Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt konkreettisia esimerkkejä siitä miten 100€ kuussa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan!

Vierailija
20.03.2018 |

100/30/4=0,83€ ateria (meillä syödään keskimäärin 4 ateriaa päivässä kotona, sen mukaan laskin nyt).

Täällä kun on aina näitä pihistelijöitä niin antakaapa vinkkejä. Miten tuolla rahalla saa 500g kasviksia, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. Ruokavalion pitää olla myös monipuolinen ollakseen terveellinen. Kertokaahan myös minkälaisia ruokamääriä syötte.

Kommentit (227)

Vierailija
181/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6-henkinen perhe vauvasta teini-ikäiseen ja fyysistä työtä tekevään mieheen asti ja kaikkea siltä väliltä. Raha on todella tiukassa. Onneksi asutaan omakotitalossa ja marjoja+omenoita saa säilöön talveksi kuten nyös metsän antimia.

Ostaisin:

perunaa,

porkkanaa,

lanttua,

sipulia,

kaalia,

omenaa,

appelsiinia,

makaronia (20snt/pussi se halvin), vehnäjauhoa,

puurohiutaleita,

riisiä,

ohraa,

näkkikeipää,

herneitä,

vihreitä linssejä,

soijarouhetta,

papuja,

tomaattimurskaa,

rypsiöljyä,

kuivahiivaa,

Vehnäjauhoa,

suolaa,

sokeria,

mustapippuria,

teetä,

kahvia

Kananmunia

Margariinia leivontaan

Margariinia leivälle

Jäljellä jäävällä rahalla ostaisin lihaa tms. vähän ekstrakivaa tilanteen ja tarpeen mukaan. Tuo pohja ois semmonen, et tarvittaessa silläkin pärjää. Mutta toisaalta, jos haluukin tehdä jotain pullaa, niin joutuu käymään kaupassa hakemassa kardemummaa, margariinia ja kanelia. Tai lihaa maustamaan ruokia (joo. Maustamaan. Pääasiassa ruoka koostuu kasviksista ja pavuista ja täysjyväviljoista niinkuin ruokapyramidissakin).

Nakit ei oo terveellisiä, jos syöttää paketin semmosia lapsille pelkästään. Mutta jos teet keiton, jossa on vaikkapa lanttua, porkkanaa, perunaa, ohraa, linssejä, vähän raastettua kaalia, sipuli ja yksi pienempi nakkipaketti (5litraa valmista keittoa), niin ei se ole niin kamalan ravintoköyhä kuitenkaan ja nakkikeitto on ainakin meudän lasten herkkua. Sitä syö lasten kaveritkin mielellään.

Myös makaronilaatikkoon voi käyttää pienemmän jauhelihapaketin ja lisätä pannulla kuullotettuja raasteita/soijarouhetta ym. Tulee halvemmaksi ja terveellisemmäksi.

Ohukaiset on hyviä ja helppoja:

5dl nestettä (piimää, maitoa, vettä, jogurtin jämät, rahkaa... mitä nyt jääkaapis sattuu olemaan.),

kananmuna (ei pakollinen),

suolaa

Jauhoja (puolet vehnäjauhoo ja puolet voi olla jotain muutakin kuin vehnäjauhoa esim tattari- tai ruisjauhoa) noin puolet nesteen määrästä ~3dl (pitää kuitenkin olla kohtuu löysää vrt kermavaahto tai smetana koostumukseltaan eli, jos osa nesteestä on turkkilaista jogurttia tms kiinteämpää, niin jauhoja vähemmän ja jos neste on juoksevaa esim omenamehu tai vesi, niin jauhoja saattaa mennä enemmän)

1tl leivinjauhetta tai soodaa.

Sekoitetaan ainekset keskenään ja paistetaan pannulla (ruokalusikalla nostelet). Ei tarvitse turvottaa taikinaa.

Näistä saa suolaisia perunamuusin kaveriksi tai makeita iltapalalle hillon kaveriksi.

Näihin voi laittaa nokkosta, pinaattia, porkkanaraastetta, marjoja, soseita, banaania jne. Ja lapset kyllä ainakin meillä tykkää ohukaisista ja nää on parempia kuin kaupan vastaavat.

Minusta terveellisen ei tarvi olla 100% terveellistä. Jos retkellä juodaan sokerilla makeutettua lämmintä teetä termarista, niin ei se ole maailmanloppu. Kokonaisuus ratkaisee. Niinkuin ei se satunnaiset nakit tai valkoinen vilja.

Vierailija
182/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ketjut näyttävät todella olevan vänkäystä. Mikään ei muuta ap:n tai hengenheimolaisten päätä; on päätetty, että edullisesti, monipuolisesti ja terveellisesti ei voida syödä. 😊 Itse olen toista mieltä ja toteutan sitä, vaikkei tulojen puolesta tarvitsisi pihistellä. Satun vain voimaan henkisesti ja fyysisesti parhaiten, kun syön alusta lähtien itse valmistettua ruokaa, poimin talteen sienet, marjat jne. Tiedän, mitä ruoassa on. Itse asiassa, mitä enemmän olen näin tehnyt, sen vakuuttuneemmaksi olen tullut, että olen oikealla tiellä. Nautin, kun saan leipoa herkut ja sämpylät (sinne jemmaan niitä paljon puhuttuja siemeniä) itse, keittelen hillot, mehut ja vispipuurot, pinaattikeitot sun muut ja valmistan myös silakkaa, maksaa ja halpoja ruhonosia. Juuston jämät raastan juustoraasteeksi ja pakastan tai käytän vaikkapa lihamakaronilaatikon päälle jne. Samoin kuivahtaneet leivät paistan krutongeiksi, puolikas sitruuna saattaa johtaa ajatukseen seuraavasta ruoasta, suunnittelu on sellainen hauska ketju ja jatkumo, ihan kaikki ainekset hyödynnetään. Joka aamu kaurapuuroa ja joka aamu se maistuu yhtä hyvältä. En osta kaupasta mehuja, limuja enkä maustettuja jogurtteja jne. Tämä kaikki tulee varsin edulliseksi eikä ole lainkaan ankeaa, aivan päinvastoin, olen foodie ja ystäväporukan kokki. Riittää, että itse tiedän, että perheemme syö terveellisesti ja monipuolisesti ja mikä parasta, voi hyvin. Niin, ja tällä ruokavaliolla meidän perheessä muuten juostaan maratoneja ja suoritetaan täysmatkan triahtloneja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa,mutta se vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä ja jos kaupat on kaukana ei kannata bensaa kuluttaa sille että etsii ”halpaa” ruokaa. Me syödään hyvin/halvalla,mutta tässä on muutaman kilometrin säteellä isot ruokakaupat ja pari tehtaanmyymälää. Marjat on semmoisia mitä saadaan ilmaiseksi,sukulaiset kerää ja antaa😊Eli mä teen pari kertaa kierroksen eri kaupoissa ja ruokalista koostuu siitä mitä saan halvalla😊Ei pelkkää makaroonia tai höttömakkaraa vaikka ei niihinkään kuole jos joskus syö..tämä on minulle vähän kuin harrastus,miten vähällä rahalla saan tehtyä monipuolista ruokaa😃

Vierailija
184/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksipuoliselta kuulostaa nuo ruokavaliot, perunaa ja suomalaisia juureksia.

Missä esim. marjat, muut vihannekset, pähkinät/siemenet?

Onko jollain työssäkäyvällä aikaa leipoa kaikki perheet leivät, leivotteko myös ruisleipää?

Jos marjastatte niin mihin säilötte koko vuodelle riittävän määrän? Entä mistä löydätte aina punaisen lapun lihoja tai 5kg perunaa eurolla (täällä ei koskaan noin halpaa?

Ja ennenkaikkea, minkälaisia ruokamääriä teillä syödään?

Meillä kolme teiniä jotka syövät enemmän kuin me aikuiset. Iltapaksi ei riitä puuro vaan sen lisäksi menee pari leipää ja hedelmää sekä maitoa, päivällisellä menee helposti kilo perunaa, makaronilaatikkoa menee kerralla koko vuuallinen (400g makaronia, jauhelihaa, munamaito).

Eikö teillä koskaan osteta mitään herkkuja?

-ap

Mitään kalliita pähkinöitä ja siemeniä ei terveellinen ruokavalio vaadi. Marjoja voi kerätä kesällä pakkaseen. Vihannekset sesongin mukaan.

Terveellisen ruokavalion ei myöskään tarvitse sisältää herkkuja.

Vihanneksia saa myös edullisesti pakasteena.

Vierailija
185/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkimalla ruokaa muualta kuin kaupasta. Vaihdantatalous on ihan hyvä keino hankkia halpaa tai ilmaista ruokaa. Mä saan esim meidän perheelle hankittua munia, maitoa, nautaa, kanaa, perunoita, porkkanoita, sipulia. Saan yhdestä paikasta ilmaiseksi isoja säkkejä jauhoja; vehnäjauhoja, hiivaleipäjauhoja ja ohrajauhoja, näitä vien yhdelle suurperheelliselle jolla on maitotila ja kotitarvekanala, hän antaa minulle maitoa ja munia. Perunaa, porkkanaa ja sipulia (herneitä kesällä) saan yhdeltä tutulta niin paljon kuin vaan jaksan kantaa eikä mitään veloiteta. Nautaa saan kun olen oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja osallistun teurastukseen. Kanaa saan kun teen vähän hanttihommia, munia myös. Parhaillaan olen hieromassa diiliä lampaanlihasta.

Vierailija
186/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

100e/hlö on 6hlö perheessä 600e/kk. Viikossa 150e ruokaostoksiin. Oikeestiko joku ei keksi miten tolla summalla elättää perheen terveellisesti?

Vierailija
187/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä mielenkiintoista saada se viikon terveellinen ja monipuolinen ruokalista, jonka toteuttaa 100€/kk. Oikeastaan olisi totuuden kannalta hyvä nähdä koko kuukauden ruokalista, niin näkyisi se ruokien monipuolisuuskin. Ei lopulta ihan järjettömästi ole ruokia, joita voidaan tuossa budjetissa valmistaa ja jotka maistuisi vielä hyvälle. Joku kehui ostavansa kanankoipia kuukaudessa 40€:lla, mikä kuulostaa kyllä jokseenkin yksipuoliselta. Toki niistä voi varioida monenlaista ruokaa. 

Moni on ehdottanut kasvispainotteista ruokavaliota. Pitää varmasti paikkaansa, että se tulee halvemmaksi, mutta ei se ihan edullista sekään ole. Olen itse ollut muutaman vuoden lakto-ovo-veg. ja silloin tuli ostettua paljon enemmän esimerkiksi pähkinöitä. Suositushan on, että jokainen söisi pienen kourallisen verran pähkinöitä päivässä. Aika kalliiksi tulee viidelle hengelle jos ei pelkillä maapähkinöillä mennä.

Kasvisruoka on myös helpommin mauttomampaa, joten sen maustaminen omasta mielestäni vaatii enemmän (tuoretta inkivääriä, limeä, sieniä, yrttejä, kookosmaitoa jne.). Linssien kanssa monessa ruuassa on tomaattimurskaa, mikä sekään ei ihan halpaa ole. Ehkä nuo kaikki saisi nipistettyä pois, mutta itse käsitän tosiaan tuon monipuolisen ruokavalion siten, että se on makumaailmaltaan vaihteleva. Monet "etniset" ruuat jää myös pois, sillä niihin joutuu aika usein ostamaan jotain ekstraa, mitä kaapista ei löydy valmiina. Lisäksi niissä on usein paljon eri ruoka-aineita. 

Pohjimmiltaan kyse on käsitteellisistä eroista. Emme luultavasti pääse täällä koskaan yhteisymmärrykseen, sillä monipuolisuus ja terveellisyys tarkoittaa kaikille aivan eri asioita. 

Luetunynmärtäminen 😅 Sillä 40 eurolla kuussa viitattiin ihan sen koko kappaleen sisältämiin asioihin, ei yksin viimeisen lauseen kanankoipiin. Siis 40 euroa /kuukausi kaikkiin proteiineihin. Lihaahan suositellaan syötäväksi 400 g /viikko/aikuinen.

Esim. Meillä menee tällä suosituksella kahden aikuisen ja pienen lapsen perheessä n. kilo viikossa. Kun liha ostetaan n. 3-5 euron kilohinnalla, kuukaudessa menee max. 20 euroa lihaan. 40 euron budjetista jää vielä toinen puolikas kasvisprotskuihin, muniin, jugurttiin ym.

Vierailija
188/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ketjut näyttävät todella olevan vänkäystä. Mikään ei muuta ap:n tai hengenheimolaisten päätä; on päätetty, että edullisesti, monipuolisesti ja terveellisesti ei voida syödä. 😊 Itse olen toista mieltä ja toteutan sitä, vaikkei tulojen puolesta tarvitsisi pihistellä. Satun vain voimaan henkisesti ja fyysisesti parhaiten, kun syön alusta lähtien itse valmistettua ruokaa, poimin talteen sienet, marjat jne. Tiedän, mitä ruoassa on. Itse asiassa, mitä enemmän olen näin tehnyt, sen vakuuttuneemmaksi olen tullut, että olen oikealla tiellä. Nautin, kun saan leipoa herkut ja sämpylät (sinne jemmaan niitä paljon puhuttuja siemeniä) itse, keittelen hillot, mehut ja vispipuurot, pinaattikeitot sun muut ja valmistan myös silakkaa, maksaa ja halpoja ruhonosia. Juuston jämät raastan juustoraasteeksi ja pakastan tai käytän vaikkapa lihamakaronilaatikon päälle jne. Samoin kuivahtaneet leivät paistan krutongeiksi, puolikas sitruuna saattaa johtaa ajatukseen seuraavasta ruoasta, suunnittelu on sellainen hauska ketju ja jatkumo, ihan kaikki ainekset hyödynnetään. Joka aamu kaurapuuroa ja joka aamu se maistuu yhtä hyvältä. En osta kaupasta mehuja, limuja enkä maustettuja jogurtteja jne. Tämä kaikki tulee varsin edulliseksi eikä ole lainkaan ankeaa, aivan päinvastoin, olen foodie ja ystäväporukan kokki. Riittää, että itse tiedän, että perheemme syö terveellisesti ja monipuolisesti ja mikä parasta, voi hyvin. Niin, ja tällä ruokavaliolla meidän perheessä muuten juostaan maratoneja ja suoritetaan täysmatkan triahtloneja.

Näin me muutkin tehdään. Meillä nyt vain menee lihaa kaiken tuon lisäksi. Lasten arvioitu kilokaloritarve on yli 3000/päivä. (Ei ole oma arvio, vaan lääkäri-ravintosuunnittelija combon. ) Mutta meillä esim. maidon ja munien puuttuminen ruokavaliosta vaikuttaa paljon. Itse rakastan pinaattikeitto, mutta jostain syystä se ei riitä muille ruuaksi. Ehkä kananmunien puuttumisen takia. Sienistä tykkää kaikki ja joka melkein joka ruokaan laitan linssejä tms.lisäksi. Vaikka meillä jää kauppaan samat kuin teillä ja tehdään allergioidenkin takia kaikki itse eikä heitetä ruokaa hukkaan, kauppakassi taitaa olla erilainen.

Vierailija
189/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin me muutkin tehdään. Meillä nyt vain menee lihaa kaiken tuon lisäksi. Lasten arvioitu kilokaloritarve on yli 3000/päivä. (Ei ole oma arvio, vaan lääkäri-ravintosuunnittelija combon. ) Mutta meillä esim. maidon ja munien puuttuminen ruokavaliosta vaikuttaa paljon. Itse rakastan pinaattikeitto, mutta jostain syystä se ei riitä muille ruuaksi. Ehkä kananmunien puuttumisen takia. Sienistä tykkää kaikki ja joka melkein joka ruokaan laitan linssejä tms.lisäksi. Vaikka meillä jää kauppaan samat kuin teillä ja tehdään allergioidenkin takia kaikki itse eikä heitetä ruokaa hukkaan, kauppakassi taitaa olla erilainen.

Kauppakassi=kauppalasku.

Vierailija
190/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakee Latviasta halvinta olutta 12 laatikkoa a 8e. 4 eurolla ostaa makaroonia.

Vierailija
191/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin jo aiemmin kasvisruokapainotteisesta syömisestä. Lisään vielä, että olemme mukana tutkimuksessa, jossa useita kertoja on täytynyt täyttää ruokapäiväkirja. Aina olemme saaneet palautteeksi, että syömme erittäin monipuolisesti ja terveellisesti. Eli tuo ei ole pelkkää mutua.

Eihän lihakaan maistu oikein miltään maustamattomana, ja vastaavasti kasvisruoka vaatii maustamista, ehkä jopa huolellisempaa. Tuoreet chilit, valkosipulit, inkiväärit, kurkumat, tumma suklaa yms. eivät tule kalliiksi kilohinnoistaan huolimatta, koska niiden menekki ateriaa kohden on kuitenkin vähäinen. Kuivattuja mausteita saa edullisesti etnisistä kaupoista. Määrillä voi säätää maun suunsa mukaiseksi.

Proteiinien saanti ei ole yksin lihan varassa, vaan niitä saa myös palkokasveista, kvinoasta, viljasta, kasviksista, maitotuotteista, siemenistä, pähkinöistä.

Vierailija
192/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä esim. marjat, muut vihannekset, pähkinät/siemenet?

-ap

Kaupassa. Pähkinät maksavat saman verran köyhälle ja rikkaalle. Irtomyynnissä 17,90/ kg ja luomuna pähkinöistä riippuen jopa 60 e / kg. Haluatko siis ostaa satasella pähkinöitä ja jakaa ne kuukaudelle? Sehän olisi hienoa jos voisi menää kauppaan ja tulojen mukaan sitten veloitettaisiin ne terveelliset osotkset. Rikkaiden pähkinät tonnin ja köyhien pähkinät euron :)

Vierailija
193/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittelin jo aiemmin kasvisruokapainotteisesta syömisestä. Lisään vielä, että olemme mukana tutkimuksessa, jossa useita kertoja on täytynyt täyttää ruokapäiväkirja. Aina olemme saaneet palautteeksi, että syömme erittäin monipuolisesti ja terveellisesti. Eli tuo ei ole pelkkää mutua.

Eihän lihakaan maistu oikein miltään maustamattomana, ja vastaavasti kasvisruoka vaatii maustamista, ehkä jopa huolellisempaa. Tuoreet chilit, valkosipulit, inkiväärit, kurkumat, tumma suklaa yms. eivät tule kalliiksi kilohinnoistaan huolimatta, koska niiden menekki ateriaa kohden on kuitenkin vähäinen. Kuivattuja mausteita saa edullisesti etnisistä kaupoista. Määrillä voi säätää maun suunsa mukaiseksi.

Proteiinien saanti ei ole yksin lihan varassa, vaan niitä saa myös palkokasveista, kvinoasta, viljasta, kasviksista, maitotuotteista, siemenistä, pähkinöistä.

Siis sulla ei itsellä ole tietoa ravinnosta, vaan menet sen mukaan miten joku sulle sanoo.

Vierailija
194/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla ei itsellä ole tietoa ravinnosta, vaan menet sen mukaan miten joku sulle sanoo.

Nyt meni päätelmäsi pahasti mönkään :D

Vierailija
195/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittelen kiljua ja varastan kaupasta karkkia.

Vierailija
196/227 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin säästää ruokamenoissa, mutta ei se vaan onnistu. Meillä on kolme lasta, kaksi kovasti urheilevaa teiniä, joilla kasvuspurtti päällä ja yks pieni mutta isoruokainen 7v. Yritän tehdä terveellistä ruokaa, joka on päivä salaattia ja yleensä illalla smootiet. Lämpimänä ruokana joku laatikko tai esim riisi ja kanakastike. Onneksi saadaaan mustikat ja mansikat mummoilta. Saalaatti on usein kaaliraaste, mutta vähintään kahdesti viikossa haudutan parsakaalia ja sitä menee kerralla paljon. Lohta laitan kahdesti viikossa, koska muu kala ei mene alas. Saksanpähkinä pusseja menee monta viikossa. Makkaraa en osta kuin pari kertaa kuussa, en halua ostaa prosessoitua lihaa. Myöskään leikkeleitä en osta, mutta juustoa kuluu paljon. Maitotuoteet on gefilusta. Papuja ja linssejä lapset eivät suostu syömään, vaikka niitä laitankin,koska itse olen kasvissyöjä. Kaikesta huolimatta tuntuu, että kaappi on aina tyhjä. Huoh, no kohta vanhin muuttaa pois kotoa ja saa kustantaa ainakin osan ruosta itse. Eli en usko että urheilevien teinien perheessä kukaan saa satasella ruokia, jotka myös maistuvat niille teineille.

Vierailija
197/227 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa nyt ihan oikeasti yhden hengen noin 1800-2000 kcal/vrk/30 vrk ruokavalio tänne, jos sen satasella saa. Eikä mitään "kaapista löytyy" tai "kaikilla on pakkasessa" tai "kun kasvattaa itse/sienestää/kalastaa" -juttuja. Ihan selkeästi kaikki ainekset 4-5 ruokailuun päivässä. Kaikilla paikkakunnilla ei myöskään ole Prismaa, joten -60% ei ole kaikille vaihtoehto. Kyllä nämä pitäisi laskea normaaleista hinnoista, ei minkään Hurstin ruokakassin pohjalta.

Näissä kummasti aina unohtuu se, että niistä kolme vuotta kaapissa olleista mausteista on maksettu, kuiva-aineet on maksettu, äiti toi viime viikolla korillisen ruokaa ja harva pystyy sellaiseen omavaraisuuteen, että mitään itse kerättyä tai kasvatettua olisi kaapeissa ympäri vuoden. Marjoja olen minäkin poiminut, mutta jos niitä joka ilta syö, niin ei ne kestä kuin kuukauden. 

No katsos, kun me kaikki emme syö ruokaa 4-5 kertaa/pv. Esim. minä en syö kuin 2-3 kertaa päivässä (kilokaloreista en osaa sanoa mitään, en laske) ja ihan hyvin pärjäilen näin. Mun mielestä tuollainen 'pakonomainen' jatkuva syöminen on jotenkin outoa, kun en itse näe siihen mitään syytä. 

Asun tällä hetkellä yksin ja mulla menee korkeintaan 150e/kk ruokiin ja taloustavaroihin kuukaudessa. Joinakin kuukausina menee vähemmän, kun ei tarvitse ostaa pyykinpesuainetta, konetiskiainetta, muita kodin pesuaineita, ym. vastaavia juttuja. Omasta mielestäni syön suht terveellisesti ja tarpeeksi.

Silloin, kun lapseni vielä asui kanssani, niin meni max. 250e/kk.

En ole koskaan ymmärtänyt tuota hokemaa, että teinit, erityisesti pojat söisivät paljon, kun ei tuo oma poikani ainakaan koskaan syönyt mitään hirveitä määriä, vaikka liikkuvainen nuori onkin. Joskus piti oikein kysyä, että eikö sulla ole nälkä, kun tuntui menevän kovin vähän ruokaa alas...

Mä en puolestani ymmärrä, miksi siihen ruokailukertojen määrään takerrutaan. Sama määrä kaloreita tarvitaan joka tapauksessa, riippumatta siitä kuinka moneen annokseen ne jaetaan. Jotkut syö isompia annoksia kuin toiset. Ja ei, 5 ruokailukertaa päivässä ei tarkoita sitä että olisi pakko tehdä 5 eri ruokaa tai syödä erikseen "lämpimiä ruokia" ja "välipaloja". Järjen käyttö on sallittu.

Vierailija
198/227 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pohja kaikelle on se, että mahdollisimman vähän heitetään mitään pois. Asun kahdestaan lapseni kanssa ja ollaan molemmat aika pieni ruokaisia, joten kun ostan esimerkiksi leipää ja näyttää että se ei tule nopeasti syötyä, pistän puolet siitä pakkaseen. Juuston jämät raastan koneella aina juustoraasteeksi ja laitan pakkaseen ja iso vuokrauoka harvoin tulee kahdelleen syötyä kokonaan niin osa siitäkin pakkaseen ettei mene hukkaan. vihanneksia ja hedelmiä käytetään paljon, mutta ostan aina kohtuullisen määrän kerralla ja suunnittelen aina viikon ruoat kerralla ja teen ostoslistan minkä mukaan käyn kaupassa. Foodie apilla teen monesti ruokalistan, kun siitä näkee suoraan paljonko mikäkin maksaa lähi s-kaupassa ja voi vähän vertailla hintoja.

Vierailija
199/227 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan omat, varmasti keskimääräistä terveellisemmät ruokani helposti alle satasella kuussa, koska tunnen kaupungin jossa asun ja sen mistä mitäkin kannattaa hankkia. Yhdessä kaupassa myydään kaikki viimeisen käyttöpäivän leivät 20-50 sentillä/pussi, toisesta kaupasta saa puoli-ilmaisia papuja, kolmannessa on poistonurkkaus jossa myydään milloin mitäkin tosi halvalla ja torin kasviskojulla on yleensä hyvä valikoima euron pusseja, joista osa on todellisia löytöjä.

Kauppojen kiertelyyn kuluu jonkin verran aikaa, mutta kävely ja pyöräily on hyvää hyötyliikuntaa. Sitä paitsi yksi vakipaikoistani on työmatkani varrella ja loput on keskustassa, joten en joudu kiertelemään ympäri kaupunkia tarjousten perässä.

Vierailija
200/227 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan