Miksi suomalaiset tarjoavat pastakastikkeen ja pastan erillään?
Nehän pitää sekoittaa keskenään. Pastaan ei saa lisätä rasvaa ennen keittämistä tai keittämisen aikana koska se estää kastikkeen imeytymistä pastaan.
Miksi suomalaiset tarjoavat erikseen pastakastikkeen ja keitetyn pastan? Aikuisetkin? Ymmärrän jos pikkulapset ovat epäluuloisia keskenään sekoitettujen ruoka-aineiden suhteen.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tarjoillaanko siis Italiassakin ravintoloissa pasta ja kastike yhteen sekoitettuna? Luulin, että esteettisistä syistä tarjoiklaan niin, että alla pasta ja päälle kaunis keko kastiketta.
Kyllä. Mun mielestä pastan tarjoileminen niin, että päällä on keko kastiketta, ei näytä hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoillaanko siis Italiassakin ravintoloissa pasta ja kastike yhteen sekoitettuna? Luulin, että esteettisistä syistä tarjoiklaan niin, että alla pasta ja päälle kaunis keko kastiketta.
Minulle on tarjoiltu kaikki erikseen kulhoissa, joista itse on pitänyt lapata ruokansa lautaselle...
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yksi käytännön syy on jos tekee reilun määrän pastakastiketta josta riittää myös toisella kertaa syötäväksi. Pastaa on helppo keittää vain sillä kertaa aterialla tarvittava määrä. Keittää sitten uutta pastaa toiselle aterialle. Uudelleenlämmitetty pasta ei ole olleenkaan niin hyvää kuin tuore.
Uudelleen lämmitetty pasta ei ole hyvää, jos sitä lämmittää pelkiltään. Jos se taas on sekoitettu heti keittämisen jälkeen kastikkeeseen, se on hyvää, joskus jopa parempaa kuin tuore annos.
"Pastakulttuuri". Kyllä saadaan taas makaryynin syönnistä hienon kuuloista.
Italialainen ruoka on muuten melkoisen surkeaa.
Perinteisessä makaronivellissä maito kyllä on mukana jo kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalainen tapa olisi automaattisesti huonompi?
No ainakin minun mielestäni siksi, että se lopputulos ei ole niin maistuva. Pastan kuuluu imeä sitä kastiketta ja saada makua itseensä. Keitetty, kastikkeeton pasta alkaa tarttua keittämisen jälkeen kokkareiseksi.
Siksi siihen laitetaan öljyä. Pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin minun mielestäni siksi, että se lopputulos ei ole niin maistuva. Pastan kuuluu imeä sitä kastiketta ja saada makua itseensä. Keitetty, kastikkeeton pasta alkaa tarttua keittämisen jälkeen kokkareiseksi.
Siksi siihen laitetaan öljyä. Pöljä.
Jos pastaan laittaa öljyä, se ei ime sitä kastiketta. Tämä taitaa olla se perussääntö pastan valmistuksessa. En nyt hauku sua miksikään, koska mun mielestä toisen haukkuminen sekä netissä että ihan tavallisessa kanssakäymisessä on todella huonoa käytöstä. Ei sun tarvitse laittaa pastaa italialaisittain, tee ihan niin kuin haluat, mutta vastasin kysymykseesi. Älä kysy, jos et halua tietää.
Italiassa pasta on yleensä (pieni annos) alkuruoka, meillä pääruoka. Jos on jotain perinteistä vaikka lihapullia tomaattikastikkeessa, tarjoan erikseen, sitten on helpompi ottaa jos haluaa lihapullia ja joku toinen tykkää vain kastikkeesta.
Mutta rasvaiset kastikkeet kuten peston jne yleensä sekoitan pastaan valmiiksi.
Toki pastaa ei kattilassa kauan säilytellä, vaan ruokailijat odottavat pöydässä.Eikä myöskään öljyä laiteta, sehän valuu hukkaan, eikä se mitään autakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yksi käytännön syy on jos tekee reilun määrän pastakastiketta josta riittää myös toisella kertaa syötäväksi. Pastaa on helppo keittää vain sillä kertaa aterialla tarvittava määrä. Keittää sitten uutta pastaa toiselle aterialle. Uudelleenlämmitetty pasta ei ole olleenkaan niin hyvää kuin tuore.
Uudelleen lämmitetty pasta ei ole hyvää, jos sitä lämmittää pelkiltään. Jos se taas on sekoitettu heti keittämisen jälkeen kastikkeeseen, se on hyvää, joskus jopa parempaa kuin tuore annos.
Ei ole. Jos kastikkeen sekoittaa heti pastaan, se kypsentää pastaa vielä lisää. Kun sitä syö seuraavana päivänä, on pasta jo liikaa turvonnut kastikkeessa lilluessaan. Jos säilyttää kastikkeen erikseen, pasta ei turpoa mössöksi ja sitä on mukavampi syödä myös seuraavana päivänä uudelleen lämmittäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Jos kastikkeen sekoittaa heti pastaan, se kypsentää pastaa vielä lisää. Kun sitä syö seuraavana päivänä, on pasta jo liikaa turvonnut kastikkeessa lilluessaan. Jos säilyttää kastikkeen erikseen, pasta ei turpoa mössöksi ja sitä on mukavampi syödä myös seuraavana päivänä uudelleen lämmittäen.
En tiedä, millaista pastaa itse käytät, mutta ei meillä ainakaan pasta mene mössöksi, jos sitä säilyttää kastikkeeseen sekoitettuna jääkaapissa. Kun pastan keittää ohjeen mukaan al dente, se imee sitä kastiketta, mutta ei se sitä määrättömästi ime, kun kastike jäähtyy.
Uudelleen lämmitetty ilman kastiketta säilytetty nahkea ja klimpiksi tarttunut pasta taas... Ei kiitos. En nyt tietenkään kieltäydy, jos jossain kylässä tarjotaan, mutta en itse harrasta.
Tarjoile pasta ihan niin kuin itse haluat, mitä väliä sillä on miten "suomalaiset" sen tekevät?
Joskus vanhassa Kokkisodassa oli italialainen kokki. Ja he Sukulan kanssa juttelivat siitä, saako pastaan lisätä öljyä vai ei. Tämä italialainen oli sitä mieltä, että kuivapastaan kannattaa lisätä öljyä keitettäessä, mutta tuorepastaan ei ikinä. Sukula muistaakseni myös hyväksyi kuivapastan joukkoon öljyn lisäämisen. Eli kai tässä on eri koulukuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, millaista pastaa itse käytät, mutta ei meillä ainakaan pasta mene mössöksi, jos sitä säilyttää kastikkeeseen sekoitettuna jääkaapissa. Kun pastan keittää ohjeen mukaan al dente, se imee sitä kastiketta, mutta ei se sitä määrättömästi ime, kun kastike jäähtyy.
Uudelleen lämmitetty ilman kastiketta säilytetty nahkea ja klimpiksi tarttunut pasta taas... Ei kiitos. En nyt tietenkään kieltäydy, jos jossain kylässä tarjotaan, mutta en itse harrasta.
Öljykikka auttaa tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Joskus vanhassa Kokkisodassa oli italialainen kokki. Ja he Sukulan kanssa juttelivat siitä, saako pastaan lisätä öljyä vai ei. Tämä italialainen oli sitä mieltä, että kuivapastaan kannattaa lisätä öljyä keitettäessä, mutta tuorepastaan ei ikinä. Sukula muistaakseni myös hyväksyi kuivapastan joukkoon öljyn lisäämisen. Eli kai tässä on eri koulukuntia.
Olen pari pastakeittokirjaa lukenut ja tämän lisäksi tunnen mm. yhden italialaisen kokin, ja kyllä se on aika yleinen tieto, että jos pastaan lisää keittäessä öljyä, kastike ei tartu sen pintaan. Ja miksi on olemassa niin monia erilaisia pastoja? No siksi, että ne on suunniteltu erilaisille kastikkeille - yhdenlainen kastike tarttuu parhaiten yhteen, toisenlainen toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljykikka auttaa tuohon.
Niin, jos haluaa sellaista pastaa, johon kastike ei tartu. Mä en halua sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vau, olen siis kerrankin ollut edelläkävijä, koska olen aina sekoittanyt kastikkeen pastaan. Silloin saa paremmin selville makujen tasapainon, eli pitääkö vielä lisätä jotain maustetta, koska pastahan hieman laimentaa kastiketta.
Yleensä pöytään laitetaan suola, pippuri ja juustoraaste sitä varten, että kukin saa maustaa ja täydentää annostaan mieleisekseen oman makunsa mukaan.
Kyllä mulla on tapana se sekottaa, mutta teinini on niin ronkeli, että aina ei tiedä mitä kannattaa tehdä, että se annoksensa söisi, joten useimmiten sille vain ketsuppia.. ja mun kastikkeeseen sotkeminen vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pari pastakeittokirjaa lukenut ja tämän lisäksi tunnen mm. yhden italialaisen kokin, ja kyllä se on aika yleinen tieto, että jos pastaan lisää keittäessä öljyä, kastike ei tartu sen pintaan. Ja miksi on olemassa niin monia erilaisia pastoja? No siksi, että ne on suunniteltu erilaisille kastikkeille - yhdenlainen kastike tarttuu parhaiten yhteen, toisenlainen toiseen.
Aa. Eli kun olet pari kokkikirjaa lukenut ja tunnet yhden kokin, niin et pysty hyväksymään sitä, että osa ammattilaisistakin saattaa olla eri mieltä kyseisestä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa. Eli kun olet pari kokkikirjaa lukenut ja tunnet yhden kokin, niin et pysty hyväksymään sitä, että osa ammattilaisistakin saattaa olla eri mieltä kyseisestä asiasta?
Ei, vaan epäilen nyt muistiasi sen perusteella, mitä tiedän pastanvalmistuksen periaatteista. Voithan toki itsekin vaikka googlailla asiaa ja katsoa, mitä asiasta noin yleisesti sanotaan (sanotaan se sama asia, joka tässä ketjussa on tullut esille monta kertaa: öljyn lisääminen pastaan keittovaiheessa vaikuttaa kastikkeen imeytymiseen).
Vierailija kirjoitti:
Koska pasta on itsessään aika mautonta. Kastike imeytyy sopivaksi keitettyyn ja valutettuun pastaan ja maustaa sen mukavasti.