Jouduin 24/7 huoltoasemalle töihin pakkohaun myötä, vihaan tätä työtä. Mitä voin tehdä?
Ei tämä ole päälle kolmekymppisen ihmisen työtä. Olen aiemminkin tehnyt vähän vastaavaa työtä nuorempana kesätöinä ja silloin se oli ok ja opetti tärkeitä työelämätaitoja ja sai "taskurahaa".
Minulle kävi niin ikävästi, että valmistuin alalle, joka ei enää työllistä. Oman alan paikkoja on hyvin vähän ja työllistyminen ylipäänsä edellyttäisi tutkijan uraa. Ei minusta ole sellaiseen.
Työkkäri kautta napsahti tämä paikka. Aluksi meinasin tehdä perinteisen pakkohakuhakemuksen ja olla saamatta paikkaa, mutta sitten päätin kokeilla.
Sain vakituisen sopimuksen, joten ei täältä enää ilman karenssia tai uutta työtä lähdetä. Ikävä kyllä en näe itseäni tekemässä tätä työtä kovin kauan. Raskas kolmivuorotyö ei ole minua varten. Yritän nyt säästää, jotta voin irtisanoutua kesällä. Ahdistaa ajatuskin, että jäisin tänne. Kesäkin menisi hukkaan, kun koko ajan pitäisi olla töissä pitkää päivää. Työehdot ja vapaapäiväsysteemi on todella surkea. Palkka luonnollisesti pieni.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ajattele, minä olen joutunut tekemään 35 vuotta raskasta vuorotyötä alalla, mistä en koskaan ole mitenkään intohimoisesti pitänyt. Palkkakaan ei ole mikään huippu ollut.
Mutta näin vain on eletty ja laskut maksettu ja lapset koulutettu. Päivääkään en ole ollut työttömänä. Sellaista se aikuisen ihmisen elämä on.
Tämmöset viestit on kuin virkistävä tuulahdus nykyään. Harvoin näkee enää, kiitos tästä! 😊
Been there, done that. Paskin työ ikinä. Onneksi opiskelujen myötä ei tarvitse enää koskaan tehdä tuota.
Mä tykkäisin olla ilta/yötöissä jossain kivalla ABCllä.
Näkis oikeita miehiä eikä iänikuisia munattomia toimistotsuhnuja.
Ylimielinen asenne. Olen itse ollut huoltoasemilla töissä ja tunnistan ahdistuksesi. Mietä erottaa se, ettei minulla todellakaan kantti kestäisi jäädä työttömäksi, koska olen tuohon työhön "liian hyvä". Kouluttautuessa vaikeasti työllistyvälle alalle, olet ottanut tietoisen riskin jäädä huoltoaseman kassalle. Ole kiitollinen, että sinulla on töitä. Kenen haluaisit tämän työn tekevän sijastasi maksaen verot, joilla voit maata sohvalla? Kuka olisi tarpeeksi alhainen tähän tehtävään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on esimerkki siitä, miksi akateemiset eivät uskalla ottaa "hanttihommia " edes koneillakseen tai väliaikaisesti ja niihin ei sitten löydy tekijöitä
Itsekin olen akateeminen nelikymppinen. Voisin kokeilla nyt työttömänä ollessa jotain kouluttamattomien vuorotyötä , mutten uskalla. Pelkään jääväni siihen nalkkiin ja joutuvani maksumieheksi karenssin muodossa.
Ei sillä sinun akateemisuudellasi ole mitään merkitystä. Etkä sinä ilman koulutusta pääse minnekkän vuorotyöhön, mihin vaaditaan koulutus. Käytä nyt järkeäsi, kun olet ihan korkeasti koulutettu.
Mikä oli tiedekunta?
Se ja sama, et sinä ole yhtään sen tärkeämpi ihminen kuin kukaan muukaan.
Niin. Mitäs järkeä tässä on enää korkeakouluttaa väestöä ollenkaan, kun joutuu hanttihommiin kuitenkin.
