Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta?
Jos saisit tietää odottavasi lasta, jolla on Downin Syndooma, tekisitkö abortin? Miksi/miksi et?
Kommentit (293)
Koira Down
Osaa ilmoittaa kun Pa5koo housuihinsa
Pitää päästä tarpeille
Osaa syödä sotkematta Vaatteen aina pyykkiin ruokailun
jälkeen
Käyttäytyminen muiden. Ei koskaan tiedä mitä tekee mui-
Seurassa ennalta-arvat- den seurassa
tavaa
Voi jättää yksin useaksi Ei voi jättää yksin
tunniksi
Muut pitävät söpönä Muut kiertävät kaukaa
Lähtee lenkille kanssasi Todennäköisesti kuole fyysisisenrasi-
tuksen surauksena
Osaa matkustaa autossa Automatkat yhtä helvettiä
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi teille monellekin että aina down ei näy missään seulonnoissa vaan vuosittain syntyy monta yllätysdowneja,itse kokeneena ja tiedän monta kohtalotoveriakin joille käynyt samoin.mulle on jopa lääkäri sanonut että ei teille ainakaan down lasta tule kun teki tutkimuksia koko raskauden ajan ja kuinka kävikään.saimme ihanan down lapsen joka oli tarkoitettu selvästikin juuri meille.joka päivä olen kiitollinen että tällainen lapsi meille annettiin.koko perhe iloitsee hänestä ja saa meidät kaikki aina hyvälle tuulelle iloisuudellaan,elämänmyönteisyydellään.hän elää tavallista lapsuutta kuin toisetkin lapset.innolla seuraamme hänen kasvua ja kehitystään ja tuemme häntä.ihana,onnellinen lapsi ja koko perhe on onnellisempi kun hän on olemassa.
Opettele isot kirjaimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi aborttia, mutta tappaisin lapsen kyllä sitten myöhemmin esim. ampumalla.
Juuri näin. Yksi tuttu lopetti Down-lapsensa samalla reissulla kun kissa lopetettiin.
Siis ihan piikillä vai ampui sen lapsen?
Herttileijaa, älkää nyt uskoko ihan mitä tahansa soopaa! Syntyneen lapsen tappaminen on Suomessa rikos.
Kuka uskoi?
Ehdottomasti tekisin, tosin en aio lisääntyä muutenkaan. Minulla on down-syndroomasta kärsivä sisarus, ja vaikka hän onkin melko itsenäinen ja ns. helppo tapaus, en koe, että minulla olisi oikeutta tuoda maailmaan monisairas ihminen, joka ei koskaan kykenisi elämään aikuisen ihmisen itsenäistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Miten yleistä on lapsen synnytyksessä vammautuminen ? Prosentteja?
Miten tää liittyy aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ihan jokaista vastausta, mutta mainitsiko yksikään nainen mitään siitä mitä isä ehkä haluaisi tehtävän?
Tuskin, sillä aloituksessahan kysytään: "tekisitkö...". Vastanneet eivät ole eritelleet, ovatko miehiä vai naisia. Minä ja puolisoni olemme samanmielisiä asiasta, eli tekisimme.
Miten mies voi tehdä abortin?
nykypäivänä mies voi olla fyysisesti alkujaan nainen... Moni mies voi myös ajatella tuota kysymystä ihan esim.: "jos (olisit nainen ja raskaana) odottaisit down-lasta, tekisitkö abortin". Tuo kysymys kun muutenkin on konditionaalissa.
Ehdottomasti kannatan täyttä aborttioikeutta, mutta cis-naisten olisi hyvä muistaa se tosiasia että mahdollisuus abortoida lapsi on TAAS yksi etuoikeus josta transnaiset eivät pääse nauttimaan.
Tekisin. Elämä on jo muutenkin vaikeaa.
Todennäköisesti tekisin, koska olen seurannut liian läheltä, kun kaikki meni pieleen, enkä itse ehkä kestäisi sitä, jos ei olisi pakko. Ei se ole kylmää ajattelua, se on sekoitus pelkoa, järkeä ja tunnetta.
Kun päättää antaa lapselle tilaisuuden tulla maailmaan, niin kyllä moni lähtökohtaisesti kuitenkin toivoo, että lapsen ja vanhemmat tiet eroavat arjessa noin 20 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Erään kerran minulle oli jaettu potilaaksi nainen, jolla oli lähes 23 raskausviikkoa täynnä. Koin erittäin vaikeaksi annostella keskeytyslääkkeet potilaan emättimeen, koska tunsin, että käytännössä olen päättämässä vauvan elämän. Näin kuitenkin tein ja vielä oman vuoroni aikana sikiö syntyi, kaikkien kauhuksi elävänä. Hän päästi ensihuutonsa ilmoille, heilutteli käsiään ja yritti vimmatusti tehdä hengitysliikkeitä. Pyysin apua lastenlääkäriltä, joka oli viereisessä huoneessa ja kysyin, mitä teemme. Hän totesi, että emme voi tehdä mitään, koska kyseessä on myöhäinen raskaudenkeskeytys....
...Odotimme sitten, että vauvan elonmerkit hiipuisivat ja niin tapahtuikin noin kymmenen minuutin kuluttua. Perhe oli todella järkyttynyt ja niin olin minäkin. Kävin työpaikkapsykologin kanssa juttelemassa kaksi kertaa ja hän totesi, että minulla on posttraumaattinen stressireaktio
Lisää kätilöiden tarinoita vammaisten lasten abortoinnista saa lukea täältä
Minä en hakeutunut kätilöksi, koska en haluaisi tehdä kätilön hommia. Muidenkin kannattaisi miettiä, haluaako toimia kätilönä vai eikö. Jos ei, niin ei kannata hakeutua kätilöksi.
Näissä vammaan tai sairauteen perustuvissa keskeytyksissä on kyse vanhempien ja sairaan/vammaisen lapsen oikeuksista, ei kätilön työilosta. Edelleenkin, tuo lapsi oli todettu sairaaksi. Hän olisi voinut elää myös syntymänsä jälkeen vaikkapa sen 5 päivää, mutta se ei olisi muuttanut häntä terveeksi.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tekisin, koska olen seurannut liian läheltä, kun kaikki meni pieleen, enkä itse ehkä kestäisi sitä, jos ei olisi pakko. Ei se ole kylmää ajattelua, se on sekoitus pelkoa, järkeä ja tunnetta.
Kun päättää antaa lapselle tilaisuuden tulla maailmaan, niin kyllä moni lähtökohtaisesti kuitenkin toivoo, että lapsen ja vanhemmat tiet eroavat arjessa noin 20 vuoden päästä.
Olen samoilla linjoilla. Ikää on jo sen verran, ettei synnyttäminen ole ollut ajankohtaista enää "hetkeen". Mutta kyllä, tekisin aivan varmasti abortin. Tekisin siltikin, vaikka kyseessä olisi ensimmäinen ja ainoa lapseni. En vain pystyisi mitenkään sitoutumaan vammaiseen lapseen koko iäkseni (tai lapsen elinajaksi, koskaanhan ei tiedä missä järjestyksessä täältä lähdetään). Enkä jaksaisi kantaa niin raskasta taakkaa muutenkaan.
En tekisi. Ihana aurinkoinen hymytyttö olisi tervetullut perheenlisä siinä missä muutkin lapseni, kaikkine haasteineen ja erikoisuuksineen hekin. (Tyttö sen vuoksi, että jostain syystä, näin kolmen pojan äitinä, olen aina ajatellut tulevani downtytön äidiksi. No, nyt ainakin veriarvot olivat ihan pielessä, saas nähdä ensi viikolla sitten niskapoimuturvotuksen mitan jälkeen, mikä ennuste on.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ihan jokaista vastausta, mutta mainitsiko yksikään nainen mitään siitä mitä isä ehkä haluaisi tehtävän?
Tuskin, sillä aloituksessahan kysytään: "tekisitkö...". Vastanneet eivät ole eritelleet, ovatko miehiä vai naisia. Minä ja puolisoni olemme samanmielisiä asiasta, eli tekisimme.
nykypäivänä mies voi olla fyysisesti alkujaan nainen... Moni mies voi myös ajatella tuota kysymystä ihan esim.: "jos (olisit nainen ja raskaana) odottaisit down-lasta, tekisitkö abortin". Tuo kysymys kun muutenkin on konditionaalissa.
Ei jumankauti... Sä olet ilmeisesti niitä ihmisiä, jotka eivät vain kertakaikkiaan pysty myöntämään olevansa väärässä, vaan yrittävät selitellä vaikka kuinka typeriä juttuja, kunhan ei vain tarvitse myöntää, että nyt tuli sanottua tyhmästi.
Olen jo 45, ja vaikka suvussani on saatu vanhempanakin terveitä lapsia, en uskaltaisi muutenkaan enää lisääntyä. Olen ollut äitinä 27 vuotta ja odotan jo elämänmuutosta.
Nuoremmalla lapsella on ollut erityistarpeensa ja vaikka kyseessä ei ole varsinaisesti kehitysvamma, haasteensa on olleet siinäkin. On ei- terve äiti ja muita oireilevia sukulaisia. Isovanhemmat on vanhoja kautta linjan eikä äitiäni kiinnosta kuin eläkkeelle siirtyneen ikämirkun gogo-uusteinivaihe. Hoidettuaan vammaisia työkseen hänellä voisi olla vielä knowhowta, tai sitten hän ei enää jaksaisi.
Yksi down ei joukosta erottuisi, olen tottunut kehitysvammaisiin ihmisiin, mutta joskus se raja tulee vastaan.
Ehdottomasti tekisin. Se olisi palvelus myös lasta kohtaan. Näin aiemmassa työssäni perheen, joiden 4 lapsesta vain 1 oli terve. Yksi niistä oli todella pahasti, eikä kai koskaan tajunnut olevansa ihminen. Koko ikä vaipoissa ja letkuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumankauti... Sä olet ilmeisesti niitä ihmisiä, jotka eivät vain kertakaikkiaan pysty myöntämään olevansa väärässä, vaan yrittävät selitellä vaikka kuinka typeriä juttuja, kunhan ei vain tarvitse myöntää, että nyt tuli sanottua tyhmästi.
Tota, no voin tässä kuvitella että olen mies. Kysy sitten minulta tuo alkuperäinen kysymys.
Kysymys: "Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta?"
Vastaus: "Kyllä"
Mikä tuossa nyt on niin ihmellistä? :D Jos kysyt samaa asiaa naiselta, läheskään kaikki eivät ala selittelemään, että "en voi olla raskaana, on vaihdevuodet" tai en voi olla raskaana, en voi saada lapsia" tai "en voi olla raskaana, käytän moninkertaista ehkäisyä". Miksi siis miehenkään pitäisi selittää "en voi olla raskaana, koska olen mies", kun kysytään tekisitkö... jos olisit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jossitellaan ja halutaan rajata porukka, pitää kertoa se. Muuten mitään rajausta ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota, no voin tässä kuvitella että olen mies. Kysy sitten minulta tuo alkuperäinen kysymys.
Kysymys: "Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta?"
Vastaus: "Kyllä"
Mikä tuossa nyt on niin ihmellistä? :D Jos kysyt samaa asiaa naiselta, läheskään kaikki eivät ala selittelemään, että "en voi olla raskaana, on vaihdevuodet" tai en voi olla raskaana, en voi saada lapsia" tai "en voi olla raskaana, käytän moninkertaista ehkäisyä". Miksi siis miehenkään pitäisi selittää "en voi olla raskaana, koska olen mies", kun kysytään tekisitkö... jos olisit...
Eikö se alkuperäinen kysymys ollut että mitä teidän miehet on asiasta mieltä?
Itsellä lapsi, harvinaista kromosomipoikkeavuutta kärsivä enkä tehnyt sikiöseulontaa. Hämmästyttää todella kuinka kylmästi tällaiseen mahdollisuuteen suhtaudutaan.
Koen saaneeni paljon, elän täysipainoista elämää ja lapseni tekee hienoja asioita omien rajojensa puitteissa.
Niinkuin jokainen meistä. Olen oppinut häneltä elämän arvoituksen tärkeyttä ja syvyyttä.
Soisin useammalle vammaisen lapsen. Saattaa kuulostaa julmalta.
Otsikossa lukee, että
"Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta?"
Yritäpä nyt naisselitellä, että miten mies voi tehdä abortin, jos hän odottaa down-lasta. Etkö sä yhtään funtsinut mitä kirjoitat, ennen kuin lähdit tuolle epätoivoiselle selittelylinjalle? :D Voi jeesus, "Vastanneet eivät ole eritelleet, ovatko miehiä vai naisia" - oletko tosissasi??