Veloilla edessä tosi yksinäinen vanhuus
Mahtaako velat koskaan ajatella ja ymmärtää tätä asiaa.
Ei ole ketään ihmistä edes juhlapäivinä käymässä.
Löytyy sitten ehkä muumioituneena jostain kämpästä kun kukaan ei ole vuosiin käynyt katsomassa.
Kommentit (117)
Joo, ja lasten saantihan on tunnetusti ainut ratkaisu. Se lapsihan ei koskaan huomaisi sitä, että häntä ei vanhempansa olisi koskaan halunnut saada, vaan kaikki lapset haluaa aina ja ehdottomasti huolehtia vanhemmistaan isona. Ja Suomessahan tunnetusti on velvollisuus pistää vanhemmat parhaaseen palvelutaloon ja käydä vähintään kolmesti viikossa katsomassa.
Tutkimusten mukaan lapsettomien vanhusten vanhuus ei ole sen yksinäisempää kuin lapsellistenkaan, usein jopa päinvastoin. Jos on lapsia niin usein ne sosiaaliset kontaktit rajoittuvat lähinnä lapsiin ja lapsenlapsiin (jotka joko käyvät tai sitten eivät), kun taas lapsettomilla on tyypillisesti laajempi sosiaalinen verkosto.
Viihdyn muutenkin yksin enkä koe itseäni yksinäiseksi, enkä myöskään usko että luonteeni ehtisi vanhuusikään mennessä muuttua aivan päinvastaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullista olisi jos veloilla olisi kaksinkertainen verotus prosentti muihin nähden.
Tulevaisuudessa tähän on pakko mennä jos ei muutosta syntyvyydessä tapahdu,kovat keinot on otettava käyttöön.Miksi ihmeessä? Riittää että tuetaan lapsia ja nostetaan lapsilisän määrää.
Mistäs niitä lapsilisiä maksetaan jos ei ole verotuloja?
Mistäs niitä verotuloja tulee, jos ei ole töitä? Totuus on, että työttömyys on rakenteellista automaation ja halvemman työvoiman käytön vuoksi suorittavissa töissä, parasta alkaa jo valmentaa jälkikasvua asiantuntijatasolle. Kun kaikille ei siis ole töitä, eikö vähempi kilpailu ole teidän kullanuppujenkin etu, koska lisääntyessään velojen jälkikasvu kyllä älyssä voittaisi. Ei voi olla sattumaa, että esimerkiksi usassa älykkäimmillä kansanryhmillä (itä-aasia, juutalaiset, valkoiset) syntyvyys on laskenut jyrkimmin nykypäivänä, vai voiko?
Vierailija kirjoitti:
Veloilla on edessä upea, rikas ja mielekäs elämä joka päivä. Perheellisillä pelkkää onnettomuutta päivästä toiseen. Kaksi täysin eri kastia. Perheelliset ovat surullisia tapauksia. Eivätkä he pääse siitä koskaan pois. Nuoria pitäisi varoittaa perhellisyydestä.
Tämä jos mikä on täyttä soopaa.
Joillakin veloilla on upea elämä, suurimmalla osalla tuiki tavallinen.
Perheelliset lähellä voi olla upea elämä, suurimmalla osalla tuiki tavallinen.
Ei minua yksinäinen vanhuus pelota. Jos pelottaisi, varmaan tekisin lapsia. Tai en - pidän vain huolta muusta sosiaalisesta elämästä.
Äidilläni on yksinäinen vanhuus edessä, jos isä kuolee ensin. Kukaan meistä lapsista ei "äitiä" mene minnekään katsomaan, koska kaikkia hän on pahoinpidellyt henkisesti ja fyysisesti vuosien ajan lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullista olisi jos veloilla olisi kaksinkertainen verotus prosentti muihin nähden.
Tulevaisuudessa tähän on pakko mennä jos ei muutosta syntyvyydessä tapahdu,kovat keinot on otettava käyttöön.Miksi ihmeessä? Riittää että tuetaan lapsia ja nostetaan lapsilisän määrää.
Nostetaan kaikkien veroprosenttia. Lapselliset vaan saavat enemmän kuin menettävät, silti velat eivät koe olevansa eriarvoisessa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostetaan kaikkien veroprosenttia. Lapselliset vaan saavat enemmän kuin menettävät, silti velat eivät koe olevansa eriarvoisessa asemassa.
Vaikka maksaisin muutaman satasen enemmän veroja vuodessa, koen silti saavani enemmän kuin menettäväni.
Olen niin varakas, että eiköhän ne siskon lapset tule katsomaan perinnön toivossa. Toisaalta voin testamentata perintöni vaikka eläinyhdistykselle. Tätä mietinkin yhtenä vaihtoehtona. Muuten ystäviä on sen verran, etten pelkää yksinäisyyttä vanhana.
Yksinäinen vanhuus? Miten mahdollista? Aavee on ja pysyy, ja täällä ei tunne kukaan itseään yksinäiseksi.
Aikamoinen itsekäs possu saa olla jos ei lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Jaa? Kummilapset? Veljien ja siskojen lapset? Omat ystävät? Muu perhe?
Puoliso myös.
Hyvä. Olen introvertti. Olisi kamala ajatus että onnistuttuani elämään mukavan, rauhallisen elämän vanhuudenvaivojen iskiessä päälle ovesta tulisi pyöröovi josta ramppaisi jatkuvalla syötöllä epämääräisiä sukulaisia joita pitäisi kahvittaa ja viihdyttää.
Jos vanhaksi elän, aika kuluu varmaan rattoisasti viihteen parissa. Hoitajista saan seuraa enemmän kuin tarpeeksi. Niin että jos siihen aikaan on robottihoitsuja saatavana, valitsen varmaan itselleni sellaisen että saan olla paremmin rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Aika itsekäs possu on, jos lisääntyy. Pakotat lapsesi elämään lupaa kysymättä omien itsekkäiden tarpeiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Olen introvertti. Olisi kamala ajatus että onnistuttuani elämään mukavan, rauhallisen elämän vanhuudenvaivojen iskiessä päälle ovesta tulisi pyöröovi josta ramppaisi jatkuvalla syötöllä epämääräisiä sukulaisia joita pitäisi kahvittaa ja viihdyttää.
Jos vanhaksi elän, aika kuluu varmaan rattoisasti viihteen parissa. Hoitajista saan seuraa enemmän kuin tarpeeksi. Niin että jos siihen aikaan on robottihoitsuja saatavana, valitsen varmaan itselleni sellaisen että saan olla paremmin rauhassa.
Mä valitsen sellaisen isotissisen, joka nukkuu mun vieressä.
Mä nautin yksinolosta tosi paljon, mulla on kyllä puolisokin.
Enköhän vanhana osaa olla yksin samalla tavalla.
Tosin kummilapset ja sisarusten lapset ravaa meillä alvariinsa. Mä olen se mukava täti, jonka luo tullaan Helsinkiin shoppailureissulle ja konsertteihin ja yöpymään kun lento lähtee hankalaan aikaan.
Loma-aikoina on ruuhkaa :).
En näe mitään syytä, miksi eivät kävisi kun vanhenen? ?
Vierailija kirjoitti:
Saisko perustelujen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Höpsin pöpsin. Ei ne lapsetkaan välttämättä vanhempiaan käy katsomassa. Kyllä tuo on ennen kaikkea ihmisen persoonasta kiinni, ei siitä onko omia lapsia vai ei.
Tulevaisuudessa, kun vanhustenhoito koko ajan heikkenee, koska työikäisiä on kaiken aikaa vähemmän suhteessa vanhuksiin, veikkaan, että kommuunieläminen ja vertaisapu lisääntyy. Ja siinä on sitten hyvinkin lähellä seuraa.
N51, kahden lapsen äiti
Itse ainakin jos elän vanhaksi, terminoin itseni jollain pelillä mieluummin jos vaihtoehto olisi asua jossain kommuunissa. Ihmiset on muutenkin niin v**un ärsyttäviä että ahdistaa kun on pakko olla niiden kanssa tekemisissä.
Enkä sano tätä ihmisvihan tms. takia vaan koska minulla on luultavasti diagnosoimaton asperger, ja ympärilläni on jokin näkymätön muuri koska en aikuisiällä ole saanut muodostettua uusia ihmissuhteita. Töissä nyt pärjää kun on sellainen tarpeeksi itsenäinen työ mikä ei edellytä tekopirteää sosiaalisuutta, mutta sen muurin olemassaolon tuntee sielläkin.
Muut ihmiset ovat yleensä kuin eri planeetalta. Sen takia jos eläkepäivinä joutuisin sellaisten seuraan 24/7 jossain vanhuskommuunissa, jo ajatus kauhistuttaa.
M39, kolmen lapsen isä
Miksi joku antoi avaukselle alanuolen?
Tottahan tuo on.
Kyllä se meidänkin mummi on yksin vaikka arvostetuin jäsen suvussa. Muut sukulaiset satojen kilometrien päässä ja vierailevat harvoin. Itse ainoana lähellä asuvana käyn n. kerran kahdessa kuukaudessa tai sairaalassa jos hän on siellä. Vanhuus nyt vaan muutenkin raskasta. Ei sitä ole edes takeita että elää joksikin 90v. Vetreämpi elämän osa meneekin sitten niinkuin nyt eli kavereiden, miesystävän ja matkustelun parissa. En ikinä voisi tehdä lapsia vain sen syyn takia, että pelottaa jotkut viimeiset kuoleman vuodet. Muitakaan syitä kun en keksi..