Tekisitkö abortin jos odottaisit Down-lasta?
Jos saisit tietää odottavasi lasta, jolla on Downin Syndooma, tekisitkö abortin? Miksi/miksi et?
Kommentit (293)
'Downit ovat alttiita mm. diabetekselle, verenpainetaudille ja korkealle kolesterolille.. autistimiakin löytyy.'
Tuo on tulevaisuus. Jos sinulla on geeneissä altiutta diabetekseen, verenpainetautiin, korkeaan kolesteroliin, autismiin,... sinulla ei tule olla oikeutta syntyä.
Haluammeko elää tällaisessa maailmassa?
Tiina
p.s. jossain on väitetty, että downeilla ei voisi olla autismia sellaisessa mielessä kuin sitä 'tavallisilla' ihmisillä esiintyy.
Oletko oikeasti hoitoalalla,,ei kyllä uskoisi kirjoituksesi perusteella. Luettelet kaikki kansantaudit, johon suomalaiset sairastuvat. Oletko tehnyt tilastoa kuinka monella alkoholistilla, diabeetikolla, syöpäpotilaalla, reumaatikolla. leukemiapotilaalla , ylipainoisella, anorektikolla, bulimiaa sairastavalla, huostaanotetulla, ADHD , ASPERGER, narkomaani, ym listasta saisi pitkän,,,Niin,, kuinka monella heillä on ensisijainen dgn syndr.Down?
Uskallanpa väittää, että aika harvalla.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin abortin joka tapauksessa, miten minä voisin keskittyä elämästä nauttimiseen ja työntekoon, jos minulla on lapsi riippakivenäni mistä pitää huolehtia?
Tuskin nautit nytkään elämästäsi. Elät suppeaa elämää, koska et paremmasta tiedä ja pelkäät muutosta.
Norppana kirjoitti:
Norppana kirjoitti:
Iso osa keskenmenoista johtuu juurikin siitä, että sikiössä on perustavanlaatuisesti jotain vikaa ja luonto hoitaa asian. Nämä kehitysvammaiset ovat niitä, jotka syystä tsi toisesta päässyt kehon seulasta läpi. Sen vuoksi on hyvä, että lääketiede on kehittynyt tutkimaan näitä, jotta voidaan ehkäistä vammaisten mapsien tulo tähän maailmaan, joiden ei kuulunut kehittyä alkiosta eteenpäin alunperinkään.
Nämä nehitysvammat, joissa lapsi elää vain tunteja, korkeintaan päiviä kuuluu erititen niihin, jotka tylisi sikiöasteella keskeyttää. Uskomattoman itsekästä synnyttää kärsivä pahasti virheellinen vauva elämään muutaman tunnin tuskainen elämä, jotta sinä voit kiillottaa sädekehääsi ja sanoa tarjonneesi lapselle rakkautta niin kauan kuin eli. Rakkautta on päästää irti ajoissa.
Oma terve vauva sylissä kun näpyttää, niin saa näköjään aika monta kirjoitusvirhettä aikaan.
Lapsien* erityisesti* tulisi*
Ethän sinä tiedä onko vauvasi terve.
En tiedä viittaako tämän sivun ulosanniltaan hieman sekava Tiina minun aiempaan viestiini (mainitsin työskenteleväni terveydenhuollossa, en ole hoitaja).
Downeilla on vaihtelevan asteisen (lievästä syvään) kehitysvammaisuuden _lisäksi_
- Erittäin korkea riski synnynnäiseen, leikkaushoitoa vaativaan sydänvikaan (yli 40 % Downeista on sydänvika)
- Erittäin korkea riski erilaisiin vatsan alueen tai suoliston ongelmiin (suolen liikkeiden eli motiliteetin ongelmat, tyrät, keliakia, Meckelin divertikkeli, puuttuva/osittainen anus jne). Osa hoituu leikkauksella, osa ei.
- Monikymmenkertainen riski sekä lapsuus- että aikuisiän verisyöpiin terveisiin verrattuna.
- Neurologiset ongelmat (autismia on jopa 10 % Downeista, kyllä, lisäksi mm. epilepsiaa korostuneen paljon)
- Mielenterveysongelmia on paljon enemmän kuin terveillä. Kyllä, niillä hassuilla ja iloisilla Downeilla on mm. masennusta ja ahdistuneisuutta terveitä enemmän.
- Hengitysteiden ongelmia, mm. uniapneaa, korostuneen paljon hengitystie- ja korvatulehduksia.
- Painoa kertyy herkästi, lisäksi paino kertyy keskivartalolle -> verenpaine, diabetes 2, kolesterolit. Terve ihminen voi puuttua näihin asioihin elintavoillaan, Downin kohdalla paljon vaikeampaa ja komplikaatioita tulee.
- Alzheimerin tauti puhkeaa elämän varrella lähes kaikille ja aikaisemmin kuin terveille.
- Autoimmuunisairauksien riski on korostunut; mm. kilpirauhasen vajaatoimintaan johtava autoimmuunityreoidiitti, tyypin 1 diabetes jne.
- Heikommat jänteet ja huono lihastonus -> tuki- ja liikuntaelinongelmia, venähdyksiä jne on paljon.
Totta kai, ei-kehitysvammaisillakin on sairauksia, mutta Downeilla vakavia sairauksia on käytännössä varmasti, ei-syndroomaisilla niiden riski kohoaa vasta iän myötä ja omilla elintavoilla voi vaikuttaa asioihin paljon.
Ihan typerää lähteä katsomaan siitä vinkkelistä, että onko nyt syöpäpotilailla usein Down - eihän se mitään kerro, kun Downeja on ylipäätään vähän. Lähdetään tietysti siitä, että mitä sairauksia Down-porukassa esiintyy paljon ja miten paljon vastaavia sairauksia esiintyy terveiden porukassa. Edellä mainittujen sairauksien esiintyvyys on Downien porukassa yleensä moni- ellei monikymmenkertainen verrattuna terveisiin.
Hatunnosto niille, jotka ovat valmiita jatkamaan raskautta, vaikka Down olisi tiedossa. Kyllähän siinä on odotettavissa optimististenkin lasien läpi paljon sairastelua, tukitoimien tarvetta ja huolta. Kuten sanottua, ylläreitä voi tapahtua muutenkin, mutta itse olen onnellinen siitä, että tämä yleisin kehitysvamman aiheuttaja osataan seuloa ja voin halutessani keskeyttää raskauden, jos kromosomivika todetaan.
Tekisin abortin.
Vaikka itse jaksaisi lapsen kanssa, ja tekisi kotiympäristöstä lapselle hyväksyvän ja kannustavan, niin lasta ei voi suojella jatkuvasti. Väistämättä lapsi joutuu kohtaamaan kiusaamista, väheksyntää, epäonnistumisia jne. Palikoita käsitellä pettymyksiä ei välttämättä löydy. Mahdollista aggressiivisuutta, väkivaltaisuutta ja estottomuutta lapsen/nuoren/aikuisen käytöksessä.. koskaan lapsi ei kasvaisi ja pärjäisi omillaan.
Varmasti sitä omaa lasta rakastaisi, mutta en haluaisi tietoisesti valita tilannetta, jossa joudun olemaan jatkuvasti katkera ympäristöä kohtaan. Aina kokemassa lapsensa puolesta "vääryyttä", kun ei saa ymmärrystä ja hyväksyntää. Haluan elää monipuolista elämää. Vammaisen lapsen vanhempana elämä pyörii vielä voimakkaammin vain lapsen tarpeiden ympärillä.
Kuulostaa, että katkeruus on väistämätöntä. Joko sitä on katkera lapselle, tai sitten kaikelle muulle paitsi lapselle.
En tekisi. Eihän ne seulonnat ole edes 100% varmoja. Ja jos olisikin down, olisi se yhtä rakas.
Downeilla on tosiaan suurentunut riski moneen sairauteen. Se ei tarkoita sitä, että kaikille tulisi ne kaikki. Ei edes sitä, että jokaiselle tulisi jokin. Jokaisella meillä on kohonnut riski joihinkin sairauksiin. Useimmiten sairauksia voidaan hoitaa ja niistä huolimatta elää hyvää elämää.
Keh.vam.hoitaja
Kun ei tule koskaan olemaan ajankohtainen omalla kohdalla (lapset tehty). Niin helposti voisin heittää että tekisin, mutta voisin kyllä olla eri mieltä siinä vaiheessa kun abortti pitäisi tehdä.. Veikkaan että loppu peleissä en pystyisi.
Kyllä. Minulla ei ois voimia erityistarpeiselle lapselle, enkä alkaisi parisuhteeseenkaan.
Tekisin kyllä abortin jos tulisin raskaaksi, ilman mitään downiakaan, en synnyttäisi enää lasta keski-ikäsenä ja itsekin sairastelevana kehäraakkina, kyllä mun voimat menee ihan itseni ja yhden jälkeläisen hoitamiseen.
Onneksi ei ole pelkoa raskaudesta, en harrasta seksiä.
Vierailija kirjoitti:
En. Tunnen monta ihana Down-lasta, suloisia ovat <3
Aika kylmäksi on mennyt, kun niin moni sanoo ihan pokkana, etteivät ottaisi vammaista lasta vastaan :(
Kaikille lapset eivät yksinkertaisesti ole vain suloisia leluja.
Epätieteellisen tutkimuksen tein päässäni. Ajattelin sataa ensin mieleeni tulevaa tuntemaani down henkilöä. Lapsuudessa korjattu sydänvika hyvin monella. 1 tyypin diabetes kahdella. Keliakia yhdellä. Leukemiaa ei kellään ainakaan toistaiseksi. Yhdellä suolistossa ollut korjattu anomalia. Tämä tietenkin hyvin summittaista, kun kyseessä on lapsia ja aikuisia. Mutta mietin vaan sitä, että aika vähän vakavia sairauksia kuitenkin heillä on. Puheen tuottaminen on monelle vaikeaa. Viittomia käytetty lapsena ainakin monella ja usein puhe on juuri viittomia käyttämillä myöhemmin lähtenyt käyntiin.
Keh.vam.hoitaja
En keskeyttäisi. En usko että minulla on oikeus pysäyttää lyövää sydäntä, ellei lapsen tai minun henki olisi vakavassa vaarassa.
En tosin paheksu toisten abortteja enkä huutele kantaani ellei kysytä.
En tekisi. Itse asiassa odotin Down-lasta tietämättäni (mitkään seulat eivät hälyttäneet) mutta hän syntyi kuolleena, kuolinsyy ei selvinnyt. Seuloissa kävin siksi, että jos lapsi olisi vammainen, synnytyksessä osattaisiin varautua paremmin mahdollisiin ongelmiin vauvan voinnissa.
Down on syndrooma, joka näkyy punktiotuloksissa. Kaikki eivät tietenkään mene sellaiseen, jos seula ei hälytä. Silti voi tulla down lapsi. On hurjia mielipiteitä siitä, että pitää maksaa itse kulut. Mitäs teit vammaisen lapsen. Pitäisikö down lapseen laittaa leima? Tämä on yllätystapaus tai tämä tehtiin vaikka tiedettiin.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi. En tehnyt seulontoja edellisessäkään raskaudessa. Olisin onnellinen lapsesta.
Tämä
Siis olen järkyttynyt että heti 10 ekaa vastausta... siis noinko enemmän ajatellaan että abortti vaan. En pysty lukemaan ketjua eteen päin.. miten kylmiä ihmisiä
Terv.huollon ihminen kertoo aiemmassa viestissä, että masennus yleisempää down-ihmisillä. Itse en tunne yhtäkään masennusta poteva down-ihmistä, ja tunnen kuitenkin heitä joitakin.
Tuttavissani on joitakin masennusta potevia ei-downeja. Hekin pärjäilevät. Ymmärrän, että joku voi potea vakavaa masennusta. Mutta hän tuskin down-ihminen.
Kumpaakaan heistä en haluaisi seulottavaksi pois, jos omalla kohdallani pitäisi päättää. (Np-ultra minulla ensi viikolla).
No onneksi joku kirjoitti asiallisen vastineen. Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Ihmettelen suuresti muutenkin tällaista asettelua, että annetaanko jonkun syntyä vai ei.
Täydellinen ihminen on vain satuolento.