Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta?

Vierailija
14.02.2018 |

Jos saisit tietää odottavasi lasta, jolla on Downin Syndooma, tekisitkö abortin? Miksi/miksi et?

Kommentit (293)

Vierailija
281/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti. Nyky-yhteiskunnassa emme käyttäydy enää järkevästi, koska uskonnot ovat muovanneet moraalikäsityksemme osittain ihan järjettömiksi.

Luonnossa eläinemo pistää poikasensa saman tien pois päiviltä jos siinä on jotain pahasti vialla. Esimerkiksi koiramme emon yksi sisaruksista oli alkanut kouristella voimakkaasti muutaman päivän ikäisenä ja emo oli saman tien päästänyt sen kärsimyksistään. Miettikää jos kasvattaja olisi ehtinyt pelastaa tuon pennun. Se olisi selvinnyt ehkä muutaman viikon, kuukauden tai vuoden, kärsien kouristelukohtauksista. Ei se ole kunnon elämää.

Koirani synnytti pentueen, jossa eka pentu oli heikossa hapessa ja kylmä. Yritin kaikin tavoin elvyttää pentua, mutta emo käänsi heti selkänsä sille ja keskittyi eläviin pentuihinsa. Tiesi, ettei tuosta tule elävää. Tiesi paremmin kuin ihminen.

Ja jos pentu olisikin saatu elvytettyä, olisiko ollut kiva, kun se olisi myyty vaikka johonkin lapsiperheeseen ja menehtynyt puolen vuoden päästä heikkouttaan?

Oli hyvin opettavainen kokemus.

Vierailija
282/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä kehitysvammaisten parissa. Ehdottomasti abortti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä on, sinun ratkaisusi ja päätät siitä omalta osaltasi itse ja sinulla on siihen täysi oikeus, mutta: etkö myös voisi pitää asiaa omalta osaltasi  myös omana tietonasi ? 

Muut eivät tee sillä tiedolla mitään, eikä se tai edes siitä tietäminen  heille kuulukaan.

Älä myöskään tyrkytä sitä omaa ratkaisuasi ajattelu- ja ratkaisumalliksi muille.

Vierailija
284/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskoakseni tekisi. NP-ultra on ensi viikolla.

Tarja

p.s.

Ystäväni on synnyttänyt 18-trisomia-vauvan (mikä on täysin eri asia kuin down). Vauva eli 8 päivää. Ystäväni käsityksen mukaan hänen lapsensa eli täydellisen elämän (pääsi kotiin, lähimmät ihmiset tapasivat hänet ym). Itse ajattelen samansuuntaisesti: elämän arvoa ei määrää sen pituus; kesti elämä 8 päivää tai 80 vuotta; ne ovat yhtä arvokkaita.

Minunkin kaverini sai tietää odottavansa niin vammaista lasta, että ei elisi montaakaan tuntia. Eivät halunneet tappaa lastaan, vaan äiti synnytti, isä oli mukana ja pitivät rakasta lastaan syleissään kunnes hänet otettiin taivaaseen. Kaunista <3 Lapsi sai kunniallisen hautauksen, eikä viskattu roskikseen, kuten abortoidut vauvat. 

Kaunista? Hiton itsekästähän tuo on, ehdoin tahdoin pitkittää kuolevan elämää siksi että vanhemmat saivat lapsen "elossa" syliinsä muutamaksi tunniksi.

Ja ihan kauheaa, jos sillä lapsella on ollut kipuja. Ja olisi voinut päästä aiemmin pois.

Vierailija
285/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä on, sinun ratkaisusi ja päätät siitä omalta osaltasi itse ja sinulla on siihen täysi oikeus, mutta: etkö myös voisi pitää asiaa omalta osaltasi  myös omana tietonasi ? 

Muut eivät tee sillä tiedolla mitään, eikä se tai edes siitä tietäminen  heille kuulukaan.

Älä myöskään tyrkytä sitä omaa ratkaisuasi ajattelu- ja ratkaisumalliksi muille.

Luepas ketjun otsikko. Täällä nimenomaan saa kertoa, tekisikö abortin vai ei.

Vierailija
286/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepas ketjun otsikko. Täällä nimenomaan saa kertoa, tekisikö abortin vai ei.

Saa täällä niitä kertomisia kommentoidakin.

Vierailija
287/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin, ehdottomasti.

Vierailija
288/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Down-ihmisten julkisuuskuva on turhan myönteinen ! Eivät ne ihmiset, joiden aikuiseksi kasvaneet aurinkolapset heittelevät vanhempiaan seinille suuttuessaan  astu julkisuuteen.  

Johtuu varmaan siitä, etteivät vanhemmat halua lapselleen enää pahempaa julkisuuskuvaa.

Vierailija
289/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tekisin, en jaksaisi sitä että lapseni kärsii.

Olen seurannut läheltä perheen elämää joilla on tällainen lapsi.

Anteeksi mutta elämä on jo muutenkin melkeimpä liian raskasta.

Vierailija
290/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisempina vuosisatoina palvonnan kohde oli Jumala. Nyt kun useimmat ihmiset ovat sen hylänneet, niin palvonnan kohde on raha. Tästä se nähdään hyvin. Raha on se ylin tarkoitus kaikelle tekemiselle. Vammainen täytyy siksi tappaa kohtuun, ettei menetetä rahaa.

