Pilalle menneet hautajaiset?
Onko jotkut hautajaiset, joissa olette olleet, menneet täysin pilalle? Mitä tapahtui? Olin kerran hautajaisissa, jossa vainajan serkku oli aivan umpihumalassa ja mölysi kunnes talutettiin pois paikalta. Ei se tilaisuutta täysin pilannut, mutta häiritsi paljon.
Kommentit (301)
Yksi koominen juttu muuten hyvin sujuneista isoista hautajaisista 1970-luvulla.
Luettiin adressit vainajan kotitalossa pidettävän muistotilaisuuden yhteydessä. Minä toimin (olin n 15) adressien avaajana, vainajan kummipoika (noin 30) lukijana ja joku kolmas sulki ne ja laittoi pöydälle yksi kerrallaan.
Kummipojan piti lukea "syvimmät surunvalittelut jne ...", mutta hermostuksissaan hän sanoikin "suurimmat suosionosoitukset jne ...". Tilanne oli hyytävä ja kaikkia nauratti. Vainaja oli pidetty ihminen. Sitten vain pidettiin pieni tauko ja jatkettiin adressien kanssa.
Olin itse niin nuori, että minua kauhistutti enkä suunnilleen kehdannut edes kertoa tuota toisen mogaa kenellekään.
Ei tästä nyt ehkä hautajaiset täysin pilalle menneet, mutta olen ollut hautajaisissa, joissa vainajan teini- ja varhaisaikuisikäiset pojanpojat olivat pipot syvällä päässä koko siunaus- ja muistotilaisuuden ajan, myös alttarille muistokukkia viedessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainaja haisi arkun läpi. Oli ollut kuolleena viikkoja ennen kuin löydettiin. Tai eihän nyt pilalle menny, mutta oli jotenkin karmivaa. Oli vielä ihan pieni kirkkosali.
Olen ollut myös tällaisissa hautajaisissa.
Vainaja oli ollut lämpimässä järvivedessä viikon (heinäkuun helteillä) ennen kuin löydettiin. Joten arkku haisi, koko kirkko haisi (hautajaispäivä oli kuuma kesäpäivä). Eipä tuolle mitään voinut.Ihan terveen järjen käyttö on sallittua. Hautajaiset voidaan toimittaa kirkon sijaan suoraan haudalla.
Ja tietämys sallittua. Se ei ole kirkko vaan KAPPELI 🙄
Kyllä minä ainakin olen ollut siunaustilaisuudessa useammin kirkossa kuin kappelissa.
Höpö höpö.
Usein kirkko ja kappali on vierekkain.
Se on tarkalleen ottaen SIUNAUSKAPPELI nimeltään.
Höpö höpö itsellesi. Olen ollut ainakin 20 kertaa KIRKOSSA siunaustilaisuudessa, vaikka siinä vieressä seisoo SIUNAUSKAPPELI samanaikaisesti käyttämättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomainen kuoli viinanjuontiin.
Hautajaisiin tuli vainajan vanha baarikärpässeurue (siis kunnon lasol-tenujengi) kutsumattomana, viinalle haisten. Latisti tunnelmaa (jos näin hautajaisista voidaan sanoa) :(
Eivätkö suvun miehet saatelleet pultsareita pihapuolelle? :o
Hyi olkoon jos vielä ottivat "siivua" tilaisuudessa, örisivät pultsariörinää ja jäivät lopuksi pummaamaan rahaa omaisilta "leipää varten". Kyllä meidän suvun tilaisuuksissa sellaiset toimitettaisiin armotta ulos.Ja niille jotka höpöttävät "hyvistä ystävistä", niin millaisia ystäviä ne on joidenka takia vainaja ensinnäkin kuoli. Juu nou, puliukkojengissä tuskin tuettiin vainajan pyrkimystä raittiuteen kovinkaan aktiivisesti. Jos ihminen kuolee huumeisiin, niin tuskin täällä kovinkaan moni on ensimmäisenä kutsumassa vainajan tuntemia huumediilereitä ja narkkareita tilaisuuteen.
Jokainen vastaa omasta elämästään. Vainaja oli tiensä valinnut. Kukaan ei oletettavasti hänen kurkkuunsa viinaa kaatanut nenästä pitäen. Nostan hattua kavereilleen, jo paikalle tulo on ollut selvä merkki, että hyvästä kaverista oli kyse.
Siellä baarin nurkissa puidaan usein elämää paljon syvemmällä tasolla kuin mihin ahdasmielitsemmät kykenevätkään. Huolet ja murheet jaetaan, onnistumisista iloitaan, suruissa lohdutetaan. Se on yhteisö. Olkoonkin konservatiivisemmille kyseenalaisempi muodossaan. Jotkut väkivalta/huumekuviot erikseen, perusjuopot ovat aika tavallisia ihmisiä, on vain elämä ja valinnat viskelleet eri suuntiin. Ei tämä vähennä heidän ihmisarvoaan, tai oikeutta hyvästellä ystäväänsä. Jos eivät muuta häiriötä aiheuttaneet kuin pahan hajun, en näe tässä mitään väärää. Elämä haisee myös, kuten kuolemakin.
Osanotto menetyksestä, oma isäni tulee menemään samaa tietä. Kilttinä ihmisenä omaa laajan ystäväpiirin, johon kuuluu myös tätä "tenuseuruetta". Aion pitää lämminhenkiset pirskeet muistolleen, ja kutsua kaikki, joilla oli merkitystä elämässään. Hän arvostaa vieraanvaraisuutta ja keskustelua, näillä keinoin aion kunnioittaa muistoaan.
Jututitteko yhtäkään näistä juopoista? Olisit saattanut kuulla hauskoja juttuja läheisestäsi. Veikkaisin niiden lämmittävän muistona enemmän, kuin "siistit" hautajaiset.
-Baarikärpäsen tytärKiitos tästä viestistä. Siitä huokuu anteeksianto ja toisten kunnioitus. Kaikkea hyvää sinulle!
Ollaan ihmisiä toisillemme, myös niille elämään eksyneille ja laitapuolen kulkijoille. Myös ne juopot ovat jonkun lapsia, veljiä, sisaria, isejä, äitejä, elämänkumppaneita ja ystäviä, ja heillä kaikilla on eletty elämä ja omat tarinansa taustalla. Viimeistään kuoleman edessä pitäisi meiltä kaikilta löytyä sovintoa ja empatiaa toisiamme kohtaan.
Onko pakko, jos tämä on ollut minua kohtaan väkivaltainen ollessani lapsi?
Sukulaiseni oli silmäätekevä henkilö pienellä paikkakunnalla. Hänen hautajaisiinsa tuli sitten puolet kylästä.
Muistotilaisuudessa minulle tuntemattomat kyläläiset spekuloivat kuulteni (eivät ilmeisesti ymmärtäneet minua lähisukuun kuuluvaksi vaikka varmasti tajusivat, etten ole paikallisiakaan) omaisuuden jakoa ja sen merkitystä heidän harrastustoimintaansa (saaneet kokoontumis- ja harrastetilat sukulaiseltani käyttöönsä). Puheiden sävy oli todella ikävä ja joku äänekkäimmistä juoruakoista totesi, että "myyvät kuitenkin senkin tilan".
En myynyt, mutta käskytin viemään rojunsa muualle ja palauttamaan avaimet. Olisivat pitäneet suunsa kiinni edes hautajaisissa (tai katsoneet kenen kuullen jauhavat panettelevaa paskaa) niin olisivat voineet jatkaa kuten ennenkin.
Minut laitettiin 13-vuotiaana lukemaan addresseja isoissa hautajaisissa, ja adresseja olikin melkoinen kasa luettavana.... mikrofoniin.
Koska vainaja oli vanha isoäitini, oli suuri osa vieraistakin +80 -vuotiaita mummuja ja papparaisia. Arviolta luin joka toisen nimen päin pyllyä, koska en saanut niistä vapisevin käsin kirjoitetuista nimistä selvää..
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat aina vähän vaikeita ja yksilöllisiä juttuja, mutta itse kyllä epäilen, ettei ryyppy/huumeporukoissa yleensä ole kovin syvästä ystävyydestä kyse, jos se yhdistävä tekijä on nimenomaan viina tai huumeet.
Ihan ajatusleikkinä, jos perheenjäsen kuolisi anoreksiaan, kutsuisitteko muistotilaisuuteen pro-ana-ryhmän kaverit, jotka olivat vainajan läheisimpiä tuttavuuksia viimeisinä vuosina?
En välttämättä huomaisi/tietäisi kutsua, mutta jos tulisivat hautajaisiin en missään nimessä olisi pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Siellä baarin nurkissa puidaan usein elämää paljon syvemmällä tasolla kuin mihin ahdasmielitsemmät kykenevätkään.
Kiitos tästä viestistä. Siitä huokuu anteeksianto ja toisten kunnioitus. Kaikkea hyvää sinulle!
Bullshit. En ole koskaan kuullut juoppojen suusta mitään oikeasti kestävää elämänviisautta. Ja mitä kunnioitukseen tulee, alempien sosiaaliluokkien koko elämä menee itseään varakkaampia ja koulutetumpia kadehtien, vihaten ja halveksuen. Sitten jos joku osoittaa halveksuntaa heitä itseään kohtaan, siitä nousee kauhea haloo. Hetkessä ollaan niin sydänjuuriaan myöten loukkaantuneita ja esitetään olevansa yleviä kunnon ihmisiä, joiden ei tarvitse alentua toisten väheksymiseen. Vaikka keskenään samat tyypit dissaavat itseään menestyneempiä kaiket päivät :D
Vierailija kirjoitti:
Minut laitettiin 13-vuotiaana lukemaan addresseja isoissa hautajaisissa, ja adresseja olikin melkoinen kasa luettavana.... mikrofoniin.
Koska vainaja oli vanha isoäitini, oli suuri osa vieraistakin +80 -vuotiaita mummuja ja papparaisia. Arviolta luin joka toisen nimen päin pyllyä, koska en saanut niistä vapisevin käsin kirjoitetuista nimistä selvää..
Adressien ääneen lukeminen on kyllä todella turha ohjelmanumero muistotilaisuuteen. Onneksi nykyään suurimmassa osassa tilaisuuksista onkin jätetty se pois. Miksi lukea moneen kertaan samoja kuluneita värssyjä ja yrittää tavata huonoilla harakanvarpailla kirjoitettuja nimiä, jotka eivät kerro suurelle osalle kuulijoista mitään?
Viime aikoina on yleistynyt onneksi tapa, jossa muistotilaisuudessa lähipiiri vain kiittää adresseista, ja kertoo lukevansa ne keskenään myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomainen kuoli viinanjuontiin.
Hautajaisiin tuli vainajan vanha baarikärpässeurue (siis kunnon lasol-tenujengi) kutsumattomana, viinalle haisten. Latisti tunnelmaa (jos näin hautajaisista voidaan sanoa) :(
Eivätkö suvun miehet saatelleet pultsareita pihapuolelle? :o
Hyi olkoon jos vielä ottivat "siivua" tilaisuudessa, örisivät pultsariörinää ja jäivät lopuksi pummaamaan rahaa omaisilta "leipää varten". Kyllä meidän suvun tilaisuuksissa sellaiset toimitettaisiin armotta ulos.Ja niille jotka höpöttävät "hyvistä ystävistä", niin millaisia ystäviä ne on joidenka takia vainaja ensinnäkin kuoli. Juu nou, puliukkojengissä tuskin tuettiin vainajan pyrkimystä raittiuteen kovinkaan aktiivisesti. Jos ihminen kuolee huumeisiin, niin tuskin täällä kovinkaan moni on ensimmäisenä kutsumassa vainajan tuntemia huumediilereitä ja narkkareita tilaisuuteen.
Kukaan tuskin kaatanu kenekään toisen kurkkuun viinaa, eli eh...?
Ja tottakai narkkei kutsutaan jos on frendei, mut diileri ois sama ku kaupan kassan kutsuis.
Vierailija kirjoitti:
Harmitti kun väkinäisesti paikalle tulleet sukulaiset haukottelivat ja katselivat kännyköistä kellonaikaa minulle tärkeän omaisen hautajaisissa.
Ja jos eivät olisi tulleet niin valittaisit kuinka sikoja olivat kun eivät tulleet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta on kuollut kaksi aviomiestä, ja molempien hautajaisissa tapahtui jotain noloa. En oikein viitsisi sitä tässä kertoa, koska kohta joku kommentoi että wt. Vieraiden toilailut eivät olleet minun syytäni kuitenkaan.
Miksi sitten Mustaleski aloitit kertomisen kun et kerro.
Tämmöset on raivostuttavia. Kerron, ähäskutti enpäs kerrokaan.
Jos et olis tollanen laiskimus maximus, olisit löytänyt tarinan parin kommentin jälkeen. Vai oletko jollain tapaa retardi?
Typerys mustaleski.
Yleensä kommentoidaan sitä viestiä kun se on KOHDALLA eikä kelata koko KETJUA ensin läpi ja sitten palata 199 viestiä taaksepäin kommentoimaan.
Täysin ohi aiheen mutta minä yleensä kärsivällisesti luen koko ketjun lävitse ennenkuin kommentoin, koska se mitä aion sanoa on saatettu jo sanoa monta kertaa. En oleta että täällä rakastetaan juuri minun ääntäni niin paljon että sama toteamus pitäisi vielä lukea minultakin jos 3 muuta on sanonut jo saman asian. Ja tosiaan väärinymmärryksiltäkin välttyy.
Pappi oli joku lahkolainen, joka suu vaahdoten karjui tulta, tulikiveä ja helvettiä leskelle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totaaliohiskommentti, mutta papeista valitettavan usein huomaa, että koulutukseen pääsee lähes kuka tahansa, joka saa päntättyä pääsykoekirjat. Minkäänlaista sosiaalista pelisilmää ei tarvita. Pääsykokeisiin pitäisi ehdottomasti saada soveltuvuuskokeet. Eivätkä hautajaiset ole ainoa tilaisuus, jossa me tavikset saamme kärsiä näistä ongelmista.
Todella surullista, jos sinulla on ikäviä kokemuksia. Omat kokemukseni papeista ovat enimmäkseen vähintään hyviä, osa erinomaisia.
Esimerkiksi sisarusteni ja minun suhteet isään eivät olleet hyvät, emmekä olisi halunneet tuoda asiaa esiin. Ihan ystävällisesti jutellen pappi sai ongelman esiin, ja hautajaispuhe oli muotoiltu niin, että se kuulosti kauniilta vieraille. Me sisarukset tiesimme, mitä ne sanat tarkoittivat.
Pappani hautajaiset menivät papin takia. Pappi piti aivan överiempaattisen muistopuheen, jossa hän jatkuvasti sanoi mummoani väärällä nimellä (esim. Malla -> Milla, Minna, Manna) ja sama jatkui muistotilaisuudessa. Muistopuheeseen oli sitten sisällytetty myös meidät lapsenlapset, joista minut unohdettiin kokonaan ja veljeni lapset korotettiin lapsenlapsiksi myös. :D Hörähdin nauramaan tässä vaiheessa, hieman noloa mutta tuntui niin kummalliselta kun hän luetteli ihan mitä sattuu nimiä. Tilaisuuden jälkeen kuulin tädiltäni, että tämmöistä puhetta ei oltu edes sovittu pitää, että pappi sooloili menemään minkä ehti. Pappi piti pitkät puheet myös muistotilaisuudessa ja senkin osuuden suhteen oli sovittu että pappi ei pidä puheita.
Kerran olin jonkun puolitutun vanhan tädin hautajaisissa ja siellä hänen lapsenlapsistaan yksi +20v nainen oli pukeutunut aivan käsittämättömään vesirajamekkoon ja meikannut kuin drag queen.Ei ollut aivan hautajaisiin sopiva asu.
Musta kotelomekko ei taida olla ihan hautajaisasu. Yleensäkin ei riitä, että on vain pelkästään mustaa vaan pitää olla myös tilaisuuteen sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Musta kotelomekko ei taida olla ihan hautajaisasu. Yleensäkin ei riitä, että on vain pelkästään mustaa vaan pitää olla myös tilaisuuteen sopivaa.
Mikäs kotelomekossa on vikana? Olettaen, että helma on tarpeeksi pitkä eikä käsivarret paljaina.
Monttubileide tavoitteena on saada vainaja monttuun. Jos tämä saatiin tehtyä, niin hautajaiset on onnistuneet.
Nyt ylitulkitset. En minä häntä vihannut. Olin elänyt jo vuosia poissa hänen vaikutuspiiristään, olimme kuitenkin keskusteluväleissä. Yksi syy oli myös, että halusin varmistua että se luku elämästäni on todellakin päättynyt. Hautajaisjuhlaan liittyi minun puoleltani iloa ja vapauden tunnetta.