Nyt konkreettisia esimerkkejä siitä miten 100€ kuussa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan!
100/30/4=0,83€ ateria (meillä syödään keskimäärin 4 ateriaa päivässä kotona, sen mukaan laskin nyt).
Täällä kun on aina näitä pihistelijöitä niin antakaapa vinkkejä. Miten tuolla rahalla saa 500g kasviksia, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. Ruokavalion pitää olla myös monipuolinen ollakseen terveellinen. Kertokaahan myös minkälaisia ruokamääriä syötte.
Kommentit (227)
Vähällä pärjää, jos jättää laskelmista työpaikkalounaat, päiväkodin ja koulun ruuat ja viikonlopun mummolavierailut.
Kasvisruokapainotteisuus mahdollistaa edullisen, terveellisen ja monipuolisen syömisen. Kuivatut pavut, kikherneet, linssit ja herneet ovat todella edullisia. Käytämme niitä paljon. Esim. papupyörykät tomaattikastikkeessa vaikkapa uunijuuresten, perunamuusin tai täysjyväpastan kanssa tai linssi-kasviskeitto (porkkanaa, kukkakaalta, parsakaalta, sipulia, valkosipulia, perunaa, lanttua ja punaisia/keltaisia linssejä, lihaliemikuutio, suolaa, mausteita, vettä eli kuin jauhelihakeitto, mutta lihan sijasta linssejä). Härkäpapurouheesta ja punjauuresta lindströminpihvejä. Valkopavuista tai kikherneistä, myskikurpitsasta, sipulista, perunasta, kookosmaidosta + mausteista ja suolasta sosekeitto, päälle vaikka raejuustoa tai siemeniä. Linssilasagne, chili sin carne jne. Vihreitä linssejä ja papuja voi idättää. Heitän linssejä vähän myös sämpylätaikinaan siementen ja hiivahiutaleiden lisäksi, niin saan niistä ravitsevampia. Pavuista ja kikherneistä (+kasviksista, sipulista, mausteita, öljystä, suolasta) saa proteiinipitoisia levitteitä leivälle. Pakasteherneet ja -pinaattikaan eivät hinnallaan huimaa.
Aamuisin puuroa. Sen lisukkeeksi marjoja (poimittu pakastimeen) tai omenasosetta/raastetta, raejuustoa tai maitoa, härkäpapurouhetta, vähän pähkinöitä (maapähkinät halpoja, muita voi ostaa sekaan pienempiä määriä), siemeniä (esim. auringonkukansiemenet, pellavansiemenrouhe) ja esim. tuon omenan kans maistuvat raakakaakaonibsit hyviltä. Tässä se, että puuro ja itse poimitut marjat ovat halpoja ja ne ovat pääosassa, joten hintaa ei paljon tule lisää noista lisukkeista, kun niitä käytetään vähän. Kuitenkin tuovat täyttävyyttä ja parantavat ravintoarvoa.
Välipaloilla usein maustamattomasta jukurtista tai piimästä ja marjoista (joskus hedelmistäkin) pirtelöitä tai rahkaa, kiisseliä, sämpylöitä, leipää, kauden hedelmiä, kasvispaloja.
Iltapalaksi samoja kuin aamu- ja välipalallakin. Voi myös olla perunamunakasta, täytettyjä munakkaita, paistettuja munia, keitettyjä munia tai munakasrullia. Marjapuuroja, pannaria.
Kalaa syömme joka viikko. Sitä, lihaa ja kanaa ostetaan tarjouksesta ja osa pakastetaan. Pakastesei on edullista. Kananmunat halpoja, samoin kaalit, juurekset, sipulit. Yleensäkin meillä tehdään ruoka sen mukaan, mitä kaupassa on ollut tarjouksessa eikä suunnitella ostoslistaa tarkasti etukäteen. Lisäksi voidaan ostaa jotain "ylimääräistä" kuten juustoja silloin, kun mahtuvat budjettiin.
Karkkipäiväkarkit ostamme myös. Herkkuja voi tehdä itsekin, edullisia pullat, korvapuustit, marjapaistokset itse keitetyllä vaniljakastikkeella, suklaakiisseli, lätyt, pannarit, munkit, popparit. Pitsat ja suolaiset piirakat tulevat kalliimmiksi, mutta itse tehtyinä kuitenkin kohtuuhintaisiksi.
Emme käytä ruokakermoja (juhlaruokiin käytämme kuohukermaa) tai vastaavia. Eineksiä, maustettuja jukurtteja, mehuja, limsoja, muroja, sipsejä, keksejä, leikkeleitä syömme todella harvoin. Ruuanlaitossa, leivonnassa, leivillä käytössä kylmäpuristetut öljyt, voi, oivariini. Yrttejä ja salaatteja kasvatamme kesällä pihalla, talvisin syömme erilaisia raasteita, paprikaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tähän esimerkin viime ostoskierrokselta:
Omena, appelsiini, kurkku, tomaatti, varsiselleri, jäävuorisalaatti, paprika, kesäkurpitsa, sipuli, porkkana, palsternakka, kananmuna, juusto, juustoraaste, jauheliha, seiti, Keiju, maitorahka, maustamaton jugurtti ja kahvimaito. Yhteensä 22 euroa ja risat.
Kukaan ruokamenojaan tarkkaileva ei osta kaupasta valmista juustoraastetta. Yli kaksinkertainen kilohinta palajuustoon (veikkaan 11-15 €/kilo). Raasteen tekeminen juustopalasta ei kauaa vie.
Olin kuvitellut, että minulla menee n. 200 € ruokakauppaan/kk mutta vuoden alusta aloin seurata taulukolla kaikkia menojani eurolleen ja yllätyin, että ruokakauppaan meni tammikuussa 327,80 € (!). Tämä tosin sisältää kaiken pesuaineista vessapapereihin. Lisäksi kävin 3 kertaa ravintolassa (mikä on yleensä harvinaista mutta sattui nyt näin) ja siihen meni 79,50 €. Nyt olen koittanut skarpata, helmikuussa meni enää 285 € ja nyt maaliskuussa mennyt vähän reilu sata euroa tähän mennessä.
Ei pidä paikkaansa juustoraasteen suhteen. Raaste on nykyään samanhintaista tai jopa halvempaa kilohinnaltaan kuin palajuusto.
Oletko varmasti ostanut JUUSTOraastetta vai sellaista, jossa on jotain juustonkaltaista mössöä?
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa nyt ihan oikeasti yhden hengen noin 1800-2000 kcal/vrk/30 vrk ruokavalio tänne, jos sen satasella saa. Eikä mitään "kaapista löytyy" tai "kaikilla on pakkasessa" tai "kun kasvattaa itse/sienestää/kalastaa" -juttuja. Ihan selkeästi kaikki ainekset 4-5 ruokailuun päivässä. Kaikilla paikkakunnilla ei myöskään ole Prismaa, joten -60% ei ole kaikille vaihtoehto. Kyllä nämä pitäisi laskea normaaleista hinnoista, ei minkään Hurstin ruokakassin pohjalta.
Näissä kummasti aina unohtuu se, että niistä kolme vuotta kaapissa olleista mausteista on maksettu, kuiva-aineet on maksettu, äiti toi viime viikolla korillisen ruokaa ja harva pystyy sellaiseen omavaraisuuteen, että mitään itse kerättyä tai kasvatettua olisi kaapeissa ympäri vuoden. Marjoja olen minäkin poiminut, mutta jos niitä joka ilta syö, niin ei ne kestä kuin kuukauden.
Lähde kokeilemaan. Kaapit tyhjiksi ja siitä se lähtee. Opit enemmän kun teet ja suunnittelet itse. He, joilla menee vähän ruokaan rahaa, esim. hyödyntävät kaikki tähteet. Ruuat suunnitellaan tosiaankin sen mukaan, mitä kaapissa valmiiksi jo on. Tarvikkeet käytetään sen mukaan pois, mikä ensinnä vanhenee, jottei ruokaa haaskata. Tämä on ihan olennaista siinä, ettei ruokakulut nouse. Kaikki käytetään, mikä ostetaan. Kokeile siis itse, äläkä aina odota, että muiden pitää tehdä asiat sun puolesta.
Jos syö (oikeasti) hyvin puhdasta itsetehtyä ruokaa, on sitä itseasiassa syötävä yllättävän paljon, ja tähän elämäntapaan yleensä myös liittyy urheilu, jolloin ravinnon saanti korostuu.
Oma budjetti on min. 250€ kuussa, koska mä laihdun ellen syö viisi kertaa päivässä ja paljon.
Jos ruoan haluaa olevan laadukasta, on lähes pakko ostaa hyviä rasvan lähteitä eli avokadoa, pähkinöitä, siemeniä, kalaa, kylmäpuristettua öljyä jne. Ja nämä ovat hiton kalliita. Myös kana ja kala proteiinin lähteinä ovat kalliimpia kuin kovarasvainen jauheliha tai possu. Hedelmiä ja kasviksia kannattaa ostaa oman maun mukaan, ja vähän vaihdella.
Marjat maksaa hyvin paljon myös, ja niitäkin on hyvä syödä ihan päivittäin.
Kyllä ruokaan menee rahaa, jos se on erittäin ravitsevaa ja optimaalista. Perusterveelliseen ruokaan menee vähemmän, mutta kompromisseja on siinä mun mielestä tehtävä.
Yhdelle terveellinen ruoka tarkoittaa myös jotain ihan muuta, kuin toiselle.
mitä hemmettiä täällä vastaavat ihmiset, joiden kuukauden budjetti on 100 e??? Aloittajalla on kolme (3) teiniä, joten hyvä jos tuo 100 e riittää edes viikoksi per pärstä.
itselläni 2 urheilevaa teiniä, tyttö ja poika, ja teen joka päivä kaksi lämmintä ateriaa. Syövät aamiaseksi puuroa, rahkaa, marjoja, hedelmiä, leipää, syövät hyvin koulussa mutta meinaavat kuolla nälkään iltapäivällä kun tulevat kotiin. Siinä ei leipä ja jugge tai nuudelit riitä vaan kunnon lämmin ruoka, jotta jaksaa lähteä harkkoihin. Illalla kun tulevat kotiin, ei taaskaan riitä mikään "iltapala" vaan toinen lämmin ruoka. Pyrin tekemään toisesta "aavistuksen" kevempää, eli keitto/ruokaisa salaatti ja toinen on sitten pihvi/kanaa/salaatti/vihannekset/muut hiilarit esim. pasta/riisi/peruna.
Meillä menee 1 aik 2+ 2 teiniä n. 600 e/kk ruokaan, tähän sis joskus vessapaperi, hammastahna, dödö.
Vierailija kirjoitti:
mitä hemmettiä täällä vastaavat ihmiset, joiden kuukauden budjetti on 100 e??? Aloittajalla on kolme (3) teiniä, joten hyvä jos tuo 100 e riittää edes viikoksi per pärstä.
itselläni 2 urheilevaa teiniä, tyttö ja poika, ja teen joka päivä kaksi lämmintä ateriaa. Syövät aamiaseksi puuroa, rahkaa, marjoja, hedelmiä, leipää, syövät hyvin koulussa mutta meinaavat kuolla nälkään iltapäivällä kun tulevat kotiin. Siinä ei leipä ja jugge tai nuudelit riitä vaan kunnon lämmin ruoka, jotta jaksaa lähteä harkkoihin. Illalla kun tulevat kotiin, ei taaskaan riitä mikään "iltapala" vaan toinen lämmin ruoka. Pyrin tekemään toisesta "aavistuksen" kevempää, eli keitto/ruokaisa salaatti ja toinen on sitten pihvi/kanaa/salaatti/vihannekset/muut hiilarit esim. pasta/riisi/peruna.
Meillä menee 1 aik 2+ 2 teiniä n. 600 e/kk ruokaan, tähän sis joskus vessapaperi, hammastahna, dödö.
ja tarkoitan nimenomaan yksinäisiä, yksineläviä. Totta kai te saatte satasen kuussa riittämään. Nyt vinkkejä monen lapsen perheiltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa nyt ihan oikeasti yhden hengen noin 1800-2000 kcal/vrk/30 vrk ruokavalio tänne, jos sen satasella saa. Eikä mitään "kaapista löytyy" tai "kaikilla on pakkasessa" tai "kun kasvattaa itse/sienestää/kalastaa" -juttuja. Ihan selkeästi kaikki ainekset 4-5 ruokailuun päivässä. Kaikilla paikkakunnilla ei myöskään ole Prismaa, joten -60% ei ole kaikille vaihtoehto. Kyllä nämä pitäisi laskea normaaleista hinnoista, ei minkään Hurstin ruokakassin pohjalta.
Näissä kummasti aina unohtuu se, että niistä kolme vuotta kaapissa olleista mausteista on maksettu, kuiva-aineet on maksettu, äiti toi viime viikolla korillisen ruokaa ja harva pystyy sellaiseen omavaraisuuteen, että mitään itse kerättyä tai kasvatettua olisi kaapeissa ympäri vuoden. Marjoja olen minäkin poiminut, mutta jos niitä joka ilta syö, niin ei ne kestä kuin kuukauden.
No katsos, kun me kaikki emme syö ruokaa 4-5 kertaa/pv. Esim. minä en syö kuin 2-3 kertaa päivässä (kilokaloreista en osaa sanoa mitään, en laske) ja ihan hyvin pärjäilen näin. Mun mielestä tuollainen 'pakonomainen' jatkuva syöminen on jotenkin outoa, kun en itse näe siihen mitään syytä.
Asun tällä hetkellä yksin ja mulla menee korkeintaan 150e/kk ruokiin ja taloustavaroihin kuukaudessa. Joinakin kuukausina menee vähemmän, kun ei tarvitse ostaa pyykinpesuainetta, konetiskiainetta, muita kodin pesuaineita, ym. vastaavia juttuja. Omasta mielestäni syön suht terveellisesti ja tarpeeksi.
Silloin, kun lapseni vielä asui kanssani, niin meni max. 250e/kk.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota hokemaa, että teinit, erityisesti pojat söisivät paljon, kun ei tuo oma poikani ainakaan koskaan syönyt mitään hirveitä määriä, vaikka liikkuvainen nuori onkin. Joskus piti oikein kysyä, että eikö sulla ole nälkä, kun tuntui menevän kovin vähän ruokaa alas...
Jos sinä syöt 3 kertaa päivässä, niin miten 4 kertaa on "pakonomaista ruokailua"? Luonnollisesti jos syödään harvoin, syödään kerralla enemmän, joten ei se ruoan määrä tai tarve nouse, vaikka jakaisi ruokailut viidelle aterialle. Edelleen vuorokausitarve on se noin 1800 kcal. Vai syötkö tosiaan vain puuron ja omenan päivässä (minulla nämä ovat kaksi ateriaa)?
Vierailija kirjoitti:
Jos syö (oikeasti) hyvin puhdasta itsetehtyä ruokaa, on sitä itseasiassa syötävä yllättävän paljon, ja tähän elämäntapaan yleensä myös liittyy urheilu, jolloin ravinnon saanti korostuu.
Oma budjetti on min. 250€ kuussa, koska mä laihdun ellen syö viisi kertaa päivässä ja paljon.
Jos ruoan haluaa olevan laadukasta, on lähes pakko ostaa hyviä rasvan lähteitä eli avokadoa, pähkinöitä, siemeniä, kalaa, kylmäpuristettua öljyä jne. Ja nämä ovat hiton kalliita. Myös kana ja kala proteiinin lähteinä ovat kalliimpia kuin kovarasvainen jauheliha tai possu. Hedelmiä ja kasviksia kannattaa ostaa oman maun mukaan, ja vähän vaihdella.
Marjat maksaa hyvin paljon myös, ja niitäkin on hyvä syödä ihan päivittäin.Kyllä ruokaan menee rahaa, jos se on erittäin ravitsevaa ja optimaalista. Perusterveelliseen ruokaan menee vähemmän, mutta kompromisseja on siinä mun mielestä tehtävä.
Yhdelle terveellinen ruoka tarkoittaa myös jotain ihan muuta, kuin toiselle.
Höpöhöpö sun juttujas :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä riittää reilu satanen kuussa viidelle hengelle. Tosin meillä on hyvät kuivakaappivarastot kerättynä, joita vain täydennetään, tämä pienentää jatkossa huomattavasti kuluja. Kaapissa on siis aina jauhot, hiutaleet, makaronit, pavut, soijarouhe, sokerit, säilykkeet, pähkinät, siemenet, mausteet, näkkileivät, kahvi, tee ym. Perunat omasta maasta ja leipä ja leivonnaiset tehdään itse. Samoin marjat, sienet ja raparperi ym. ovat ilmaisia pakastimesta ja niitä syödäänkin päivittäin. Juomana käytämme pääasiassa vettä tai omatekoista mehua. Viikossa kuluu n. 20-40e ruokaan ja kaupassa käydään yleensä vain kerran viikon aikana.
Omena, appelsiini, kurkku, tomaatti, varsiselleri, jäävuorisalaatti, paprika, kesäkurpitsa, sipuli, porkkana, palsternakka, kananmuna, juusto, juustoraaste, jauheliha, seiti, Keiju, maitorahka, maustamaton jugurtti ja kahvimaito. Yhteensä 22 euroa ja risat.
Viikon ruokina pari erilaista keittoa, makaronilaatikko, sienipizza ja munakas. Samaa ruokaa syödään parina päivänä. Aikuiset syövät yleensä kolmesti päivässä ja lapsilla on lisäksi pari välipalaa. Aamu- ja iltapala on puuroa marjoilla tai omatekoista leipää tai piirakkaa.
Ilmaiseksiko ne jauhot, soijarouheet, kahvit ja näkkärit sinne kuiva-ainekaappiin mönkii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä riittää reilu satanen kuussa viidelle hengelle. Tosin meillä on hyvät kuivakaappivarastot kerättynä, joita vain täydennetään, tämä pienentää jatkossa huomattavasti kuluja. Kaapissa on siis aina jauhot, hiutaleet, makaronit, pavut, soijarouhe, sokerit, säilykkeet, pähkinät, siemenet, mausteet, näkkileivät, kahvi, tee ym. Perunat omasta maasta ja leipä ja leivonnaiset tehdään itse. Samoin marjat, sienet ja raparperi ym. ovat ilmaisia pakastimesta ja niitä syödäänkin päivittäin. Juomana käytämme pääasiassa vettä tai omatekoista mehua. Viikossa kuluu n. 20-40e ruokaan ja kaupassa käydään yleensä vain kerran viikon aikana.
Viikon ruokina pari erilaista keittoa, makaronilaatikko, sienipizza ja munakas. Samaa ruokaa syödään parina päivänä. Aikuiset syövät yleensä kolmesti päivässä ja lapsilla on lisäksi pari välipalaa. Aamu- ja iltapala on puuroa marjoilla tai omatekoista leipää tai piirakkaa.
Ilmaiseksiko ne jauhot, soijarouheet, kahvit ja näkkärit sinne kuiva-ainekaappiin mönkii?
en ikinä usko tätä, että 5 henk syö satasella kuussa!!! ostatteko te siis yhden omenan, yhden appelsiinin jne ja jaatte sen viidellä? teillä täytyy olla tosi pienet lapset vielä, jotka syövät tuskin mitään. Ja riittääkö tuosta tomaatti-kurkku-salaatti jne moneksikin päiväksi salaattia? meillä tuo menee päivässä. Aikuiset syövät kolmesti päivässä x 7 ja teillä on pari erilaista keittoa, makaroonilaatikko, sienipizza ja munakas? Vähän realiteettia nyt kehiin! Pistäpä meille koko viikosta ruokapäiväkirja ja kaupan kuitit. Ihme valehtelijoita täällä!!!
Jos oletetaan että ihminen asuu kaupungissa ja käy töissä eli ei ole aikaa ja mahdollisuutta sienestää ja säilöä, niin vaikeaa on. Käytännössä jos tarjoukset haluaa hyödyntää pitää olla kohtuullinen pakastin, pakastelokero ei riitä mihinkään.
-leipomalla itse säästää, myös herkuiksi kotileivonnaisia. Näkkileipää ja hapankorppuja voi ostaa. Jos leipä uhkaa kuivua, sitä voi pakastaa, paahtaa, tehdä krutonkeja tai lämpimiä leipiä.
-ruokahävikki pitää käytännössä nollata
-tarjousten jahtaaminen mutta niin ettei siihen mene bensaa/tuhottomasti aikaa, punalaputetut tuotteet, Matsmartista saa tilattua halvalla kuivatuotteita, säilykkeitä yms. Perusostokset Lidlistä.
-ei kauppaan koskaan nälkäisenä tai ilman kauppalistaa johon merkitty KAIKKI ostokset
-pitää siis katsoa tarjoukset, kaapissa vanhenemassa olevat ruuat ja tehdä ateriasuunnitelma esim. viikoksi kerrallaan.
-pavut ja herneet itse liotettuna+soija pääproteiininlähteenä, täydennykseksi kananmunia, tarjouslohta ja pakasteseitiä
-linssit on halpoja etnisissä kaupoissa
-vihannekset etenkin talvikaudelle pitkälti pakasteina paitsi juurekset. Ylipäätään paljon juureksia, kaalia, sipulia, perunaa, kaurapuuroa. Tomaatit tomaattimurskana. Sieniksi purkkiherkkusieniä.
-hedelmiksi tölkkiananasta, tarjouksesta appelsiineja, omenoita ja kauden hedelmiä, myös kuivatut hedelmät ovat edullisia. Kaupasta marjoja ei kannata ostaa. Citymarketin euron hedelmätarjoukset on usein hyviä.
-lihaksi broilerin koipireisiä tai siipiä, tarjousjauhelihaa, maksasta saa kastiketta, laatikkoa, paistettuja viipaleita, makkaraa (kohtuudella koska ei ole terveellistä). Liharuokia jatketaan, esim. broilerin luista saa vielä keitettyä kanalientä seuraavan päivän keittoon, jauhelihakastikkeessa osa jauhelihasta korvataan soijalla + vihanneksilla jne.
-ilmaisten ruokailumahdollisuuksien hyödyntäminen, esim. kauppojen kakkukahvitukset, puolueiden ym. soppatykit jne.
-rasvaksi rypsiöljy ja tarjousmargariini
-ei eineksiä, puolivalmiita ruokia tai ruokapakasteita, ei ulkona syömistä ja töihin mahdollisuuksien mukaan omat eväät. Purkkihernarin hinnalla saa keitettyä ison kattilallisen kasvishernekeittoa kuivista herneistä.
-leivän päälle esim. kananmunaa, maksapasteijaa, hummusta, kanan tai lihan tähteitä
-jos juustoa haluaa, niin kilohinta pitää tarkistaa. Jos löytää ison köntin tarjousjuustoa, osa raasteeksi.
Noilla minä lähtisin liikenteeseen, mutta voi olla että 25€/vko/1 hengen kaikki ruuat ei noillakaan nikseillä onnistuisi vaan olisi pakko alkaa tinkiä monipuolisuudesta. Käytännössä kai pitäisi kasvattaa hiilarin (peruna, makaroni) osuutta muiden ainesten kustannuksella.
Meillä menee 100€ noin kerran viikossa ruokaan. Syömme terveellisesti, kasviksia, rahkaa, kanaa/ nautaa/ kalaa, kananmunia, raejuustoa, kotimaisia pakastemarjoja kun itsekerätyt jo loppu pakastimesta.
Kohta tulee kesä, eikä lapset syö koulussa. Budjetti menee uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee 100€ noin kerran viikossa ruokaan. Syömme terveellisesti, kasviksia, rahkaa, kanaa/ nautaa/ kalaa, kananmunia, raejuustoa, kotimaisia pakastemarjoja kun itsekerätyt jo loppu pakastimesta.
Millaisia määriä?
Yksi sana, pavut.
Pavuilla jatkat kaikkea lihaa. Halvemmalla tietenkin pääset jos ostat kuivia papuja. Pavut myös imee itseensä kaikki maut, eli jos vaikka haudutat niitä, niin muutama köntti jotaki kinkkua sinne ja hyvin menee. Papuja ei arvosteta tarpeeksi. Puolitat lihan määrän ja pavuista loppu. Extra liha pakkaseen.
Toinen on, ettet ala osteleen mitään "fancy" tuotteita, vaan riisi ruuat pirkan puuro riisistä.
Ja aina kaikkea jatkat halvoilla kasviksilla. Lasange? Tunge porkkanaa, kesä kurpitsaa, papuja, mitä tahansa sekaan. Mitä mausteisempi ruoka sitä enemmän kasvatat sitä muilla aines osilla.
Kyllä huomaa lomalla, kuinka ruokalaji kasvaa. Vanhempien työlounaat jää pois ja lasten koulu/päiväkotiruuat. Useampi satanen tulee ruokalaskuun lisää.
Mene opiskelijaksi johonkin. Osta tarjoustalosta styroksi-lämpöastioita (niitä mihin otetaan takeaway-ruokaa) ja haet koululta opiskelijahintaiset lounaat, saat ottaa niin paljon kuin pystyt kiinteään hintaan.
No siinä tapauksessa tää ei oo sitten mitenkään erityisen vaikeaa yhdeltä ihmiseltä. Oon vain aina laskenut ne tuohon omaan ruokamenoihin, joka siis aiemmin oli 160-200e.
Mutta ap:n tapauksessa tää taitaa olla mahdoton tehtävä.