Kun raamattu opettaa pitämään huolta pienimmästä, heikoimmasta ja vähäisimmästä, niin nyt tilanne on päinvastainen.  Vahvan etu menee aina heikon edelle ja raha on uusi Jumala. Tähän samaan vahvuuden ihannointiin on sorruttu läpi ihmiskunnan historian. Jo antiikin Kreikassa tehtiin niin.

Alkoholistit, huumeidenkäyttäjät, vanhukset, lapset, vammaiset tarvitsevat kaikki kanssaihmisten apua. Sen sijaan isorikas ei tarvitse niin kipeästi viidettä ferraria ja kahdeksannetta luksusasuntoa. Kyllähän sen sanoo järkikin.

Kun sikiödiagnotiikka kehittyy syöpägeeneihin asti niin päästään deletoimaan ihan urakalla sikiöitä. Ihme muuten kun diabeetikkojen annetaan vielä lisääntyä. Diabetestaipumus kun usein kulkee vahvasti suvuttain. 

Itse asiassa mun työkaveri, jolla on 1-diabetes, adoptoi sen vuoksi, ettei halunnut lapsistaan diabeetikkoja. Todella kova päätös ja todellakin kunnioitettavat syyt adoptiolle.

Vierailija
291/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä viittaako tämän sivun ulosanniltaan hieman sekava Tiina minun aiempaan viestiini (mainitsin työskenteleväni terveydenhuollossa, en ole hoitaja). 

Downeilla on vaihtelevan asteisen (lievästä syvään) kehitysvammaisuuden _lisäksi_ 

- Erittäin korkea riski synnynnäiseen, leikkaushoitoa vaativaan sydänvikaan (yli 40 % Downeista on sydänvika)

- Erittäin korkea riski erilaisiin vatsan alueen tai suoliston ongelmiin (suolen liikkeiden eli motiliteetin ongelmat, tyrät, keliakia, Meckelin divertikkeli, puuttuva/osittainen anus jne). Osa hoituu leikkauksella, osa ei. 

- Monikymmenkertainen riski sekä lapsuus- että aikuisiän verisyöpiin terveisiin verrattuna. 

- Neurologiset ongelmat (autismia on jopa 10 % Downeista, kyllä, lisäksi mm. epilepsiaa korostuneen paljon)

- Mielenterveysongelmia on paljon enemmän kuin terveillä. Kyllä, niillä hassuilla ja iloisilla Downeilla on mm. masennusta ja ahdistuneisuutta terveitä enemmän. 

- Hengitysteiden ongelmia, mm. uniapneaa, korostuneen paljon hengitystie- ja korvatulehduksia. 

- Painoa kertyy herkästi, lisäksi paino kertyy keskivartalolle -> verenpaine, diabetes 2, kolesterolit. Terve ihminen voi puuttua näihin asioihin elintavoillaan, Downin kohdalla paljon vaikeampaa ja komplikaatioita tulee. 

- Alzheimerin tauti puhkeaa elämän varrella lähes kaikille ja aikaisemmin kuin terveille. 

- Autoimmuunisairauksien riski on korostunut; mm. kilpirauhasen vajaatoimintaan johtava autoimmuunityreoidiitti, tyypin 1 diabetes jne. 

- Heikommat jänteet ja huono lihastonus -> tuki- ja liikuntaelinongelmia, venähdyksiä jne on paljon. 

Totta kai, ei-kehitysvammaisillakin on sairauksia, mutta Downeilla vakavia sairauksia on käytännössä varmasti, ei-syndroomaisilla niiden riski kohoaa vasta iän myötä ja omilla elintavoilla voi vaikuttaa asioihin paljon. 

Ihan typerää lähteä katsomaan siitä vinkkelistä, että onko nyt syöpäpotilailla usein Down - eihän se mitään kerro, kun Downeja on ylipäätään vähän. Lähdetään tietysti siitä, että mitä sairauksia Down-porukassa esiintyy paljon ja miten paljon vastaavia sairauksia esiintyy terveiden porukassa. Edellä mainittujen sairauksien esiintyvyys on Downien porukassa yleensä moni- ellei monikymmenkertainen verrattuna terveisiin. 

Hatunnosto niille, jotka ovat valmiita jatkamaan raskautta, vaikka Down olisi tiedossa. Kyllähän siinä on odotettavissa optimististenkin lasien läpi paljon sairastelua, tukitoimien tarvetta ja huolta. Kuten sanottua, ylläreitä voi tapahtua muutenkin, mutta itse olen onnellinen siitä, että tämä yleisin kehitysvamman aiheuttaja osataan seuloa ja voin halutessani keskeyttää raskauden, jos kromosomivika todetaan. 

Ovatko muumit downeja? Sitäkö Tove tarkoitti?

Vierailija
292/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä! Minun lastani ei tapettaisi noin pienen jutun takia.

Vierailija
293/293 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EN!!!!! Minulla on toinen enoistani kehitysvammainen. Kenellä täällä muka on oikeus päättää siitä, kuka tänne saa syntyä ja kuka ei?? Vammainen ihminen ei nyky-yhteiskunnassa saa näkyä eikä kuulua. Tuntuu TODELLA pahalta lukea näitä kommentteja, enkä edes lukenut kuin muutaman alusta :'-(

Minä päätän synntänkö tänne kehitysvammaisen lapsen vai en, päätös on aina äidin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi