Karhunkierros, selviänkö reissusta...?
38v nainen kysyy.
Lupasin ystävälle että lähden hänen kanssaan kiertämään tuon. 5 päivää on varattu.
Nuorena liikuin paljon, sittemmin on jäänyt "hieman" vähemmälle. Olen normaalipainoinen, mutta liikunta rajoittuu kävelyyn. Puuskutan kyllä melko lailla jos kävelen reippaammin jyrkkään ylämäkeen, jollaisia siellä taitaa olla paljonkin. Jumpassa olen käynyt satunnaisesti.
Pahin juttu on etten tajunnut kuinka painavia rinkat ovat. Ostettiin 70 litran mulle sopiva, ja se tuntui "oikeilla painoilla" siltä että miten saan tuon selkään :/ Varusteet muuten ok kun mies on harrastanut retkeilyä niin lainaan siltä, vaelluskengät löytyy kanssa.
Noin kuukausi on aikaa onneksi, ehtii kuntoilemaan vielä.
Olenko haukannut liian suuren palan?
Kommentit (104)
Kyllä selviät. Ei se helppoa tietenkään ole, mutta todennäköisesti tulet nauttimaan olostasi. Ja se fiilis kun saa vaelluksen päätökseen on kyllä aivan parhautta. Itselle ainakin osa parhaista muistoista on tullut vaellusreissuilta. Minneköhän sitä itse menisi tänä kesänä :)
Normaalikuntoinen ihminen selviää kyllä Karhunkierroksesta kunhan reppu ei ole liian painava, tahti ei ole kuin kova ja varusteet (kengät ja rinkka) ovat kunnossa.
70l reppu on aika iso naiselle. Pakatessa kannattaa muistaa että kolmasosa omasta painosta olisi sopiva ja se helposti ylittyy ison repun kanssa. Olennaista on vähän testata että reppu ja kengät istuvat tai vaelluksesta tulee tuskaa. Urheiluteippiä ja compeedejä mukaan.
Vaeltaessa olennaista on nauttia vapaudesta kulkea ja olla luonnossa omillaan. Itse tykkään kävellä hitaammin ja pitää kunnon taukoja. Ei ole järkeä vaan kauhoa eteenpäin ja nähdä pelkät kengänkärjet. 5 päivää riittää oikein hyvin leppoisaan tahtiin. Kuljin reittiä alaspäin ja alussa oli helppoa maastoa ja kilometrejä tuli päiville enemmän kuin lopun tunturiosuudessa.
Monelle käy niin että hurahtaa vaeltamiseen kun on ylittänyt itsensä reissulla. Käyn itse vuosittain ainakin yhden pidemmän vaelluksen ja aina on uutta opittavaa ja varusteiden hiomista. Jos et tykkää, ei tarvitse mennä uudelleen!
Tässä taitaa olla ehta gummisaapastalebaani. Selässä epäilemättä perintönä saatu Savotta, koska eihän nykyään osata kunnon rinkkoja tehdä?