Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta?
Jos saisit tietää odottavasi lasta, jolla on Downin Syndooma, tekisitkö abortin? Miksi/miksi et?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ihan jokaista vastausta, mutta mainitsiko yksikään nainen mitään siitä mitä isä ehkä haluaisi tehtävän?
Tuskin, sillä aloituksessahan kysytään: "tekisitkö...". Vastanneet eivät ole eritelleet, ovatko miehiä vai naisia. Minä ja puolisoni olemme samanmielisiä asiasta, eli tekisimme.
Miten mies voi tehdä abortin?
nykypäivänä mies voi olla fyysisesti alkujaan nainen... Moni mies voi myös ajatella tuota kysymystä ihan esim.: "jos (olisit nainen ja raskaana) odottaisit down-lasta, tekisitkö abortin". Tuo kysymys kun muutenkin on konditionaalissa.
Ei jumankauti... Sä olet ilmeisesti niitä ihmisiä, jotka eivät vain kertakaikkiaan pysty myöntämään olevansa väärässä, vaan yrittävät selitellä vaikka kuinka typeriä juttuja, kunhan ei vain tarvitse myöntää, että nyt tuli sanottua tyhmästi.
Tota, no voin tässä kuvitella että olen mies. Kysy sitten minulta tuo alkuperäinen kysymys.
Kysymys: "Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta?"
Vastaus: "Kyllä"
Mikä tuossa nyt on niin ihmellistä? :D Jos kysyt samaa asiaa naiselta, läheskään kaikki eivät ala selittelemään, että "en voi olla raskaana, on vaihdevuodet" tai en voi olla raskaana, en voi saada lapsia" tai "en voi olla raskaana, käytän moninkertaista ehkäisyä". Miksi siis miehenkään pitäisi selittää "en voi olla raskaana, koska olen mies", kun kysytään tekisitkö... jos olisit...
Eikö se alkuperäinen kysymys ollut että mitä teidän miehet on asiasta mieltä?
ei ole ollut. Alkuperäinen kysymys oli: "Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta". Tuossa välissä kysyttiin: "En lukenut ihan jokaista vastausta, mutta mainitsiko yksikään nainen mitään siitä mitä isä ehkä haluaisi tehtävän". Ei ole maininnut ja ei todellakaan voida olettaa että tänne olisi vastannut vain naisia.
Kyllä tekisin. Kehitysvammaisissa ei ole mitään vikaa mutta turhaa menee verorahoja heidän ylläpitämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lapsi, harvinaista kromosomipoikkeavuutta kärsivä enkä tehnyt sikiöseulontaa. Hämmästyttää todella kuinka kylmästi tällaiseen mahdollisuuteen suhtaudutaan.
Koen saaneeni paljon, elän täysipainoista elämää ja lapseni tekee hienoja asioita omien rajojensa puitteissa.
Niinkuin jokainen meistä. Olen oppinut häneltä elämän arvoituksen tärkeyttä ja syvyyttä.
Soisin useammalle vammaisen lapsen. Saattaa kuulostaa julmalta.
Mulla on vammainen lapsi sen lisäksi että olen abortoinut Downin, saanko siis anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tekisin. Se olisi palvelus myös lasta kohtaan. Näin aiemmassa työssäni perheen, joiden 4 lapsesta vain 1 oli terve. Yksi niistä oli todella pahasti, eikä kai koskaan tajunnut olevansa ihminen. Koko ikä vaipoissa ja letkuissa.
Et kai nyt vakavissasi väitä, että henkilön tappaminen olisi palvelus hänelle? Sitäpaitsi kyse oli down-lapsista, jotka eivät elä koko elämäänsä vaipoissa ja letkuissa.
Suomessa eutanasia ei ole sallittua. Itse en ainakaan haluaisi ottaa riskiä kärsimyksistä. Monella downilla on kuitenkin myös muita sairauksia ja ongelmia, ja down jo itsessään ei ole mikän pikku juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ihan jokaista vastausta, mutta mainitsiko yksikään nainen mitään siitä mitä isä ehkä haluaisi tehtävän?
Tuskin, sillä aloituksessahan kysytään: "tekisitkö...". Vastanneet eivät ole eritelleet, ovatko miehiä vai naisia. Minä ja puolisoni olemme samanmielisiä asiasta, eli tekisimme.
nykypäivänä mies voi olla fyysisesti alkujaan nainen... Moni mies voi myös ajatella tuota kysymystä ihan esim.: "jos (olisit nainen ja raskaana) odottaisit down-lasta, tekisitkö abortin". Tuo kysymys kun muutenkin on konditionaalissa.
Ei jumankauti... Sä olet ilmeisesti niitä ihmisiä, jotka eivät vain kertakaikkiaan pysty myöntämään olevansa väärässä, vaan yrittävät selitellä vaikka kuinka typeriä juttuja, kunhan ei vain tarvitse myöntää, että nyt tuli sanottua tyhmästi.
Tota, no voin tässä kuvitella että olen mies. Kysy sitten minulta tuo alkuperäinen kysymys.
Mikä tuossa nyt on niin ihmellistä? :D Jos kysyt samaa asiaa naiselta, läheskään kaikki eivät ala selittelemään, että "en voi olla raskaana, on vaihdevuodet" tai en voi olla raskaana, en voi saada lapsia" tai "en voi olla raskaana, käytän moninkertaista ehkäisyä". Miksi siis miehenkään pitäisi selittää "en voi olla raskaana, koska olen mies", kun kysytään tekisitkö... jos olisit...
Eikö se alkuperäinen kysymys ollut että mitä teidän miehet on asiasta mieltä?
ei ole ollut. Alkuperäinen kysymys oli: "Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta". Tuossa välissä kysyttiin: "En lukenut ihan jokaista vastausta, mutta mainitsiko yksikään nainen mitään siitä mitä isä ehkä haluaisi tehtävän". Ei ole maininnut ja ei todellakaan voida olettaa että tänne olisi vastannut vain naisia.
Okei eli luetaan vaan sama asia eri tavalla.
Tekisin. Etenkin jos tiedossa hyvissä ajoin raskautta.
Totta helkkarissa tekisin ja totta helkkarissa olisi palvelus kaikille. Elämä on tarpeeksi julmaa, kovaa, kylmää ja yksinäistä ihan tavsslliselle ihmisellekin
Joku kertoi jonkun lapsen elävän letkuissa. Joku muukin on maininnut letkuissa elämisen. Missä letkuissa ja minkä takia?
Keh.vam.hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota, no, ööö jne. Selitäpä nyt, tota no, niinku tiätsä omin sanoin, että jossä niinku olisit ööö mies, niin miten sä tota no tekisit abortin??
Kotini lähistöllä on tällainen vammaisten päiväkeskus tms. Tuolta keskukselta usein lähtee ryhmä vammaisia ja hoitajia kävelylle lähialueelle ja he tulevat usein minua vastaan ulkona. Nämä vammaiset ovat pyörätuolissa (hoitajat työntävät tuolia), ja kuolaavat, huutavat ja mölisevät koko ajan kuin eläimet, vaikuttavat välillä aggressiivisilta eivätkä nähtävästi ymmärrä ympäröivästä maailmasta juuri mitään. En tiedä mitä vammoja heillä on, mutta en missään tapauksessa haluaisi tuollaista lapselleni, ei tuo ole mitään elämää. Siksi ehdottomasti abortoisin vammaisen sikiön, oli vamman laatu mikä hyvänsä. Downejakin on monentasoisia, koskaan ei voi tietää mitä sieltä tulee.
Down ei tietääkseni ilmene tuollaisena mölinänä mitä mainitsit. Voiko joku viisaampi valistaa?
Vierailija kirjoitti:
Down ei tietääkseni ilmene tuollaisena mölinänä mitä mainitsit. Voiko joku viisaampi valistaa?
Ei mölinä kuulu muidenkaan kehitysvammaisten tavalliseen käytökseen. Mitä mölinällä sitten edes tarkoitetaan.
Keh.vam.hoitaja
Sama tilanne itsellä menossa. Nipt-tuloksia odotellessa.
Onpa ennakkoluuloja. Oma kehitysvammaiseni lähtee keväällä leirikouluun ulkomaille ja pariksi viikoksi pääsee kesätöihin.
Onneksi en tehnyt aborttia.
En enää voi saada lapsia. Sain lapsen 41-vuotiaana, enkä halunnut seulontoihin, koska lapsi oli hartaasti toivottu: halusin mieluummin down-lapsen kuin mahdollisesti keskenmenon näytteiden ottamisen takia. Ja koulutukseni ja työkokemukseni perusteella tiesin lukuisia poikeavuuksia tai vammaisuuden muotoja, joita ei raskausseulonnoilla voisi todeta. Se tuntui pahalta, että niin terveydenhoitohenkilöstössä kuin muuallakin oli ihmisiä, jotka tuomitsivat valintani ja samalla ilmaisivat, että "epätäydelliset" eivät mahdu maailmaan. Ja tällainen ajattelu tavoittaa ja syyllistää myös niitä, jotka syntyvät vammaisina tai sairastuvat / vammautuvat jossain elämänsä vaiheessa. Tunnen ja ymmärrän ihmisiä, jotka ovat valinneet toisin kuin minä, eikä minulla ole tarvetta arvistella heidän päätöksiään.
Ps. Synnytin kromosomeiltaan normaalin lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ennakkoluuloja. Oma kehitysvammaiseni lähtee keväällä leirikouluun ulkomaille ja pariksi viikoksi pääsee kesätöihin.
Onneksi en tehnyt aborttia.
Vammaisiakin on monenlaisia. Ole iloinen, että omallasi on ilmeisesti erittäin lievä vamma.
Todella vaikea sanoa! Lapsi olisi kuitenkin oma ja down tuntuu lievältä verrattuna johonkin pahempaan sairauteen, jossa lapsi olisi tyyliin letkuruokinnassa eikä eläisi pitkään.
MUTTA: Olisinko valmis kasvattamaan lasta joka voisi jäädä henkisesti taaperon tasolle, lasta jota ei voisi jättää hetkeksikään valvomatta ? Lapsi ei ikinä leikkisi yksin pihalla, kulkisi pyörällä kouluun, laittasi tekstareita " Mennää Jeren kaa kirjastoon", opiskelisi ammattia, toisi tyttö/poikaystävää kotiin...
Totta kai tekisin abortin jos odottaisin down-lasta. Syy: abortoisin myös terveen sikiön. Mulle ei lapsia tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota, no, ööö jne. Selitäpä nyt, tota no, niinku tiätsä omin sanoin, että jossä niinku olisit ööö mies, niin miten sä tota no tekisit abortin??
No minusta se nyt vain olisi aivan päivänselvää, että jos olisin mies ja minulta kysyttäisiin, tekisinkö abortin tilanteessa x, olettaisin että olisin siinä jossittelutilanteessa tilanteessa x, eli tuossa tapauksessa olisin nainen ja olisin raskaana ja odottaisin down-lasta. Juurihan selostin tuon yllä. Eikö teille ole opetettu koulussa konditionaalia? Jos haluat kysyä "JOS OLISIT SITÄ JA TÄTÄ" niin sinä JOSSITTELET. Jossittelu ei tarkoita todellisuutta, vaan jossittelua.
Et kai nyt vakavissasi väitä, että henkilön tappaminen olisi palvelus hänelle? Sitäpaitsi kyse oli down-lapsista, jotka eivät elä koko elämäänsä vaipoissa ja letkuissa.