitusaikansa on 5 päivää ja asiakkaan on vaan syytä siihen sopeutua ja piste. Tuo on niin surkea asenne että ehkä helpompi lopettaa yrittäminen heti kuin vasta sitten kun on mennyt rahat ja omaisuus.
Tämä pikkuverkkokauppa jossa olen töissä tekee miljoonien eurojen voittoa joka vuosi, joten ei kait se heti kaadu. Vaikka kuinka aspalle, eli minulle, huudetaan. Jokainen asiakas on toki oikeutettu vaihtamaan kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ole kellokortteja. Sitten jos tulee kellokortit vaihdan paikkaa. Se röntgenhoitaja.
Miksi? Kätevämpää systeemiä ei ole. Jos sulla on viis tuntia ylitöitä, ei sitä tarvii ite minnekään tuhertaa ja todistella että ne tunnit on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntien kirjaaminen tuntuu olevan joillekin aivan ylitsepääsemätön ongelma. Törmään jatkuvasti siihen, että ei osata merkata tunteja oikein. Kun ollaan oltu töissä kahdeksan tuntia ja viisikymmentä minuuttia, merkataan 8.50h ja puoli tuntia taas merkataan 0.30, Vartti 0.15 jne... Sitten ihmetellään niitä yhteen laskettaessa että mikä tässä nyt mättää.
Osa ei tunnu millään ymmärtävän, että tunnista puolikas on 0.5 eikä 0.3.Eikös niissä töissä missä tunnit täytyy kellottaa niin ole käytössä jonkinsorttinen kellokorttijärjestelmä joka automaattisesti merkitsee tunnit ylös? Missä enään tarvitsee käsin laittaa työtunteja ylös?
Monessa firmassa on työajanseurantaohjelmisto, johon kirjataan joskus jopa vartin tarkkuudella (onneksi itse on tarvinnut kirjata korkeintaan puolen tunnin tarkkuudella) tehdyt työt. Tyyliin projektia 1 yhteensä 4,5 h, palaveri aiheesta x 2 h, asiakaspalvelua asiakkaalle y 2,25 h.
Vierailija kirjoitti:
Ihan asumiseen liittyviä perusasioita... Olen töissä majoituspalvelussa (ulkomaalaisille) yliopistolaisille, itse en ole koskaan edes yliopistoon päässyt. Asiakkaan saapuessa kerron, miten avaimet ja lukot toimivat (elekroniset avaimet, Suomessa käännetään aina oikealle). Sitten 5 minuutin päästä asiakas tulee valittamaan, ettei saa ovea auki. On sitten yleensä kääntänyt vasemmalle tai "on yrittänyt kaikkensa, mutta ei vain avaudu". Sitten käyn näyttämässä, miten ovi avataan. Myös termostaatti on hankala asia, vaikka yritän selittää, että miten se toimii. Onpahan joku joskus kutsunut itse huoltomiehen paikalle näyttämään, että miten sitä termostaattia käännetään. Toki, jos omassa kotimaassa ei mitään näistä asioista ole tai lukkojakin käännetään eri suuntaan, mutta kuuntelesivat edes, kun selitän.
Monessa maassa asuneena sanon, että lukkojen ja avaimien toiminnan opetteleminen on kyllä yhtä he*lvettiä.Suomessa aika helpot lukot, mutta entäs se "kierros vasemmalle, kaksi oikealle, puolikas takaisin". Argh.
Onhan niitä. Naapurin postilaatikkoon ei saa ku*sta . Ärsyttävää tyyppiä ei saa lyödä tu*rpaan. Vierasta räksyttävää koiraa ei saa amp*ua. Ikävän ihmisen bemaria ei saa naarmuttaa. E*xälle ei saa soitella huo*rittelupuheluita viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raahh kirjoitti:
Asiakas oli vihainen, kun hänen vastaanottoaikansa oli jouduttu peruuttamaan samana päivänä, sillä vastaanottaja (fysioterapeutti tms.), oli sairastunut. Yritin selittää hänelle, että ei kai sairastumiselle mitään voi, pahoittelin asiaa tosin. Hän halusi puhua ylimmälle johdolle....
No kyllä varsinkin isoissa yrityksissä pitäisi olla varajärjestelmä jolla sairastunut työntekijä pystytään korvaamaan.
Meinaat, että yrityksillä on varaa pitää vaikka lääkäreitä tai fysioterapeutteja varalla jos joku sattuu sairastumaan?
No ei varalla pito ole esimerkiksi kaupoillekaan mikään ongelma. Tehdään vaan työntekijän kanssa nollasopimus ei kutsutaan hänet töihin silloin kun joku on sairaana tai kun on ruuhkahuippu ja paljon kysyntää.
Luuletko seä tosiaan että muut kuin pienipalkkaiset vähän koulutetut yksilöt (eli helposti korvattavat) suostuvat tällaiseen järjestelyyn? Ehkä jossain sairaalassa on pakko sitoutua, mutta kai päivystysvuorosta esim. lääkärille maksetaan rahaa ja ne on työvuorolistaan merkittyjä. Toki joskus joku voi päästä lyhyelläkin varoajalla, mutta ei ne vapaalla olevat ihmiset istu varmuuden vuoksi himassa jos työnantaja sattuu tarvimaan. Kuinkahan monta fysioterapeuttia on Opteamilla 0-sopparilla:`D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan asumiseen liittyviä perusasioita... Olen töissä majoituspalvelussa (ulkomaalaisille) yliopistolaisille, itse en ole koskaan edes yliopistoon päässyt. Asiakkaan saapuessa kerron, miten avaimet ja lukot toimivat (elekroniset avaimet, Suomessa käännetään aina oikealle). Sitten 5 minuutin päästä asiakas tulee valittamaan, ettei saa ovea auki. On sitten yleensä kääntänyt vasemmalle tai "on yrittänyt kaikkensa, mutta ei vain avaudu". Sitten käyn näyttämässä, miten ovi avataan. Myös termostaatti on hankala asia, vaikka yritän selittää, että miten se toimii. Onpahan joku joskus kutsunut itse huoltomiehen paikalle näyttämään, että miten sitä termostaattia käännetään. Toki, jos omassa kotimaassa ei mitään näistä asioista ole tai lukkojakin käännetään eri suuntaan, mutta kuuntelesivat edes, kun selitän.
Monessa maassa asuneena sanon, että lukkojen ja avaimien toiminnan opetteleminen on kyllä yhtä he*lvettiä.Suomessa aika helpot lukot, mutta entäs se "kierros vasemmalle, kaksi oikealle, puolikas takaisin". Argh.
Lukitsin itseni ulkomailla kämppääni, oli sellaiset aataminaikuiset lukot ja menivät takalukkoon. Tuli ikävä Suomen lukkoja.
ÄläMutuileTäällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin vähän vanhemmassa väessä on näitä, joiden mielestä virasto kuin virasto, kyllä niissä kaikissa tiedetään heidän kaikki asiat. Kaupungintalolta voi mennä kyselemään laina-asioita ja pankissahan toki tiedetään, että onko syyttäjä jo tehnyt päätöksen siinä heidän naapuririita-asiassa... Sit kun käy ilmi että terveyskeskuksen aulassa kuullut lainopilliset neuvot ei ihan pädekään, alkaa rähjääminen.
Syyttäjä ei tee päätöstä riita-asioissa. Itse asiassa syyttäjä ei tee päätöksiä edes rikosasioissa. Syyttäjä vain tekee haastehakemuksen käräjäoikeudelle tai jättää sen tekemättä rikosasioissa. Riita-asioihin ei liity syyttäjää tai poliisin esitutkintaa, vaan kantaja tekee suoraan haastehakemuksen käräjäoikeudelle.
Älä AV-mamma jätä leipätyötäsi. :)
Rikosasioissa kyllä syyttäjä on se, joka tekee esimerkiksi syyttämättäjättämispäätöksiä. Että jos snobbailet, niin snobbaile edes oikein. :)
Vierailija kirjoitti:
Otin tilausta vastaan lääkärismieheltä, halusi ostaa jotain pientä suolaista ja makeaa tilaisuuteen. Halusi kahta suolaista ja yhden makean tuotteen ja kyseli jokaisen kohdalla paljonko hän tilaa niitä. Siiiiiis ihan niin monta kuin haluaa, ainakin 1 kpl per naama voisi olla kiva kaikkien osallistujien kannalta 😁 Ja sitten siinä vaiheessa kun olisin ottanut yhteystiedot ylös ja tilauksen ajankohtaa koskevat tiedot, olikin miehellä kiire ja otti puhelinnumeron mukaansa johon ottaa yhteyttä. Onneksi en kovin usein joudu tilauksia ottamaan vastaan, aina yhtä hämmentäviä tapauksia :D
Yleensä pitopalvelun järjestäjillä on kokemusta menekistä joten mielestäni ihan asiallinen kysely.
Että vanha kunnon 35mm-kinofilmi valottuu, vaikka kuinka pimeässä saunassa olisi avannut kameran punaisella kankaalla peitetyn taskulampun valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että Suomessa ei ole hirveästi katolisia kirkkoja.
On niitä Helsingissäkin kaksi.
Ja Turussa yksi. Mutta noin niinkun joka pitäjässä ei ole. Eli aika vähän niitä on!
Miksei asiskas, jolta katkennut 3 aiempaa vakuutusta maksamattomana, saa samaa vakuutusta neljättä kertaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raahh kirjoitti:
Asiakas oli vihainen, kun hänen vastaanottoaikansa oli jouduttu peruuttamaan samana päivänä, sillä vastaanottaja (fysioterapeutti tms.), oli sairastunut. Yritin selittää hänelle, että ei kai sairastumiselle mitään voi, pahoittelin asiaa tosin. Hän halusi puhua ylimmälle johdolle....
No kyllä varsinkin isoissa yrityksissä pitäisi olla varajärjestelmä jolla sairastunut työntekijä pystytään korvaamaan.
Meinaat, että yrityksillä on varaa pitää vaikka lääkäreitä tai fysioterapeutteja varalla jos joku sattuu sairastumaan?
No ei varalla pito ole esimerkiksi kaupoillekaan mikään ongelma. Tehdään vaan työntekijän kanssa nollasopimus ei kutsutaan hänet töihin silloin kun joku on sairaana tai kun on ruuhkahuippu ja paljon kysyntää.
Luuletko seä tosiaan että muut kuin pienipalkkaiset vähän koulutetut yksilöt (eli helposti korvattavat) suostuvat tällaiseen järjestelyyn? Ehkä jossain sairaalassa on pakko sitoutua, mutta kai päivystysvuorosta esim. lääkärille maksetaan rahaa ja ne on työvuorolistaan merkittyjä. Toki joskus joku voi päästä lyhyelläkin varoajalla, mutta ei ne vapaalla olevat ihmiset istu varmuuden vuoksi himassa jos työnantaja sattuu tarvimaan. Kuinkahan monta fysioterapeuttia on Opteamilla 0-sopparilla:`D
En tiedä mutta TE-toimistosta heitä löytyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Muutama asiakas kierteli lounaslinjastoa silmäillen, kysyin että "voinko olla avuksi "ja että "kassa löytyy tuosta vierestä minne voi ensin maksaa", siinä asiakkaat päivittelivät että " ai mitä pitääkö tästä viellä maksaa" ja lähtivät pois.
Että mitä helkkaria :D
Asiakkaat halusivat katsoa, mitä on tarjolla ja kannattaako paikkaan jäädä syömään. Totesivat että ei. Samassa aspa ilmestyi kyselemään ja totesivat tämän saman tälle ja lähtivät pois.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulun harjoitusravintolassa aikoinaan tarjoillessani jouduin moneen kertaan selittämään vähän hajamielisen ja hätäisen oloiselle miesasiakkaalle menumme sisältöä ja mitä eri vaihtoehdot tarkoittavat. Meillä oli menussa sekä keittiön kautta tulevia lautasannoksia, että buffetista itse valittavia vaihtoehtoja.
Lopulta hän valitsi lounaan, joka löytyi buffetpöydästä ja joka oli siis itse haettavissa (salaattipöytä kuului myös). Olin tästä häntä jo ohjeistanut ja osoittanut buffetpöytdän suuntaan kyseisen lounasvaihtoehdon kohdalla, mutta ei..hän ei jostain syystä tuntunut ymmärtävän, että tätä lounasvaihtoehtoa ei tuoda keittiön kautta lautasannoksena vaan se on itse otettavissa buffetpöydästä. Tätä asiaa selitin sitten muutaman kerran, ennen kuin henkilö hoksasi. Menussamme kyllä selkeästi luki, mitkä vaihtoehdot ovat lautasannoksia ja mitkä löytyvät buffetista..kerroin mielestäni itsekin varsin selkeästi ja yksinkertaisesti asian
Jos minulla olisi valta, vaihtaisin buffet-sanan vaikkapa noutopöydäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tontin maanrakennus vaatii telaketjukaivuria, niin kaivuria ei voi ajaa maanteitä pitkin tontille. Asiakas tahtoi säästää kaivurin kuljetuksen.
Olisihan paikalle voinut lähettää pyörillä olevan kaivurin.
Voi jestas. Eikös tuossa kirjoitettu, että JOS tontin maanrakennus vaatii TELAKETJUkaivurin...
Logistiikkapuolella entisessä duunissa sattui kuljettajalle kesken työtehtävän kuolemaan johtanut sairauskohtaus. Ensin tilanteessa olleen henkilökunnan sekä sisäisen EA-ryhmän kautta sai välittömästi ensiapua ja ambulanssi nopeasti paikalle, mutta ei auttanut.
Saman firman toinen kuljettaja hiilestyi suunnattomasti siitä että mikä tässä kestää kun hänellä on kiire, pitäisi jo päästä eteenpäin. Räyhäsi oikein kunnolla. Hänelle joutui työkaveri suhteellisen isoin kirjaimin lopulta vääntämään että homma seisoo just niin kauan kun on tarvis ja vainaja saadaan viranomaisten luvalla siirrettyä pois.
Ehkä tunsivat toisensa hyvin ja oli shokkireaktio asiaan mutta hyvin ala-arvoisesti käyttäytyi tässä tilanteessa.
Monessakin paikassa kirjataan paperille ja papautetaan. Ja lisäksi osa seuraa tuntejaan kellokortista huolimatta laskemalla itse paperille, sitten ihmetellään kun itse saadaan eri luku, vaikka ollaan joka päivä merkattu tunnit ylös.