Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin 24/7 huoltoasemalle töihin pakkohaun myötä, vihaan tätä työtä. Mitä voin tehdä?

Vierailija
13.03.2018 |

Ei tämä ole päälle kolmekymppisen ihmisen työtä. Olen aiemminkin tehnyt vähän vastaavaa työtä nuorempana kesätöinä ja silloin se oli ok ja opetti tärkeitä työelämätaitoja ja sai "taskurahaa".

Minulle kävi niin ikävästi, että valmistuin alalle, joka ei enää työllistä. Oman alan paikkoja on hyvin vähän ja työllistyminen ylipäänsä edellyttäisi tutkijan uraa. Ei minusta ole sellaiseen.

Työkkäri kautta napsahti tämä paikka. Aluksi meinasin tehdä perinteisen pakkohakuhakemuksen ja olla saamatta paikkaa, mutta sitten päätin kokeilla.

Sain vakituisen sopimuksen, joten ei täältä enää ilman karenssia tai uutta työtä lähdetä. Ikävä kyllä en näe itseäni tekemässä tätä työtä kovin kauan. Raskas kolmivuorotyö ei ole minua varten. Yritän nyt säästää, jotta voin irtisanoutua kesällä. Ahdistaa ajatuskin, että jäisin tänne. Kesäkin menisi hukkaan, kun koko ajan pitäisi olla töissä pitkää päivää. Työehdot ja vapaapäiväsysteemi on todella surkea. Palkka luonnollisesti pieni.

Kommentit (232)

Vierailija
141/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole päälle kolmekymppisen ihmisen työtä. Olen aiemminkin tehnyt vähän vastaavaa työtä nuorempana kesätöinä ja silloin se oli ok ja opetti tärkeitä työelämätaitoja ja sai "taskurahaa".

Minulle kävi niin ikävästi, että valmistuin alalle, joka ei enää työllistä. Oman alan paikkoja on hyvin vähän ja työllistyminen ylipäänsä edellyttäisi tutkijan uraa. Ei minusta ole sellaiseen.

Työkkäri kautta napsahti tämä paikka. Aluksi meinasin tehdä perinteisen pakkohakuhakemuksen ja olla saamatta paikkaa, mutta sitten päätin kokeilla.

Sain vakituisen sopimuksen, joten ei täältä enää ilman karenssia tai uutta työtä lähdetä. Ikävä kyllä en näe itseäni tekemässä tätä työtä kovin kauan. Raskas kolmivuorotyö ei ole minua varten. Yritän nyt säästää, jotta voin irtisanoutua kesällä. Ahdistaa ajatuskin, että jäisin tänne. Kesäkin menisi hukkaan, kun koko ajan pitäisi olla töissä pitkää päivää. Työehdot ja vapaapäiväsysteemi on todella surkea. Palkka luonnollisesti pieni.

Olet valmistunut alalle, jossa voi työskennellä vain tutkijana ja sitä et halua tehdä. Jos nykyinen työ ei nappaa niin hae muualle tai kouluttaudu uudestaan. Turha leikkiä prinsessaa, että nykyinen työ vie niin mehut ettet voi asialle mitään. Voit kun viitsit, luulisi että epämiellyttävä työ antaisi lisää motivaatiota

Mitäpä sitten kun aloittaa toisen alan opiskelut ja kun valmistuminen lähestyy työpaikat on siltäkin alalta kadonneet? Tämmöiset asiat muuttuvat ihan koko ajan ja ennustaminen on vaikeaa. Ei varmaan aloittajan tilannekaan ole ollut samanlaine opiskeluiden alettua, vaan tilanne on voinut muuttua. Seuraavaksi varmaan kaikkien pitäisi alkaa lähihoitajiksi. Kas kun sekään ei ole kaikkien ala ja itselläni varmasti leviäisi pää siinä. Se on kaikkien etu, että ihmiset tekevät sellaista työtä, johon pystyvät ja haluavat, eivät sellaista jota inhoavat. Et sinäkään varmaan haluaisi työtä ja potilaita inhoavaa lähäriä hoitamaan omia läheisiäsi?

Sekin on taas kaikkien etu, että ihmiset ylipäätään tekisivät jotain töitä eivätkä eläisi yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
142/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa hetkeksi ulkomaille, niin ymmärrätte oikeasti, miten Suomessa holhotaan ihmisiä ihan liikaa, ei (lähes) missään muualla saa rahaa kotona lojumisesta. Tämä systeemi ei valitettavasti tule kestämään enää kauaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan haet siinä samalla muita töitä. Kannattiko opiskella jotain höpönlöpöä?

Vierailija
144/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa hetkeksi ulkomaille, niin ymmärrätte oikeasti, miten Suomessa holhotaan ihmisiä ihan liikaa, ei (lähes) missään muualla saa rahaa kotona lojumisesta. Tämä systeemi ei valitettavasti tule kestämään enää kauaa.

Jep. Asun lattareissa ja mieheni on jarkyttynyt siita, etta suomessa joku saa rahaa siita ettei tee yhtaan mitaan. Hanesta se ei ole reilua ja altistaa sille etta ollaan mieluummin kotona kuin tehdaan niita pienempi palkkaisia duuneja, mika on kylla totta (kannustinloukku).

Sellainen systeemi ei toki toimi maassa jossa on oikeasti todella paljon niita huonompiosaisia ja koyhia. Taalla kellaan ei ole varaa valita jaako kotiin. Taalla synnytaan absoluuttiseen koyhyyteen eika se ole elamantapa. Silti ihmiset tekevat useampaa tyota elattaakseen itsensa. Suomessa ei ole edes olemassa oikeasti koyhia.

Vierailija
145/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun irtisanoudut, niin joku sellainen, joka haluaa itse elättää itsensä pääsee tilallesi. Pienikin palkka on parempi kuin olla vain Kelan rahalla. 

Vierailija
146/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uhrata elämäänsä. Nuorille nuo työt. Lopeta heti paska duuni.

Vierailija
147/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä sekin, että siellä omalla alalla voidaan työhaastattelussa kohotella kulmia äkilliselle ABC-keissille. Siihen voi sitten reippaana selittää, että koska omalla alalla oli hiljaista, otin tutun työn vastaan kerätäkseni säästöjä ja pysyäkseni elämänsyrjässä kiinni. Sillä tottahan se on. Sitten ei auta muu kuin toivoa, että haastattelijana on ihminen, joka ymmärtää nykyaikaa ja ihmisten tilanteita. 

Näin juuri. Itse valmistuin työttömäksi (korkeakoulutus), oman alan töitä ei löytynyt muutamaan vuoteen paitsi pari kolmen kuukauden keikkaa. Lopulta rahattomuudesta ahdistuneena menin telebuukkariksi ja tein toista vuotta sitä haistapaska-hommaa. Onneksi oli päivätyö, vaikka provikkapalkalla, koska jaksoin iltaisin tehdä työhakemuksia. Sitten tärppäsi oman alan työn kanssa. Työhakemukseen olin näppärästi valehdellut olevani aspassa vastaamassa puheluihin, koska se sentään on oikeaa työtä toisin kuin se cold calling jota jouduin tekemään (soittelemaan ihmisille ja tyrkyttämään tapaamisia). Onneksi firma oli ns. oikea yritys (pankki- ja vakuutusala) eikä mikään maasta polkaistu epämääräinen pulju, joten läpi meni kuin väärä raha. Haastattelussa kysyttiin, että miksi olin toisen alan töissä, ja sanoin että koska oman alan töitä ei aikoinaan ollut tarjolla, ajattelin hioa asiakaspalvelutaitojani. :D

Sain uuden työn - eikä tarvinnut edes näyttää viimeisintä työtodistusta! (Onneksi, koska siitä paljastuu että en todellakaan ollut puhelinvaihteessa... :D )

Vierailija
148/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen akateeminen ja kaupan kassalla hanttihommissa. Kurjaa hommaahan tämä on ja vakituisesti täysillä tunneilla en jaksaisi ja viitsisi tehdä mitenkään. Tässä kohtaa kuitenkin parempi kuin peruspäiväraha. Toukokuussa loppuu taas soppari ja työssäoloehto tulee täyteen. Jatkoa on jo tarjottu, mutta jään mieluummin ansiosidonnaiselle. Koulutusta vastaavaa työtä haen koko ajan ja ottaisin heti vastaan, jos saan. Nyt vain säästän ja odottelen toukokuuta.

Mun tapa on se, että en ensinnäkään ota vastaan yhtään mitään vakituisia sopimuksia (paitsi koulutusta vastaavia tietty), niistä ei pääse ilman karenssia eroon. Vain sen pituisia määräaikaisia, että työssäoloehto täyttyy ja sitten ansiosidonnaiselle maksimiajaksi. Ansiosidonnaisella en ota mitään hanttihommia vastaan missään tapauksessa.

En tiedä miten aktiivimalli tulee kohdallani vaikuttamaan, mutta lupaan, että jos ansiosidonnaisella on pakko hakea näitä töitä, niin perseilen kaikki hakemukset.

Eihän tätä näin jaksa jatkaa eläkkeelle asti, ja toivo elää paremmasta tulevaisuudesta. Koulun penkille se on kait lähdettävä, mutta näin toisella kierroksella haluan miettiä tosi tarkkaan alan, jotta ei osuisi taas tyhjä arpa. Ja toisaalta, että ala olisi soveltuva.

Kerran tein sen virheen, että otin vastaan vakisopimuksen. Uuvuin ja kypsyin työhöni ja lopulta irtisanouduin. Karenssin ajan rahoitin toimeentulotuella, pimeillä töillä ja asumistuella.

Sääli, että tätä voi yläpeukuttaa vain kerran. Tämä, tämä, tämä: "Mun tapa on se, että en ensinnäkään ota vastaan yhtään mitään vakituisia sopimuksia (paitsi koulutusta vastaavia tietty), niistä ei pääse ilman karenssia eroon. Vain sen pituisia määräaikaisia, että työssäoloehto täyttyy ja sitten ansiosidonnaiselle maksimiajaksi."

Tämä on hyvin tärkeä muistaa nykyään. Ei mitään paskaduuneja muuten, kuin vain ehdottoman määräaikaisina keikkoina! Niiden avulla saa myös vähän pitkitettyä aktiivimallin pihtiotteeseen joutumista ja työmarkkinatuen loppumista.

Vierailija
149/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Asun lattareissa ja mieheni on jarkyttynyt siita, etta suomessa joku saa rahaa siita ettei tee yhtaan mitaan. Hanesta se ei ole reilua ja altistaa sille etta ollaan mieluummin kotona kuin tehdaan niita pienempi palkkaisia duuneja, mika on kylla totta (kannustinloukku).

Sellainen systeemi ei toki toimi maassa jossa on oikeasti todella paljon niita huonompiosaisia ja koyhia. Taalla kellaan ei ole varaa valita jaako kotiin. Taalla synnytaan absoluuttiseen koyhyyteen eika se ole elamantapa. Silti ihmiset tekevat useampaa tyota elattaakseen itsensa. Suomessa ei ole edes olemassa oikeasti koyhia.

Joo, olisikin ihanaa asua jossain Lat. Amerikan maassa; tasa-arvoa, turvallisuutta, keskinäistä luottamusta. Eiku...?

Vierailija
150/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on vedetty p.leellisen tiukaksi.

Miksi sitä vuorotyötä ei organisoida eri tavalla?

Miksi palkalla ei elä?

Raivostun kateuteeni kun mietin ihmisiä, jotka työskennelleet säännöllisin työajoin leppoisissa työpaikoissaan ja ovat nyt polleana eläkkeellä vetäen rahaa enemmän kuin työssäkäyvät, kahden ihmisen työt tekevät.

Esim. hoitajakollegoitteni kertomuksien mukaan, samalla asiakasmäärällä hoitajia oli ennen tuplasti. Kuvitelkaa!

Ja nykyään firmat on myyty vielä kunnalta pois, ja ulkomaille valuvat verorahamme sijoittajien taskuun.

Enää et saa palkallasi ikinä perheellesi omakotitaloa.

Et saa edes autoavaan kuljet pyörällä.

Ymmärrän täysin ap.tä.

Täysin.

Vierailija
151/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi suaatanas sun kanssas ap. Oot joka työpaikan kauhu. Miksi et kieltäytynyt?

Koko työyhteisö kärsii, kun sä menit sinne sotkemasn kuviot. Lisäksi veit kunnon tekijältä paikan.

Oi miksi, miksi sinä ja kaltaisesi, ette tee selväksi jo hakemuksessa, että ette halua tätä työtä.

Sinnittele ja kärsi, kun menit sinne. Älä kaada paskaa toisten niskaan.

Vierailija
152/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP osoittaa kyllä uskomatonta röyhkeyttä. Tämän takia tarvitaan Aktiivimalli vol 2 ja vol 3. Pummilla elämisen on loputtava.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201803052200788353_pi.shtml

Aivan. Sopeutumiseläkkeet alas ja harjan varteen vaan talkoisiin. Risusavottaan, metsässä on töitä

T: S.Koski.

Vierailija
153/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos todella vihaat sitä työtä ja jos sinulla on taloudelliset rahkeet selvitä ilman työttömyysetuutta 3 kuukautta, niin voithan silloin toki irtisanoutua työstä ja kärsiä 3 kuukauden karenssin sen vuoksi. Jos itse olisin tuollaisessa tilanteessa, missä en todellakaan tykkäisi siitä työstä ja jos talous olisi sellaisella tasolla, että pärjäisin 3 kuukautta ilman työttömyysetuutta, niin silloin erittäin vahvasti harkitsisin irtisanoutumista, siis vaikka siitä seuraisi karenssi. Minua ei karensseilla pystyisi pelottelemaan siinä tapauksessa.

Vierailija
154/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. Ei ole pakko ottaa vastaan niitä yhteiskunnan tukia, jos koet olevasi liian hyvä tuohon työhön.

"Kesä menisi hukkaan..." Oletko siis yli kolmikymppisenä vielä sillä mentaliteetilla liikkeellä, että kesä on festareita, aurinkorantaa ja siideriä? Kyllä se kesä on ihan työntekoa varten, niin kuin muutkin vuodenajat. Kesälomaa voi pitää, jos sen on (työnteolla tai opiskelulla) ansainnut.

Palkka on luonnollisesti pieni, koska noita hommia voi tehdä kuka vain ilman koulutusta.

Tiedät itsekin, mitä voit tehdä: säästä niin kauan, että pystyt irtisanoutumaan,tai löydä parempi työpaikka. Ei ole helppoa, ei. Ei aikuisten elämä ole koskaan ollut helppoa!

Menisitkö itse tuohon työhön, jos et tuurilla ja suhteilla olisi nykyisessäsi?

Helppohan se on lyhyen korren saaneille huudella.

On se vähän eria asia pistää joku arvoton juoppo/nisti aivottomaan työhön, kuin ihminen joka on kouluttautunut ja ansaitsisi paremman työn, ja ennenkaikkea siksi ettei koulutus mene hukkaan.

Mistä herranjumala noita kokoomuslaisia isukin ja äitylin kultapalleroita vielä sikiää?!?! "arvoton juoppo tai nisti.." VOI MENE JO ITSEESI IHMINEN ja KASVA AIKUISEKSI!!! Että pistää vihaksi tuollaiset, idiootteja kyllä riittää, ikävää, että heille julkeutensa takia jaetaan usein myös töitä, toisin kuin niin monille tämän elämän runnomille yksilöille, jotka tuollaiset kermapers..t jättäisivät hankeen paleltumaan ja vielä vähän varmuuden vuoksi potkaisisivat,ettei toinen vaan siitä enää nouse! Hävetkää!!!

Vierailija
155/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala pölliin sieltä

Vierailija
156/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sut pöllitään tommoseen paikkaan kun et halua niin Varasta Pomolta!

Vierailija
157/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ymmärrän sua! Toi duuni on tosi kuluttavaa! Se vois olla ihan ok, ellei työntekijöitä olis aina liian vähän. Ja vuorotyö on rankkaa.

En tiedä provoiltiinko sulle tosta kesän missaamisesta, mutta tiedän kokemuksesta, että se on pyllystä. Vapaatoiveita voi jättää hyvin rajoitetusti, joten tuurista on kiinni, pääseekö esim. serkun häihin, sukujuhliin tai vaikka sinne festareille.

Ja itsetunto! Se kyllä menee!

Itsetunto menee työttömänä haahuillessa, ei työssä ollessa. Nimimerkki kokemusta on.

Vierailija
158/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki sinulla on oikeus jäädä kotiin yhteiskunnan tuella siinä missä vaikkapa maahanmuuttajanaisillakin tai kotiäideillä. Tasa-arvo- ja ihmisoikeusasia tämä on ehdottomasti.

Kotiäidit Eivät Ole Työttömiä.

Vierailija
159/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi ja ilmeisesti meidän muiden pitäisi elättää sinut sohvalle?

No en minä kyllä sohvalla makaile, vaikka en töissä kävisikään. Työttömänä olen ollut hyvin aktiivinen monella tavalla, ja jaksanut panostaa elämän eteenpäin viemiseen aivan eri tavalla kuin tällaisissa töissä ollessani.

Tämä on väsyttävää ja syö itsetuntoa. Yhtään hakemusta en ole aloitettuani laittanut. Kaikki on ihan sama, ei jaksa, ei enää kiinnosta. Työ vie kaiken energian ja innostuksen.

Olen minä niitä verojakin maksanut, että en jaksa tuntea nyt syyllisyyttä. Ja tarkoitus on kyllä taas työllistyä, mutta tällaista työtä en pysty tekemään. Mieluummin käytän sen ajan järkevämmin.

Mihin viet sitä elämääsi eteenpäin työttömänä? Mikä on päämäärä?

No saada koulutusta vastaavaa, mielekästä työtä paremmalla palkalla ja elättää sillä itseni. Säilyttää mielenterveyteni ja fyysinen terveyteni, nauttia ja elää. Mahdottomia en vaadi, mutta fiksut työajat (ei vuorotyötä) ja kunnon työehtosopimuksen. Palkan tulee myös olla kohdallaan suhteessa työhön. Nyt ei näin todellakaan ole.

En halua viettää koko valveillaoloaikaani töissä. Nyt teen 14-22 ja 22-06 vuoroja eniten, tietty kaikki viikonloput. Vapaita yksi siellä toinen täällä, paitsi yövuorojen jälkeen enemmän. Ei tähän mahdu mitään muuta elämää. Ja elämässä on muutakin kuin työ!

Työttömänä jaksoin tosiaan etsiä aktiivisesti järkeviä töitä, hyödyntää urapalveluita, verkostoitua erilaisissa tapahtumissa ja pitää ylipäänsä itseni kartalla. Näistä poikikin pari oman alan pientä pätkää. Oli kaiken kaikkiaan parempi mieli ja valoisampi olo. Oli aikaa hyvinvoinnille ja ystäville.

Nyt en ole viimeiseen puoleen vuoteen jaksanut tehdä mitään tuollaista. Tunnen lähinnä eristäytyväni koko alani yhteisöistä, kun en ikinä ehdi tai jaksa mukaan mihinkään, enkä oikein tunne enää kuuluvani edes joukkoon. Olen vain hanttihommailija, mitä edes osaisin enää. Pari pätkääkin meni sivu suun tämän työn takia.

Ap

No voi jestas. Ei se ole mitään "elämän eteenpäin viemistä", että etsii ja etsii töitä, mutta ei saa mitään ja kaupan päälle on vielä kranttu. Ei saa olla vuorotyötä, pitää olla tämmöstä ja tommosta ja palkkakin vähintään kolmetonnia. Herää nyt jo. 

Vierailija
160/232 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei duuni kiinnosta niin sitten ei varmaan pitäisi nostaa tukiakaan. Aika moni joutuu tekemään "ei nyt niin ihannetyötä"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän