Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työsuhde alkoi 1.3.2017, palkanlaskijan mukaan lomapäiviä kertynyt

Vierailija
29.04.2018 |

Vain 2pv/kk.

Ikävä inttää selkeästä asiasta, lain mukaan kertynyt 2.5pv/kk koska 31.3.2018 kun lomanmääräytymis vuosi päättyi, olin ollut yli vuoden työsuhteessa.

Liittoon yhteys? Vai toimitusjohtajaan?

Kommentit (194)

Vierailija
141/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain 2pv/kk.

Ikävä inttää selkeästä asiasta, lain mukaan kertynyt 2.5pv/kk koska 31.3.2018 kun lomanmääräytymis vuosi päättyi, olin ollut yli vuoden työsuhteessa.

Liittoon yhteys? Vai toimitusjohtajaan?

Niin 31.3.2018 lähtien sinulle onkin kertynyt 2,5 pv/kk. Sitä ennen on kertynyt vain se 2 päivää. Ei se aiempi kertymä mihinkään muutu, kun vuosi tulee täyteen. Jos laitat vuoden ajan säästöön kaksi euroa kuukaudessa ja sitten seuraavana vuonna 2,5 euroa, ei sinne säästöön itsekseen mistään kerry kuutta euroa lisää ensimmäisen vuoden säästöihin. 

Paitsi että muuttuu 😊 Jos työsuhde olisi päättynut 30.3.2018 niin lomia olisi kertynyt 2pv/kk. Mutta koska on ollut töissä 31.3.2018 niin tuleekin koko kuluneelta vuodelta 2.5pv/kk.

Eli ihan sen yhden vuorokauden aikana koko kertymä yhtäkkiä muuttuu kahdesta päivästä kahteen ja puoleen päivään. Voit tarkistaa tämän vuosilomalaista.

T. Kirjanpitäjä/palkanlaskija

Tarkennan vielä, että kuluneelta lomanmääräytymisvuodelta. Ei kalenterivuodelta.

Kalenterivuodelta Ei ole mitään tekemistä tässä asiassa.

Ed

Vierailija
142/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan minä ap:n mainitsema palkanlaskija. Yritin viime viikolla rautalangasta vääntää eräälle soittajalle, että osan kertyneestä lomasta saa pitää kesällä ja osan talvella. Ei millään halunnut uskoa, vaan intti vastaan. Minä en ole näitä sääntöjä keksinyt, joten turha suuttua viestintuojalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulle on kertynyt 2.5 päivää lomaa vain tämän vuoden maaliskuusta.

Tätä virheellistä kommenttia on tällä hetkellä yläpeukuttanut 122 .

Oletettavasti palstailijat ovat suurimmaksi osaksi työikäistä väestöä, joten on aika pelottavaa kuinka pihalla porukka on työhön liittyvästä lainsäädännöstä. Aika moni tainnut joutua kunnolla kusetetuksi jossain vaiheessa...

Ymmärrätkö, että suurin osa täällä provoilee. Jotkut nauttivat siitä, kun saavat toiset hermostumaan.

Vierailija
144/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Hallitus aikoo jossakin vaiheessa lopettaa tämän typerän systeemin. On tosi väärin, että työnantaja joutuu maksamaan työntekijöiden lomailusta. Jokaisen pitäisi säästää itse, jos haluaa lomailla.

Kai ymmärrät, että se loma-ajan palkka on työntekijän ihan itsensä tienaamaa, eikä työnantajan maksamaa. Jos nykyistä systeemiä ei olisi, palkka olisi vuodessa sen loman verran suurempi. 

Ei siinä ole kyse mistään ymmärtämisestä vaan faktasta. Onneksi moni poliitikko ja mm. EK on yrittänyt puuttua tähän hulluuteen. Onhan se epäoikeudenmukaista, että työnantaja maksaa työntekijälle yhden ylimääräisen kuun palkan, vaikka tämä ei ole edes töissä.

Ei, vaan työnantaja rahastoi osan työntekijän palkasta lomaa varten. Se ei siis tule työnantajan hyvästä tahdosta, vaan se kertyy ihan koko ajan maksamattomana palkkana. 

Vierailija
145/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulle on kertynyt 2.5 päivää lomaa vain tämän vuoden maaliskuusta.

Tätä virheellistä kommenttia on tällä hetkellä yläpeukuttanut 122 .

Oletettavasti palstailijat ovat suurimmaksi osaksi työikäistä väestöä, joten on aika pelottavaa kuinka pihalla porukka on työhön liittyvästä lainsäädännöstä. Aika moni tainnut joutua kunnolla kusetetuksi jossain vaiheessa...

Minä en kauheasti kiinnittäisi huomiota peukkujen määrään. Ne jotka osaavat kiertää systeemin, voivat antaa vaikka sata peukkua.

Vierailija
146/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Hallitus aikoo jossakin vaiheessa lopettaa tämän typerän systeemin. On tosi väärin, että työnantaja joutuu maksamaan työntekijöiden lomailusta. Jokaisen pitäisi säästää itse, jos haluaa lomailla.

Kai ymmärrät, että se loma-ajan palkka on työntekijän ihan itsensä tienaamaa, eikä työnantajan maksamaa. Jos nykyistä systeemiä ei olisi, palkka olisi vuodessa sen loman verran suurempi. 

Ei siinä ole kyse mistään ymmärtämisestä vaan faktasta. Onneksi moni poliitikko ja mm. EK on yrittänyt puuttua tähän hulluuteen. Onhan se epäoikeudenmukaista, että työnantaja maksaa työntekijälle yhden ylimääräisen kuun palkan, vaikka tämä ei ole edes töissä.

Ei, vaan työnantaja rahastoi osan työntekijän palkasta lomaa varten. Se ei siis tule työnantajan hyvästä tahdosta, vaan se kertyy ihan koko ajan maksamattomana palkkana. 

Ja juuri tähän epäkohtaan pitää puuttua. Palkkaa kuuluisi maksaa vain tehdystä työstä.

Vierailija
147/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjänä samaa mieltä muutaman muun kirjoittajan kanssa. Ymmärretteköhän ollenkaan kuinka paljon työnantaja joutuu maksamaan sosiaalimaksuja ym. työntekijöistään.

Vierailija
148/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juuri tähän epäkohtaan pitää puuttua. Palkkaa kuuluisi maksaa vain tehdystä työstä.

Niin, ja toisella systeemillä se kuukauden palkka olisi 2,5 päivän palkan verran suurempi suurempi. Mikä tässä nyt on vaikeaa? 

Vierailija
149/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin, että sama 30 lomapäivää vuodessa tarkoittaa joillekin 5 vk vuodessa ja joillekin 6vk. Esim. tismalleen sama lomapalkka, mutta eri määrä päiviä pois töistä. 6 viikon ajanjaksolla ensimmäinen on viikon verran enemmän töissä ja saa tältä viikolta normaalisti palkan, jälkimmäinen pelkän lomapalkan.

Siinä tapauksessa tietysti voi harmittaa, jos haluaisi pitää 6 viikkoa lomaa ja talous sen kestää hyvin, mutta työnantajalle se ei sovi.

Vierailija
150/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjänä samaa mieltä muutaman muun kirjoittajan kanssa. Ymmärretteköhän ollenkaan kuinka paljon työnantaja joutuu maksamaan sosiaalimaksuja ym. työntekijöistään.

Ymmärretään, mutta ymmärtääkö yrittäjä itse, että työntekijät eivät ole niitä maksuja keksineet ja säätäneet? Miten se olisi työntekijöiden vastuulla alkaa ajatella, että miten paljon minun sivukuluni nyt yrittäjälle maksavatkaan? Jos yrittäjä tarvitsee työvoimaa, yrittäjä palkkaa työvoimaa tai vaihtoehtoisesti tekee kaiken itse. Yrittäjä on hyvä ja pyrkii sitten muilla keinoin kuin työntekijää moittimalla vaikuttamaan noihin yrittäjältä karhuttaviin maksuihin.

Vierailija
151/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työntekijöitä sitten pakko palkata, kun niistä on vaan kuluja ja huolia?

Eikö työntekijöillä ole mitään merkitystä esim. yrityksen tuottavuuden kannalta?

Tee hyvä yrittäjä ite kaikki!

Vierailija
152/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeintä olisi että maksettaisiin vain könttäsumma palkkaa ja jokainen lomailisi tai sijottaisi vakuutuksiin oman harkintansa mukaan. valitettavasti tämä ei käy koska yksittäinen työntekijä on aina niin paljon heikommassa neuvotteluasemassa kuin työnantaja että käytännössä rahat siirtyisivät työnantajan porsastelu-lippaaseen.

Vierailija
153/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan minä ap:n mainitsema palkanlaskija. Yritin viime viikolla rautalangasta vääntää eräälle soittajalle, että osan kertyneestä lomasta saa pitää kesällä ja osan talvella. Ei millään halunnut uskoa, vaan intti vastaan. Minä en ole näitä sääntöjä keksinyt, joten turha suuttua viestintuojalle.

Et ole. Ei ole kyse siitä, milloin lomapäiviä saa pitää vaan siitä montako niitä on kertynyt.

Vierailija
154/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihan Sipilän hallitus laski työnantajan sivukuluja ja nosti työntekijän vastaavia. Työnantajan sivukulut on meillä töissä nyt 20,9 %. Itse taidan maksaa yli 10 % palkastani sivukuluja ja ennakonpidätys siihen päälle.

Kaikki työnantajat eivät myös hae etuuksia, jotka heille kuuluvat. Esim. 2500 € jokaisesta äitiyslomasta, niitä on kuulemma hakematta kymmeniä miljoonia kelasta.

Ap:n kannattaa nyt ensin kääntyä vielä sen palkanlaskijan puoleen ja sitten esimiehen puoleen. Esimiehet on meillä kyllä ihan pihalla näistä mutta ellei hän tiedä, ottakoon selvää ja lähettäköön sen palkanlaskijan koulutukseen.

Vierailija
155/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Tästä syystä moni fiksu työnantaja aloittaa työsuhteen vasta huhtikuussa, jos on suunnilleen niihin aikoihin hakemassa työntekijää. Typerintä on palkata esim. 25.3. alkaen, koska huhtikuusta lähtee kertymään jo 2,5 pv/kk. Tajusin itsekin tämän vasta jälkikäteen, kun arvottiin, että aloitanko maaliskuun lopulla ja yhtäkkiä työnantaja ehdotti aloituspäiväksi 5.4. Mitään muuta syytä ei voinut olla kuin tuo, että laskivat säästävänsä lomapäivistä.

Vierailija
156/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärretään, mutta ymmärtääkö yrittäjä itse, että työntekijät eivät ole niitä maksuja keksineet ja säätäneet? Miten se olisi työntekijöiden vastuulla alkaa ajatella, että miten paljon minun sivukuluni nyt yrittäjälle maksavatkaan? Jos yrittäjä tarvitsee työvoimaa, yrittäjä palkkaa työvoimaa tai vaihtoehtoisesti tekee kaiken itse. Yrittäjä on hyvä ja pyrkii sitten muilla keinoin kuin työntekijää moittimalla vaikuttamaan noihin yrittäjältä karhuttaviin maksuihin.

Ei vaan, työntekijän pitää ymmärtää, että hänen työpanoksensa on kallista ja pitää tajuta, että töissä ollaan tekemässä töitä ja tuottamassa. Ei lusmuamassa, saikuttamassa, marisemassa ja kadehtimassa pomoja/yrittäjää. Jos tuntuu kohtuuttomalta, saa perustaa oman firman ja kokeilla, miten se yrittäminen sujuu. Sitten saa saikuttaa rauhassa ja määrätä työtahtinsa. Ja vielä olla sikaporvari päälle.

Vierailija
157/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa, enkä edes ymmärrä, miten tosiaan 90% vastaajista voi olla väärässä. Minulla piti olla määräaikainen työsuhde 1.3.2017-31.12.2017. Minulle kertyi 2 päivää kuukaudessa koko ajan. Sain kuitenkin myöhemmin työsuhteelle jatkot  31.3.2018 asti (ja sen jälkeen minut vakinaistettiin). Palkanlaskijani ilmoitti, että kun työsuhteeni oli 31.3.2018 kestänyt yli vuoden, saan takautuvasti lomapäivät niin, että siitä tulee se 2,5pvä/kk. Sainkin sittenkin siis täydet lomapäivät, kun vuosi ehti tulla täyteen ennen lomanmääräytymiskauden päättymistä. Oli siis hyvä, että aloitin 1.3, enkä 1.4, niin kuin todella moni työkaverini!

Vierailija
158/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut maaliskuussa töissä 14 työpäivää, saat lomaa 2,5 lomapäivää. Kesälomaa 2 pv ja 0,5 pv talvilomaa.

Vierailija
159/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhde alkoi 1.2.2010. Työntekijä ansaitsi lomaa 2 pv/kk ajalla 1.2. - 31.3.2010 (yhteensä 2 x 2 pv = 4 pv.), koska työsuhde oli kestänyt 31.3.2010 mennessä alle vuoden. 1.4.2010 lukien lomaa kertyy 2,5 pv/kk edellyttäen, että työsuhde kestää 31.1.2011 saakka (jolloin työsuhde on kestänyt vuoden). Näin ollen koko lomanmääräytymisvuodelta 1.4.2010 - 31.3.2011 kertyy 2,5 arkipäivää/kk, vaikka työsuhdetta tulee vuosi täyteen vasta lomanmääräytymisvuoden loppupuolella.

Vierailija
160/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on oikeassa, enkä edes ymmärrä, miten tosiaan 90% vastaajista voi olla väärässä. Minulla piti olla määräaikainen työsuhde 1.3.2017-31.12.2017. Minulle kertyi 2 päivää kuukaudessa koko ajan. Sain kuitenkin myöhemmin työsuhteelle jatkot  31.3.2018 asti (ja sen jälkeen minut vakinaistettiin). Palkanlaskijani ilmoitti, että kun työsuhteeni oli 31.3.2018 kestänyt yli vuoden, saan takautuvasti lomapäivät niin, että siitä tulee se 2,5pvä/kk. Sainkin sittenkin siis täydet lomapäivät, kun vuosi ehti tulla täyteen ennen lomanmääräytymiskauden päättymistä. Oli siis hyvä, että aloitin 1.3, enkä 1.4, niin kuin todella moni työkaverini!

1.4. riittää siihen, että saa täydet lomat! Jos työkaverisi ei ole saanut niitä, niin väärin meni.