Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomana pysyttelevä nainen herättää raivoa

Vierailija
27.02.2018 |

Naisten, jotka eivät halua tehdä lapsia, ovat joillekin yhä kuin punainen vaate. Kertomus omasta tahdostaan lapsettomista naisista toi raivoisaa palautetta toimitukseemme. Yhdessä palautteessa naisten sanottiin jopa pettävän koko ihmiskunnan.

Vapaaehtoisesti kertova juttu ei kerännyt ainuttakaan raivoavaa palautetta. Viestit alkoivat yleensä tähän tyyliin: “Kiitos mielenkiintoisesta jutusta.”

Suomalaisessakin kulttuurissa on elänyt voimakkaana malli, jonka mukaan naisen täytyy tulla äidiksi. Naiset, jotka eivät halua lapsia, ovat murtaneet mallia. Se saattaa tuntua uhalta.

https://yle.fi/uutiset/3-10094783

Tällaista vielä vuonna 2018
Joidenkin on vaikea hyväksyä että on minunlaisia naisia, joiden koko elämä ei perustu miehen etsimiselle, jotta saa pullauttaa sen mukulan maailmaan.
T. Vela ja ikisinkkunainen

Kommentit (442)

Vierailija
161/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan jokainen on jollekulle punainen vaate ja herättää raivoa. Vapaaehtoisesti lapsettomat eivät ole tässä asiassa mikään suuri poikkeus. Mitä itseeni tulee - ei, eivät herätä. Jokaisella on oma elämänsä, ja jokainen saa ihan itse päättää, miten ja kenen kanssa sen elää. Ihmiset on pöljiä, raivostuvat kuka mistäkin - niiden oma ongelmahan se on. 

Vierailija
162/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme sentään jo vuotta 2018 eikä naisen tulisi enää alistua olemaan pelkkä synnytyskone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itselläni on lapsia enkä heitä vaihtais mistään hinnasta pois. Minulla on tuttuja joilla on lapsia,ja tuttuja jotka ovat omasta halustaan lapsettomia. Heillä ei ole koskaan lastenhankkiminen käynyt kuulemma mielessäkään. Yksi heistä matkustelee ja seikkailee yksinään, toinen pariskuntana elää taiteilijaelämää.

Ei ole käynyt mielessäkään alkaa vitsailemaan tai urkkimaan aiheesta koska asia ei muille kuulu eikä minua edes kiinnosta. Tämän pariskunnan kanssa asia on tullut joskus ihan asiallisesti puheeksi ja tästä tiedän etteivät edes halua lapsia.

Mutta se Minua ärsyttää ja tyrmistyttää ihan oikeasti.että j

Jos jotkut perheelliset syyllistyvät kyselemään,vitsailemaan tai jopa syyllistämään lapsettomia,on lapsettomissa usein näissä keskusteluissa itsessäänkin vikaa!

Minusta todella epäkypsää ja ääliömäistä arvostella silloin toiselle rakkaita ihmisiä "rääkyviksi kakaroiksi"tai "ärsyttäviksi meluaviksi pennuiksi jotka huusivat koko bussimatkan/kauppareissun" tai kertoa perheellisen elämän olevan tyhjää,ainostaan rasittavaa ja paskaa pakkopullaa... Voisiko olla vain hiljaa kun ei lasten oikuista,kasvattamisesta tai myöskään perhe-elämän iloista mitään tiedä?

Vierailija
164/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että tämä perheelliset vastaan velat -ilmiö on todellinen lähinnä täällä av:lla.

Itse olen vela, eikä tämä ole ollut ikinä mikään ongelma kenellekään lähipiirissäni. Aina silloin tällöin kuulee joltain kaukaisemmalta tutulta/sukulaiselta perinteisen fraasin "ootappa vaan kun tapaat sen oikean". Tämä ei herätä itsessäni mitään ärsytystä, oma valintani kun on niin itsestään selvä.

Vastaavasti lapset ja lapsiperheet eivät herätä minussa mitään ärsytyksen saatika inhon tunteita. Pidän lapsista ja kunnioitan muiden valintoja. Lisäksi olen maailman paras kummitäti kaverini lapselle ;)

En ole myöskään huomannut täältä tuttua vastakkainasettelua muiden tuntemieni velojen ja lapsiperheellisten keskuudessa.

Minä ärsyynnyn vastaavista kommenteista ihan sen takia, että koen ne hyvin epäkunnioittavina. Ihan kun joku muu tietäisi paremmin mitä minä tulen elämässäni haluamaan, kuin olisin jotenkin vajaa, enkä ymmärtäisi valintojeni seurauksia.

Vierailija
165/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain raivostuttaa lapsettomuus, hän on vain kateellinen ja katkera. Se, mitä pitäisi kokea lapsettomia kohtaan, on ihailu. He ovat osanneet tehdä oikean, kestävän, mielekkään, onnellisen ratkaisun ja ovat jättäneet lapset tekemättä. Heillä on koko elämä auki ja jokainen päivä mielekäs. On sydäntäsärkevää ajatella perheellisiä verrattuna lapsettomiin. Perheellisillä on asiat niin huonosti.

Höpö höpö.

Vierailija
166/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämme sentään jo vuotta 2018 eikä naisen tulisi enää alistua olemaan pelkkä synnytyskone.

Sinun ei ole pakko "alistua" yhtään mihinkään. Monet naiset silti haluavat edelleen vielä vuonna 2018 lapsia, ilman että sillä olisi mitään tekemistä alistumisen kanssa. Vuotta 2018 olisi se, että annettaisi jokaisen päättää itse omasta lisääntymisestään.

Vierailija
167/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on lapsi mutta ihailen ihmisiä jotka kykenevät tekemään vastuullisia ja itselleen sopivia ratkaisuja elämässään. Päätös jäädä lapsettomaksi siksi että ei halua lapsia eikä koe lapsiperhe-elämää itselleen sopivaksi tavaksi elää on todella vastuullinen.

On liian monia jotka tekevät lapsia koska "niin kuuluu tehdä" lainkaan miettimättä mitä vanhemmuus merkitsee, miten se muuttaa elämää ja onko itsestä siihen. Loppupeleissä tästä rationaalisen itse-erittelyn puutteesta kärsivät lapset jotka jäävät vaille vanhemmuutta ja kokevat hylkäämistä kun äidistä/isästä ei olekaan kantamaan vanhemman vastuuta.

Vierailija
168/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muuten halua syödä pullaa kahvin kanssa. Uskokaa tai älkää, osaa ihmisistä sekin ärsyttää. Joten totta hitossa heitä ärsyttää myös se, että minä en ole tehnyt lapsia. Mutta se ei haittaa minua. Minua ei ärsytä :)

Vierailija
169/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on lapsi mutta ihailen ihmisiä jotka kykenevät tekemään vastuullisia ja itselleen sopivia ratkaisuja elämässään. Päätös jäädä lapsettomaksi siksi että ei halua lapsia eikä koe lapsiperhe-elämää itselleen sopivaksi tavaksi elää on todella vastuullinen.

On liian monia jotka tekevät lapsia koska "niin kuuluu tehdä" lainkaan miettimättä mitä vanhemmuus merkitsee, miten se muuttaa elämää ja onko itsestä siihen. Loppupeleissä tästä rationaalisen itse-erittelyn puutteesta kärsivät lapset jotka jäävät vaille vanhemmuutta ja kokevat hylkäämistä kun äidistä/isästä ei olekaan kantamaan vanhemman vastuuta.

Täyttä asiaa, ja tämän takia kouluissa ja lukioissa tulisi käydä perhearkea ja lastenhankkimisen todellisuutta läpi, jotta lapset ja nuoret osaavat ajatella eri vaihtoehtoja jo ajoissa. Nuorenahan ne päätökset usein tehdään, ja liian ruusunpunaisten lasien läpi katsottuna.

Vierailija
170/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää, että keissä ihmisissä lapsettomat naiset herättää raivoa? Silloin kun itse olin vielä vapaaehtoisesti lapseton, en koskaan kohdannut minkäänlaista raivoa. Joku eno korkeintaan kysyi, että milloin meinaan rauhoittua.. Ovatko lapsettomat naiset jonkinlainen uhka miehille vai mikä tässä mättää? Itseäni ei voisi toisten ihmisten lapsettomuus tai lapset kiinnostaa vähempää. 

Vierailija
171/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun ei ole pakko "alistua" yhtään mihinkään. Monet naiset silti haluavat edelleen vielä vuonna 2018 lapsia, ilman että sillä olisi mitään tekemistä alistumisen kanssa. Vuotta 2018 olisi se, että annettaisi jokaisen päättää itse omasta lisääntymisestään.

Ei vaan se, että lapsia valistettaisiin koulussa lapsiperhearjesta ja lastenhoidosta. Niin he osaisivat tehdä oikeat ratkaisut aikuisina.

Vierailija
172/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että lapsellisia naisia ärsyttää etteivät velat uhraa vartaloaan lapsen takia.

Kyllähän se raskaus ja synntys omat jälkensä jättää ja sitten on se riski että mies alkaakin vilkuilla kiinteämpää naista.

Vierailija
173/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsettomilla ns veloilla naisilla on niin kovaa tarvetta puolustaa ja perustella valintaansa? Ok, se on tehty ja se on oikeutettu ja hyvää vain, onnea matkaan.

En ymmärrä, miksi pitää hyökätä perheeillisiä kohtaan ja haukkua niitä, jotka ovat valinneet toisin.

Elämänsisältö haussa?

Vierailija
174/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä kiivas meno. Uskaltaako tässä kohtaa sanoa, että minua ei ärsytä lapsettomat eivätkä perheelliset? Tärkeintä on, että saa itse valita oman ratkaisunsa, on se lapsettomuus, yksi lapsi tai useampi. Joka valinnassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Miksi osalla kirjoittajista on niin vahva tarve haukkua toisten valintoja. Antakaa jo olla, siirtykää eteenpäin. 

Vierailija
175/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän oli ihan bullshittiä koko keskustelu. Kaikki uhriutuivat :D

Vierailija
176/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vapaaehtoisesti lapseton mutta en lapsellinenkaan. Elämä on vain mennyt niin. Samoin kuin Pia Alapeteri eilen A-studiossa totesi. Elämä ei muutenkaan ole niin tietoista valintaa kuin haluamme uskoa. Tiedostamaton puoli, yhteiskunta, kulttuuri ja perhe vaikuttavat myös. Olen pitkään harkinnut lapsen hankkimisen yrittämistä yksin, mutta se on haastavaa mm. rahallisesti ja ajallisesti. Uskon että meitä tavallisia, tiedostavia, ei kumpaankaan suuntaan sataprosenttisesti kallistuvia aikuisia ihmisiä on paljon. Elämä on silti ihan hyvää ja tuttujen lasten tapaaminen usein mukavaa.

Vierailija
177/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmastikin juuri naisten puolelta velat koetaan uhkana.

He ovat villejä ja vapaita eikä raskaus ole jättänyt merkkejä heidän vartaloonsa ja miehethän tunnetusti tykkäävät lapsettomista naisista.

Vierailija
178/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harvoja toi vapaaehtoinen lapsettomuus kiinnostaa.. En ainakaan itse ole koskaan kuullut kenenkään sen enempää paheksuvan tai ihmettelevän asiaa. Mielestäni enemmän velat huutelee, että kuinka typerää on tehdä lapsia. ja kunka lapset pilaavat niitä hauavienkin elämän. Eiköhän se lasten teko tai tekemättömyys ole jokaisen oma valinta ja harvoja oikeasti kiinnostaa muu kuin omien lasten hankinta. Itseasisaas luulen että monia on nimenomaan sitä mieltä, että on väärin tehdä lapsia, jos ei niitä halua, koska jokainen lapsi on ansainnut rakastavat vanhemmat.

Jos nyt joku oma äiti tai anoppi on pahoillaan siitä kun ei saa omia lapsia, niin ei sitä tarvitse sekoittaa siihen, että kaikki muut paheksuu tai on ylipäätään edes kiinnostunut koko asiasta. Tuntuu että jotkut velat itse korostavat omaa valintaansa ja ovat olevinaan jotenkin erikoista. Ei ole erikoista haluta lapsia tai olla niitä haluamatta. 

Vierailija
179/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi lapsettomat herättäisivät kenessäkään raivoa. Se raivo on siinä tapauksessa pohjimmiltaan jotain muuta eli kateutta ja katkeruutta, joka kumpuaa siitä omasta tilanteesta ja tyytymättömyydestä siihen. Tyytyväistä ihmistä ei toisen lapsettomuus ärsytä.

Vierailija
180/442 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyttelin 42 vuotta lapsettomana enkä kokenut mitään raivoa. Sain lapsen ja olen onnellinen. Koen, että elämäni on edelleen helppoa, tottahan tätä rakkauden määrää enetukäteen pystynyt edes uskomaan. En sääli enkä kadehdi lapsettomia. Kaikki valinnat on ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän