Karhunkierros, selviänkö reissusta...?
38v nainen kysyy.
Lupasin ystävälle että lähden hänen kanssaan kiertämään tuon. 5 päivää on varattu.
Nuorena liikuin paljon, sittemmin on jäänyt "hieman" vähemmälle. Olen normaalipainoinen, mutta liikunta rajoittuu kävelyyn. Puuskutan kyllä melko lailla jos kävelen reippaammin jyrkkään ylämäkeen, jollaisia siellä taitaa olla paljonkin. Jumpassa olen käynyt satunnaisesti.
Pahin juttu on etten tajunnut kuinka painavia rinkat ovat. Ostettiin 70 litran mulle sopiva, ja se tuntui "oikeilla painoilla" siltä että miten saan tuon selkään :/ Varusteet muuten ok kun mies on harrastanut retkeilyä niin lainaan siltä, vaelluskengät löytyy kanssa.
Noin kuukausi on aikaa onneksi, ehtii kuntoilemaan vielä.
Olenko haukannut liian suuren palan?
Kommentit (104)
Kyllä tuo suunnitelma on täysin realistinen. Ihmiset ovat kautta aikain kävelleet pitkiä matkoja. Se sujuu kyllä, jollet ole täysin sohvaperuna. Aikamoista pullamössöä tännekin kirjoittelee, kun ei muka tottumaton saisi kävellä kuin muutaman kilometrin matkoja. Jos matkaa on 82 km ja viisi päivää aikaa, niin ei todellakaan ole kova pala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla.
Maastossa rinkka selässä käveleminen kysyy kuntoa.Lähdettiin nuorina Lappiin vaeltamaan. Mukana oli 25-v . tanakka liikuntaa harrastamaton perusterve nainen. Hän hyytyi ekan päivän 5 kilsan kävelyn jälkeen niin, että kääntyivät miehensä kanssa takaisin ja ajoivat kotiin. Ei auttanut, vaikka muut olisivat ottaneet kantaakseen hänen kamojaan.
Harjoittele kävelyä painava reppu selässä. Pitkiä lenkkejä, mäkiä ylös ja alas, rappusia.
Sinne metsään kun ei voi jäädä, vaan poiskin on selvittävä. Tiedät sit, mikä sun kunto on.Taisi olla asenteesta kiinni. Itse olen suorittanut pitkän vaelluksen (25 km päivämatkoja keskimäärin) 20 kiloa ylipainoisena ja ilman jumpassa käyntejä tai muuta liikuntataustaa. Kaupassa käyn kävellen.
Mistä sinä sen luulet tietäväsi?
Kyllä hän oli niin uupunut, ettei uskaltanut eikä halunnut jatkaa matkaa.
On viisasta huomata arvioineensa voimansa väärin ja luovuttaa ajoissa.
olenkopulassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet viimeksi viettänyt 5 päivää putkeen ulkona tehden koko ajan fyysistä työtä?
Koska olet viimeksi kävellyt 20 kilsaa 5 perättäisenä päivänä?
Olen ollut pari kertaa vaeltamassa. Mukava päiväannos kävelyä on 5-12 kilsaa.
Yhtenä päivänä käveltiin 22 kilsaa. Siinä ei lepäilty kuin ruokailut, osa matkasta oli onneksi tasamaata ja tietä.Ei kuulosta realistiselta tuo suunnitelma suhteutettuna ikääsi ja kuntoosi.
No...tuota...kesätöissä lukioaikoina? :D
Toiseen ei koskaan.
Sitten varmaan ymmärrät perua.
Mä olin 14-vuotiaana vaellusrippileirillä, jossa 8 päivän aikana käveltiin 120km. Kannoin itse koko reissun muonat ja meillä oli 3 hengen telttakunta, joka jakoi trangian, teltan jne yhteisten juttujen kantamisen.
Kyllä aikuinen nainen siinä selviää missä teinitkin. Paitsi jos olet sellainen joka luovuttaa helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo suunnitelma on täysin realistinen. Ihmiset ovat kautta aikain kävelleet pitkiä matkoja. Se sujuu kyllä, jollet ole täysin sohvaperuna. Aikamoista pullamössöä tännekin kirjoittelee, kun ei muka tottumaton saisi kävellä kuin muutaman kilometrin matkoja. Jos matkaa on 82 km ja viisi päivää aikaa, niin ei todellakaan ole kova pala.
Vaellusmatka ei ole sama kuin lenkkipolkumatka. Jyrkät nousut ja laskut rinkan kanssa vievät ihan eri lailla voimia kuin tavallinen maasto. On totta, että muutama kilometri on "liian vähän", mutta 16 km on todella paljon vaikeassa maastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla.
Maastossa rinkka selässä käveleminen kysyy kuntoa.Lähdettiin nuorina Lappiin vaeltamaan. Mukana oli 25-v . tanakka liikuntaa harrastamaton perusterve nainen. Hän hyytyi ekan päivän 5 kilsan kävelyn jälkeen niin, että kääntyivät miehensä kanssa takaisin ja ajoivat kotiin. Ei auttanut, vaikka muut olisivat ottaneet kantaakseen hänen kamojaan.
Harjoittele kävelyä painava reppu selässä. Pitkiä lenkkejä, mäkiä ylös ja alas, rappusia.
Sinne metsään kun ei voi jäädä, vaan poiskin on selvittävä. Tiedät sit, mikä sun kunto on.Taisi olla asenteesta kiinni. Itse olen suorittanut pitkän vaelluksen (25 km päivämatkoja keskimäärin) 20 kiloa ylipainoisena ja ilman jumpassa käyntejä tai muuta liikuntataustaa. Kaupassa käyn kävellen.
On viisasta huomata arvioineensa voimansa väärin ja luovuttaa ajoissa.
No en tietenkään tiedä! Viisi kilometriä on silti niin lyhyt matka, että totaaliuupumus sen jälkeen kuulostaa erikoiselta terveelle nuorelle. Ehkä sitten rinkka oli liian painava, flunssa oli tulossa tms., muistat matkan väärin tai kävelitte pystysuoraa seinämää ylös. En sanoisi tuon perusteella, että kenenkään ei kannata kävellä viittä kilometriä enempää, jollei ole kuukausien kävelyharjoituksia takana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta varmasti normaalikuntoinen ihminen hengissä selviää, mutta mukavaa se ei tule olemaan.
Turhaa pelottelua. Tietysti mukavampaa on viettää lomansa viiden tähden hotellissa. Jokainen vaelluksella lähtevä tajuaa, että matka metsään on aina jossain määrin epämukava.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 14-vuotiaana vaellusrippileirillä, jossa 8 päivän aikana käveltiin 120km. Kannoin itse koko reissun muonat ja meillä oli 3 hengen telttakunta, joka jakoi trangian, teltan jne yhteisten juttujen kantamisen.
Kyllä aikuinen nainen siinä selviää missä teinitkin. Paitsi jos olet sellainen joka luovuttaa helpolla.
Teinihän on tarmonpesä.
Lihasmassaa ja energiaa on ihan eri malliin kuin keski-ikäisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla.
On viisasta huomata arvioineensa voimansa väärin ja luovuttaa ajoissa.No en tietenkään tiedä! Viisi kilometriä on silti niin lyhyt matka, että totaaliuupumus sen jälkeen kuulostaa erikoiselta terveelle nuorelle. Ehkä sitten rinkka oli liian painava, flunssa oli tulossa tms., muistat matkan väärin tai kävelitte pystysuoraa seinämää ylös. En sanoisi tuon perusteella, että kenenkään ei kannata kävellä viittä kilometriä enempää, jollei ole kuukausien kävelyharjoituksia takana.
Rinkka painaa, kun ei ole tottunut kantamaan.
Metsäkävely on ihan eri juttu kuin tiellä kävely. Ylipaino ja huono kunto on heikko yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta varmasti normaalikuntoinen ihminen hengissä selviää, mutta mukavaa se ei tule olemaan.
Turhaa pelottelua. Tietysti mukavampaa on viettää lomansa viiden tähden hotellissa. Jokainen vaelluksella lähtevä tajuaa, että matka metsään on aina jossain määrin epämukava.
No ei ole.
Ap hengästyy oman kuvauksensa perusteella ja ylämäessä, ilman kantamuksia. Karhunkierrokselle vaikka kuinka pakkaisi kevyesti, jo rinkka + sapuskat on helposti 7-8kg. Ja sitten vasta tulee nukkumisvälineet, vaatteet, tarvikkeet, vesi, yms. Äkkiä on se lähemmäs 15kg. Kun rinkka kevenee loppumatkasta, edessä on jyrkkiä nousuja.
Voi sanoa 101% varmuudella että kova reissu on tulossa, ja kovin mahdollisena pidän että jää kesken.
Minä tekisin semmoisen testiretken pari viikkoa ennen reissua. Ettei tule yllätyksenä miltä tuntuu kävellä se 15-20km rinkka selässä. Tai se minkä huomasin itse, että kun ikää tulee niin kyky palautua on se mikä katoaa ensimmäisenä :/
Tee joku testiretki paria viikkoa ennen reissua. Ja sopikaa etukäteen lyhennetty reittisuunnitelma jos huomaat ettet jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Koska olet viimeksi viettänyt 5 päivää putkeen ulkona tehden koko ajan fyysistä työtä?
Yhtenä päivänä käveltiin 22 kilsaa. Siinä ei lepäilty kuin ruokailut, osa matkasta oli onneksi tasamaata ja tietä.Ei kuulosta realistiselta tuo suunnitelma suhteutettuna ikääsi ja kuntoosi.
Pitkät maantieosuudet rinkka selässä vasta raskaita ovatkin!
Kuinka moni vaeltaja on vetänyt viikon esileirin esim. pihalla teltasssa nukkuen ja puita pilkkoen...? Jos polut ovat selkeitä, eikä aikaa tuhraudu suunnistukseen, on 15 km ihan hyvä päivävauhti. Monesti matkat muotoutuvat ihan luonnostaan esim. autiotupien etäisyyksien mukaan. Vaikka matka olisi 20-30 km, niin monesti on järkevämpää kävellä perille asti kuin jäädä telttaan mahd. huonompiin olosuhteisiin. Esim. sateella teltassa ei saa kenkiä kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla.
On viisasta huomata arvioineensa voimansa väärin ja luovuttaa ajoissa.No en tietenkään tiedä! Viisi kilometriä on silti niin lyhyt matka, että totaaliuupumus sen jälkeen kuulostaa erikoiselta terveelle nuorelle. Ehkä sitten rinkka oli liian painava, flunssa oli tulossa tms., muistat matkan väärin tai kävelitte pystysuoraa seinämää ylös. En sanoisi tuon perusteella, että kenenkään ei kannata kävellä viittä kilometriä enempää, jollei ole kuukausien kävelyharjoituksia takana.
Rinkka painaa, kun ei ole tottunut kantamaan.
Metsäkävely on ihan eri juttu kuin tiellä kävely. Ylipaino ja huono kunto on heikko yhdistelmä.
Sitäpaitsi oli hänen jaksettava vielä kävellä se sama viisi kilsaa takaisin autolle. Sekä ylitettävä matkan alussa ollut voimakasvirtainen joki kahlaten, kuten tullessakin.
Joten ei kannata päästää itseään uupumaan täysin, vaan tehdä tarvittava muutos suunnitelmiin.
Vain hölmöt lähtevät "ylittämään itseään".
Näistä saadaan sitten lukea uutisista.
Voihan sen kierroksen keskeyttää esim.Juumassa, kun olet nähnyt Myllykosken ja Jyrävän. Juuman jälkeen kierros menee metsissä ja kankailla ennen kuin tulee raskaat nousut Valtavaaralle ja Rukalle, johon se loppuu. Kyllä siellä nousua on välillä muuallakin. Onneksi autiotupia, laavuja ja nuotiopaikkoja löytyy. Oulangan luontokeskuksessa on sisävessat ja kahvila. Siitä parin kilometrin päässä on leirintäalue, joka on ihan kiva paikka. Seuratkaa luontoa: alkukesästä voi nähdä harvinaisen Neidonkenkä-orkidean kukassa polun varralla. Hyvää matkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät maantieosuudet rinkka selässä vasta raskaita ovatkin!
Esim. sateella teltassa ei saa kenkiä kuivumaan.
Hä!!??
Ai susta tasamaalla hiekkatietä kävely on raskaampaa kuin metsässä liukkaita puunjuuria väistellen ja kaatuneiden runkojen yli harppoen meno?
Olet selvä trolli, etkä ole vaellusta nähnytkään.
Jos ja kun jalassa on kumisaappaat, ne ei kastu.
Vaelluskengät on pikkuretkiin.
vaeltaminenrankkaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole.
Ap hengästyy oman kuvauksensa perusteella ja ylämäessä, ilman kantamuksia. Karhunkierrokselle vaikka kuinka pakkaisi kevyesti, jo rinkka + sapuskat on helposti 7-8kg. Ja sitten vasta tulee nukkumisvälineet, vaatteet, tarvikkeet, vesi, yms. Äkkiä on se lähemmäs 15kg. Kun rinkka kevenee loppumatkasta, edessä on jyrkkiä nousuja.
Voi sanoa 101% varmuudella että kova reissu on tulossa, ja kovin mahdollisena pidän että jää kesken.
Minä tekisin semmoisen testiretken pari viikkoa ennen reissua. Ettei tule yllätyksenä miltä tuntuu kävellä se 15-20km rinkka selässä. Tai se minkä huomasin itse, että kun ikää tulee niin kyky palautua on se mikä katoaa ensimmäisenä :/
Tee joku testiretki paria viikkoa ennen reissua. Ja sopikaa etukäteen lyhennetty reittisuunnitelma jos huomaat ettet jaksa.
Täyttä asiaa!
Monen vaelluksen kokemuksella sanon, että keskimääräinen kävelyvauhti vaelluksella rinkka selässä on 3 km/h. Aivan ihanneolosuhteissa (todella hyväkuntoinen ja tasainen polku, ei ylämäkiä eikä jyrkkiä alamäkiä) voi päästä 5 km/h nopeuteen. Ja nämä siis tarkoittavat puhdasta kävelyaikaa, jossa ei ole vielä varsinaisia taukoja mukana.
Karhunkierroksesta minulla ei ole kokemusta, mutta tietääkseni reitillä on aika paljon mäkiä. Tällöin ap:n suunnittelemat 16 km:n päivämatkat tarkoittavat jo puhdasta kävelyä yli 5 tuntia päivässä. Siihen sitten päälle tauot, leiriytymiset, ruuanlaitot jne, joihin menee vaelluksella yllättävän paljon aikaa. Käy aika rankaksi aloittelijalle.
Ruoan suhteen kannattaa oikeasti tukeutua kokeneen neuvoihin: äkillinen väsähtäminen syntyy varmasti jos ei ole tarpeeksi energiaa (tukeva aamiainen, naposteltavaa, lounas, naposteltavaa, illalla tarpeeksi iso päivällinen jne.
Ylämäissä kun malttaa edetä juuri tuntemustensa mukaan, homma kyllä varmasti toimii. Tällä palstalla nyt on tapana pelotella mutta kokemukesta tulee varmasti hieno!
Vierailija kirjoitti:
Monen vaelluksen kokemuksella sanon, että keskimääräinen kävelyvauhti vaelluksella rinkka selässä on 3 km/h. Aivan ihanneolosuhteissa (todella hyväkuntoinen ja tasainen polku, ei ylämäkiä eikä jyrkkiä alamäkiä) voi päästä 5 km/h nopeuteen. Ja nämä siis tarkoittavat puhdasta kävelyaikaa, jossa ei ole vielä varsinaisia taukoja mukana.
Karhunkierroksesta minulla ei ole kokemusta, mutta tietääkseni reitillä on aika paljon mäkiä. Tällöin ap:n suunnittelemat 16 km:n päivämatkat tarkoittavat jo puhdasta kävelyä yli 5 tuntia päivässä. Siihen sitten päälle tauot, leiriytymiset, ruuanlaitot jne, joihin menee vaelluksella yllättävän paljon aikaa. Käy aika rankaksi aloittelijalle.
Mainittakoon vielä, että ilman rinkkaa kävelen kyllä helposti kympin selvästi alle 1,5 tuntiin ja juoksen sen alle tunnissa, joten huonosta kunnosta tässä ei ole kysymys.
Mä lähtisin ensin ihan päiväretkille ja sitten pienen treenin jälkeen pidemmälle. Se 12km pieni karhunkierros on tosi kiva kävellä. Perheen kanssa pari kesää sitten se käppäiltiin (ei olla mitään sporttisia) koirien kanssa. Varaa vaan paljon vettä mukaan, jos on kovin kuuma keli.
Miksi suunnittelet tottumattomana ja huonokuntoisena monen päivän vaativaa reissua?
Tiedätkö miten kestät fyysisesti ja henkisesti epämukavuutta ja rasitusta?
Miten jaksat huonossa säässä, sateessa tai helteessä? Hyttyset ja mäkäräiset syö, kengät painaa, olet likainen, nälkäinen, väsynyt. Yön jälkeen joka paikkaa kolottaa, koska olet tottunut istumaan tuolissa ja nukkumaan pehmeässä sängyssä.
Mä lähdin viikon vaellukselle ekaa kertaa alle 30-v. Harrastin tanssia 3 krt./vko, ratsastin, uin, hiihdin, pyöräilin. Olin terve ja erinomaisessa fyysisessä kunnossa. Kokemusta kävelystä ja rinkan kantamisesta oli reileiltä. Kokemusta retkeilystä ja telttailusta oli. Rinkka painoi vain 16 kiloa lähtiessä.
Silti väsähdin tokana päivänä täysin.
Onneksi oli vahvempia mukana, jotka ottivat osan tavaroistani kantaakseen. Onneksi oli erätaitoinen retkenjohtaja, urheilujuomat ja joustava reittisuunnitelma.