Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työsuhde alkoi 1.3.2017, palkanlaskijan mukaan lomapäiviä kertynyt

Vierailija
29.04.2018 |

Vain 2pv/kk.

Ikävä inttää selkeästä asiasta, lain mukaan kertynyt 2.5pv/kk koska 31.3.2018 kun lomanmääräytymis vuosi päättyi, olin ollut yli vuoden työsuhteessa.

Liittoon yhteys? Vai toimitusjohtajaan?

Kommentit (194)

Vierailija
101/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että ammattilaisena minäkin olen tulkinnut lakia väärin. Olen luullut, että työsuhteen on pitänyt alkaa maaliskuussa edellisenä vuonna eikä huhtikuun 1. päivä / 1. arkipäivä. Toivottavasti ei ole jäänyt kukaan ilman talvilomaa sen vuoksi. 

Vierailija
102/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää, että ammattilaisena minäkin olen tulkinnut lakia väärin. Olen luullut, että työsuhteen on pitänyt alkaa maaliskuussa edellisenä vuonna eikä huhtikuun 1. päivä / 1. arkipäivä. Toivottavasti ei ole jäänyt kukaan ilman talvilomaa sen vuoksi. 

Näin minäkin olen luullut ja näin henkilöstöpäällikkökin sen selitti "ensimmäiseltä vuodelta saa 2 lomapäivää/kk sitten 2,5".

Hyvä että tuli notkuttua tänään av:lllä, Taisin juuri saada viikon lisää lomaa. Ja heti huomenna otan yhteyttä palkanlaskijaan. Kiitos Ap ja muut asian oikein ymmärtäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos työt alkaa 31.3., niin (vuoden päästä)1.4. on töissä ollut 1 vuosi ja 1 päivä.

Vierailija
104/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä hämää tuossa laissa se, että sitä vuotta tarkastellaan taaksepäin, ei eteenpäin.

Vierailija
105/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos työt alkaa 31.3., niin (vuoden päästä)1.4. on töissä ollut 1 vuosi ja 1 päivä.

Kyllä. Niin olenkin tajunnut, mutta en ole tajunnut, että se riittää, että työsuhde on alkanut huhtikuun puolella, kuten tuossa joku aiemmin asiaa selitti. Eli kun lomankertymisvuosi päättyy 31.3.2018, riittäisi, että työsuhde on alkanut 1.4.2017, kun olen luullut että sen olisi pitänyt alkaa 31.3.2017, jotta saisi talviloman. 

Vierailija
106/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikoinani olin työsuhteessa 1.4.1993 - 31.3.1994 ja sain 2,5 lomapäivää/kk. En edes ehtinyt pitää työsuhteen päättyessä kaikkia lomapäiviä, koska asia hoksattiin aika myöhään (olin valtiolla, joten kertyneet lomat pidettiin). Sain onneksi rahana.

Joten ei ole varsinaisesti mikään uusi asia.

Vierailija
107/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Niin olenkin tajunnut, mutta en ole tajunnut, että se riittää, että työsuhde on alkanut huhtikuun puolella, kuten tuossa joku aiemmin asiaa selitti. Eli kun lomankertymisvuosi päättyy 31.3.2018, riittäisi, että työsuhde on alkanut 1.4.2017, kun olen luullut että sen olisi pitänyt alkaa 31.3.2017, jotta saisi talviloman. 

Niinpä. 1.4. alkaessa se on tasan vuosi, eli se "vähintään" vuosi.

Vierailija
108/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sulle on kertynyt 2.5 päivää lomaa vain tämän vuoden maaliskuusta.

Hävettääkö 😂

Vierailija
109/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaliskuulta 2017 kertyi 2 päivää. Huhtikuusta 2017 eteen päin 2.5pv

Ap

Olit siis ollut kokonainen vuoden = 12 kuukautta töissä maaliskuun 2017 loppuun mennessä? Otsikossa sanoit aloittaneesi työt vasta 1.3.2017, joten minun laskuni mukaan olit ollut huhtikuun ensimmäiseen päivään = lomanmääräytymiskauden alkuun mennessä töissä vasta 1 (yhden) kuukauden.

Missä kohdassa sinä kirjoitit väärin?

Ja missä kohdassa sinä yrittäisit alkaa ymmärtää? Väännetään rautalankaa:

Ap aloitti työt 1.3.2017 ja ehti olla töissä yhden (1) kuukauden siihen asti kun lomanmääräytymisvuosi päättyi 31.3.2017. Tältä kuukaudelta kertyi lomaa 2 pv, koska työsuhde oli kestänyt kuukauden eli alle vuoden.

1.4.2017 alkoi uusi lomanmääräytymisvuosi, joka päättyi 31.3.2018. Koska ap oli aloittanut työt 1.3.2017, oli hän 31.3.2018 mennessä ollut töissä 13 kuukautta, eli YLI vuoden. Siksi hänen lomakertymänsä ajalta 1.4.2017-31.3.2018 oli 2,5 pv/kk. 

Mikäli ap:n työsuhde olisi päättynyt ennen 1.3.2018, olisi työsuhteen kesto ollut alle vuoden, jolloin lomakertymä olisi ollut 2 pv/kk. 

Mikä tässä voi olla niin vaikea ymmärtää? Ettekö te ihmiset tajua edes omia etujanne? 

Alkaa jo huvittamaan sinun tarve jankata asiasta.

Ja tämä sinun tarpeesi kommentoida jokaista viestiä, jossa asia on selitetty oikein, ei ole yhtään epänormaalia? Ymmärrän kyllä, että ottaa päähän, kun huomaa olleensa kaikki vuodet väärässä uskossa ja on sitä "tietoa" jakanut päättäväisesti muillekin faktana.

T. eri kuin edellinen.

Vierailija
110/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaliskuulta 2017 kertyi 2 päivää. Huhtikuusta 2017 eteen päin 2.5pv

Ap

Olit siis ollut kokonainen vuoden = 12 kuukautta töissä maaliskuun 2017 loppuun mennessä? Otsikossa sanoit aloittaneesi työt vasta 1.3.2017, joten minun laskuni mukaan olit ollut huhtikuun ensimmäiseen päivään = lomanmääräytymiskauden alkuun mennessä töissä vasta 1 (yhden) kuukauden.

Missä kohdassa sinä kirjoitit väärin?

Vajaalta lomankertymisvuodelta saa 2 pv, kokonaiselta 2,5 pv. Ei tässä ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
111/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, on sinulle kertynyt 2,5 pv/ kk tältä kaudelta. Siis mitä palkanlaskija sanoo koko lomamääräksi? En ymmärrä, miten teillä palkanlaskija määrittelee nämä. Meillä esimies seuraa loman ansaintaa ja tarkistaa listan, jonka palkanlaskija on lähettänyt. Työnantajan velvollisuuksia ei voi ulkoistaa palkanlaskijalle. Eli ole yhteydessä esimieheesi ja kerro hänelle, että lomamääräsi on laskettu väärin.

Vierailija
112/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.-31.3.17 lomapäiviä kertyy kaksi, ja ne sinun olisi pitänyt pitää jo viime kesänä. 1.4.17-31.3.18 lomapäiviä kertyy 2,5/kk. koska työsuhde on lomavuoden loppumiseen mennessä kestänyt yli vuoden ansaitset lomaa 2.5 pv/kk.

Vierailija
113/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää luottako täysin palkanlaskijaan, esimieheen ym. koska monella on virheellinen käsitys asioista, vaikka näin ei pitäisi olla. Tarkistaa kaikki aina itse. Esim. meidän firmassa ei olla osattu laskea äitiysrahoja ym. oikein vaan liian useasti ollaan jouduttu soittamaan liittoon ja sitten vasta asia on korjattu.

Vierailija
114/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain 2pv/kk.

Ikävä inttää selkeästä asiasta, lain mukaan kertynyt 2.5pv/kk koska 31.3.2018 kun lomanmääräytymis vuosi päättyi, olin ollut yli vuoden työsuhteessa.

Liittoon yhteys? Vai toimitusjohtajaan?

Miksi pitäisi olla yhteydessä liittoon? Palkanlaskija ei ole yhtä kuin työnantaja. Palkanlaskija ei määrittele lomia, hän monessa firmassa laskee niitä, mutta mitään juridista vastuuta niiden myöntämisestä hänellä ei ole. Jos olet inttänyt hänen kanssaan, olet tehnyt sen väärän ihmisen kanssa. Ota asia puheeksi työnantajan kanssa. Onko sinulla lähiesimiestä vai onko toimitusjohtaja se, jolla ainoastaan on direktio-oikeus?

Vierailija
115/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Itselläni on ihan sama tilanne ja minulla on nyt kertynyt 2,5 päivää/kk maaliskuun loppuun mennessä. 

Vierailija
116/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kuinka paljon virheitä palkanlaskennassa tulee kun luulisi, että näihin rutiinihommiin olisi nykyään ohjelmistot olemassa. Koko palkanlaskija on aivan tarpeeton ammatti muutenkin, kaiken homman saa tehtyä tietokoneavusteisesti kuka tahansa.

Vierailija
117/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, on sinulle kertynyt 2,5 pv/ kk tältä kaudelta. Siis mitä palkanlaskija sanoo koko lomamääräksi? En ymmärrä, miten teillä palkanlaskija määrittelee nämä. Meillä esimies seuraa loman ansaintaa ja tarkistaa listan, jonka palkanlaskija on lähettänyt. Työnantajan velvollisuuksia ei voi ulkoistaa palkanlaskijalle. Eli ole yhteydessä esimieheesi ja kerro hänelle, että lomamääräsi on laskettu väärin.

Olet oikeassa, mutta valitettavasti moni esimies ei tunne lakia ja työehtosopimuksia. Meidän työehtosopimuksessa lukee vain, että jos työsuhde on kestänyt alle vuoden, niin lomapäiviä kertyy 2 pvää/kk ja vuoden työssäolon jälkeen 2.5 pvää/kk. Asiaa ei selvennetä millään muulla tavoin.

Vierailija
118/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, oot nyt ihan tollo. Kyllä sulle kertyy nyt sitä lomaa 2,5 päivää/kk , mutta sen loman kertymästä voit nauttia vasta ensi vuonna kun olet sitä kertymää saanut koko vuoden. Tänä vuonna saat sen loman jota olet kerryttänyt 1.4.2017-31.3.2018. eli 2 PV/kk

Vierailija
119/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä minuakin häiritsee aloituksessa. Asiasta kuuluu ottaa yhteyttä esimieheen ja jos sopua ei synny, niin sitten soitto liittoon.

Vierailija
120/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, oot nyt ihan tollo. Kyllä sulle kertyy nyt sitä lomaa 2,5 päivää/kk , mutta sen loman kertymästä voit nauttia vasta ensi vuonna kun olet sitä kertymää saanut koko vuoden. Tänä vuonna saat sen loman jota olet kerryttänyt 1.4.2017-31.3.2018. eli 2 PV/kk

Ei pidä paikkaansa.

Ap on ollut 31.3.2018 töissä yli vuoden. Silloin hänen lomakertymänsä ajalta 1.4.2017-31.3.2018 on 2,5 päivää/kk. Jos vuosi tulee täyteen ennen lomankertymisvuoden loppua, KOKO lomankertymisvuodelta tulee se 2,5 päivää, ei ainoastaan vuoden ylittävältä osalta.