Jouduin 24/7 huoltoasemalle töihin pakkohaun myötä, vihaan tätä työtä. Mitä voin tehdä?
Ei tämä ole päälle kolmekymppisen ihmisen työtä. Olen aiemminkin tehnyt vähän vastaavaa työtä nuorempana kesätöinä ja silloin se oli ok ja opetti tärkeitä työelämätaitoja ja sai "taskurahaa".
Minulle kävi niin ikävästi, että valmistuin alalle, joka ei enää työllistä. Oman alan paikkoja on hyvin vähän ja työllistyminen ylipäänsä edellyttäisi tutkijan uraa. Ei minusta ole sellaiseen.
Työkkäri kautta napsahti tämä paikka. Aluksi meinasin tehdä perinteisen pakkohakuhakemuksen ja olla saamatta paikkaa, mutta sitten päätin kokeilla.
Sain vakituisen sopimuksen, joten ei täältä enää ilman karenssia tai uutta työtä lähdetä. Ikävä kyllä en näe itseäni tekemässä tätä työtä kovin kauan. Raskas kolmivuorotyö ei ole minua varten. Yritän nyt säästää, jotta voin irtisanoutua kesällä. Ahdistaa ajatuskin, että jäisin tänne. Kesäkin menisi hukkaan, kun koko ajan pitäisi olla töissä pitkää päivää. Työehdot ja vapaapäiväsysteemi on todella surkea. Palkka luonnollisesti pieni.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen kuva nyky-yhteiskunnastamme tämä ketju. Täysin omien mokien ja saamattomuuden seurauksena joudutaan hieman epämukavaan tilanteeseen ja sitten aikuinen ihminen kitisee, että yhteiskunnan pitäisi pelastaa hänet ja pitäisi saada luovuttaa, kun on hieman vaikeaa ja raskasta.
Se on kuule niin, että omalla rahalla saat tehdä mitä haluat, mutta muiden rahoilla ei sinun laiskuuttasi kustanneta. Ota vastuuta omista typeristä valinnoistasi ja lopeta itkeminen, aikuinen ihminen.
Luojan kiitos syntyvyys laskee. Yhteiskunnalta loppuu orjatyövoima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Ei ole pakko ottaa vastaan niitä yhteiskunnan tukia, jos koet olevasi liian hyvä tuohon työhön.
"Kesä menisi hukkaan..." Oletko siis yli kolmikymppisenä vielä sillä mentaliteetilla liikkeellä, että kesä on festareita, aurinkorantaa ja siideriä? Kyllä se kesä on ihan työntekoa varten, niin kuin muutkin vuodenajat. Kesälomaa voi pitää, jos sen on (työnteolla tai opiskelulla) ansainnut.
Palkka on luonnollisesti pieni, koska noita hommia voi tehdä kuka vain ilman koulutusta.
Tiedät itsekin, mitä voit tehdä: säästä niin kauan, että pystyt irtisanoutumaan,tai löydä parempi työpaikka. Ei ole helppoa, ei. Ei aikuisten elämä ole koskaan ollut helppoa!
Menisitkö itse tuohon työhön, jos et tuurilla ja suhteilla olisi nykyisessäsi?
Helppohan se on lyhyen korren saaneille huudella.
On se vähän eria asia pistää joku arvoton juoppo/nisti aivottomaan työhön, kuin ihminen joka on kouluttautunut ja ansaitsisi paremman työn, ja ennenkaikkea siksi ettei koulutus mene hukkaan.
Sopii jonkun juopon tai noistin tulla kokeilemaan.Töissä pitää tietää ja osata niin paljon eri asioita että kaikista tyhmemmistä ei siihen ole.Ap kaltaisista surkimuksista ei ainakaan.Taas yksi esimerkki kuinka työt ei kelpaa- no mikä estää irtisanoutumista,pari kuukautta ja saat taas maata eikä tarvi töitä tehdä kun on niin "raskasta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa hetkeksi ulkomaille, niin ymmärrätte oikeasti, miten Suomessa holhotaan ihmisiä ihan liikaa, ei (lähes) missään muualla saa rahaa kotona lojumisesta. Tämä systeemi ei valitettavasti tule kestämään enää kauaa.
Jep. Asun lattareissa ja mieheni on jarkyttynyt siita, etta suomessa joku saa rahaa siita ettei tee yhtaan mitaan. Hanesta se ei ole reilua ja altistaa sille etta ollaan mieluummin kotona kuin tehdaan niita pienempi palkkaisia duuneja, mika on kylla totta (kannustinloukku).
Sellainen systeemi ei toki toimi maassa jossa on oikeasti todella paljon niita huonompiosaisia ja koyhia. Taalla kellaan ei ole varaa valita jaako kotiin. Taalla synnytaan absoluuttiseen koyhyyteen eika se ole elamantapa. Silti ihmiset tekevat useampaa tyota elattaakseen itsensa. Suomessa ei ole edes olemassa oikeasti koyhia.
Muuta kehitusmaahan ja valita sen oloista. Logiikka? Köyhyys on aina suhteellista kunkin maan elintason mukaan. Kyllä Suomessakin on oikeasti köyhiä, leipäjonot vain kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Ap on esimerkki siitä, miksi akateemiset eivät uskalla ottaa "hanttihommia " edes koneillakseen tai väliaikaisesti ja niihin ei sitten löydy tekijöitä
Itsekin olen akateeminen nelikymppinen. Voisin kokeilla nyt työttömänä ollessa jotain kouluttamattomien vuorotyötä , mutten uskalla. Pelkään jääväni siihen nalkkiin ja joutuvani maksumieheksi karenssin muodossa.
Et sinä ole AMK-koulutuksellasi mikään akateeminen. Kaukana siitä.
Hae johonkin muuhun työhön, työssäolevalla on ehkä vähän paremmat mahdollisuudet saada uusi työ kuin kokonaan työttömällä. Se tosin ei perustu mihinkään muuhun kuin työnantajien lapsellisiin ennakkoluuloihin.
Suurin osa meistä on ihan tavallisissa, jopa ankeissa töissä viidesti viikkoon ja myös epämieluisina kellonaikoina ja ajankohtina. Palkalla joka maksaa laskut ilman luksusta ja tittelillä joka ei ihmeemmin mieltä ylennä.
Jos sinullakaan ei ole mitään työntekoa estävää sairautta tai vaivaa niin kipinkapin vaan töihin elättämään itsensä. Jos halajat muita hommia niin sitten hankkimaan sen mukaista koulutusta ja osaamista että työllistyt muualle etkä valita ja makaa kotona muiden elätettävänä.
T: korkeakoulutettu ja teen asikaspalvelupainotteista työtä
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ajattele, minä olen joutunut tekemään 35 vuotta raskasta vuorotyötä alalla, mistä en koskaan ole mitenkään intohimoisesti pitänyt. Palkkakaan ei ole mikään huippu ollut.
Mutta näin vain on eletty ja laskut maksettu ja lapset koulutettu. Päivääkään en ole ollut työttömänä. Sellaista se aikuisen ihmisen elämä on.
Onneksi minun aikuisen ihmisen elämäni ei ole tuollaista.
Haet samalla toista työpaikkaa. Kun saat sen, niin menet sinne. Siihen asti olet tuolla töissä.
Miksi vastailette yli 5 vuotta vanhaan aloitukseen? Tuskin on aloittaja enää tuolla töissä, hönöt!
Minä irtisanoutuisin. Hyvä sinä, pois vaan. Mä nostan ihan mielelläni ja hyvällä omatunnollakin tukia, jos en löydä työtä, jossa on edes joku järki. Ei ole mun vika että systeemi on tällainen. Tämä on kuitenkin mun ainut elämäni. Kärsikää te, jotka siitä nautitte, se on oma valintanne. Aina löytyy joku ratkaisu.
Ennen kun jokainen käytännössä elätti itsensä (perhe tai suku, jopa kylä yhdessä) metsästäen ja keräillen, sitten maata viljellen, ei tarvinnut oikeastaan "käydä palkka töissä".
Nyt kun emme enää viljele maata tai kerää metsästä ruokaa niin pitää miettiä miten itsemme elätämme. On alettu tehdä töitä muille, saaden siitä palkkaa. Töitä siis tehdään palkan vuoksi että voisimme ruokkia ja majoittaa jne itsemme.
En tiedä oliko ennen vanhaan metsästys kivaa. En siis ihmettele ettei nykyään myöskään töissä ole aina kivaa, eihän töitä tehdä sen vuoksi että ne ois kivoja vaan siksi että elätämme itseämme.
Kannattaa kuitenkin katsella jotain mieluisampaa työtä jos nykyisessä ei viihdy.
Tai no mites se maalle muutto ja itsensä ruokkiminen..
Jätä se sika.