Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää jaksa enkä pysty elättämään työntekijää

Vierailija
12.02.2018 |

Olen yrittäjä pienessä yrityksessä. Työllistän itseni ja kaksi työntekijää. Homma pyörisi jotenkin, mutta.. Toinen työntekijöistä on jatkuvasti saikulla tai hoitamassa sairasta lasta kotona. Ja minä oöen se joka maksaa todella vähistä rahoistaan. Kelahan korvaa vasta yli 10 pv poissaolon jälkeiset päivät. Mitä voin tehdä? Jos irtisanon, se on kai laiton irtisanominen. Mutta kun en enää jaksa olla jatkuvasti se, joka maksaa toiselle palkan kotiin.. Neuvoja?

Kommentit (202)

Vierailija
121/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus vuokatyöfirma on paras ratkaisu, se maksaa, mutta sieltä järjestetään tarvittaessa lomittaja, eikä pahimmassa tapauksessa tarvitse perua asiakastapaamisia ja ehkä menettää asiakasta.

Yrittäjälle taloudellisinta on palkata kaikki työntekijät vuokratyöfirmasta, jonka kanssa on toki neuvoteltu tiukasta katteesta. Vuokratyöfirma vastaa tällöin että töissä on aina sovittu määrä työntekijöitä. Ja tässä on Toki myös se etu että koska vuokratyöntekijät ovat usein nollasopimuksella myös vuokratyöfirmassa, ei kenenkään tarvitse lopulta maksaa esimerkiksi työntekijän äitiyslomia.

Vierailija
122/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

YT:t ja sitä kautta ulos. Ihan helppo homma. Toki ei voi vähään aikaa palkata uutta, jos ko. tyyppi roikkuu työkkärin listoilla, mutta aina voi ottaa vuokrafirman kautta tai ihan itse ostaa alihankkijalta (ts. pyytää kaverin firmaa palkkaamaan ja ostaa palvelun siltä).

Ei tuottamatonta työntekijää ole mitään järkeä pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, eikö voisi irtisanoa työntekijän, jos ei pysty enää maksamaan kaikille palkkaa, itselleenkin siis? Tuotannollis-taloudelliset syyt? Vaikka firmassa kaikki olisivat koko ajan terveinä niin mikäli palkkoja ei voida maksaa, tokihan silloin olisi irtisanottava joku?

No aika huonoissa kantimissa on firman asiat, jos noin on. Ei taida olla mikään kultakaivos kyseessä.

Kampaamo, kaneushoitola, tilitoimisto, hieroja/fysikaalinen jne. Laskutus syntyy suoraan tehdystä työstä eikä hintoja voi nostaa niin pilviin, että siitä syntyisi jotain todella erityisiä rikastuttavia voittoja tai varantoja loputtomia sairaslomapäiviä varten, etenkään alle 5 hlö yrityksessä.

Yrittäjä joutuu maksamaan omasta palkastaan poissaolijalle.

Toisaalta yrittäjä saa "palkkaa" oman työnsä lisäksi alaisten tekemästä työstä.

Minun jokaisesta työtunnistakin pomo laskuttaa asiakasta kolminkertaisesti sen, mitä tuntipalkkani on. On siinä vähän puskuria sairaspäiviin ja niin tietysti pitää ollakin. Ja kun meitä työntekijäitä on neljä, niin ei tarvitse asiasta kenenkään itkeä.

Niin, riippuu toimialasta, onko siinä vähän puskuria vai "vähän" puskuria. Harvassa duunissa voit esimerkiksi laskuttaa 7,5 tai 8 tuntia asiakkaalta, vaikka saat samalta ajalta palkan. Lisäksi vuosilomat, sivukulut, hallinto, toimitilat ja välineet, työterveys, sisäiset palaverit, koulutus jne jne. Ja ne sairaslomat.

Vierailija
124/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienessä firmassa on töissä 5 henkilöä. Kyllä meillä on itsestään selvyys, että saikuttelijat lähtevät yt:den kautta pihalle. Eihen se muille ole oikein, että toinen saa saman palkan kotona makaamalla.. Ja sijaisen palkkakulut tai tekemätön työ tarkoittaa aina taloudellista tappiota, joka taas heijastuu työntekijöille maksettaviin tulospalkkioihin. Eli kyllä kaikki meillä todellakin olettaa, että pomo laittaa turhet työntekijät pihalle; se on kaikkien etu. Onneksi tätä on viimeisen kymmenen vuoden aikana muistaakseni kolme kertaa käytetty ja aina on muut huokaisseet helpotuksesta.

Vierailija
125/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sillä että tulee sairaanakin (pienessä flussassa tms.) töihin jos niin paljon sairastelee tai saa potkut.

Vierailija
126/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pian neljä vuotta sairaslomalla, eikä minua ole irtisanottu. Toki kyseessä iso yhtiö. Mutta silti, ei sairastuminen oikeuta suoraan irtisanomaan työntekijää. Vakava sairastuminen voi kohdata ketä tahansa, uskokaa pois. Joskus nämä moraaliset hymistelijätkin (”en ole ollut päivääkään sairaslomalla, koska en halua”) kuolevat pois. Se siitä, vaikka tuntuvat uskovan, ettei se koske heitä...

Vierailija
127/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pian neljä vuotta sairaslomalla, eikä minua ole irtisanottu. Toki kyseessä iso yhtiö. Mutta silti, ei sairastuminen oikeuta suoraan irtisanomaan työntekijää. Vakava sairastuminen voi kohdata ketä tahansa, uskokaa pois. Joskus nämä moraaliset hymistelijätkin (”en ole ollut päivääkään sairaslomalla, koska en halua”) kuolevat pois. Se siitä, vaikka tuntuvat uskovan, ettei se koske heitä...

Iso yhtiö on ihan eri asia kuin pieni, muutaman työntekijän yhtiö. Muutenkin ei pidemmät sairaslomat olekaan ongelma, koska alkuaikana saa kelalta korvauksen ja palkanmaksuvelvollisuus loppuu aikanaan. Varsinkin vakavimmissa sairauksissa jo alussa tietää usein, ettei sieltä ihan hetkessä työkuntoisia olla, joten sijaisen pystyy helpommin palkkaamaan.

Sairustuminen ei tietenkään oikeuta irtisanomaan, mutta pienissä firmoissa se puolestaan aiheuttaa taloudelliset syyt, jotka puolestaan oikeuttavat irtisanomaan.

Vierailija
128/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus vuokatyöfirma on paras ratkaisu, se maksaa, mutta sieltä järjestetään tarvittaessa lomittaja, eikä pahimmassa tapauksessa tarvitse perua asiakastapaamisia ja ehkä menettää asiakasta.

Yrittäjälle taloudellisinta on palkata kaikki työntekijät vuokratyöfirmasta, jonka kanssa on toki neuvoteltu tiukasta katteesta. Vuokratyöfirma vastaa tällöin että töissä on aina sovittu määrä työntekijöitä. Ja tässä on Toki myös se etu että koska vuokratyöntekijät ovat usein nollasopimuksella myös vuokratyöfirmassa, ei kenenkään tarvitse lopulta maksaa esimerkiksi työntekijän äitiyslomia.

Johtuu varmaan alasta, mutta minulla on kamalia kokemuksia vuokrafirmoista. Ensin pitäisi perehdyttää uutta työntekijää ainakin viikko, mikä ei onnistu lyhyissä sairaslomissa. Työntekijät vaihtelevat ja heitä on joka lähtöön. Yksikin työntekijä tuli kännissä töihin. Mielummin palkkaan sellaisen vakituisen, joka on luotettava.

Vierailija
129/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä pienessä yrityksessä. Työllistän itseni ja kaksi työntekijää. Homma pyörisi jotenkin, mutta.. Toinen työntekijöistä on jatkuvasti saikulla tai hoitamassa sairasta lasta kotona. Ja minä oöen se joka maksaa todella vähistä rahoistaan. Kelahan korvaa vasta yli 10 pv poissaolon jälkeiset päivät. Mitä voin tehdä? Jos irtisanon, se on kai laiton irtisanominen. Mutta kun en enää jaksa olla jatkuvasti se, joka maksaa toiselle palkan kotiin.. Neuvoja?

-Miten usein omia sairauksia, niistähän voi tehdä työnantaja selvityksen, etenkin jos pe tai ma (mutta ilmeisesti/toivottavati tästä ei ole kyse, kun on lapsia)alas

- Hoitaako mies lasta noin puolet sairauksista.

Hirveä tilanne kyllä.

Vierailija
130/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä alapeukkujen määrää viesteihin, jossa todetaan, että päiväkoti-ikäiset lapset voivat sairastaa todella paljon. Yksi syy on nämä työn sankarit, jotka raahaavat sairaita ja puolikuntoisia lapsiaan hoitoon muita tartuttamaan.

Todella kurja tilanne oli itsellänikin, kun lapsi hoidossa aloitettuaan sairasti 1-2 kertaa kuussa flunssan ja sai monta korvatulehdusta niiden seurauksena. Jostain syystä aluksi lähes joka flunssa tarttui myös minuun, vaikka yleensä sairastan ehkä kerran vuodessa. Poissaoloja tuli todella paljon, vaikka lapsen isä hoiti puolet ajasta (siitäkin huolimatta, että on yrittäjä ja tulonsa on suoraan kiinni laskutettavista työtunneista) ja olin itse paljon töissä puolikuntoisena.

Minkä mahdat? Käsiä pestiin rohtumiseen asti, ruokavalio mahdollisimman terveellinen ja elämäntavat säännölliset ja terveelliset. Silti näin kävi. Kun infektiokierre lopulta alkoi mennä lapsella keuhkoihin ja oltiin vähän väliä sairaalassa, olin suoraan sanottuna helpottunut kun määräaikainen työsuhteen päättyi.

Onneksi työnantajani oli ymmärtäväinen ja toivoi, että palaan heille töihin vielä jatkossakin. Olen siis äitiyslomalla nyt. Ilmeisesti en ollut umpisurkea kuitenkaan.

Pointti tässä avautumisesta on se, että sairastelulle ei aina voi mitään, vaikka täällä monet käskevät tehdä asialle jotain. Kohtuutontahan se pienyrittäjälle on, mutta tilanne voi olla raskas myös perheelle. Meille ainakin oli.

Lasten sairastelu on totta kai ikävää, eikä ketään voi niistä suorasti syyttää. Muutama asia mitä moni ei kuitenkaan ajattele. Lapsille kerrotaan, miksi kädet pestään saippualla ja varsinkin julkisten tilojen vessan ovet avataan kyynerpäällä tai hihalla (jos siis voit pestä kädet saippaulla vessassa). Lisäksi pönttö pumpataan kansi kiinni. Jos pumppaat kansi auki, ilmaan lehahtaa omien ulostebakteeriesi lisäksi kaikkien muidenkin ja niiden mukana kaikki muutkin pöpöt. Ei tarvitse ihmetellä sairastelukierrettä, jos tarhassa pumppa pöntön kansi auki.

Haluaisinpa tietää, minkälainen vähälahjainen tämän tekstin taustalla on. Pumppa pumppa.

Vierailija
131/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja #86 on 40v mies joka just sairaan lapsen kanssa kotona, vaikka työpaikalla olis puuhaa ja alaiset joutuu keksimään itselleen puuhaa. 

Meillä menee isän ja öidin poissaolot lasten takia aika tasan (minä kotona hiukan enemmän), mutta monesta syystä naiset jää useammin kipeän lapsen kanssa kotiin. 

Miksi ihmeessä lapsi estää sinua antamasta ohjeita muulle porukalle? Omalla työpaikalla porukka on milloin missäkin ties mistä syistä, mutta puhelin, Skype ja sähköposti laulaa matkan päästäkin.

Vierailija
132/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu varmaan alasta, mutta minulla on kamalia kokemuksia vuokrafirmoista. Ensin pitäisi perehdyttää uutta työntekijää ainakin viikko, mikä ei onnistu lyhyissä sairaslomissa. Työntekijät vaihtelevat ja heitä on joka lähtöön. Yksikin työntekijä tuli kännissä töihin. Mielummin palkkaan sellaisen vakituisen, joka on luotettava.

Jaa taas pitää vuokratyöntekijät haukkua epäluotettaviksi.

Yksi työpaikkakiusaamisen muoto se on tämäkin, kun yhden (keksityn?) ihmisen takia yleistetään kaikki samanlaisiksi.

Yleensä luotettavampaa työntekijää et saa kun vuokratyöntekijä, työn luonteesta johtuen ei viitsi huvikseen saikutella tai muuten laiskotella.

Vierailija
133/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, eikö voisi irtisanoa työntekijän, jos ei pysty enää maksamaan kaikille palkkaa, itselleenkin siis? Tuotannollis-taloudelliset syyt? Vaikka firmassa kaikki olisivat koko ajan terveinä niin mikäli palkkoja ei voida maksaa, tokihan silloin olisi irtisanottava joku?

No aika huonoissa kantimissa on firman asiat, jos noin on. Ei taida olla mikään kultakaivos kyseessä.

Kampaamo, kaneushoitola, tilitoimisto, hieroja/fysikaalinen jne. Laskutus syntyy suoraan tehdystä työstä eikä hintoja voi nostaa niin pilviin, että siitä syntyisi jotain todella erityisiä rikastuttavia voittoja tai varantoja loputtomia sairaslomapäiviä varten, etenkään alle 5 hlö yrityksessä.

Yrittäjä joutuu maksamaan omasta palkastaan poissaolijalle.

Toisaalta yrittäjä saa "palkkaa" oman työnsä lisäksi alaisten tekemästä työstä.

Minun jokaisesta työtunnistakin pomo laskuttaa asiakasta kolminkertaisesti sen, mitä tuntipalkkani on. On siinä vähän puskuria sairaspäiviin ja niin tietysti pitää ollakin. Ja kun meitä työntekijäitä on neljä, niin ei tarvitse asiasta kenenkään itkeä.

Niin, riippuu toimialasta, onko siinä vähän puskuria vai "vähän" puskuria. Harvassa duunissa voit esimerkiksi laskuttaa 7,5 tai 8 tuntia asiakkaalta, vaikka saat samalta ajalta palkan. Lisäksi vuosilomat, sivukulut, hallinto, toimitilat ja välineet, työterveys, sisäiset palaverit, koulutus jne jne. Ja ne sairaslomat.

Joo, ehkä noin, mutta toisaalta pienessä yrityksessä ei ole hallintokuluja eikä välttämättä koulutuskulujakaan, ynnä muuta ylimääräistä tyhyilyä. Tämä varmaan vaihtelee paljon.

Vierailija
134/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä sairasloma onkin sellainen, että työnantajan maksuvelvollisuus päättyy omavastuuajan jälkeen.

Vierailija
135/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tiennyt, että noin pitkään voi yhtäjaksoisesti edes olla sairaslomalla. Ettei muutu joksikin määräaikaiseksi työkyvyttömyyseläkkeeksi tai vastaavaksi.

ohis.

Vierailija
136/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pienessä firmassa on töissä 5 henkilöä. Kyllä meillä on itsestään selvyys, että saikuttelijat lähtevät yt:den kautta pihalle. Eihen se muille ole oikein, että toinen saa saman palkan kotona makaamalla.. Ja sijaisen palkkakulut tai tekemätön työ tarkoittaa aina taloudellista tappiota, joka taas heijastuu työntekijöille maksettaviin tulospalkkioihin. Eli kyllä kaikki meillä todellakin olettaa, että pomo laittaa turhet työntekijät pihalle; se on kaikkien etu. Onneksi tätä on viimeisen kymmenen vuoden aikana muistaakseni kolme kertaa käytetty ja aina on muut huokaisseet helpotuksesta.

Eihän yt-menettely edes koske noin pieniä työpaikkoja... koittakaa nyt vähän skarpata näiden kanssa.

Vierailija
137/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tuurista kiinni. Itse olen myös yrittäjä ja suurin syy siihen että ostan suurimman osan alihankintana. 

Aina joukkoon mahtuu naukujia. Joku sanoi että nuoret naiset, mutta mulla on tosi huonoja kokemuksia 50+ naisista. 

Uli uli uli valitusta, selkäkipuja, päänsärkyä, järkyttävän pitkiä poissaoloja jne. Meillä on myös 50+ miehiä töissä joiden työmoraali ei kestä pikkusäryistä poissaoloja. 

Vierailija
138/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Absurdia, ettei työntekijöitä saa vapaasti irtisanoa. Sama kuin joutuisi käymään huonolla kampaajalla, kun vaihtaakaan ei saa.

varauksin olen samaa mieltä. Suomessa YT:t ovat ainoa tapa päästä toivottomista työntekijöistä eroon. 

Turva esim. sairastelun kohdalla on kyllä tärkeä oikeus ja tärkeä asia, josta pitää kiinni. Olisi reilumpaa jos kulut jakautuisivat yhteisvastuukllisemmin - eli kela mukaan aiemmin ja tasatusti työnantajat maksaisisvat sen vakuutuksena. Näin pientyöantajat eivät joutuisi moiseen ahdinkoon. 

Mielestäni tässä voisi olla myös yrityksen koon ja talouden mukainen porrastus. Esim alle 5n hengen yrityksissä ei automaattisesti olisi kaikkia tessin mukaisia etuja, mutta toisaalta voisi olla velvollisuus maksaa hieman tessin vaatimuksia korkeampaa palkkaa tms. Tai joku tällainen malli, mikä vähentäisi pienyrittäjän riskiä.

Varmaan aika monet alle 5h pikkufirmat eivät ylipäätään noudata mitään tessejä, ainoastaan lakia ja ns. yleissitovia päätöksiä. Niin ainakin meillä. Kukaan työntekijäkään ei kuulu mihinkään liittoon.

Vierailija
139/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työoloissa ja viihtyvyydessä kaikki kunnossa? Voisiko työntekijä tehdä etänä töitä? Kannattaa pohtia myös luovia ratkaisuja. Ratkaisut voi löytyä yllättävistä suunnista

Vierailija
140/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa yli 50 v joka harrastaa liikuntaa ja on hyväkuntoinen. Heillä löytyy myös joustavuutta, ei ole kiire hakemaan lapsia päiväkodista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme