Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karhunkierros, selviänkö reissusta...?

olenkopulassa
12.05.2018 |

38v nainen kysyy.

Lupasin ystävälle että lähden hänen kanssaan kiertämään tuon. 5 päivää on varattu.

Nuorena liikuin paljon, sittemmin on jäänyt "hieman" vähemmälle. Olen normaalipainoinen, mutta liikunta rajoittuu kävelyyn. Puuskutan kyllä melko lailla jos kävelen reippaammin jyrkkään ylämäkeen, jollaisia siellä taitaa olla paljonkin. Jumpassa olen käynyt satunnaisesti.

Pahin juttu on etten tajunnut kuinka painavia rinkat ovat. Ostettiin 70 litran mulle sopiva, ja se tuntui "oikeilla painoilla" siltä että miten saan tuon selkään :/ Varusteet muuten ok kun mies on harrastanut retkeilyä niin lainaan siltä, vaelluskengät löytyy kanssa.

Noin kuukausi on aikaa onneksi, ehtii kuntoilemaan vielä.

Olenko haukannut liian suuren palan?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä lenkki? Karhunkierroksesta on useita versioita. Suosittelen kävelyn lisäksi treenaamaan erityisesti reisilihaksia. Juuri ne rasittuvat eniten, kun kantaa rinkkaa ylä- ja alamäessä.

Älä kuitenkaan treenaa liikaa, sillä silloin saat vain paikat rikki.

Vierailija
2/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen jatkaa vielä: rinkan kanssa hankalinta onkin saada se selkään. Sitten, kun se on selässä paikallaan, ei tunnu läheskään niin hankalalta, jos säädöt ovat oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mielestäni ole haukannut liian suurta palaa. Ennen reissua kannattaa tehdä kävelylenkkejä juuri niillä jalkineilla joita käytät vaelluksellakin, niin saat ajettua kenkiä sisään ja löydät ne kohdat joihin kannattaa laittaa teippiä/vaseliinia jo etukäteen hiertymien välttämiseksi. Varaudu henkisesti siihen että pari ekaa päivää tuntuvat fyysisesti haasteellisimmilta, sitten yleensä helpottaa. Ja aivan olennaista on että saat sovittua matkaseuran kanssa sellaisen matkantekovauhdin että kumpikaan ei joudu "juoksemaan kieli vyön alla" omaan kuntoonsa nähden. Nauttikaahan maisemista ja rennosta matkanteosta! Muistakaa että olette lomalla! =)

Vierailija
4/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle toisi eniten vaikeuksia se, etten näe mitään järkeä kävellä siellä.

Vierailija
5/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla.

Maastossa rinkka selässä käveleminen kysyy kuntoa.

Lähdettiin nuorina Lappiin vaeltamaan. Mukana oli 25-v . tanakka liikuntaa harrastamaton perusterve nainen. Hän hyytyi ekan päivän 5 kilsan kävelyn jälkeen niin, että kääntyivät miehensä kanssa takaisin ja ajoivat kotiin. Ei auttanut, vaikka muut olisivat ottaneet kantaakseen hänen kamojaan.

Harjoittele kävelyä painava reppu selässä. Pitkiä lenkkejä, mäkiä ylös ja alas, rappusia.

Sinne metsään kun ei voi jäädä, vaan poiskin on selvittävä. Tiedät sit, mikä sun kunto on.

Vierailija
6/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä lenkki? Karhunkierroksesta on useita versioita. Suosittelen kävelyn lisäksi treenaamaan erityisesti reisilihaksia. Juuri ne rasittuvat eniten, kun kantaa rinkkaa ylä- ja alamäessä.

Se koko lenkki. 82km.

Vierailija
7/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimissaan neljäsosa omasta painosta rinkan paino, kevennä kuormaa! Selviät kyllä.

Vierailija
8/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kävellä ylämäkiä ja portaita ylös tää vika kuukausi. Karsi rinkasta pois kaikki turha tavara, siihen kantamiseen tottuu nopsaa, ja kannattaa kantaa lantiolla. Päivävauhti myös maltillinen 20km päivään niin ei oo paha... itse mietin vieläkö raskausviikolla 28-> voi käydä vaeltaan karhunkierroksen tai edes jonkun lyhyemmän osuuden, kun alkuraskauden pahoinvoinnissa kävely jäi vähiin :’D. Ja siis esikoinen tulossa.

Vierailija
9/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenkopulassa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koko lenkki. 82km.

Liian pitkät päivämatkat tottumattomalle.

Onko erätaidot hallussa?

Montako teitä on?

Suosittelen lämpimästi päiväretkiä harjoitteluksi.

Vierailija
10/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 kilsaa päivässä vaellusta. Kyllä sä siitä selviät, pakkaa mahdollisimman kevyesti, mutta muista ottaa mukaan energiapitoista ruokaa. Kannattaa harjoitella pitempia lenkkejä niillä kengillä, mutta viimesen viikon voit lepäillä ennen reissua. Yövyttekö laavulla/majoissa vai onko teillä teltta mukana?

Vierailija
11/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita pakkaamalla rinkkaan esim. teltta ja kantele sitä rinteitä ylös ja alas. Lisää painoa vähitellen. Aloita kyllin kevyesti. Ehdit harjoitella.

Vierailija
12/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 km päivävauhti rinkan kanssa ei ole todellakaan maltillinen kokemattomalle vasta-alkajalle. Se on aika kova kokeneellekin vaeltajalle. Minusta jo ap:n suunnitelma 82 km viidessä päivässä on vasta-alkajalle kova. Joko lisäisin yhden päivän tai tekisin kierroksesta vähän lyhyemmän version.

On ihan eri asia kävellä 20 km päivässä kevyen repun kanssa kuin kävellä se 15 kg:n rinkan kanssa.

Vierailija
13/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet viimeksi viettänyt 5 päivää putkeen ulkona tehden koko ajan fyysistä työtä?

Koska olet viimeksi kävellyt 20 kilsaa 5 perättäisenä päivänä?

Olen ollut pari kertaa vaeltamassa. Mukava päiväannos kävelyä on 5-12 kilsaa.

Yhtenä päivänä käveltiin 22 kilsaa. Siinä ei lepäilty kuin ruokailut, osa matkasta oli onneksi tasamaata ja tietä.

Ei kuulosta realistiselta tuo suunnitelma suhteutettuna ikääsi ja kuntoosi.

Vierailija
14/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kävellä ylämäkiä ja portaita ylös tää vika kuukausi. Karsi rinkasta pois kaikki turha tavara, siihen kantamiseen tottuu nopsaa, ja kannattaa kantaa lantiolla. Päivävauhti myös maltillinen 20km päivään niin ei oo paha... itse mietin vieläkö raskausviikolla 28-> voi käydä vaeltaan karhunkierroksen tai edes jonkun lyhyemmän osuuden, kun alkuraskauden pahoinvoinnissa kävely jäi vähiin :’D. Ja siis esikoinen tulossa.

Oletko hullu vai provo😶?

Vierailija
15/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olenkopulassa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koko lenkki. 82km.

Liian pitkät päivämatkat tottumattomalle.

Onko erätaidot hallussa?

Montako teitä on?

Suosittelen lämpimästi päiväretkiä harjoitteluksi.

:(

Ei ole hallussa, mutta ystävällä on. Käsitin niin ettei siellä tarvita mitään survival-taitoja kun polku on selkeästi merkitty ja taukopaikat on ihan hyvin varusteltuja.

Meitä on kaksi. Ehkä saadaan remmiin mukaan kolmas, sitten olisi kaksi ihan kokenutta retkeilijää + minä.

Yövytään teltassa, kannetaan se puoliksi tai siten että minulle tulisi kevyempi osa. Minun ei tarvitse ottaa keittovälineitä, että siltäkin osalta säästää painossa.

Vierailija
16/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 kilsaa päivässä vaellusta. Kyllä sä siitä selviät, pakkaa mahdollisimman kevyesti, mutta muista ottaa mukaan energiapitoista ruokaa. Kannattaa harjoitella pitempia lenkkejä niillä kengillä, mutta viimesen viikon voit lepäillä ennen reissua. Yövyttekö laavulla/majoissa vai onko teillä teltta mukana?

Teltta on mukana.

Kengät on hyvät.

Ystävä ja mies auttavat eväiden suunnittelussa.

Vierailija
17/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olet viimeksi viettänyt 5 päivää putkeen ulkona tehden koko ajan fyysistä työtä?

Koska olet viimeksi kävellyt 20 kilsaa 5 perättäisenä päivänä?

Olen ollut pari kertaa vaeltamassa. Mukava päiväannos kävelyä on 5-12 kilsaa.

Yhtenä päivänä käveltiin 22 kilsaa. Siinä ei lepäilty kuin ruokailut, osa matkasta oli onneksi tasamaata ja tietä.

Ei kuulosta realistiselta tuo suunnitelma suhteutettuna ikääsi ja kuntoosi.

No...tuota...kesätöissä lukioaikoina? :D

Toiseen ei koskaan.

Vierailija
18/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa selvittää vesiasiat tarkoin! Aina vettä ei saa siihen merkityltä paikalta.

Vierailija
19/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta varmasti normaalikuntoinen ihminen hengissä selviää, mutta mukavaa se ei tule olemaan.

Vierailija
20/104 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla.

Maastossa rinkka selässä käveleminen kysyy kuntoa.

Lähdettiin nuorina Lappiin vaeltamaan. Mukana oli 25-v . tanakka liikuntaa harrastamaton perusterve nainen. Hän hyytyi ekan päivän 5 kilsan kävelyn jälkeen niin, että kääntyivät miehensä kanssa takaisin ja ajoivat kotiin. Ei auttanut, vaikka muut olisivat ottaneet kantaakseen hänen kamojaan.

Harjoittele kävelyä painava reppu selässä. Pitkiä lenkkejä, mäkiä ylös ja alas, rappusia.

Sinne metsään kun ei voi jäädä, vaan poiskin on selvittävä. Tiedät sit, mikä sun kunto on.

Taisi olla asenteesta kiinni. Itse olen suorittanut pitkän vaelluksen (25 km päivämatkoja keskimäärin) 20 kiloa ylipainoisena ja ilman jumpassa käyntejä tai muuta liikuntataustaa. Kaupassa käyn kävellen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi