Nyt konkreettisia esimerkkejä siitä miten 100€ kuussa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan!
100/30/4=0,83€ ateria (meillä syödään keskimäärin 4 ateriaa päivässä kotona, sen mukaan laskin nyt).
Täällä kun on aina näitä pihistelijöitä niin antakaapa vinkkejä. Miten tuolla rahalla saa 500g kasviksia, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. Ruokavalion pitää olla myös monipuolinen ollakseen terveellinen. Kertokaahan myös minkälaisia ruokamääriä syötte.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä (klo 13:00 ja 19:30) + aamiaisen. en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitäisi olla kokoajan syömässä jotakin.
Aamulla syön puuroa johon sekoitan pakaste mustikoita, jotka olen itse kerännyt ja pakastanut syksyllä. Kauraleseet maksaa kilo alle euron ja kyllä siitä riittää moneksi kuukaudeksi.
Lounas & illallinen: pyrin ostamaan lihat aina tarjouksesta tai punalaputettuja. Niistä saa valmistettuja ison määrän pataruokia kasvisten kanssa joita syön useamman päivän ja pakastan aina ylijääneet ja syön ne muöhemmin.Kyllä ruoasta saa terveellistä ja monipuolista kun ostaa sesonki kasviksia ja lihat alennuksesta. Eikä ala ostelemaan turhia välipaloja tai jälkiruokia. Mulla menee keskimäärin 90-110 € kuukaudessa ruokiin
Olen normaalipainoinen tavan tallaaja, työni ei ole fyysistä, eikä vapaa-aikanikaan kovin. Silti jos syön aamupalaksi maustamatonta jugurttia marjoilla + pari kauraleipää päällisineen + kahvia, niin parin tunnin päästä jäätävä nälkä. Pitkään aikaan en ole testannut, kauanko pelkkä puuro mulla pitäisi nälkää, mut veikkaan 1-2h. Mutta meitä on moneksi.
Jos vaihtaisit ne leivät pariin kananmunaan, niin taatusti ei ole heti nälkä. Viljat ei pidä nälkää. Toki niitä syödä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä (klo 13:00 ja 19:30) + aamiaisen. en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitäisi olla kokoajan syömässä jotakin.
Aamulla syön puuroa johon sekoitan pakaste mustikoita, jotka olen itse kerännyt ja pakastanut syksyllä. Kauraleseet maksaa kilo alle euron ja kyllä siitä riittää moneksi kuukaudeksi.
Lounas & illallinen: pyrin ostamaan lihat aina tarjouksesta tai punalaputettuja. Niistä saa valmistettuja ison määrän pataruokia kasvisten kanssa joita syön useamman päivän ja pakastan aina ylijääneet ja syön ne muöhemmin.Kyllä ruoasta saa terveellistä ja monipuolista kun ostaa sesonki kasviksia ja lihat alennuksesta. Eikä ala ostelemaan turhia välipaloja tai jälkiruokia. Mulla menee keskimäärin 90-110 € kuukaudessa ruokiin
Olen normaalipainoinen tavan tallaaja, työni ei ole fyysistä, eikä vapaa-aikanikaan kovin. Silti jos syön aamupalaksi maustamatonta jugurttia marjoilla + pari kauraleipää päällisineen + kahvia, niin parin tunnin päästä jäätävä nälkä. Pitkään aikaan en ole testannut, kauanko pelkkä puuro mulla pitäisi nälkää, mut veikkaan 1-2h. Mutta meitä on moneksi.
Meitä on tosiaan moneksi. Juon itse aamuisin teetä, ja ensimmäinen kiinteä suupala on vasta lounaalla klo 12 jälkeen. Joskus silloin on nälkä, mutta yleensä ei. Ja olen opiskelija, jonka koulupäivät alkaa usein jo kahdeksalta, jolloin herätys on klo 6. Siitä ei siis ole kyse, että nukkuisin pitkään ja lähtisin käyntiin hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtaisit ne leivät pariin kananmunaan, niin taatusti ei ole heti nälkä. Viljat ei pidä nälkää. Toki niitä syödä voi.
Olen samaa mieltä, leivät ja puurot ei nälkää pidä. Kananmunat ja juustokin ovat nälkääpitäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, leivät ja puurot ei nälkää pidä. Kananmunat ja juustokin ovat nälkääpitäviä.
Mulla kaurapuuro pitää hyvin nälkää kun teen sen maitoon. Mutta syönkin ison annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa nyt ihan oikeasti yhden hengen noin 1800-2000 kcal/vrk/30 vrk ruokavalio tänne, jos sen satasella saa. Eikä mitään "kaapista löytyy" tai "kaikilla on pakkasessa" tai "kun kasvattaa itse/sienestää/kalastaa" -juttuja. Ihan selkeästi kaikki ainekset 4-5 ruokailuun päivässä. Kaikilla paikkakunnilla ei myöskään ole Prismaa, joten -60% ei ole kaikille vaihtoehto. Kyllä nämä pitäisi laskea normaaleista hinnoista, ei minkään Hurstin ruokakassin pohjalta.