Ei se koulutus kenenkään ihmisarvoa muuta, mutta asemaa työelämässä sen pitäisi kyllä muuttaa. Ei siinä ole mitään järkeä, että maisterit ovat abseilla töissä
Olin vähän samanlaisessa tilanteessa äsken. Sain yllättäen osa-aikaisen iltatyön, 4kk koeajalla ja vakituisen. Olin 2 viikkoa siinä parin kanssa jolloin työ sujui jotenkin. Sanoin jo kolmantena päivänä pomolle että en usko että pärjään tässä, kokemusta alata ei ole tarpeeksi ja kohde on todella haastava. Pomo ei kuunnellut. Sitten kolmannella viikolla jouduin olemaan yksin. Työaika ei riittänyt vaadittuihin tehtäviin. Kahdella ihmisellä töihin meni 3,5h. Yhden olis pitänyt selviytyä neljässä tunnissa. Mulla meni 5 tuntia, enkä siltikään saanut kaikkea tehtyä. Ja sanoin sen suoraan, en pärjää. Työsopimus purettiin koeajalla. En siis itse irtisanoutunut. Mulla oli kyllä jatkuvasti haku toisiin paikkoihin ja nyt 90% tiedossa kesätyöpaikka.
Ja paskat! Kokeilkaa kiireistä a la carte keittiöjuoksua ja pannunheilutusta 12-17h ku hellan edessä on 60 astetta;D
Niin..ja kiireaikana mukavasti jopa 17-20päivän putkia ilman vapaita..!! Juu ei ihan tes:it päde yksityisillä ei..
Vierailija kirjoitti:
Ei se koulutus kenenkään ihmisarvoa muuta, mutta asemaa työelämässä sen pitäisi kyllä muuttaa. Ei siinä ole mitään järkeä, että maisterit ovat abseilla töissä
Täysin turhaa nillitystä, se että on maisteri ei takaa mitään töitä mistään. Ammattitaito on se joka määrittää osaamisen. Itse on olen duunari, ja meittin firmassa amisviiksi pääsee 6keur kuukausituloihin kun painaa hommaa... Se että "maisteri" pääsee absille on jo ihan hyvä alku. Mä olen myös korkeakoulutettu, ja aloitin servisystemsin siivoojana ja tein sitä monta vuotta, sitte siitä pikkuhiljaa opiskelin lisää (siis ammattia, en teoriaa) ja nykyisellään menee ihan ok. Kaikki on kiinni asenteesta, haluatko tehdä töitä vai etkö halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on esimerkki siitä, miksi akateemiset eivät uskalla ottaa "hanttihommia " edes koneillakseen tai väliaikaisesti ja niihin ei sitten löydy tekijöitä
Itsekin olen akateeminen nelikymppinen. Voisin kokeilla nyt työttömänä ollessa jotain kouluttamattomien vuorotyötä , mutten uskalla. Pelkään jääväni siihen nalkkiin ja joutuvani maksumieheksi karenssin muodossa.
Ei sillä sinun akateemisuudellasi ole mitään merkitystä. Etkä sinä ilman koulutusta pääse minnekkän vuorotyöhön, mihin vaaditaan koulutus. Käytä nyt järkeäsi, kun olet ihan korkeasti koulutettu.
Mikä oli tiedekunta?
Se ja sama, et sinä ole yhtään sen tärkeämpi ihminen kuin kukaan muukaan.
Niin. Mitäs järkeä tässä on enää korkeakouluttaa väestöä ollenkaan, kun joutuu hanttihommiin kuitenkin.
Ei olekkaan, mutta kun koulutuskin on vain bisnestä. Ei siinäkään ole mitään järkeä, että joku on ylioppilastodistuksella ministerinä.
En ole minäkään sen takia opiskellut, että päätyisin pakotettuna siwan kassalle.
Ap.n kanssa samalla alalla ja muutama asia jotka itseä häiritsee joissain kommenteissa. Olen ollut siis vuosia töissä huoltoasemalla. Sinä aikana töntekijöitä on vähennetty 50%. Työn määrä ei kuitenkaan vähentynyt. Itse harrastin joskus alkuaikoina vielä kestävyysurheilua, mutta työn raskauden vuoksi se oli lopetettava. Ei vaan enää jaksanut. Tuo jatkuva johonkin suuntaan säntäily ja kuitenkin melkein kaikki alottamasi työt joutuu keskeyttämään, kun pitääkin sännätä johonkin muualle, on todella ärsyttävää. Se ettei pysty suunnittelemaan mitään etukäteen. Esmerkiksi oman urheilulajini tapahtumiin en voinut koskaan osallistua. Äidin 70v synttärit jäi väliin, hautajaisiin sentään pääsin. Kaikki sosiaaliset suhteet lopahti, kun aina kun muilla oli vapaata itse olin töissä. Vuorotyö on itselle vielä myrkkyä. Nuo vapaapäivät menee kyllä ihan unessa ja mitään ei saa aikaiseksi. Meillä sentään on joka viides viikoloppu vapaa, mutta Pe-La vapaa lasketaan myös viikolopuksi.
Ei tsiisus miten ymmärtämättömiä kommentteja olet saanut! Ei tästä ole mitään hyötyä sinulle, kuunnella näitä kokoomusta äänestäviä daiju-sairaanhoitajia. Ongelmasi joudut ratkaisemaan muualla kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ap.n kanssa samalla alalla ja muutama asia jotka itseä häiritsee joissain kommenteissa. Olen ollut siis vuosia töissä huoltoasemalla. Sinä aikana töntekijöitä on vähennetty 50%. Työn määrä ei kuitenkaan vähentynyt. Itse harrastin joskus alkuaikoina vielä kestävyysurheilua, mutta työn raskauden vuoksi se oli lopetettava. Ei vaan enää jaksanut. Tuo jatkuva johonkin suuntaan säntäily ja kuitenkin melkein kaikki alottamasi työt joutuu keskeyttämään, kun pitääkin sännätä johonkin muualle, on todella ärsyttävää. Se ettei pysty suunnittelemaan mitään etukäteen. Esmerkiksi oman urheilulajini tapahtumiin en voinut koskaan osallistua. Äidin 70v synttärit jäi väliin, hautajaisiin sentään pääsin. Kaikki sosiaaliset suhteet lopahti, kun aina kun muilla oli vapaata itse olin töissä. Vuorotyö on itselle vielä myrkkyä. Nuo vapaapäivät menee kyllä ihan unessa ja mitään ei saa aikaiseksi. Meillä sentään on joka viides viikoloppu vapaa, mutta Pe-La vapaa lasketaan myös viikolopuksi.
Tätähän se on joka paikassa. Tarkoittaa käytännössä sitä, että yhden ihmisen on nykyään tehtävä 2-3 henkilön työt. Palkkaa et tietenkän saa kahden henkilön edestä, et edes yhden. Sellaisen puolikkaan torson palkan saat.
Minä olen kaupassa töissä, enkä todellakaan juokse.
Mikä teitä oikein vaivaa, kun suostuttte tuollaiseen härdelliin???
Ap, taidat olla vähän liian tunnollinen. Voithan ruveta vähän laiskemmaksi työntekijäksi. Jos kestät huutoa pomolta.. Tai rupea firman ay-aktiiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäisin olla ilta/yötöissä jossain kivalla ABCllä.
Näkis oikeita miehiä eikä iänikuisia munattomia toimistotsuhnuja.
Vanhoja ukkoja vanhoine juttuineen, no ompas hauskaa
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kaupassa töissä, enkä todellakaan juokse.
Mikä teitä oikein vaivaa, kun suostuttte tuollaiseen härdelliin???
Liiallinen nöyryys, kilpailu ja aivan vääristynyt käsitys siitä mikä on normaalia ja mikä ei.
Pelko on myös vahvasti läsnä.
Vaikka oon itse kaupan kassana (en ruokakaupan), niin en varmaan ikinä kykenis tuollaiseen työhön kuin ap. Kuulostaa kauhealta. Oma työni on välillä pitkäveteistä, mutta kuitenkin aika leppoisaa. Haluaisin lähteä opiskelemaan, mutta en tiedä mitä. Tuntuu välillä, että tässä työssä on kaikkein alinta pohjakasakkaa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Ei ole pakko ottaa vastaan niitä yhteiskunnan tukia, jos koet olevasi liian hyvä tuohon työhön.
"Kesä menisi hukkaan..." Oletko siis yli kolmikymppisenä vielä sillä mentaliteetilla liikkeellä, että kesä on festareita, aurinkorantaa ja siideriä? Kyllä se kesä on ihan työntekoa varten, niin kuin muutkin vuodenajat. Kesälomaa voi pitää, jos sen on (työnteolla tai opiskelulla) ansainnut.
Palkka on luonnollisesti pieni, koska noita hommia voi tehdä kuka vain ilman koulutusta.
Tiedät itsekin, mitä voit tehdä: säästä niin kauan, että pystyt irtisanoutumaan,tai löydä parempi työpaikka. Ei ole helppoa, ei. Ei aikuisten elämä ole koskaan ollut helppoa!
Menisitkö itse tuohon työhön, jos et tuurilla ja suhteilla olisi nykyisessäsi?
Helppohan se on lyhyen korren saaneille huudella.
On se vähän eria asia pistää joku arvoton juoppo/nisti aivottomaan työhön, kuin ihminen joka on kouluttautunut ja ansaitsisi paremman työn, ja ennenkaikkea siksi ettei koulutus mene hukkaan.
Sympatiani olivat puolellasi, kunnes luin viimeisen virkkeen. Olen väitellyt ja hyväpalkkaisessa unelmatyössäni, mutten koskaan, koskaan sanoisi arvottomaksi ihmistä (pl. esim. murhaajat ja muille pahaa tehneet). Luuletko, että ne nistit ja alkoholistit oikein toivo(i)vat olevansa päihderiippuvaisia? Halveksuntaan ei kellään ole varaa.
Minä päädyin työllistymissuunnitelman kautta yksityiseksi pysäköinninvalvojaksi. Työvuorot on samat 6-14 ja 14-22. Vuoroja ei ole miten sattuu, vaan aina viikko kerrallaan samaa vuoroa, tai kaksi. Iltavuoron jälkeen ei tule suoraan aamuvuoroa heti perään, vaan on vapaapäivä välissä. Vapaapäivät voi toisiaan olla miten sattuu, mutta ei minua haittaa. Ihan sama onko se vapaa keskiviikkona vai lauantaina.
Minäkään en ole päässyt niihin oman alan hommiin. Opiskelin myöhään ja valmistuin päälle nelikymppisenä. Mutta olin ollut työttömänä jo niin pitkään että tämä töissäolo on ihan luksusta. Vaikka onkin työ jota monet halveksii ja välillä on ikäviä tai jopa uhkaavia tilanteita asiakkaiden kanssa. Se on myönnettävä, että kun viikonloppuna illalla kävin huoltoasemalla ja siellä joku humalainen häiriköi työntekijää, mietin kyllä hetken että taitaa tuon toisen työn olla vielä kurjempaa kuin omani. Minä sentään saan enimmän osan ajasta olla ihan omissa oloissani.
Se on totta, että kun on työttömänä oppinut loputtomaan vapaa-aikaan, niin työssäkäyvänä se aika tahtoo olla kortilla. Ja varsinkin alkuun työssäkäynti väsyttää, kun on niin paljon uutta oppimista. En minäkään ole hakenut oman alan töitä, tosin olen ollut töissä vasta muutaman viikon. Opettelen nyt ihan rauhassa tätä uutta hommaa ja totuttelen siihen vähempään vapaa-aikaan. Itselläni on vain AMK-tutkinto, mutta tiedän työkavereista ainakin yhden maisterin. Joten en edes katso olevani liian ylhäinen tällaiseen työhön, johon riittää ajotaito ja hyvä suomen kielen taito.
Vaikka palkka on pieni, on se kuitenkin enemmän kuin mitä sain ansiosidonnaista ja itse tienattu raha tuntuu kivemmalta kuin toisten veronmaksajien kukkarosta väkipakolla nyhdetty.
kyllä vituttas olla jossain huoltoasemalla töissä.