Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Helsingin ranskalais-suomalaisesta koulusta?

Vierailija
21.02.2018 |

Suurimpana kysymyksenä se, että pärjääkö siellä lapsi, jonka vanhemmat eivät puhu ranskaa? Kuinka suuri osa vanhemmista ylipäätään osaa ranskaa?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin tutun lapset ovat käyneet ranskalaista koulua, molemmat sanovat että se ei usein ole hyvä valinta pojille. Molempien ‘tavalliset kundit’ eivät päässeet koulun lukioon, ja olivat sen jälkeen tuuliajolla.

Koulussa tuntien kieli vaihtuu suomen ja ranskan välillä, mikä tekee oppimisesta vaikeampaa.

Ahkerilla tytöillä en ole kuullut olevan vaikeuksia, ja tietynlaisille pojille koulu sopii myös, esim. Hesarin päätoimittaja.

Ranskan taidosta ei välttämättä ole myöhemmin hyötyä.

Vierailija
42/100 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskankielisen mieheni mukaan ei ole mitään hyötyä ranskankielisestä koulusta lapsille joiden vanhemmista kumpikaan ei ole ranskankielinen. Vaikka kuinka on natiivit opettajat niin parhaassakin tapauksessa kieli muodostuu lähinnä auttavaksi ja voi sen avulla ehkä päästä suomalaiseen firmaan töihin mutta yhtä hyvän ranskankielen saavuttaa vielä aikuisiällä kun muuttaa Ranskaan ja opiskelee siellä jonkun kuukauden. Saman totesi entinen työnantajani ( Belgian ranskankielinen) . Itse en osaa sanoa kun en ole natiivi eikä sitä kukaan muu kuin natiivi voi sanoakaan. Paitsi Suomessa jossa ollaan asiantuntijoita kaikissa lajeissa jo perheenäidin ja rekkakuskin kokemuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa on yksityiskouluja, mutta saavat valtionapua ja lukukausimaksuja ei ole. 

http://www.yksityiskoulut.fi/

Vierailija
44/100 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on yksityiskouluja, mutta saavat valtionapua ja lukukausimaksuja ei ole. 

http://www.yksityiskoulut.fi/

Kyllä osassa on lukukausimaksut. Miksi te latelette näitä käsityksiänne yleistotuuksina?

Vierailija
45/100 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä voiko sinne yrittää pistää omaa/omia tulevaisuuden lasta/lapsia jos itse opiskelee ensin yliopistossa ranskaa pääaineena ja jos ees lapsia saa? :-D

Vierailija
46/100 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä voiko sinne yrittää pistää omaa/omia tulevaisuuden lasta/lapsia jos itse opiskelee ensin yliopistossa ranskaa pääaineena ja jos ees lapsia saa? :-D

Ei sen ranskan pääaine tarvitse olla, mutta aina on hyvä osata lapsensa koulun kieltä ja kulttuuria. Ja olla esim kiinnostunut Ranskasta.

Mun lapseni opiskelee kiinaa ja kyllä, olen opiskellut itsekin ja opiskelen.

Vierailija
47/100 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi että saman kielitaidon voi hankkia aikuisenakin. Harva voi. Nimittäin ääntämys on sellainen, että lapsi omaksuu sen ihan eri tavalla.

Vierailija
48/100 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen ranskan pääaine tarvitse olla, mutta aina on hyvä osata lapsensa koulun kieltä ja kulttuuria. Ja olla esim kiinnostunut Ranskasta.

Okei no tykkään kyllä ranskalaisesta kulttuurista paitsi että se niiden natiivien nopea ranskan puhuminen vähän ärsyttää näin suomalaiseen puhevauhtiin tottuneena.:-)

Vierailija
49/100 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei no tykkään kyllä ranskalaisesta kulttuurista paitsi että se niiden natiivien nopea ranskan puhuminen vähän ärsyttää näin suomalaiseen puhevauhtiin tottuneena.:-)

Sama. Pystyn lukemaan hyvin ja jopa itse puhumaan (helppoja juttuja, en mitään filosofisia keskusteluja) mutta nopea puhe...

Vierailija
50/100 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää esiintykö ketjussa asian asiantuntijoina, jos ette edes tiedä mitään ko. koulusta. Koulussa on myös täysin suomenkielisiä lapsia, jopa huomattava määrä. Ei siis ole mitään vaadetta sille, että lapsi olisi ranskalaisesta kodista. Nyt haettiin kokemuksia siitä miten opinnoissa pärjää, jos vanhemmat eivät ranskaa osaa.

Esim. Helsingin suomalais-venäläisessä koulussa 60% lapsista on suomenkielisiä eikä perhe puhu venäjää, joten kyllä kielikouluissa on lapsia, jotka itse opettelevat kieltä.

Vierailija
51/100 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla luokallani on suurin osa täysin suomenkielisiä, myös minä. Niin pojat kuin tytötkin pärjäävät hyvin. (Tietenkään kaikki eivät pärjää) Omat vanhempani ovat täysin suomenkielisiä, osaan ranskaa sen verran hyvin, että ranskalaiset eivät tajua minun olevan muun kielinen, jos esim. netissä keskustelen. Kielestä on ollut minulle paljon hyötyä ja todistuksessa on 10. Kieli voi olla ongelma, mutta ei aina. Huonoin numero todistuksessa on 8 ja sekin liikunnasta, sekä keskiarvo 9,7.

Koulu on kyllä huono, mutta ei itse ranskan osaamisen kannalta. Vaan ranskaa puhuvien opettajien osalta.

Vierailija
52/100 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa, että suurin osa tällä keskustelupalstalla ei tiedä mitään kyseisestä koulusta. Käyn itse hrsk:ta ja molemmat vanhempani ovat täysin suomenkielisiä. Ikinä ei ole ollut ongelmia sen suhteen, että vanhemmat eivät pystyisi auttamaan esim. läksyissa tai esseissä. 9-luokan päättötodistukseni keskiarvo oli 9,7. Koulussa on hyvä yhteishenki ja tukea saa AINA tarvittaessa. Tukiopetus tunteja järjestetään viikoittain useissa eri aineissa ihan kaikille vaikka pelkästään kokeisiin harjoittelua varten. Ranskalaiset opettajat osaavat kaikki englantia ja osa myös oppineet suomea.

Vierailija
53/100 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tollo Suomessa ei osaa ranskaa? Sivistymätön moukka!

Vierailija
54/100 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin luoin tuon. Tosi törkeästi siellä koulussa rikkovat Suomen lakeja. Ehkä ne on ranskalaisen suurpiirteisiä tai jotain. Muutenkin ihan hirveetä että vanhempien seläntakana kähmintään ja tehdään isoja päätöksiä.

Vierailija
55/100 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa, että suurin osa tällä keskustelupalstalla ei tiedä mitään kyseisestä koulusta. Käyn itse hrsk:ta ja molemmat vanhempani ovat täysin suomenkielisiä. Ikinä ei ole ollut ongelmia sen suhteen, että vanhemmat eivät pystyisi auttamaan esim. läksyissa tai esseissä. 9-luokan päättötodistukseni keskiarvo oli 9,7. Koulussa on hyvä yhteishenki ja tukea saa AINA tarvittaessa. Tukiopetus tunteja järjestetään viikoittain useissa eri aineissa ihan kaikille vaikka pelkästään kokeisiin harjoittelua varten. Ranskalaiset opettajat osaavat kaikki englantia ja osa myös oppineet suomea.

Mikä on arviosi sille, pystyisitkö seuraamaan jatko-opiskeluissa ranskankielisten mukana? Yliopistoissa heillä on suullisia tenttejä, joihin preppaus alkaa jo lukiossa. Tullee yllätyksenä suomalaisille..

Vierailija
56/100 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heheh pistetäön katos väkisin suvaitsevaiseks, ei kuule onnistu.

Vierailija
57/100 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helv. joku vähemmistö hömpötys koulu. Yks ruma muija sieltä tuli suomenkieliseen lukioon. Ja tuo Hesarin päätoimittaja. Onko salaisuus kuka on. Heh.

Vierailija
58/100 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän pitäisi tehdä ihan lehti-juttu!

Vierailija
59/100 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VierailijaXAB kirjoitti:

Parin tutun lapset ovat käyneet ranskalaista koulua, molemmat sanovat että se ei usein ole hyvä valinta pojille. Molempien tavalliset kundit eivät päässeet koulun lukioon, ja olivat sen jälkeen tuuliajolla.

Koulussa tuntien kieli vaihtuu suomen ja ranskan välillä, mikä tekee oppimisesta vaikeampaa.

Ahkerilla tytöillä en ole kuullut olevan vaikeuksia, ja tietynlaisille pojille koulu sopii myös, esim. Hesarin päätoimittaja.

Ranskan taidosta ei välttämättä ole myöhemmin hyötyä.

Ai ei ole hyötyä tästä koulusta saatavilla ranskan kielen taidoilla? Tiiän muutaman koulun entisen oppilaan, jotka ovat päässeet myöhemmin opiskelemaan ranskan kieltä pääaineenaan Helsingin yliopistoon, joten tässä suhteessa ranskan kielen taidoista on hyötyä ranskan opinnoissa Helsingin yliopistossa, sillä kurssit on kokonaan ranskaksi siellä.

T: junantuoma ranskan kielen pääaineopiskelija Helsingin yliopistosta

Vierailija
60/100 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku uskaltaa laittaa tuonne lapsiaan enää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi