Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää jaksa enkä pysty elättämään työntekijää

Vierailija
12.02.2018 |

Olen yrittäjä pienessä yrityksessä. Työllistän itseni ja kaksi työntekijää. Homma pyörisi jotenkin, mutta.. Toinen työntekijöistä on jatkuvasti saikulla tai hoitamassa sairasta lasta kotona. Ja minä oöen se joka maksaa todella vähistä rahoistaan. Kelahan korvaa vasta yli 10 pv poissaolon jälkeiset päivät. Mitä voin tehdä? Jos irtisanon, se on kai laiton irtisanominen. Mutta kun en enää jaksa olla jatkuvasti se, joka maksaa toiselle palkan kotiin.. Neuvoja?

Kommentit (202)

Vierailija
101/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tuhansia pieniä alle 5 hlön yrityksiä. Se on vaan totuus että jos kohdalle osuu saikuttaja niin raha ei vain yksinkertasesti riitä. Itse olen yrittäjä saan kulut ja työntekijöiden palkat yms maksettua sillai että saan maksettua palkan myös itselleni. Mutta jos työntekijä on jatkuvasti pois ( itselläni oli työntekijä mikä oli 8-12 päivää kuukaudessa pois töistä ja tätä jatku siis kuukaudesta toiseen) niin ei tule mitään. Esim kampaajille on ajat varattu viikoksi eteenpäin työntekijä soittaa klo 7 ettei tule pariin päivään töihin. Yrittäjä soittaa jokaiselle hänen asiakkaalleen ja peruu ajan ja asiakkaathan ei peruutusta ymmärrä, pakko tehdä viikonloppuna häät, juhlat yms. Mitä tekee yrittäjä jatkaa päivää molemmista päistä että saa asiakkaat pidettyä tyytyväisenä. Itse laitoin kaikki työntekijät pihalle ja otin 2 vuokratuolilaista ei kuluja 👍

Vierailija
102/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko joka kuntaan perustaa yksi sairaitten lasten hoitopaikka.

Hoitopaikassa ois kerrossängyt ja lasten tulee maata sängyssä kunnes parantuneet.

Henkilökunnalle rokotukset kaikkiin flunssiin.

Lisäksi palkattaisiin yksi kokenut sairaanhoitaja..joka soittaa vanhemmalle mikäli tarvitaan oikeaa lääkäriä.

SÄÄSTÖT OIS VALTAVAT

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole vakavista sairauksista (jonka vielä ymmärtäisi). Kaikki "sairaudet" ovat 2-3 pv.. Maha, kurkku, pää, selkä, nuha..

Minun työntekijäni ei tyytynyt noin vähään, vaan kantoi saikkulappuja yksi toisensa jälkeen tuon 9 pv ajan, jolta sai täyttä palkaa. On tosin nyt entinen työntekijä.

Vierailija
104/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä pienessä yrityksessä. Työllistän itseni ja kaksi työntekijää. Homma pyörisi jotenkin, mutta.. Toinen työntekijöistä on jatkuvasti saikulla tai hoitamassa sairasta lasta kotona. Ja minä oöen se joka maksaa todella vähistä rahoistaan. Kelahan korvaa vasta yli 10 pv poissaolon jälkeiset päivät. Mitä voin tehdä? Jos irtisanon, se on kai laiton irtisanominen. Mutta kun en enää jaksa olla jatkuvasti se, joka maksaa toiselle palkan kotiin.. Neuvoja?

Pätevöidy sen verran, että selvittelet näitä asioita muuta kautta, kuin vauva-av:lta kyselemällä. Voisi yritykselläkin olla paremmat edellytykset toimia. Jos on jatkuvasti saikulla, niin olisiko työkyky alentunut, siltä pohjalta voisi löytyä ratkaisu.

(kiitän luojaani, että omassa pienyrittäjän pyörittämässä työpaikassani ei ole asiat sentään tällä tolalla, että pomo turvautuu vauva palstaan ongelmatilanteissa, vaikka ei toisaalta taida ketjun aloittaja oikeasti ketään työllistääkään)

Vierailija
105/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki vakuutus.

Vierailija
106/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudelliset ja tuotannolliset syyt riittävät irtisanomisperusteeksi. Yrittäjä saa päättää kenelle antaa potkut.

Voi irtisanoa myös pidempään työsuhteessa olleen työntekijän.

Tämmöiset neuvot minä sain aikanaan, kun jouduin irtisanomaan työntekijän. Neuvot antoi Suomen yrittäjäin lakimies. Rohkeutta vaan päätöksiin, kyllä yrittäjälläkin on oikeutensa.

Vierailija
107/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuotahan se on lasten kanssa. Mitä pitäisi tehdä? Jättää kipeä pieni lapsi kotiin yksin ja saada laiminlyönnistä syyte. Vai jättää lapset tekemättä, ettei vaan olisi koskaan pois töistä. Vai jäädä kotiäidiksi, jolloin kaikki on haukkumassa laiskaksu, miehen tai yhteiskunnan lompakolla eläväksi loiseksi.

Sama mitä nainen yrittää tehdä, niin joku on arvostelemassa ja nainen tekee väärin. Tsiisus!!!

Kyllä se isäkin voi sairasta lasta hoitaa, ei hoitajan tarvitse olla aina äiti. Meillä sairasta lasta on hoitanut isä, äiti tai jopa mummo. Näin poissaolokuormitus ei mene aina samalle työnantajalle. Onneksi meillä ei ole sairastettu kovinkaan paljon.

Vierailija
108/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, eikö voisi irtisanoa työntekijän, jos ei pysty enää maksamaan kaikille palkkaa, itselleenkin siis? Tuotannollis-taloudelliset syyt? Vaikka firmassa kaikki olisivat koko ajan terveinä niin mikäli palkkoja ei voida maksaa, tokihan silloin olisi irtisanottava joku?

No aika huonoissa kantimissa on firman asiat, jos noin on. Ei taida olla mikään kultakaivos kyseessä.

Kampaamo, kaneushoitola, tilitoimisto, hieroja/fysikaalinen jne. Laskutus syntyy suoraan tehdystä työstä eikä hintoja voi nostaa niin pilviin, että siitä syntyisi jotain todella erityisiä rikastuttavia voittoja tai varantoja loputtomia sairaslomapäiviä varten, etenkään alle 5 hlö yrityksessä.

Yrittäjä joutuu maksamaan omasta palkastaan poissaolijalle.

Toisaalta yrittäjä saa "palkkaa" oman työnsä lisäksi alaisten tekemästä työstä.

Vierailija
109/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni ei ole ollut koskaan sairaana niin, että olisi pitänyt olla sen takia pois töistä. jonkun kerran, kun hän oli kuumeessa, mies oli päivän kotona, minä menin töihin. Tämä miehen toiveesta. Muutenkin lapsi ei sairastanut juuri ollenkaan! Eikä edelleenkään ole ollut pois koulusta sairauden takia kertaakaan!

En ollut muuten itsekään kouluaikana kuin kerran, 3 päivää vesirokon takia. aikuisenakin olen ollut hyvin terve. Olisin hyvä työntekijä muutenkin, töihin en vaan nykyäöän enää ole kelvannut...

T. työtön, joka teki jo lumityöt ja kävi jumpassa tänään...

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä että pienyrittäjän tulisi saada irtisanoa helpommin jos ei pysty enää kyseistä työntekijää pitämään joka saikuttaa liikaa. Toisaalta itse 2  lapsen äitinä kokenut useita sairaalajaksoja lasteni kanssa. Toinen on syöpälapsi ja toisella diabetes. Niin en kestä tälläisiä itsensä jalustalle nostajia kun minä en ole koskaan ollut kipeä eikä minun lapsi?! Mitä se liittyy tähän tapaukseen? av mamma taas vauhdissa.  Sori meni niin tunteisiin nyt kyllä. minäminäminä. 

Tässä olisi kyse yrittäjän taloudesta minkä ymmärrän täysin!! Ei sinun sairasteluistasi!

Vierailija
110/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäjä kirjoitti:

Taloudelliset ja tuotannolliset syyt riittävät irtisanomisperusteeksi. Yrittäjä saa päättää kenelle antaa potkut.

Voi irtisanoa myös pidempään työsuhteessa olleen työntekijän.

Tämmöiset neuvot minä sain aikanaan, kun jouduin irtisanomaan työntekijän. Neuvot antoi Suomen yrittäjäin lakimies. Rohkeutta vaan päätöksiin, kyllä yrittäjälläkin on oikeutensa.

Pitää vain muistaa, ettei palkkaa ihan heti tilalle uutta työntekijää, jos irtisanomisperusteena käyttää tuota. Eipä silti, olen ollut työpaikassa, jossa tuota on irtisanomisperusteena käytetty ja uusi työntekijä sisään suurinpiirtein samalla ovenavauksella. Mutta pieni työpaikka, eikä kukaan tainnut edes kuulua mihinkään liittoon, niin eipä kukaan tainnut koskaan asiasta meteliä nostaa.

Vierailija
111/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni ei ole ollut koskaan sairaana niin, että olisi pitänyt olla sen takia pois töistä. jonkun kerran, kun hän oli kuumeessa, mies oli päivän kotona, minä menin töihin. Tämä miehen toiveesta. Muutenkin lapsi ei sairastanut juuri ollenkaan! Eikä edelleenkään ole ollut pois koulusta sairauden takia kertaakaan!

En ollut muuten itsekään kouluaikana kuin kerran, 3 päivää vesirokon takia. aikuisenakin olen ollut hyvin terve. Olisin hyvä työntekijä muutenkin, töihin en vaan nykyäöän enää ole kelvannut...

T. työtön, joka teki jo lumityöt ja kävi jumpassa tänään...

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä että pienyrittäjän tulisi saada irtisanoa helpommin jos ei pysty enää kyseistä työntekijää pitämään joka saikuttaa liikaa. Toisaalta itse 2  lapsen äitinä kokenut useita sairaalajaksoja lasteni kanssa. Toinen on syöpälapsi ja toisella diabetes. Niin en kestä tälläisiä itsensä jalustalle nostajia kun minä en ole koskaan ollut kipeä eikä minun lapsi?! Mitä se liittyy tähän tapaukseen? av mamma taas vauhdissa.  Sori meni niin tunteisiin nyt kyllä. minäminäminä. 

Tässä olisi kyse yrittäjän taloudesta minkä ymmärrän täysin!! Ei sinun sairasteluistasi!

Ei työntekijöiden irtisanominen niin vaikeaa ole, aloitushan on ilmiselvä trolli.

Tai sitten  yrityksen perustaminen on liian helppoa, jos  ei vaadita minkäänlaista työlainsäädännön tuntemusta tai edes kykyä etsiä oikeaa tietoa netistä.

Vierailija
112/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotiäidit on luusereita, kun hoitavat itse ne lapsensa - sairastuneetkin. Eipä tullut miehelle neljän ja puolen vuoden aikana kuin yksi poissaolopäivä lapsen takia, ja silloin oli kyseessä lapsen tyräleikkaus.

Niin tai näin, ei ole kivaa olla nainen.

Ymmärrän totta kai myös työnantajan näkökulman. Mutta en ymmärrä sitä, miksi tähän ei haluta etsiä järkevää ratkaisua?

Vierailija
113/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, eikö voisi irtisanoa työntekijän, jos ei pysty enää maksamaan kaikille palkkaa, itselleenkin siis? Tuotannollis-taloudelliset syyt? Vaikka firmassa kaikki olisivat koko ajan terveinä niin mikäli palkkoja ei voida maksaa, tokihan silloin olisi irtisanottava joku?

No aika huonoissa kantimissa on firman asiat, jos noin on. Ei taida olla mikään kultakaivos kyseessä.

Kampaamo, kaneushoitola, tilitoimisto, hieroja/fysikaalinen jne. Laskutus syntyy suoraan tehdystä työstä eikä hintoja voi nostaa niin pilviin, että siitä syntyisi jotain todella erityisiä rikastuttavia voittoja tai varantoja loputtomia sairaslomapäiviä varten, etenkään alle 5 hlö yrityksessä.

Minun jokaisesta työtunnistakin pomo laskuttaa asiakasta kolminkertaisesti sen, mitä tuntipalkkani on. On siinä vähän puskuria sairaspäiviin ja niin tietysti pitää ollakin. Ja kun meitä työntekijäitä on neljä, niin ei tarvitse asiasta kenenkään itkeä.

Vierailija
114/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa lähtöpassit suojatyöpaikkalaisille jotka eivät tee töitänsä.

Vierailija
115/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis töistä saa olla palkallisesti pois sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi.

Se ei siis tarkoita sitä, että toinen vanhemmista on koko ajan sairaan lapsen kanssa kotona.

Vierailija
116/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimialapalvelusta tai vastaavasta voi tarpeen mukaan hankkia apua. Kalliimpaa per tunti, mutta joustavaa

Vierailija
117/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla niin, että sairasloman tullessa heti ensimmäisestä päivästä olisi oikeus Kelan sairauspäivärahan eikä työnantajan tarvitsisi näinollen maksaa ollenkaan palkkaa sairauspäiviltä.

Vierailija
118/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun jokaisesta työtunnistakin pomo laskuttaa asiakasta kolminkertaisesti sen, mitä tuntipalkkani on. On siinä vähän puskuria sairaspäiviin ja niin tietysti pitää ollakin. Ja kun meitä työntekijäitä on neljä, niin ei tarvitse asiasta kenenkään itkeä.

Juu, mutta työnantajalle tulee muitakin työnantajakuluja kuin palkka. Lisäksi työtilan vuokrat, työvälineet, materiaalit, hirmuiset verot, tilitoimiston kulut...

Vierailija
119/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vuokatyöfirma on paras ratkaisu, se maksaa, mutta sieltä järjestetään tarvittaessa lomittaja, eikä pahimmassa tapauksessa tarvitse perua asiakastapaamisia ja ehkä menettää asiakasta.

Vierailija
120/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti sabotoi joskus minun työpäivääni. Lapsella vähän silmä punoitti, kuivuutta ilmeisesti, ei yhtään rähmää. Niin eiköhän soitettu hakemaan pois, kun pääsin työpaikalle. Ne ei ota sinne sairaana, eikä aina terveenäkään.

Sama kokemus. Pienellä paikkakunnalla lapset vuorotyöpäiväkodissa. Ei ollut yksi tai edes kaksi kertaa, kun perjantaina  soitetaan perään hakemaan sairastuneet lapset pois hoidosta. Lähden töistä takaisin (mies matkatöissä), joudun sulkemaan firman aiemmin ja perumaan sovitut ajat. Kun pääsen paikalle, käy ilmi että meidän lapset ovat ainoat lapset hoidossa sinä iltana. Ja meidän lapselta on mitattu kuumetta, kun vaikutti ehkä kipeältä. Kuumemittari  oli näyttänyt 37,1 eli yli normaalin lämmön rajan!!!! Ainoa motiivi tähän oli varmasti se, että hoitaja halusi päästä töistä pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän