Minun masennus, miehen sairaus ja neljä lasta alle 7v! Repikää siitä!
Et se siitä Hyvinvointi Suomesta!
Rahat aina loppu ja ei edes ruokajonoon pääse kun ei oo autoa.
Ja nuoria ollaan vasta 28 ja 26.
Mies olisi taiteellinen ja musikaalinen mut selkä ihan paskana. Ei pystynyt edes kouluja käymään.
Mulla alkoi 2 kk sitten masennus, ja just sopivasti kunta päätti lopettaa meidän kotiavun.
Sitten meidän ihana sosiaalityöntekijä vaihdettiin (tiätty meiltä kysymättä) ja tää uusi nuori mimmi tykkää kiusata ja kyykyttää. Sano ihan ekaks et nyt tuli toinen ääni kelloon.
Arvauskeskuksessa sanottiin et aika pskykologille on kesäkuussa. Miten pärjätään siihen saakka?
Vinkkejä ja tsemppiä pliis!!!!
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Oon aina halunnu suuren perheen. Mulla on ihana suuren perheen malli kotoa <3 Ja kyllä köyhälläkin on oikeus tehdä lapsia, vai?!
Ap
Ei, ei ole. Miksi niin kuvittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa ap:n tilanteeseen, mutta ajatelin kertoa perustoimeentulotuen määrästä ja siitä miten se lasketaan, kun joillain tuntui olevan käsitys, että saa erikseen vuokrat, lapsilisät, asumis-, kotihoidon- ja työttömyystuet jne. En ole itse perheellinen, mutta elän perustoimeentulotuella. Asun yhdessä avopuolisoni kanssa, ja meillä maksettava tuki määräytyy seuraavien sääntöjen mukaisesti: 1. Asumistuki lasketaan suoraan osaksi vuokraa, se ei ole ns. "ylimääräistä" rahaa. Asumistukea ei koskaan makseta koko vuokrasta, vaan ainostaan osa siitä. Tuen suuruuteen vaikuttavat kaikki saatavat tuet, esim työttömyys- ja kotihoidontuki. Lisäksi asunnon vuokralle on tietyt rajat, jotka määräytyvät henkilölukumäärän mukaan. Me kaksi aikuista saamme tukea asumiseen yhteensä korkeintaan 800e, vaikka vuokramme on hieman yli 1000e. Asumme kaksiossa Helsingissä, ei keskustan lähellä. Tuo reilu 200e joka jää vuokrasta yli, on meidän maksettava saamastamme toimeentulotuen perusosasta. 2. Toimeentulotuen perusosa on kahden hengen taloudessa 400e/henkilö ( tästä vähennetään vielä reilu 100e molemmilta vuokran loppuosaan, joten osuus on todellisuudessa meillä n.300e/hlö). Tästä summasta on maksettava ruoka, vaatteet, netti, huonekalut, puhelinlasku yms henkkoht menot. 3. Kulut jotka kuuluvat toimeentulotuen piriin ovat sähkölasku, kaasulasku, osa kotivakuutuksesta (loput on maksettava itse), reseptilääkkeet, välttämättömät silmälasit, terveidenhoitokustannukset julkisella puolella ja ilmeisesti saunavuoro, tätä viimeisintä en ole käyttänyt joten en tiedä sen summaa. Tällä laskukaavalla siis mennään, en tiedä kuinka suuri osuus huomioidaan per lapsi, mutta tuskin kukaan näillä tuilla rikastumaan pääsee. 4. Harkinnanvaraista tukea voi saada harrastuskuluihin kerran vuodessa muutaman kympin. Avopuolisollani on kaksi lasta, joiden tapaamiskuluihin on mahdollista saada kuukaudessa max kahdeksan päivän ajalta 5e/lapsi päivässä. Eli yhteensä max 80e vaikka lapset olisivat luonamme useammin, ei summa kasva. Näin ainakin minun tapauksessani.
Mun nettopalkka on 1700 mutta (sun logiikalla) siitä vähennetään asumiskulut 900 joten TODELLISUUDESSA se on siis 800. Tästä maksan sähkön (150/kk), vakuutukset (100/kk), reseptilääkkeet (80/kk) ja elätän lapset. Ihan itse.
Sori mutta en kehtaisi ääneen valittaa, jos saisin noin paljon apuja yhteiskunnalta. Niin ja en harrasta mitään maksullista. Jos harrastuksista ei pysty mitään maksamaan niin sitä ei sitten harrasteta.
Ainakin lääkekuluissa on virhe. Reseptilääkkeissä on vuosittain kulukatto joka on hieman yli 600e.
Olet itsekäs, itsekeskeinen marttyyri. Häpeä.
Meillä on kolme lasta vaikka ollaankin melko köyhiä, satunnaistöitä tehdään molemmat, koska parempaa ei ole löytynyt pariin vuoteen. Kai tästä olisi lähdettävä opiskelemaan uutta ammattia, jos silläkään sitä työtä sitten saa... Kyllä tässä täytyy miettiä, mihin on varaa ja mihin ei. On meillä silti auto sekä lapsilla vaatteita ja leluja ym. mitä tarvitsevat. Vanhimmalla harrastus pari kertaa viikossa.
Ei pröystäillä asumisella eikä sillä autolla. Jos ja kun tilanne kohenee muutetaan isompaan ja kivempaan asuntoon. Itselle ostan vaatteita vain hyvin harvoin, kampaajalla en olen käynyt kuuteen vuoteen.
Velkaa ei ole yhtään. Tiedän monia, joilla tilanne vain hiukan parempi kuin meillä, mutta silti on satatonnia pankkilainaa. Mutta varmaan ollaan myös niitä jonkun mielestä, kellä ei saisi olla lapsia. Minäpä en välitä, lapset ovat iloisia ja näytän itse kivalta vaikken käykään kampaamoissa ja kauneushoidoissa, syön terveellisesti ja ulkoilen paljon, en ole päässyt lihomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei helev**ti. Ja pitäis vielä sääliä?? Kannatti varmaan mennä vielä lisääntymään ja vetää lapsetki tohon p*skaan mukaan?! Kannattaa varmaan ukonki hommata oikee ammatti missä ei selkä rasitu
Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näitä vastauksia lukiessa. Aikuiset koulukiusaajat taas vauhdissa. Älä ota itseesi AP. Tosielämässä ei ole niin paljon ilkeitä idiootteja kuin näiden kirjoittajien perusteella luulisi. Hakekaa apua kaikkialta, mistä vain saatte. Vaikka tilanne on nyt paha, toivoa on aina. Älkää lannistuko. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että silmälasit on samat olleet viimeiset 8 vuotta!! Ai teille maksetaan silmälasitkin?? Siis nyt suoraan sanottuna alkaa kiehua!
Silmälasit voi saada kolmen vuoden välein, ellei ole jotain erityistä syytä uusia laseja aiemmin. Silmälasit ovat välttämätön terveydenhuoltomeno eli jos ei näe vanhoilla laseilla, on esim. opiskelu ja työnhakukin heikkoa. Suositeltavaa on käyttää kunnan sopimusliikettä, josta voi sitten valita ihan special-köyhälistön halpispokista omansa. Jos käyttää muuta liikettä, pokista maksetaan korvausta vain se noin 30-40 euroa. Linssit tulee ostaa sopimusliikkeestä, ja linsseissä ei ole erityisiä herkkuja. Jos ostaa nekin toisaalta, voi saada korvausta, mutta voi joutua myös kränäämään asiasta.
Jos taloudellinen tilanteesi on heikko, kannattaa hakea toimeentulotukea ja tukea uusiin silmälaseihin. Jos taas olet julkisella puolella töissä, voit saada töitten takia edukkaammat lasit.
Vierailija kirjoitti:
Tää on surkein provoyritys ikinä.
Eikös surkee olis sellainen johon kukaan ei vastaa?
Mikä miehen selässä on vikana?
Auttaisiko osteopaatilla käynti. Minulla oli paha skolioosi, jonka hoidatin osteopaatilla. Hoidosta oli todella iso apu.
Nyt ravinto, liikunta ja venyttely ylläpitää :)
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi olla ilkeä mutta välillä tuntuu että miten aina ressukat löytää toisensa ja sitten vielä tosiaankin hankittu 4 lasta.
Jos et halua olla ilkeä, niin älä ole. Valinta on sinun.
Kyllä on ilkeitä kommentteja. Jos teillä muilla menee hyvin, niin onneksi olkoon. Miten toisen ongelmat on teidän hyvinvoinnista pois? Pelkäättekö kolahtavan omalle kohdalle?
Eihän tämän perheen asiat olleet pielessä, kun lapset hankittiin. Kuka on sellainen oraakkeli, että tietää tulevat sairaudet ym?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että silmälasit on samat olleet viimeiset 8 vuotta!! Ai teille maksetaan silmälasitkin?? Siis nyt suoraan sanottuna alkaa kiehua!
Kun tein konkurssin, perheeni eli pari vuotta yhteiskunnan rahoilla kun opiskelimme uudet ammatit.
Me emme kertaakaan saaneet sossusta mitään harkinnanvaraista. Kun hajosi pesukone, ohjattiin kierrätyskeskukseen. Silmälaseihin sai vajaa 20 euroa Specsaversille, mistä olen kiitollinen. Lapset sai maksuvapautuksen kaupungin konservatorion muskarista. Siinä meidän etumme, nuo pesukonejutut alkaa oikeasti olla jo parinkymmenen vuoden takaa, tai sitten meitä on kusetettu. Mutta olen nöyrästi kiitollinen kaikista tuista jonka avulla selvisimme.
Nyt on 200 000 euron veloista selvitty ja molemmat töissä. Pystyn onneksi ostamaan 20 euron lasit, ja maksan mielelläni veroja jotta köyhät ne lasinsa jatkossakin saavat. Tämä ilmiö, jossa usean sukupolven köyhät elävät sairauksien, masennuksen ja elämänhallinnan puutteen (tällä palstalla ihan diagnoosiin rinnastettava termi) takia tukien varassa tulisi ratkaista jotenkin muuten kuin köyhiä mollaamalla. Nämä perheet tarvitsevat apua ja aktivointia. Paljon.
Hyvä! Olet hieno ihminen. T. Kotoisin köyhästä ja ajoittain sairaalloisesta perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa ap:n tilanteeseen, mutta ajatelin kertoa perustoimeentulotuen määrästä ja siitä miten se lasketaan, kun joillain tuntui olevan käsitys, että saa erikseen vuokrat, lapsilisät, asumis-, kotihoidon- ja työttömyystuet jne. En ole itse perheellinen, mutta elän perustoimeentulotuella. Asun yhdessä avopuolisoni kanssa, ja meillä maksettava tuki määräytyy seuraavien sääntöjen mukaisesti: 1. Asumistuki lasketaan suoraan osaksi vuokraa, se ei ole ns. "ylimääräistä" rahaa. Asumistukea ei koskaan makseta koko vuokrasta, vaan ainostaan osa siitä. Tuen suuruuteen vaikuttavat kaikki saatavat tuet, esim työttömyys- ja kotihoidontuki. Lisäksi asunnon vuokralle on tietyt rajat, jotka määräytyvät henkilölukumäärän mukaan. Me kaksi aikuista saamme tukea asumiseen yhteensä korkeintaan 800e, vaikka vuokramme on hieman yli 1000e. Asumme kaksiossa Helsingissä, ei keskustan lähellä. Tuo reilu 200e joka jää vuokrasta yli, on meidän maksettava saamastamme toimeentulotuen perusosasta. 2. Toimeentulotuen perusosa on kahden hengen taloudessa 400e/henkilö ( tästä vähennetään vielä reilu 100e molemmilta vuokran loppuosaan, joten osuus on todellisuudessa meillä n.300e/hlö). Tästä summasta on maksettava ruoka, vaatteet, netti, huonekalut, puhelinlasku yms henkkoht menot. 3. Kulut jotka kuuluvat toimeentulotuen piriin ovat sähkölasku, kaasulasku, osa kotivakuutuksesta (loput on maksettava itse), reseptilääkkeet, välttämättömät silmälasit, terveidenhoitokustannukset julkisella puolella ja ilmeisesti saunavuoro, tätä viimeisintä en ole käyttänyt joten en tiedä sen summaa. Tällä laskukaavalla siis mennään, en tiedä kuinka suuri osuus huomioidaan per lapsi, mutta tuskin kukaan näillä tuilla rikastumaan pääsee. 4. Harkinnanvaraista tukea voi saada harrastuskuluihin kerran vuodessa muutaman kympin. Avopuolisollani on kaksi lasta, joiden tapaamiskuluihin on mahdollista saada kuukaudessa max kahdeksan päivän ajalta 5e/lapsi päivässä. Eli yhteensä max 80e vaikka lapset olisivat luonamme useammin, ei summa kasva. Näin ainakin minun tapauksessani.
Ensinnäkin olette itse valinneet asua noin kalliissa asunnossa. Mikäli teillä olisi asuntohakemus vireillä kunnan asuntojonossa ja muissa vuokrananfajafirmoissa, Kela huomioisi vuokranne kokonaan menona toimeentulotuessa.
Lasten tapaamismenoja maksetaan Kelassa tapaamissopimuksen mukaan. Jos tapaamissopimuksessa lukee, että 8 päivää, niin se korvataan tietysti. Joten jos lapset on teillä useammin niin kannattaa päivittää tapaamissopimus. Tapaamispäiviltä saa ruokarahan, joka on 40% lapsen päiväkohtaisesta perusosasta.
Ja mikä ihmeen osa kotivakuutuksesta? Teillä on siis ilmeisesti normit ylittävä kotivakuutus. Kannattaa kilpailuttaa vakuutus, jotta se täyttää vakuutusnormin ja se huomioidaan kokonaan.
Mitä kuvittelet tietäväsi toisen elämästä? Go home.
Minkä takia te lähdette näin huonoihin provoihin mukaan?!??
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia te lähdette näin huonoihin provoihin mukaan?!??
Siksi että vaikka onkin provo, aihe herättää keskustelua, ja haluan tuoda oman näkökulmani asiaan. Ei tuo kaukana todellisuudesta ole tuo provokaan. Ja voi ne asiat hullumminkin olla kuin aloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä miehen selässä on vikana?
Auttaisiko osteopaatilla käynti. Minulla oli paha skolioosi, jonka hoidatin osteopaatilla. Hoidosta oli todella iso apu.
Nyt ravinto, liikunta ja venyttely ylläpitää :)
Ap jo kertoi että autokolari. Kiitos silti asiallisesta vastauksesta. Toisaakta jos on hermosärkyä, se saattaa jäädä pysyväksi. Näitä voi tulla juuri onnettomuuden tai leikkauksen seurauksena, jos hermo vaurioituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tehneet noin monta lasta??????!!!!!!
Oon aina halunnu suuren perheen. Mulla on ihana suuren perheen malli kotoa <3 Ja kyllä köyhälläkin on oikeus tehdä lapsia, vai?!
Ap
Köyhä voi tehdä lapsia, mutta sitten täytyy hyväksyä se, että on köyhä. Neljä lasta on kyllä todella paljon. Nyt lapsenne ovat vielä pieniä, mutta he kasvavat ja heille tulee aiempaa vaativampia tarpeita.
Koittakaa jaksaa parhaanne mukaan. Yhteiskunta ei ole kuitenkaan perheestänne vastuussa, vaan te, lapsien vanhemmat. Toivottavasti saatte tarvitsemaanne apua siinä määrin, että lapsenne saavat kasvaa ilman nälkää ja paleltumista. Hip hop -jutut ja masennuksen takia kotiin jäämisen voitte nyt unohtaa. Ei muuta kuin työnhakuun ja terapiaan.
Onko teillä turvaverkkoja? Isovanhempia tai tuttavia, joilta voitte saada apua? Neljä ihmistä on kokonaan teistä riippuvaisia. Teidän täytyy myös hakea apua aktiivisesti. Lastenne etu menee teidän etunne edelle. Paljon hyvää voi tehdä ilman rahaakin. Eikä siellä teidän kotonanne voi vuositolkulla mikään avustaja pyöriä. Juuri nyt parasta tsemppiä teille on sen vastuun antaminen teille vanhemmille.
Laittakaa nyt, lasten ollessa pieniä, sivuun hieman rahaa joka kuukausi. Niitä menoja alkaa olla sitten, kun teillä onkin neljä koululaista, jotka tarvitsevat ruoan lisäksi harrastuksia, kännykät ja paljon muutakin. Siinä ovat rahat tiukoilla, vaikka teillä molemmilla olisi parin tonnin palkat. Nyt vain töihin molemmat, mahdollisimman pian. Masentuneenakin voi tehdä töitä - aika moni tekee pariakin työtä masennuksestaan huolimatta. Selkävaivat eivät estä kaikkea työtä.
Mutta aika hyvin täytyisi sitä hip hoppia vetää, jotta sillä elättäisi ison perheen. Kun päätitte vielä hankkia kolmannen ja neljännenkin lapsen, oli kai teillä suunnitelmat tulevaisuuden varalle jo tehtyinä? Sairastumisiinkin on varauduttava.
Nyt alatte nauttia siitä, että olette itsenäinen ja vastuunsa kantava pariskunta, joka pitää lapsistaan hyvää huolta. Netistä löytyy paljon tukea ja neuvoja. Älkää pelätkö kysyä apua esim. terveyskeskuksesta tai neuvolasta.
Vierailija kirjoitti:
AP on selvä provo
Älä? Olipa hyvä että kerroit.
Kukaan ei olisi varmaan muuten tajunnut.
Olet löytänyt mahtavan kumppanin ja lisääntynyt vielä aika monta kertaa, olette siis jatkaneet laadukkaita geenejänne....ops kuinka siinä kävikään niin.
Elämä on laiffii ja jokainen tsäänssi on mahdollisuus, myös epäonnistua.
Täällä moni sanoo, että kukaan ei tee neljää lasta seitsemän vuoden sisällä. Minun äitini synnytti viisi lasta neljän vuoden sisällä. Tosin siinä oli kahdet kaksoset. Repikää siitä. Ap. Tarvitsee apua. Talousneuvontaa. Ammattiin ja työhön valmentavaa ohjausta. Mies tarvitsee hoitoa ja kuntoutusta. Ap. Tarvitsee terapiaa ja lisäksi perheterapiaa. Oma viisilapsinen kotini oli köyhä. Äitini oli lähes ihmeiden tekijä. Hän laittoi ruokaa vähistä raaka-aineista. Lähinnä perunoista, porkkanoita, punajuurta ja kaalia. Lisänä joskus kananmunia. Emme hakeneet mitään avustuksia ja tulimme jotenkin toimeen.