Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa
Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.
Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”
Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.
https://yle.fi/uutiset/3-10094783
Tällaista vielä vuonna 2018
Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.
T. Vela ja ikisinkkunainen
Kommentit (442)
Miten on, voisiko mielestänne sinkkumies olla
(siis tuon sanaliittolyhenteen määrittelyn mukaan )tuo ns. 'vela' ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on joku tutkimus, että se raivon tunne veloja kohtaan tulee siitä, kun isukit ja äitylit on tehneet omasta mielestään ns. moraalisesti oikein tehdessään lapsia.
Ne odottaa siitä sen takia palkintoa, koska se oli se moraalisesti oikea valinta, vaikka johtaakin ajanmenetykseen, rahanmenetykseen, vapaudenmenetykseen. Ja niiden mielestä velat tekee moraalisesti väärän valinnan, sen pitää johtaa rangaistukseen.
Se raivon tunne nousee sitten, kun sitä palkintoa ei olekaan tulossa lasten tekemisestä, eikä veloille rangaistusta. Sen takia nuo vanhemmat ulisee loputonta bingoa siitä miten velat on yksin vanhoina ja sitten kaduttaa jne, koska sen rangaistuksen on pakko tulla niiden mielestä.
Ja siinä tutkimuksessa tosiaan todettiin, että raivo veloja on todellista ja sitä tuntee isät ja äidit molemmat.
Linkkiä tuollaiseen "tutkimukseen"? :D
Löydät sen googlella, siitä on esim redditin science palstalla pitkä ketju.
Huomaatko sunkin asenteen muuten, passiivisaggro hymiötä ja heittomerkkejä, kannattaa miettiä omalta kannalta mikä sun ongelma on....
Eli et pysty linkkaamaan? Niinpä tietysti. Se tässä on ongelma. Kiinnostaisi todella tutustua tuollaiseen "tutkimukseen".
Googlella kun löytyy aika monta tutkimusta aiheesta, mistä tiedän, mikä niistä on se jota tarkoitat?
En pidä redditiä luotettavana tietolähteenä, verrattavissa vauvapalstaan :D
Senkun linkkaat vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on terve jos ei halua rääkyviä kakaroita jalkoihin pyörimään
Kenelle sitten opettaisi kaikenlaista mitä on itse lukenut ja elämänkokemuksesta oppinut? Ja kenen takia hankkisi mahdollista omaisuutta, kenen takia täällä raataisi, hyppäisi ja hääräisi? Kun ei hautaan voi ottaa mitään mukaansa, kuten tunnettua. Lapset myös tuovat elämään sisältöä, toki sitä sisältöä saa muualtakin, muttei mitään siihen verrattavaa. Lasten tulon myötä ihminen ikään kuin suuntautuu itsestä ulospäin. Silloin kun on vielä yksin, on oman elämänsä keskipiste. - Näin minä sen ainakin omalla kohdallani olen kokenut. Ainoa kuolemattomuus josta voin olla täysin varma, on se että jatkan sukuani. Itsekäs päämäärä tai ei, niin se on koko luomakunnalla. Lisääntyminen on miltei kaikkien tavoitteena, huomaan jos katson ympärilleni.
Öööö? Entä jos sun lapsia ei lainkaan kiinnosta sun "opetukset"? Jos ne haluaa ruveta buddhalaiseksi munkiksi ja luopua koko sun hiellä ja tuskalla keräämästä omaisuudesta/perinnöstä?
Vierailija kirjoitti:
Itse säälin lapsettomia naisia, mutta jokainen valitsee polkunsa.
Ei tarvitse. Olen syntynyt lapsivihamieliseen sukuun, lapsia kohdellaan välinpitämättömästi, joskus jopa julmasti. Olen onnellinen ilman lapsia, on mahdotonta toipua kaikista menneisyyden vaurioista jotta voisin olla hyvä äiti. Voisitte yrittää ymmärtää syiden olevan niin syvällä että teillä ei ole tarpeeksi tietoa tuomita tai sääliä.
Myös monet järkisyyt puoltavat lapsettomuutta, kuten saastuminen, liikakansoitus, tuleva nälänhätä. Miksi ummistatte silmänne näin valtavilta ongelmilta?
Vierailija kirjoitti:
Tämänkaltainen uutisointi vaan lisää vastakkainasettelua. Mitä jos kaikki vain elettäisiin omanlaistamme elämää ja hyväksyttäisiin ihan vilpittömästi toisten ratkaisut, vaikka ei samaa mieltä oltaisikaan?
Ei onnistu. Sillä saa hyvin klikkauksia, kun tekee provosoivan otsikon ei mistään.
T. IL
Vierailija
</p>
<p>Eli et pysty linkkaamaan? Niinpä tietysti. Se tässä on ongelma. Kiinnostaisi todella tutustua tuollaiseen "tutkimukseen".
</p>
<p>Googlella kun löytyy aika monta tutkimusta aiheesta, mistä tiedän, mikä niistä on se jota tarkoitat?
</p>
<p>[/quote kirjoitti:Eli olet laiska etkä viitsi etsiä? Tai et osaa käyttää googlea? Minä löysin sen äsken kymmenessä sekunnissa. Enkä kiusallakaan linkkaa, ihan itte joudut hakemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen huomio tuo, että vapaaehtoisesti lapsettomien miesten juttu ei aiheuttanut raivoviestejä. Veikkaan syyksi kahta asiaa:
1) naisille kohdistetut raivoviestit tuli niiltä katkeroituneilta "miesasia"-trolleilta, jotka muutenkin itkupotkuraivaroi kaikista etäisestikin naisiin liittyvistä asioista ympäri nettiä. Ihan sama mikä on aihe, syy on naisten ja niitä h**ia saa vapaasti solvata!
tai
2) miesten lapsettomuuden oletetaan usein johtuvan naisesta, tavalla tai toisella. Oliko se just tässä jutussa kun joku kertoi, että puolitutut miehet käskevät hankkia lapsia toisen naisen kanssa, jos oma ei halua. WTF? Ja mun mieheni (myös vela, kuten minä) sukulainen vaati sitä "ettimään nuoremman akan" kun kakaroita ei hänelle sopivassa ajassa alkanut kuulua. Siis oikeasti, 2010-luvulla!! :D Jollei tule mieleen ettei mies ihan itse ehkä halua lapsia, niin kai sentään voi käydä mielessä sellainen mahdollisuus, että se hedelmättömyyden "vika" onkin miehessä eikä aina naisessa?
Jep
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
</p>
<p>Eli et pysty linkkaamaan? Niinpä tietysti. Se tässä on ongelma. Kiinnostaisi todella tutustua tuollaiseen "tutkimukseen".
</p>
<p>Googlella kun löytyy aika monta tutkimusta aiheesta, mistä tiedän, mikä niistä on se jota tarkoitat?
</p>
<p>[/quote kirjoitti:Eli olet laiska etkä viitsi etsiä? Tai et osaa käyttää googlea? Minä löysin sen äsken kymmenessä sekunnissa. Enkä kiusallakaan linkkaa, ihan itte joudut hakemaan :D
Tottakai löysit, kun tiedät mikä se niiden kymmenien joukosta on :D
Minulle et ole edes kertonut, millä kielellä ko. "tutkimus" on tehty.Taidat tietää siis itsekin, ettei kyseessä ole mikään todellinen tieteellinen julkaisu, vaan ilmeisesti jonkun mielipidekirjoitus. Muuten olisit sen jo linkannut. En jaksa enää vängätä idiootin kanssa, joten moro.
Tuleeko tuollaisesta tyhjänpäiväisestä riitelystä hyvä olo? Noin ohiksena. Siirryn katselemaan talitiaisia kahvihetkeni huviksi, ne sentään ovat söpöjä toisilleen ärhennellessään - ja taistelevat ruuasta, täällä taistellaan ihan vaan omaa pahaa oloa purkaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on joku tutkimus, että se raivon tunne veloja kohtaan tulee siitä, kun isukit ja äitylit on tehneet omasta mielestään ns. moraalisesti oikein tehdessään lapsia.
Ne odottaa siitä sen takia palkintoa, koska se oli se moraalisesti oikea valinta, vaikka johtaakin ajanmenetykseen, rahanmenetykseen, vapaudenmenetykseen. Ja niiden mielestä velat tekee moraalisesti väärän valinnan, sen pitää johtaa rangaistukseen.
Se raivon tunne nousee sitten, kun sitä palkintoa ei olekaan tulossa lasten tekemisestä, eikä veloille rangaistusta. Sen takia nuo vanhemmat ulisee loputonta bingoa siitä miten velat on yksin vanhoina ja sitten kaduttaa jne, koska sen rangaistuksen on pakko tulla niiden mielestä.
Ja siinä tutkimuksessa tosiaan todettiin, että raivo veloja on todellista ja sitä tuntee isät ja äidit molemmat.
Linkkiä tuollaiseen "tutkimukseen"? :D
Löydät sen googlella, siitä on esim redditin science palstalla pitkä ketju.
Huomaatko sunkin asenteen muuten, passiivisaggro hymiötä ja heittomerkkejä, kannattaa miettiä omalta kannalta mikä sun ongelma on....
Eli et pysty linkkaamaan? Niinpä tietysti. Se tässä on ongelma. Kiinnostaisi todella tutustua tuollaiseen "tutkimukseen".
Googlella kun löytyy aika monta tutkimusta aiheesta, mistä tiedän, mikä niistä on se jota tarkoitat?
Senkun linkkaat vaan!
Reddit on keskustelupalsta. Mutta siellä on varsin hyvää keskustelua ja tässä linkki tiedekanavalle
https://www.reddit.com/r/science/ Jutuissa on yleensä aina linkki tutkimukseen, mutta en tiedä millä sanoilla etsisin aiemman kirjoittajan juttua. Hänen pitäisi kyllä itse osata etsiä se sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse säälin lapsettomia naisia, mutta jokainen valitsee polkunsa.
Minä säälin niitä lapsia jotka syntyvät yllätyksenä.Jokaisen pitäisi syntyä suunniteltuna ja toivottuna.Ihailen ihmisiä, jotka ymmärtävät että heidän taustoilla ja perimällä olisi vastuutonta hankkia jälkeläisiä.Se on oikeanlaista vastuuntuntua.
Muiden ihmisten yksityisasiat vain kiinnostavat joitain toisia liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle et ole edes kertonut, millä kielellä ko. "tutkimus" on tehty.Taidat tietää siis itsekin, ettei kyseessä ole mikään todellinen tieteellinen julkaisu, vaan ilmeisesti jonkun mielipidekirjoitus. Muuten olisit sen jo linkannut. En jaksa enää vängätä idiootin kanssa, joten moro.
Miten niin tiedän? Ai niin, sinä vissiin kuvittelet että täällä on vain kaksi keskustelijaa. No ymmärrän hyvin miksi et tuon mokan jälkeen "jaksa enää vängätä", LOL ja moro vaan :D
Eniten ärsyttää julistuksellisuus, oli kyse mistä aiheesta tahansa. "Katsokaa MINÄ en halua lapsia!" tai "MINÄ ja MINUN lapset!" Eikö voi olla onnellinen omista valinnoistaan ilman, että tarvitsee tuntemattomien hyväksyntää tai kommentointia?
t. äiti, joka on paljon muutakin kuin pelkkä äiti
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta....
Siis kuinka tyhmiä te mammulit olette?
Ette edes tiedä mikä reddit on, nyt nolottaa lievästi ilmaistuna sun puolesta. Olet varmaan joku janica seinäjoelta, ensimmäinen lapsi 15-v paikallisen mopojonnen kanssa, ainoa kosketus sulla on nettiin vauva av...
Lapseton voi kulkea pystypäin, saavutuksen tunne mukanaan. Joka hetki. On suuri saavutus olla lapseton, silloin on pedannut itselleen todella hyvän elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tiedän? Ai niin, sinä vissiin kuvittelet että täällä on vain kaksi keskustelijaa. No ymmärrän hyvin miksi et tuon mokan jälkeen "jaksa enää vängätä", LOL ja moro vaan :D
Kuka niin kuvittelisi? :D
Oletan kuitenkin, että sinä olet se henkilö, joka tutkimuksesta täällä kirjoitti, kun kävit väittämään vastaan minun kysellessäni lähdettä. Et vaan taida tajuta, että viitatessasi johonkin tutkimukseen, lähde tulisi aina mainita. Ehkei siellä apukoulussa ollut niin, mutta fiksujen aikuisten kesken on.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää julistuksellisuus, oli kyse mistä aiheesta tahansa. "Katsokaa MINÄ en halua lapsia!" tai "MINÄ ja MINUN lapset!" Eikö voi olla onnellinen omista valinnoistaan ilman, että tarvitsee tuntemattomien hyväksyntää tai kommentointia?
t. äiti, joka on paljon muutakin kuin pelkkä äiti
Itse aina unohdan, että näistä kommentoijista monet ovat todella nuoria, silloinhan sitä tietää asiat muidenkin puolesta. Sitten on paljon noita muuten ongelmallisia. Kun tosielämässä ei juurikaan tällaisiin kiistoihin törmää aina ihmettelee tekstejä täällä. Ehkä tämä palsta kerää yhteen riidanhaluiset totuudenjulistajat, eivät itse hoksaakaan kuinka paljon riitelijöillä on yhteistä?
Lapsettomia säälittiin joskus 30 vuotta sitten. Kyllä nykyisinkin joku vanhempi lapseton yksinäinen mies on surullinen näky, samoin yksinäinen toisen puolen vanheneva nainen. Mutta koulutettu ja menestynyt lapseton on ihan huippukastia. Perheelliset ovat vain välttämätön paha. Mitään kehuskelun tai ylpeilyn aihetta ei perheellisyydessä ole.
https://areena.yle.fi/1-4247217
A-studiossa juttua aiheesta eilen. Alkaa puolivälistä. Siellä on äänessä Ensitreffit alttarilla -Pia.