Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautoilu on pelkkää viherpesua ja statuspeliä

Vierailija
23.08.2026 |

Oikeasti sähköauton hankinnassa ei ole kyse ympäristöstä, vaan pelkästä statuksesta, kiihtyvyydellä elvistelystä ja muiden yläpuolelle asettumisesta. Akkuteknologian ympäristöhaitat ja lapsityövoima unohdetaan heti, kun pääsee itse ilmaiseksi kauppakeskuksen latauspaikalle (jotka nekin on tietysti varattu niille kaikkein kalleimmille autoille).

Ja entä se todellisuus? Talvella toimintasäde puolittuu, matkanteko on pelkkää laturilta laturille stressaamista ja range-ahdistusta, ja auto pitää ladata hitaasti kuin vanha kännykkä samalla kun kahvikuppi maksaa huoltoasemalla maltaita. Polttomoottorilla ajaa viidessä minuutissa tankkaamalla Lappiin ilman yhtäkään Excel-taulukon täyttämistä.

Miksi sähköauton omistajien on niin vaikea myöntää, että ostitte auton vain naapurille kerskailemista ja veronkiertoa varten, ette luonnon takia? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, kyllä tasan näistä syistä ostin käytetyn 16 tuhatta maksavan sähköpeugeotin. Statuksen vuoksi ja elvistelläkseni. Nyt kaikki tietävät, että rahaa on!

Vierailija
2/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja Norjasta paljastui että satoja tesloja romutetaan jo 6v iässä, niin miten tämä voi olla ekologista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmajätettä.

Vierailija
4/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Uudellamaalla. Mä olen tähän ikään mennessä käynyt Lapissa kaksi kertaa, lapsena vanhempieni kanssa ja aikuisena toisen kerran, lentokoneella. Siinä mielessä mulle ei ole mikään ongelma nuo sähköauton lataustauot.

Vierailija
5/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäk, sähköauto. Nam, bensa-auto.

Vierailija
6/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks sulla joku hikinen Micra, kun Lappiin meno edellyttää tankkausta? Mun autolla ajaa kyllä täydellä tankilla Hangosta Nuorgamiin. Parasta on kuitenkin kun saa kusta pidättää koko matkan. Aah.

Vierailija
7/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi sähköautoa. Ekologisuus ja lapsityövoima ei kiinnosta pätkääkään, se, että säästän vuodessa yli 8000€, kiinnostaa.

Vierailija
8/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin on.

Itse toki olen ajanut sähköautolla jo 14v ja keskimäärin kouraan on jäänyt 300-400 euroa enemmän muuhun käyttöön. Alkuaikoina enemmänkin kun vakuutukset, käyttövoimaverot jne. olivat pienemmät.

Toki saahan sitä kalliin polttoaineen kanssa lotrata jos siitä tykkää.

Vierailija
9/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, kyllä tasan näistä syistä ostin käytetyn 16 tuhatta maksavan sähköpeugeotin. Statuksen vuoksi ja elvistelläkseni. Nyt kaikki tietävät, että rahaa on!

Peugeotin tapauksessa sitä rahaa pitää sitten ollakin, oli voimanlähde mikä tahansa. Korjaamolaskut ja sijaisautot kun maksaa maltaita.

Vierailija
10/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo niin on.

Itse toki olen ajanut sähköautolla jo 14v ja keskimäärin kouraan on jäänyt 300-400 euroa enemmän muuhun käyttöön. Alkuaikoina enemmänkin kun vakuutukset, käyttövoimaverot jne. olivat pienemmät.

Toki saahan sitä kalliin polttoaineen kanssa lotrata jos siitä tykkää.

Monesko sähkö/hybridi on menossa?

Vierailija
11/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välitä hankkia autoa jota jo 10 vuotiaana jo pidetään romutusikäisenä jo pelkästään teknisesti jälkeen jääneenä.

Vierailija
12/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta vanha tesla sähköauto on ainakin todella riskialtis ostos vs 10 vuotta vanha bensa auto. Varmasti uutena sähköautot ovat tosi hyviä mutta en ikinä ostaisi vanhaa sähköautoa ilman takuuta.

Vierailija
13/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoissa ei ole mitään fiilistä, vaikka ne onkin tosihyviä arkiautoja.

Vierailija
14/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsiläisten tekemän tutkimuksen mukaan ilmastonmuutoksen kannalta paras ratkaisu olisi laittaa kaikki polttikset paaliin heti ja siirtyä sähköön joten se siitä viherpesusta.

Itse ajelen miekellään sähköautolla, lataukset maksaa 10-15 euroa suurteholaturilla. Bensatankin kun laitat täyteen puhutaan 10 x hinnoista. Mutta pitäähän sitä 3 päivän erikoisoperaatiota tukea vaikka kukkarossa tuntuu.

Vierailija
15/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin jo 70-luvulla sähköautoilla Linnanmäellä ja tivoleissa.

Vierailija
16/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinassa kolmen tonnin keijukaissähkömankelit tuhoavat tiestön puuteriksi kirjoittaa tekniikka&talous. tienkäyttövero kilometrien mukaan olisi paikallaan patteripanssarivaunuille

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/cab8c0e7-5ed2-440b-a171-742647…

Vierailija
17/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kokenut mitään mitä kuvailet, vaikka sähköautoilua on takana nyt yli 4 vuotta. Meidän asuinalueella ketään ei kiinnosta toisten autot, varsinkaan sähköiset. Johonkin Porscheen ehkä kiinnittää huomion, mutta ei sähkövolkkariin.

Olen ajanut auton Pohjois-Norjaan ja Etelä-Eurooppaan ilman pienintäkään range-ahdistusta.

Vierailija
18/18 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton jälkeen polttiksella ajaminen tuntuu todella antiikkiselta ja raskassotuiselta.

Eli kannattaisi ainakin kokeilla ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi