Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Helsingin ranskalais-suomalaisesta koulusta?

Vierailija
21.02.2018 |

Suurimpana kysymyksenä se, että pärjääkö siellä lapsi, jonka vanhemmat eivät puhu ranskaa? Kuinka suuri osa vanhemmista ylipäätään osaa ranskaa?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää kielikoulut on yksityisiä. Jos lapsi ei edisty kuten pitää, sieltä lentää pellolle. Tukiopetusta ei koulu tarjoa eli se pitää sitten itse ostaa.[/quote]

HRSK on Suomen valtion koulu, ei siis m i t ä ä n yksityistä siinä.

Vierailija
22/101 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hölmöä panna lapsi käymään koulua kielellä, jota ei itse osaa.

Koulu varmaan itse tekee päätöksen siitä, keitä ottaa oppilaikseen ja keiden katsoo siellä pärjäävän. Jos suomenkieliset eivät ikinä pärjäisi, niin eivät ottaisi suomenkielisiä.

Vielä kokemuksia?

Sinne on ihan vaan pääsykoe. Sen jälkeenkin vastuu on vanhemmilla.

Omani olivat englanninkielisessä koulussa ja kyllä se meno todella karua oli niillä lapsia, joiden vanhemmat eivät osanneet sujuvaa englantia. Vanhemmat jäivät koulun jutuista ulkopuolisiksi, eivätkä kyenneet edes viestittelyyn opettajien kanssa tai auttamaan lasta läksyissä.

Alkuvuosina tarvitaan paljon vanhempien panosta että se kielitaito kehittyy tarpeeksi.

Englanti on varmaan aika eri asia? HRSK:n oppilaista yli 90% on Suomen kansalaisia, eli lähes kaikki puhuvat suomea. Kyse on ranskalais-SUOMALAISESTA koulusta.

Vierailija
24/101 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä siis opetus ranskaksi?

Vierailija
25/101 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Culturelle kirjoitti:

Nää kielikoulut on yksityisiä. Jos lapsi ei edisty kuten pitää, sieltä lentää pellolle. Tukiopetusta ei koulu tarjoa eli se pitää sitten itse ostaa.

Juuri näin! Suomessa maksulliset yksityiskoulut ovat kiellettyjä.

Vierailija
26/101 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Culturelle kirjoitti:

Nää kielikoulut on yksityisiä. Jos lapsi ei edisty kuten pitää, sieltä lentää pellolle. Tukiopetusta ei koulu tarjoa eli se pitää sitten itse ostaa.

Aijaa. Ja silti niitä on pilvin pimein.

Vierailija
27/101 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu varmaan itse tekee päätöksen siitä, keitä ottaa oppilaikseen ja keiden katsoo siellä pärjäävän. Jos suomenkieliset eivät ikinä pärjäisi, niin eivät ottaisi suomenkielisiä.

Vielä kokemuksia?

Omani olivat englanninkielisessä koulussa ja kyllä se meno todella karua oli niillä lapsia, joiden vanhemmat eivät osanneet sujuvaa englantia. Vanhemmat jäivät koulun jutuista ulkopuolisiksi, eivätkä kyenneet edes viestittelyyn opettajien kanssa tai auttamaan lasta läksyissä.

Alkuvuosina tarvitaan paljon vanhempien panosta että se kielitaito kehittyy tarpeeksi.

Englanti on varmaan aika eri asia? HRSK:n oppilaista yli 90% on Suomen kansalaisia, eli lähes kaikki puhuvat suomea. Kyse on ranskalais-SUOMALAISESTA koulusta.

Ranskalaisessa koulussa on yhtä lailla natiiveja ne ranskankieliset opettajat. Ei he osaa kaikki suomea. Miten kommunikoit hänen kanssaan? Kaikki ei todellakaan osaa myöskään englantia.

Ja lapsi joutuu tekemään valtaosan läksyistä ja ooiskelusta ranskaksi. Miten autat esim maantieteen läksyn kanssa, jos et osaa ranskaa? Miten autat kirjoittamaan esseen jos et osaa ranskaa?

Miten osallistut esim luokan yhteiseen hankkeeseen jossa joka perhe toimittaa yhteiseen keittokirjaan lempireseptinsä jos et osaa ranskaa?

Vierailija
28/101 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kokemuksia?

Ranskalaisessa koulussa on yhtä lailla natiiveja ne ranskankieliset opettajat. Ei he osaa kaikki suomea. Miten kommunikoit hänen kanssaan? Kaikki ei todellakaan osaa myöskään englantia.

Ja lapsi joutuu tekemään valtaosan läksyistä ja ooiskelusta ranskaksi. Miten autat esim maantieteen läksyn kanssa, jos et osaa ranskaa? Miten autat kirjoittamaan esseen jos et osaa ranskaa?

Miten osallistut esim luokan yhteiseen hankkeeseen jossa joka perhe toimittaa yhteiseen keittokirjaan lempireseptinsä jos et osaa ranskaa?

?? Kyllä siinä koulussa on ollut ainakin yksi lapsi 5 vuotiaasta yo:si, jonka vanhempi ei osannut ranskaa ja hyvin hän läksyistään selvisi, sillä vanhemman kyvyt eivät olisi riittäneet minkäänkielisen koulun läksyissä avustamisessa, sen verran tyhmältä vaikutti.Hyvin on elämässään pärjännyt.Kuuleman mukaan ainakin taloudellisesti, muustahan emme tiedä.Vieraista ihmisistä.

Vierailija
29/101 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/101 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kokemuksia?

Ranskalais-suomalainen koulu on valtion omistama koulu. Ja sieltä ei lennä kukaan pois heikon opintomenestyksen takia.

Kenties se on muuttunut, mutta tiedän lapsen, joka ei voinut jatkaa aikoinaan koulussa, koska ranskan kielen kanssa oli suuria vaikeuksia, sillä hänellä oli jo kaksi muuta kieltä puhuttavanaan.Hän siirtyi koulun kehoituksesta äidinkieliseen (ei suomalaiseen) kouluun.

Vierailija
31/101 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Culturelle kirjoitti:

Suksi suolle. Helsingissä on yksityiskouluja, ja ne ovat parhaita kouluja mitä on. Sinne on lukukausimaksut.

Vierailija
32/101 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
33/101 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
34/101 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kokemuksia? 

Vierailija
35/101 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
36/101 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
37/101 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaikeaa päästä sisään, jos ei ole ranskankielisiä vanhempia. On suosittu koulu.

Vierailija
38/101 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne opi siellä kunnolla ranskaa, elleivät ole ranskankielisistä kodeista. Esim kielioppi aika hataraa ja ääntäminen

Vierailija
39/101 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/101 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapseni käy tuota koulua, puhun vain hyvin yleisesti.

- Koulussa on suomalainen, kielipainotteinen opetussuunnitelma. Sieltä valmistuu siis ihan samanlaisia ylioppilaita kun muistakin kouluista, paitsi että osa opetuksesta on ranskaksi joten oppilailla on yleensä hyvin vahva ranska.

- Kouluun on kielipääsykoe, jossa testataan ranskan osaamista. Jos on ollut koulun yhteydessä olevassa eskarissa, pääsee yleensä suoraan ilman koetta. Jonkin verran oppilaita otetaan myös vaikka eivät koetta läpäisisikään, näistä perusteita en tiedä.

- Koulu on iso (n. 800 oppilasta) ja suosittu, opetus on hyvälaatuista ja esim. laudaturien määrässä mitattuna selvästi keskitasoa parempaa.

- Osa opettajista ei puhu suomea (osalla taas äidinkieli on suomi). Natiiviranskalaisten opettajien kanssa voi kommunikoida myös englanniksi, jos ei osaa itse riittävästi ranskaa.

- Suurimmalla osalla oppilaista on jonkinlaista sidettä ranskankielisiin maihin. Tyypillisintä lienee, että ollaan asuttu Ranskassa tai ranskankielisessä maassa lapsen ollessa pieni tai toinen vanhemmista on ranskankielinen. On myös täysin suomenkielisiä vanhempia.

- Osa oppiaineista opiskellaan ranskaksi, osa suomeksi. Alakoulussa lukemaan ja kirjoittamaan harjoitellaan molemmilla kielillä.

- Opettajat ovat (äidinkielestään riippumatta) pääosin hyvin ammattitaioisia ja motivoituneita.

- Oma lapseni viihtyy koulussa hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme