Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lastentarhanopettajista tullut ahneita?

Vierailija
04.04.2018 |

Vaativat korkeampaa palkkaa vain koska rankka työ ja korkeakoulututkinto. Onhan tässä maassa niin monta muutakin rankkaa työtä, josta palkkio pieni. Eniten ärsyttää kun valittavat, ettei lto:n palkalla elätä perhettä. Tuskin on ainoa työ , josta saadulla palkalla ei pysty elättämään perhettä. Varmasti löytyy tältäkin palstalta ihmisiä, joilla aivan yhtä rankka työ, oli korkea koulutus tai ei (esim. siivooja, lastenhoitaja, sairaanhoitaja)

Kommentit (276)

Vierailija
181/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija}
</p>

<p>Mutta onneksi on hyvätuloinen mies, sillä todennäköisesti lto:n palkka ei tule nousemaan pitkään aikaan. Miehen suuri palkka myös mahdollistaa sen, että voin jäädä pidemmäksi aikaa pois työelämästä kotiäidiksi, sillä minun palkkani on perheessämme niin pieni kärpäsenkakka ettei minun töihin kannattaisi oikeastaan edes mennä.
</p>

<p>[/quote kirjoitti:

Hienoa, että olet löytänyt hyvätuloisen elättäjän itsellesi. Taidat kaivata aika yläluokkaista elämään, kun et kykene elämään palkalla, jota huonompaa palkkaa moni saa. Aika harva tavallinen palkansaaja pitää 2300 euroa kärpäsenkakkana. Silloin on kyllä melko paljon vieraantunut tavallisen ihmisen elämästä ja suhtautumisesta rahaa, jos voi sanoa jotain tuollaista. Ehkä tosiaan voisit ystävällisesti luovuttaa työpaikkasi sellaiselle ihmisille, joka sitä tarvitsee ja jolla on jonkinlainen työmotivaatio. Niitäkin henkilöitä löytyy, jotka todella haluavat antaa panoksensa lasten hyvinvointiin. En haluaisi omia lapsiani tuollaisen ihmisen "kasvatettavaksi".

Ei ole ottajia mun työpaikalleni koska olen lastentarhanopettaja jonka palkka on pieni. Kiitos kauniista sanoistasi, onneksi lapsilta ja vanhemmilta saatu hyvä palaute kasvotusten ja asiakastyytyväisyyskyselyissä merkitsee mulle kuitenkin enemmän ja on saanut mut pysymään alipalkatussa työssäni. Tärkeintä arvoja minulle lto:n työssäni on syli, lämmin ilmapiiri ja turvallinen tunneympärstö kiireestä huolimatta. Ja lasten vuoksi työtä teenkin, siksen ole vielä jäänyt kotiin kokonaan vaikka voisinkin.

Ei ole minun vikani vaan oikeastaan onneni että rakas elämänkumppanini sattuu tienaamaan erittäin hyvin ja valitsi ammattinsa paremmin kuin minä. Hän tekee pitkää päivää ja työviikkoa joten ihan omasta selkänahasta ne rahat on tienattu. Kyllähän se saa ja kuuluukin näkyä elintasossamme, talossa ja matkustelussa ym. Hän taitaa myös maksaa veroja kuussa lähes palkkani verran joten sujut ollaan. Että sieltä se mun lto:n palkkani tulee. 😄

Rakas eiku rikas mieheni. 😄😄😄

hahaha ei vaan molempia 😄 rikas ja rakas. Rakkaus alkoi jo teineinä, itse olin tavatessamme lukiossa ja mies intissä. Yhteistä taivalta yli 15 vuotta takana ja nyt on tullut "rikkaudetkin" rakkauden jälkeen. ☺

Varmasti. Mitä ennemmän sitä todistelet, sitä epäuskottavampaa se on.

Olkoon vaan sinusta epäuskottavaa että jolla kulla voi olla rikas mies. Se ei asiaa muuksi muuta vaikka kuinka ihmettelisit. Tai että pariskunnalla voi olla yhteiset rahat vaikka tulot on eri luokkaa. Tai että joku pari voi tavata ja sitten toinen alkaakin rikastua ja toinen putoaa palkkakuoppaan. Samalla tavalla minä autoin taloudellisesti miestäni kun hän opiskeli amiksessa ja oli pa ja minä tein iltatöitä omien opintojeni ohella. Se on rakkautta ja huolenpitoa ☺

toivottavasti sinäkin löydät rakkautta tai että sinulla on jo oma rakas ☺ varakas tai ei

Varmasti. 😄 Toivottavasti miehen miljoonat lämmittävät mieltä kun palelet siellä palkkakuopassasi. 😄

Kyllä lämmittää, kiitos kysymästä. 😄 Silti jatkan valittamista palkastani kunnes se nousee. Eli todennäköisesti ikuisesti. Vaikka jäisin pois lto-työstä on se silti varmasti aina ja ikuisesti sydämenasiani. 😄

En mielestäni kysynyt mitään, mutta samapa tuo.

Kuitenkin kiinnosti tietää nautinko elintasosta. 😅 Vastaus on: tietenkin. Ja mieheni myös. Raha ei tuo onnea mutta helpottaa siinä kyllä kummasti kun taloudellisia huolia ei ole. Ikinä ei voi tietää miten asiat on huomenna, joten kannattaa nauttia hetkestä. Oon elänyt myös vähävaraista aikaa, joten silloin osaa arvostaa sitä mitä on.

Vierailija
182/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan koko ketjua en jaksanut edes lukea, mutta riittävästi hämmästelläkseni sekä aloitusta että niitä kaikkia keskusteluun osallistuneita, jotka vähättelevät lto:n koulutusta ja toimenkuvaa. Kuinka monella teillä on lapsia? Oletteko oikeasti sitä mieltä, että lastenhoitaja (= useimmiten nykyään lähihoitaja, jolla lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä opintoja kaikkien muiden  opintojen joukossa hyvin vähän) vastaa lastentarhanopettajaa varhaiskasvatuksessa? Ihan varmasti ko. ammattiryhmässä on paljon osaamista ja joukossa runsaasti huipputyyppejä, jotka tekevät työtään täydestä sydämestä. Ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että lto:ien palkat ovat liian alhaiset. Tämän vuoksi mm. pääkaupunkiseudulla on valtava pula lastentarhanopettajista.

Lto koulutusta vähättelevät voisivat tutustua koulutuksen sisältöihin ja vaatimuksiin. Oletteko sitä mieltä, että hammaslääkärin ja suuhygienistin palkkaero on liian suuri? Samaa työtä tekevät, eikö vaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija}
</p>

<p>Mutta onneksi on hyvätuloinen mies, sillä todennäköisesti lto:n palkka ei tule nousemaan pitkään aikaan. Miehen suuri palkka myös mahdollistaa sen, että voin jäädä pidemmäksi aikaa pois työelämästä kotiäidiksi, sillä minun palkkani on perheessämme niin pieni kärpäsenkakka ettei minun töihin kannattaisi oikeastaan edes mennä.
</p>

<p>[/quote kirjoitti:

Hienoa, että olet löytänyt hyvätuloisen elättäjän itsellesi. Taidat kaivata aika yläluokkaista elämään, kun et kykene elämään palkalla, jota huonompaa palkkaa moni saa. Aika harva tavallinen palkansaaja pitää 2300 euroa kärpäsenkakkana. Silloin on kyllä melko paljon vieraantunut tavallisen ihmisen elämästä ja suhtautumisesta rahaa, jos voi sanoa jotain tuollaista. Ehkä tosiaan voisit ystävällisesti luovuttaa työpaikkasi sellaiselle ihmisille, joka sitä tarvitsee ja jolla on jonkinlainen työmotivaatio. Niitäkin henkilöitä löytyy, jotka todella haluavat antaa panoksensa lasten hyvinvointiin. En haluaisi omia lapsiani tuollaisen ihmisen "kasvatettavaksi".

Ei ole ottajia mun työpaikalleni koska olen lastentarhanopettaja jonka palkka on pieni. Kiitos kauniista sanoistasi, onneksi lapsilta ja vanhemmilta saatu hyvä palaute kasvotusten ja asiakastyytyväisyyskyselyissä merkitsee mulle kuitenkin enemmän ja on saanut mut pysymään alipalkatussa työssäni. Tärkeintä arvoja minulle lto:n työssäni on syli, lämmin ilmapiiri ja turvallinen tunneympärstö kiireestä huolimatta. Ja lasten vuoksi työtä teenkin, siksen ole vielä jäänyt kotiin kokonaan vaikka voisinkin.

Ei ole minun vikani vaan oikeastaan onneni että rakas elämänkumppanini sattuu tienaamaan erittäin hyvin ja valitsi ammattinsa paremmin kuin minä. Hän tekee pitkää päivää ja työviikkoa joten ihan omasta selkänahasta ne rahat on tienattu. Kyllähän se saa ja kuuluukin näkyä elintasossamme, talossa ja matkustelussa ym. Hän taitaa myös maksaa veroja kuussa lähes palkkani verran joten sujut ollaan. Että sieltä se mun lto:n palkkani tulee. 😄

hahaha ei vaan molempia 😄 rikas ja rakas. Rakkaus alkoi jo teineinä, itse olin tavatessamme lukiossa ja mies intissä. Yhteistä taivalta yli 15 vuotta takana ja nyt on tullut "rikkaudetkin" rakkauden jälkeen. ☺

Olkoon vaan sinusta epäuskottavaa että jolla kulla voi olla rikas mies. Se ei asiaa muuksi muuta vaikka kuinka ihmettelisit. Tai että pariskunnalla voi olla yhteiset rahat vaikka tulot on eri luokkaa. Tai että joku pari voi tavata ja sitten toinen alkaakin rikastua ja toinen putoaa palkkakuoppaan. Samalla tavalla minä autoin taloudellisesti miestäni kun hän opiskeli amiksessa ja oli pa ja minä tein iltatöitä omien opintojeni ohella. Se on rakkautta ja huolenpitoa ☺

toivottavasti sinäkin löydät rakkautta tai että sinulla on jo oma rakas ☺ varakas tai ei

Varmasti. 😄 Toivottavasti miehen miljoonat lämmittävät mieltä kun palelet siellä palkkakuopassasi. 😄

Kyllä lämmittää, kiitos kysymästä. 😄 Silti jatkan valittamista palkastani kunnes se nousee. Eli todennäköisesti ikuisesti. Vaikka jäisin pois lto-työstä on se silti varmasti aina ja ikuisesti sydämenasiani. 😄

Sinähän voit hyvin jäädä lto-työstä pois, kun rikas mies maksaa elatuksesi.

Paitsi etten raaskisi, koska nautin työstäni opena. Siinä on rutkasti haasteita ja kiirettä ja vähillä resursseilla menemistä, mutta lasten kanssa tehtävä työ on ihanaa ja olen hyvä työssäni. Palkan kun vielä saisi kohdalleen niin avot, täydellinen työpaikka. ☺

Miksi lto:n palkalla on sinulle väliä, kun lastentarhanopettajan palkkasi tulee miehesi rahoista, niin kuin aiemmassa viestissä kerroit?

Mm.siksi että minulla on monta ihanaa, rakasta perheellistä työkaveria, joilla tekee tiukkaa rahasta. Mm.siksi että vaativasta ja vastuullisesta, kuormittavasta työstä saa surkeaa palkkaa.

Vierailija
184/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija}
</p>

</p>

<p>[/quote kirjoitti:

En mielestäni kysynyt mitään, mutta samapa tuo.

Kuitenkin kiinnosti tietää nautinko elintasosta. 😅 Vastaus on: tietenkin. Ja mieheni myös. Raha ei tuo onnea mutta helpottaa siinä kyllä kummasti kun taloudellisia huolia ei ole. Ikinä ei voi tietää miten asiat on huomenna, joten kannattaa nauttia hetkestä. Oon elänyt myös vähävaraista aikaa, joten silloin osaa arvostaa sitä mitä on.

Voi pientä. Mua ei yhtään kiinnosta haavekuvasi. Tsempiä sulle jatkoon!

Vierailija
185/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhanopettajien palkkojen nostaminen ei ole ratkaisu.

Jos lto alkaisi saamaan noin kolme tuhatta kuussa, se aiheuttaisi ketjureaktion jossa lto:ta korkeammin koulutetut (luokanopettajat, puheterapeutit ja psykologit) sekä lto:n kanssa samalla tasolla olevat (sairaanhoitajat, terveydenhoitajat ja tradenomit) vaatisivat myös palkankorotusta itselleen.

Lisäksi kun lto:n, luokanopettajien ja monien terveydenhuollon henkilöiden palkat ainakin maksetaan julkisista verorahoista, se tarkoittaisi äärimmäisiä taloudellisia vaikeuksia kunnalle. Mistä kiristettäisiin, varhaiskasvatuksen ja opetuksen laadusta?

Jes, kiitos! Ihminen, joka käsittää tämän asian.

Eli muiden hoiva-alojen palkkoja ei voida enää nostaa, koska kaikki meni jo sairaanhoitajien palkkojenkorotuksiin? Jotka puhuvat täällä kuntien budjeteista, ovat ihan pihalla. Kyse ei ole könttäsummasta, joka on yksyhteen, painotuksista ja arvostuksista, ts. siitä budjetoinnista. Oletteko ikinä katsoneet kuntanne budjettia, turhemmistakin asioista voi karsia.

Voisitko listata niitä karsittavia asioita? Vai nostettaisiinko sen sijaan veroprosenttia?

No vaikka jotkut toriremontit tai kuplahallit ym. Hallinnon tai lääkäreiden ylisuuret palkat (verorahoista huom). Edustuskulut. Ei ole yksinkertaisesti oikein, että joitakin aloja (naisvaltaisia useimmiten) pidetään harrastuksen arvoisena, vaikka täysistä työviikoista puhutaan. Voi harrastella hyväntekeväisyytenä pitääkseen itsensä kiireisenä, mutta toimeentuloon vaaditaan se elättävä mies. Kyse ei ole niinkään summista, kuin asenteista, joita voidaan olla kyseenalaistamatta vielä nykypäivänäkin.

Tulihan se sieltä eli muilta täytyy ottaa pois. Hallinnossa ehkä kaupunginjohtajalla on ylisuuri palkka. Sen pienentäminen ei kyllä riitä. Lääkärit kouluttautuvat läpi työuransa. Erikoislääkärillä on opintoja takana noin 12 vuotta. En lähtisi vertaamaan lastentarhanopettajan palkkatasoon.

Miltä kuulostaa omaan korvaasi jos sanon, että mielestäni lastentarhanopettajien nykyisistä ylisuurista palkoista voidaan leikata, jotta laitosapulaiset saisivat isompaa palkkaa? Se on omaa kykenemättömyyttään jos ei noin 2000 euron palkalla tule toimeen.

Kuntien pitäisi siis mielestäsi estää torikauppiaiden työ ja luopua liikuntapalveluista? Eikö juuri ole puhuttu siitä kuinka vähän ihmiset liikkuu. Eikö liikkumiseen pitäisi juuri kannustaa, sillä se ihmisten liikkumattomuus tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle?

En siis itse ole lastentarhanopettaja, kunhan pohdin tilannetta. Päteviä ei tuolla palkalla hommiin saada. Mikä mielestäsi on ratkaisu? Kaikilla muilla aloilla palkkatason (maltillinen) nosto. Kun muilla nousee, joillakin ei, jäädään palkkakuoppaan. Mistä muihin korotuksiin rahat tulevat? Arvokysymyksiä. Juuri niitä on tehtävä. Liikuntapalvelut vimpan päälle, huonot palkat? Kävely on ilmaista, eläminen ei. Eikä voida koko kuormaa ja riskiä laittaa matalapalkka-alojen kannettavaksi.

Estää torikauppiaiden työ?? :'D Kyllä, juuri se oli agendani.

Kyllä tuolla palkalla pätevät töitä tekee. Vai tosissasiko kuvittelet että päiväkodit pyörii epäpätevällä työvoimalla ja sopivan koulutuksen omaavat istuvat himassa? Ratkaisu on lopettaa tyhjästä kitiseminen ja avata silmät, koska lastentarhanopettajien palkka ei eroa muista vastaavista töistä saatavista palkoista.

Ketkä tässä on jäänyt palkkakuoppaan?  Ja mihin muihin korotuksiin sitä rahaa on löytynyt? Mikä ihmeen arvokysymys?

Missään kohtaan en ole sanonut, että liikuntapalveluiden pitäisi olla vimpan päällä ja palkat huonot. Kohtuulliset liikuntapalvelut ja kohtuulliset palkat on ratkaisu.

Mitä ihmettä tarkoitat tuolla että koko kuormaa ei voida laittaa matalapalkka-alojen kannettavaksi? Mitä kuormaa ne kantaa? Kaikki kunnallisella sektorilla työskentelevät saavat matalaa palkkaa ja nämä palkat kustannetaan pääasiassa julkisilla varoilla.

Torikauppiaat tarvitsevat kunnossa olevan torin,. Mielestäsi torin voi jättää remontoimatta. Silloin myös torikauppa on melko vaikeaa ja torikauppiaat menettävät elontonsa ja kuntalaiset palveluita.

Paitsi että pätevät ltot eivät tee tuolla palkalla töitä. Väärässä olet. Ota asioista selvää ennen kuin kirjoitat mitään. Googleta esim.pääkaupunkiseudun lto-tilanne ja paljonko epäpäteviä hoitaa siellä kunnissa lto:n tehtäviä. SATOJA epäpäteviä. Pätevistä huutava pula, sillä pätevät siirtyvät muihin töihin varhaiskasvatuksesta mm.juuri palkan vuoksi.

Mikä olisi sinun ratkaisusi tähän pulaan kun koulutetut valuvat muihin töihin pienen palkan vuoksi? Kertoisitko?

Mä olen ollut töissä päiväkodissa.  Siellä ei työskennellyt yhtäkään epäpätevää työntekijää. Kaksi epäpätevää lastentarhanopettaja tiedän muuta kautta. Toinen heistä oli opiskellut yleistä kasvatustiedettä ja on kasvatustieteiden maisteri ja toinen on luokanopettaja, että ei ne epäpätevät mitään satunnaisia heeboja ole.

Ratkaisisin tämän ongelman muuttamalla opiskelijavalintoja. Siellähän se vikaan menee, kun alalle päätyy epäsopivia työntekijöitä. Toinen keino on lisätä opiskelupaikkoja, kuten onkin jo tehty. Eli Itsekin voisit ottaa asioista selvää ennen kuin kirjoitat. Lastentarhanopettajien koulutuspaikkoja on lisätty 1000.

Etkö tosiaan aiheesta "tietävänä" tiedä että suuri osa juuri valmistuneista kandeista jatkaa opiskelua luokanopettajiksi ja päätyvät kouluun töihin, eivätkä suinkaan jää päiväkotiin töihin juurikin alhaisen palkan vuoksi? Tähän ongelmaan ei koulutuspaikkojen lisääminen tuo apua. Nyt sitä päätä pois sieltä perunasäkistä 😄

Se että oot ollut töissä päiväkodissa ja on kaveripiirin kokemus ei ole yleistetyävää faktaa. Edelleen, googleta pääkaupunkiseudun katastrofaalinen lto-tilanne.

Missä yliopistoissa ne jatkavat niitä opintojaan? Ei taida maisteriohjelmien sisäänottomäärät riittää. 😄 Osa varmasti jatkaa opintoja, mutta suuri osa ei varmasti jatka.  Että kummalla tässä mahtaakaan pää siellä säkissä olla? 😄

Onko sulla joku pakkomielle siihen pääkaupunkiseutuun? Suomi on paljon muutakin kuin pääkaupunkiseutu.

Googleta vapaasti muutakin maata kuin pääkaupunkiseutua jos se sana saa sinulle herneen nenään. 😄

Mutta luulisi ottavan asioista selvää oikeasti jos näin kerran väittää. Eikä vain jauha lämpimikseen. Joo, eivät kaikki jatkakaan luokanopettajiksi. Osa jää päiväkoteihin MUTTA EI RIITTÄVÄSTI sillä pätevistä suuri pula. Ja syyksi opintojen jatkajat ovat sanoneet usein palkan. Osa lastentarh.opeista menee aivan muille aloille töihin, vaikka lto-koulutus löytyykin. Syitä:työn kuormityavuua vs.palkka. Kunnissa joissa kuukausipalkka on hieman (kymppejä)suurempi ei ltopula ole niin suuri. Johtuisikohan, tittidii: palkasta. Kappas. ☺

Ja kyllä, mulla on pakkomielle aika monestakin asiasta. 😄

Eli puhuit itsesi pussiin. 😄 Selväähän se on koko ajan ollut, että pulaa on ja siihen on puututtu opiskelupaikkoja lisäämällä. Joten mikä on ongelmasi?

Palkka ei voi tulla yllätyksenä alalle hakeutuville eli tittidii palkka tuskin on syy sille, että ei jää alalle. Väärät odotukset taitavat olla se todellinen syy. 😄

Voisitko kertoa mitä nämä paremmin palkatut alat ovat joille he hakeutuvat? Muut siis kuin luokanopettaja, jota työtä väitit kaikkien lastentarhanopettajien hakeutuvan tekemään. 😄

Väitinkö tosiaan kaikkien? Siinä tapauksessa tein kirjoitusvirheen ja pahoittelut siitä. ☺ Luulin kirjoittaneeni suuri osa, ei kaikki. Lainaatko kirjoittamani tekstinpätkän jossa kirjoitin kaikki lto:t katkavat opeiksi? Kiitos. ☺

Kyllähän osa lto:ista on päteviä. Hyvä niin. Mutta ikävän paljon myös epäpäteviä. 😯 Toivottavasti koulutuspaik.lisääminen tosiaan auttaisi, tähän mennessä ei oo tehonnut tarpeeksi, sillä niin moni vastavalmistunut ei jää päiväkotityöhön. Eikö olisi järkevämpää nostaa palkkaa eikä jatkuvasti kouluttaa lisää niitä, joiden alalle jäämisestä ei ole varmuutta.

Optimaalista olisi molemmat:palkankorotus ja koulutuspaikkojen lisääminen.

Miten musta tuntuu että tässä riitelee ihmiset, eikä asiat niin kuin olisi järkevää. Lopetan siis pääni seinään hakkaamisen ja pakkomielteisen asioiden toisteluni ja annan sulle mahiksen tutustua aiheeseen itse lisää.

Siinä vaiheessa kannattaakin lopettaa, kun vihdoin tajuaa olleensa väärässä. 😄

Vierailija
186/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä herää vain kysymys, miksi ihmeessä et lukenut lastentarhanopettajaksi?

T. Päiväkodinjohtaja

Vierailija
187/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja tuo edellinen kommentti oli tarkoitettu ”T. Lastenhoitajalle”

Vierailija
188/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä herää vain kysymys, miksi ihmeessä et lukenut lastentarhanopettajaksi?

T. Päiväkodinjohtaja

Hyvä Päiväkodinjohtaja,

Keneltä tätä asiaa halusit tiedustella?

ystävällisin terveisin

satunnainen vauvapalstalainen

Vierailija
189/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..ja tuo edellinen kommentti oli tarkoitettu ”T. Lastenhoitajalle”

Pahoittelut, kuvittelin vastaavani suoraan erääseen kommenttiin aijemmin, joka laittoi T. Lastenhoitaja

Vierailija
190/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija}
</p>

</p>

<p>[/quote kirjoitti:

Paitsi etten raaskisi, koska nautin työstäni opena. Siinä on rutkasti haasteita ja kiirettä ja vähillä resursseilla menemistä, mutta lasten kanssa tehtävä työ on ihanaa ja olen hyvä työssäni. Palkan kun vielä saisi kohdalleen niin avot, täydellinen työpaikka. ☺

Miksi lto:n palkalla on sinulle väliä, kun lastentarhanopettajan palkkasi tulee miehesi rahoista, niin kuin aiemmassa viestissä kerroit?

Mm.siksi että minulla on monta ihanaa, rakasta perheellistä työkaveria, joilla tekee tiukkaa rahasta. Mm.siksi että vaativasta ja vastuullisesta, kuormittavasta työstä saa surkeaa palkkaa.

Ei tuo nyt mikään surkea palkka ole. Ihan samaa työtä tekevät käytännössä lastenhoitajat, ja heillä on alhaisempi palkka.

Vierailija
191/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija}
</p>

</p>

<p>[/quote kirjoitti:

Ei tuo nyt mikään surkea palkka ole. Ihan samaa työtä tekevät käytännössä lastenhoitajat, ja heillä on alhaisempi palkka.

Eivät tee samaa työtä. Suurimmaksi osaksi kyllä, mutta ei täysin. Lue varhaiskasvatuslaki.

Vierailija
192/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti laittaisin rahan useampiin käsipareihin, jos lapsia ajattelen. Suomen systeemi, ettei pikkulapsia kouluteta, vasta ekaluokkalaisia on minusta toiminut aikanaan upeasti. Oravanpyörään ehtii myöhemminkin, eikä se kasvata luovuutta kuten leikki.

Vierailija
193/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija}
</p>

</p>

<p>[/quote kirjoitti:

Eivät tee samaa työtä. Suurimmaksi osaksi kyllä, mutta ei täysin. Lue varhaiskasvatuslaki.

Keinotekoinen ja tarpeeton ero, jonka ainoa tarkoitus on perustella LTO:n ylikoulutus.

Vierailija
194/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lastentarhanopettajana ottaisin mieluummin mielekkäät työolot kuin sen palkan. Jos sen rahan voisi käyttää vaikka yhteen avustavaan henkilöön per tyhmä niin valitsisin mieluummin sen. Mitä teen muutamalla satasella jos työssä kuormittuu liikaa eikä se enää tunnu mielekkäältä.

Vierailija
195/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä lto-ketjuissa ei ole vielä kertaakaan esitetty yhtäkään asiaa, mihin todella vaadittaisiin yliopistotasoinen koulutus. Noitten sivistyssanojen ja hienojen termien oppimiseen ei tarvita yliopistoa. Oikeasti korkeasti koulutetut eivät niitä edes juurikaan käytä. Vasut ovat yksi naurettavuuden huippu. En ymmärrä, miten niille on annettu varhaiskasvatuksessa niin iso painoarvo, ja sekin, että muka vain lto:t olisivat päteviä niitä laatimaan. No, pph:t tekevät ne ihan itse.

Kyllä täällä on lukuisissa ketjuissa kerrottu ne asiat, joihin yliopistokoulutusta päiväkodissa tarvitaan. Toivottavasti et itse ole pph tai minkään sortin varhaiskasvatuksen ammattilainen, koska on aika huolestuttavaa, jos varhaiskasvattaja pitää vasua roskana, eikä ymmärrä sen tärkeyttä.

Vasuun kirjataan jokaisen lapsen kohdalla ne kehitykseen liittyvät asiat, joissa lapsi tarvitsee aikuisen tukea. Ne kirjoitetaan muistiin siksi, että niiden edistymistä seurataan. Joskus kyse voi olla sellaisestakin kehitykseen liittyvästä asiasta, josta vanhempi on huolissaan. Kehityksen kulusta on tärkeää pysyä kartalla sekä päiväkodin työntekijöiden että vanhempien.

Ei ole osunut silmiini ainuttakaan asiaa, johon varhaiskasvatuksessa tarvitaan nimenomaan yliopistokoulutusta. Olen lukenut varmaan kaikki nämä ketjut, jotka asiaa sivuavat. Monilla asioilla on yritetty yliopistokoulutusta perustella (myös vasulla, jota edelleen pidän turhana). Oman lapseni pph osaa tehdä erinomaisia vasuja, mutta siltikään en pidä niitä millään tavalla tarpeellisina.

On aika turha alkaa perustelemaan mitään ihmiselle, joka leimaa turhaksi sellaisia asioita, joiden merkitystä ei ymmärrä. Todella harmillista, jos mielestäsi lapsen kehityksen seuraaminen ei ole tärkeää.

Päiväkotiryhmissä on lapsia keskimäärin n. 14-24 kpl. Jokaisen lapsen yksilöllinen kehitys ja sen tukeminen on otettava toiminnassa huomioon, toisaalta on osattava tukea myös ryhmää kokonaisuutena. On tunnistettava kehitystarpeet ja myös varhaisen tuen tarpeet ja tiedettävä, miten jokaisen kehitystä tukea. Onko se sinulta jotenkin pois, jos näistä asioista vastaa henkilö, jolla on laaja tietämys lapsen kehityksestä?

Minun mielestäni lastenhoitajillakin on tarpeeksi laaja tietåmys näistä asioista. Kyllä minä tiedän, miksi vasut tehdään, mutta en varmasti ole ainut, joka ei pidä niitä tarpeellisina ainakaan ihan normaalisti ikätasonsa mukaan kehittyneille lapsille. Olen täysin vakuuttunut, että vuosien kokemuksen omaava lastenhoitaja tai pph;kin huomaa ne lapset, jotka tarvitsevat erityistukea ja jopa osaavat auttaa heitä. 

Entäpä silloin, kun lastenhoitajalla ei ole vuosien kokemusta? Ne kokeneemmat lastenhoitajat jäävät koko ajan suuremmissa määrin eläkkeelle ja tilalle tulee vastavalmistuneita, jopa alle 20-vuotiaita lastenhoitajia. Minä olen täysin vakuuttunut, että jos vertaillaan vastavalmistuneita lastenhoitajaa ja lastentarhanopettajaa, on lto:lla paremmat valmiudet tukea lasten kasvua ja kehitystä pedagogisesti tarkoituksenmukaisemmilla menetelmillä.

Vierailija
196/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työntekijäryhmät varhaiskasvatuksessa ansaitsevat palkanlisää, sillä kaikilla palkka on surkea työn vaativuuteen nähden. Palkankorotukset on kuitenkin aloitettava opettajista, sillä opettajien ja hoitajien palkassa ei ole kuin parin sadan euron ero, eikä tätä eroa voi kaventaa. Koulutuksen vaativuudessa sekä myös työtehtävien vaatimuksissa ja vastuissa on eroa, mikä perustelee palkkojen eron. Eli siksi palkankorotuksen pitää lähteä opettajista, ja sen jälkeen toteutua myös muissa ammattiryhmissä. 

Ja mitä tulee vasujen yms tekemiseen, niin kyllä niitä tehdään hyvinkin eri tavoin riippuen tekijästä. 

Mitä olen vertaillut lto:jien ja lh:ien tekemiä vasuja ja hyve4-kuvauksia, niin kyllä niissä yleensä näkyy erilaisten  koulutusten tuoma ero ja asiantuntijuus siinä, miten lapsen kehitystä ja oppimista osataan jäsentää ja arvioida. 

Vierailija
197/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut, sillä työn vaativuus ja vastuu ei vastaa nykyistä palkkatasoa, ja lastentarhanopettajat ovat palkkakuopassa. Missään muualla länsimaissa lastentarhanopettajat eivät ole näin huonosti palkattuja kuin meillä.

Vierailija
198/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten perään katsomisesta pidä maksaa edes kahta tonnia. Joku 1500 maksimissaan.

Aivan älytöntä miten naisvaltaisille aloille ja naisille ylipäätään ollaan vaatimassa ja haalimassa lisää etuoikeuksia. Miehet tämänkin maan pitää pystyssä. Tekevät ne oikeasti raskaat ja vaativat työt. Hoivaaminen onnistuu keneltä tahansa, palkat sen mukaan.

Vierailija
199/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin parisataa korkeampi palkka voisi kyllä olla. Koko jutusta on vain lähtenyt pohja, kun alkupalkaksi vaaditaan yli kolmea tonnia, alemmalla korkeakoulututkinnolla. Ei eroteta, että korkeakoulutuksessa on eri tasoja ja vertaillaan opettajien, maistereiden palkkaan, kun koulutettuja kuitenkin ollaan. 3 vuotta vie tutkinto. Haloo. Tulee tunne, että mistä niin yksinkertaisille oikein pitäisi maksaa.

ainakin meidän päiväkotiketjussa on todella moni lto maisteri ja mielestäni heidän palkka on aivan liian pieni.

Mutta työhön ei vaadita maisterin koulutusta, joten heille kuuluu sama palkka kuin kandeille.

ja sitä he saavat. Mutta aloitteleva kandiope saa muutaman kympin erolla samaa palkkaa kuin minä pidempään työssä olleena lastenhoitajana.

Vierailija
200/276 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on.itse olen lastenhoitaja.Meidän opettaja pyörii päivät pitkät lippujen ja lappujen ja papereiden kanssa.Tärkein eli lapset on sivuseikka.Opettaja ei ole ryhmässä lähes lainkaan.Jatkuvia palavereja kahvikupposten kera.

Me vedämme toimintatuokiot,piirit,ulkoilemme,retkeilemme,olemme lapsille läsnä.

Lisäksi opettajilla vain 7h päivät.Meille se palkankorotus kuuluisi!Niin helpolla pääsevät.

Ei kuuluisi. Lastentarhanopettaja vastaa pedagogiikan toteutuksesta ja lastenohjaaja ei. 

Mitään pedagogista opetusta ei edes tarvita. Pienet lapset ei tarvitse mitään erityistä opetusta. Vaan mukavan ja rauhallisen lapsuuden.

Pedagogiikkahan ei tarkoita pelkästään opetustuokioita kuten monet näyttävät luulevan, vaan pienillä lapsilla pedagogiikka on se kasvatuksellinen ajatus kaiken arjen toiminnan taustalla. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä esim. pukeminen ja ruokailu ovat pdagogisia eli kasvatuksellisia tilanteita. Pedagogiikka ei tarkoita sitä, että pienille lapsille pidetään koulumaisia opetustuokioita.