Näissä kummasti aina unohtuu se, että niistä kolme vuotta kaapissa olleista mausteista on maksettu, kuiva-aineet on maksettu, äiti toi viime viikolla korillisen ruokaa ja harva pystyy sellaiseen omavaraisuuteen, että mitään itse kerättyä tai kasvatettua olisi kaapeissa ympäri vuoden. Marjoja olen minäkin poiminut, mutta jos niitä joka ilta syö, niin ei ne kestä kuin kuukauden.
No katsos, kun me kaikki emme syö ruokaa 4-5 kertaa/pv. Esim. minä en syö kuin 2-3 kertaa päivässä (kilokaloreista en osaa sanoa mitään, en laske) ja ihan hyvin pärjäilen näin. Mun mielestä tuollainen 'pakonomainen' jatkuva syöminen on jotenkin outoa, kun en itse näe siihen mitään syytä.
Asun tällä hetkellä yksin ja mulla menee korkeintaan 150e/kk ruokiin ja taloustavaroihin kuukaudessa. Joinakin kuukausina menee vähemmän, kun ei tarvitse ostaa pyykinpesuainetta, konetiskiainetta, muita kodin pesuaineita, ym. vastaavia juttuja. Omasta mielestäni syön suht terveellisesti ja tarpeeksi.
Silloin, kun lapseni vielä asui kanssani, niin meni max. 250e/kk.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota hokemaa, että teinit, erityisesti pojat söisivät paljon, kun ei tuo oma poikani ainakaan koskaan syönyt mitään hirveitä määriä, vaikka liikkuvainen nuori onkin. Joskus piti oikein kysyä, että eikö sulla ole nälkä, kun tuntui menevän kovin vähän ruokaa alas...
"En ole koskaan ymmärtänyt tuota hokemaa, että teinit, erityisesti pojat söisivät paljon".
Siis miten niin et ymmärrä, onko sinulla yleisemminkin oppimisvaikeuksia? Ei kyseessä ole "hokema" vaan ihan tieteellinen fakta. Yksilölliset vaihtelut voivat tietenkin olla suuria ja vähemmälläkin pysyy hengissä, mutta kyllä nopeasti kasvava, urheileva teinipoika kuluttaa helposti jopa 4000 kcal päivässä. Ota asioista selvää, niin ei tarvitse ihmetellä "hokemia".
Näistä on kyllä kaukana ruuan nauttiminen. Pelkkä pakollinen energian tankkaus. Voisin olla pitkään syömättä, ennen kuin noihin ruokavalioihin alkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100/30/4=0,83€ ateria (meillä syödään keskimäärin 4 ateriaa päivässä kotona, sen mukaan laskin nyt).
Täällä kun on aina näitä pihistelijöitä niin antakaapa vinkkejä. Miten tuolla rahalla saa 500g kasviksia, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. Ruokavalion pitää olla myös monipuolinen ollakseen terveellinen. Kertokaahan myös minkälaisia ruokamääriä syötte.
Puolikilo kasvissuikalepakastetta maksaa jotain 1,60. Vielä puolet rahasta jäljellä.
Vai meinaatko vedellä joka aterialla puoli kiloa rehuja?
Kasvissuikalepakaste on surkeinta kasvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolikilo kasvissuikalepakastetta maksaa jotain 1,60. Vielä puolet rahasta jäljellä.
Vai meinaatko vedellä joka aterialla puoli kiloa rehuja?
Kasvissuikalepakaste on surkeinta kasvista.
En tiedä surkeudesta kun en ole koskaan maistanut, mutta ainakin se on kallista. Yli 3 €/kg. Kenelle tulee edes mieleen ehdottaa sellaista sentinvenytykseen?
Kasvissuositus on nykyään 400 grammaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee noin satanen kuussa ruokiin. Aamuisin syön puuroa johon menee alle euro kuussa.
Syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä, ja jos jolloin rahaa per ateria menee 100/60 = 1,6666, per ateria eli viikossa käytän reilu parikymppiä.
Teen usein viikolla yhden tai kaksi iso ruoka annosta ja syön niitä koko viikon ja pakastan loput, jos ruoka alkaa tympiä. Välipäivinä syön aikaisempia pakasteita.
Esim 7 annosta risottoa on helppo tehdä kympillä. Ja toisen kympin käydän esim. lasagneen (johon sekoitettu kasviksia) näin ruokaan menee kaksikymppiä viikossa.
Et syö ollenkaan leipää, juustoa, hedelmiä, kasviksia yms? Et juo kahvia tai teetä? Pelkkää puuroa ja lämmintä ruokaa?
Miehinen esimerkki:
Olen 185cm, 94kg ja harrastan punttisalia sekä pyöräilen lähes aina matkani.
Helpointa lienee arvioida yhden päivän menot ruokaan ja kertoa tämä 30.
Syön pääasiassa kanaa/kananmunia proteiininlähteenä ja muu ruoka koostuu pääasiassa kasviksista, hedelmistä, pähkinöistä ja mehusta.
En juurikaan käytä viljatuotteita, maitotuotteista ainut on maito jota käytän aamukahviin. Leipää ym en syö tai jos syön niin syön sellaisenaan kuivana. Alkoholia tms en käytä myöskään.
Aamulla juon vaan kahvia/teetä ja riippuen päivästä syön ensimmäisen kerran 11-12 tai joskus 16-18, eli tietynlaista pätkäpaastoa myös luonnostani harrastan.
Laskisin noin 4-5 ateriaa päivää kohden.
Yhteen ateriaan menee noin 200-400g kanaa ja 200-300g lisukkeita, riisiä/kasviksia ym.
Eli noin 800-1000g kanaa + 800-1000g muuta.
Halvin huonolaatuinen kanankoipi on 3-4€/kg ja kasvipuoli noin saman verran kun laskee halvemmat ja kalliimmat(kuten pähkinät ym) yhteen.
Eli päivässä menee noin 5-7€ vähintään ruokaan, lisäksi jos juo litran halpaa mehua ja jotain pientä niin ollaan 8-10€ tienoilla.
Kuukautta kohden tämä tekee siis noin 150-300€, yleensä noin 250€ omalla kohdallani.
Tällä ruokamäärällä paino pysyy samassa/välillä vähän laskeekin, en ole lihava vaan lihaksikas.
Ruoka on siis käytännössä halvinta mahdollista kilohinnaltaan yleensä, niin että ei kuitenkaan sisällä epäterveellisiä juttuja.
Punaista lihaa en osta juurikaan ikinä koska se on kallista.
Jos koitan syödä kalaa kerran viikkoon, nousee menot noin 20-30€/kk.
100€/kk olisi minulle melko mahdotonta ellei söisi lähes pelkkää leipää ja muuta turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissuositus on nykyään 400 grammaa.
Ei ole vaan 500 g, josta marjoja ja hedelmiä puolet ja toinen puoli vihanneksia ja juureksia. Katso täältä jos et usko: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravit…
Vierailija kirjoitti:
Näistä on kyllä kaukana ruuan nauttiminen. Pelkkä pakollinen energian tankkaus. Voisin olla pitkään syömättä, ennen kuin noihin ruokavalioihin alkaisin.
Kermaperse. Mutta saahan sitä nirsoilla, jos on valmis maksamaan ylimääräistä omasta pussistaan.
Joulun jälkeen sai kinkkuja kahden euron kilohintaan. Kai ostitte muutaman kinkun pakkaseen? Kalaa saa onkimalla ilmaiseksi.
Aina puhutaan siitä, että mistä saa proteiinia proteiinia proteiinia.. syö koko pussi (400g) myllyn parasta makaroonia 0,19e pussi. Siinä on 52g proteiinia eli koko päivän tarpeet täytetty ja on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan siitä, että mistä saa proteiinia proteiinia proteiinia.. syö koko pussi (400g) myllyn parasta makaroonia 0,19e pussi. Siinä on 52g proteiinia eli koko päivän tarpeet täytetty ja on halpaa.
Aina niitä riittää, jotka tuijottaa pelkkiä grammoja. Viljan proteiini ei yksistään riitä täyttämään ihmisen proteiinintarvetta, vaikka sitä söisi suositusten mukaisen määrän. Se kun ei sisällä kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja.
jos ostat kanankoipia 1kg/3e niin en todellakaan voi laskea, että kanankoivista saat 1kg lihaa. kanankoivessa on 2/3 osaa nahkaa, luuta, rustoa ym ja vain 1/3 sitä itse lihaa.
Todellinen hintamäärä kananlihalle lienee siellä 5- 7e kilohinnassa.
Pyöräile marjametsään ja poimi mustikoita. Aamupuuro mustikoiden ja raejuuston kera. Keittele oman pensaan herukoista mehua ja kiisseliä. Kasvata porkkanoita, herneitä, tomaatteja ja mansikoita niin ei tarvitse ostaa kaupasta. Idätä siemenistä ituja.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräile marjametsään ja poimi mustikoita. Aamupuuro mustikoiden ja raejuuston kera. Keittele oman pensaan herukoista mehua ja kiisseliä. Kasvata porkkanoita, herneitä, tomaatteja ja mansikoita niin ei tarvitse ostaa kaupasta. Idätä siemenistä ituja.
Se jälkimmäinen on oikeesti hyvä vinkki. Myös versoja kannattaa kasvattaa esim. kuivatuista herneistä ja auringonkukansiemenistä. Vaiva on pieni ja vihreä on terveellistä.