Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten huono tilanne hoitajilla on, jos 1pvän ylityökielto ajaa teho-osastot kaaokseen??? Pyöritetäänkö kaikkea tässä maassa hoitajien selkärangalla?

Vierailija
06.02.2018 |

Mä olen ihan aidosti järkyttynyt.

Kommentit (305)

Vierailija
61/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jäi mieleen eräs potilastapaus muutaman viikon takaa. Olin pitkässä vuorossa kaksi päivää putkeen, tämän jälkeen aamuvuoroja kaksi ja päälle yksi iltavuoro. Näissä vuoroissa satuin hoitamaan yhtä potilasta kaikissa vuoroissani. Tämä potilas oli selvästi hämmentynyt kun illalla lähden ja sitten perästä tulen aamuihin. Sitten viimeisessä vuorossa tämä kysyi että "miten sä jaksat tälläsiä vuoroja ethän sä vissiin nuku ollenkaan?". Jotenkin mieltä lämmitti ihan se että joku tämän huomasi. Tietenkään potilaalle en voi sanoa että enhän minä tätä rytmiä jaksakaan mutta pakko se on vain painaa joten vastasinkin että lepäilen sitten kun on aikaa. Kaiken tuon p*skan ja kiireen keskellä (ja väsymyksen) lämmitti mieltä ihan hirveästi että joku meidät hoitajat huomaa.

Ps. juuri esim tuolla viikolla jokainen vuoroni venähti yli ja pitkät päivät pamahtivat yllättäen ja suunnittelematta. Mutta jonkunhan siellä on oltava, hoidamme potilaita 24/7, 365pv vuodessa.

En tiedä miksi olen enää edes alalla. Palkka ei kata sitä mitä teen ja miten paljon teen. Rytmistä kärsii ihmissuhteet. Paskaa sataa kuvainnollisesti ja kirjaimellisestikin. Meitä pidetään juonittelevina ruikuttajina joiden maailmassa ei ole kuin "minäminäminä". Toisessa keskustelussa mm. joku kirjoittikin ettei sairaalaorja ansaitse edes sitä palkkaa mitä nyt. Viimeisin päivätyötä tehnyt poikaystävänikin päätti ettei jaksa työrytmiäni eikä sitä kuinka väsynyt olen kun on vaikkapa lopulta vapaapäivä.

Ikää vasta 28, voisi yhtä hyvin olla 68.

No mä lähdin alalta, jo 16 v sitten jolloin samanlaista oli silloinkin eikä parannusta ole ilm tapahtunut vaan päinvastoin. Mun mies sanoi mulle silloin että etköhän tuota leipäsi tienaa tuolla koulutuksella muualtakin ja niin olen tehnyt. Päivääkään en ole katunut.

Vierailija
62/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh missäs tänään haukutaan hoitajia...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huono... Itsekin sairaanhoitajana en edes tajunnut ennen tilanteen laajuutta aikaisemmin. Se nyt on ollut normaalia olla töissä puolituntia tai tunnin työpäivän päälle, että saa kaiken tehtyä ja kirjattua. Ja siihen he*vetin kirjaamiseen menee aivan älyttömästi vaan aikaa päivästä.

Mutta ei ylityön pitäs olla normaalia...

Olen miettinyt ketä varten oikeasti kirjataan niin paljon. Lääkärit niitä ei lue, vitaalit voisi tulla automaattisesti koneelta jos potilas päivystyksessä esim. ja sitten voisi vain laittaa lyhyesti oleellisen tyyliin mattipekka virtsasi ja oli rauhallinen...

Vierailija
64/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotihoito tulee kaatumaan. On ihan normaalia että toiminnanohjausjärjestelmässä vähennetään asiakkaalle kuluvaa aikaa jotta kaikki saadaan paperilla mahtumaan listalle. On täysin normaalia että iltavuoron viimeinen 15min käynti alkaa 20min ennen työajan loppumista, tähän toki tulee päälle vielä matka toimistolle, ei kotiin pääse suoraan viimeiseltä asiakkaalta, täytyy palauttaa työpuhelin, avaimet, laittaa tarvikkeet valmiiksi huomiselle tai ainakin puutelista (haavahoitotarvikkeet yms), jonkinlaista raporttia pitää jättää jne. Ja kyllä niillä asiakkailla menee esim se toivottu 30min 15 min sijaan, mutta kun ei mahdu! Siispä juostaan ja tehdään ylitöitä. En oikeasti tiedä mitä tehdään huomenna. Kuka ne työajan päättymisen jälkeiset työt tekee? En tiedä. Mutta näillä mennään, jospa menee nyt viesti perille päättäjille. Tietenkään käyntejä ei jätetä tekemättä, kaikki saa lääkkeensä jne, mutta varmaan jää pesuja, roskien vientejä ja tiskejä hoitamatta, reseptejä laittamatta uusintaan jne.

Vierailija
65/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkea, mutta sairaaloita kyllä.Halutaan säästää, aloitetaan muutosprosessi, palkataan muutosjohtaja, -päälliköitä,-koordinaattoreita jne. ja karsitaan suorittavaa väkeä. Havaitaan, että pieleen meni, palkataan uusi muutosjohtaja (entisestä tehdään kehittämisjohtaja) ja lisää muutospäälliköitä ja -koordinaattoreita. Havaitaan, että on muutosvastarintaa, irtisanotaan kokeneimmat hoitajat ja suljetaan osastoja. Siirretään potilait ylipaikoille avoinna oleville osastoille. Huomataan, että ei toimi vieläkään. Palkataan taas uusi muutosjohtaja (edellisestä tulee työhyvinvointijohtaja) ja lisää muutospäälliköitä ja -koordinaattoreita. Järjestetään tykypäivä, jossa saa mennä omalla ajalla töiden jälkeen lenkille työkavereiden kanssa, kaikkien on pakko osallistua. Huomataan, että kukaan ei suostunut,olivat penteleet kaikki osastoilla ylitöissä.

Pyydetään paikalle toimittaja ja kerrotaan, että paljon on tehty ja on hyvä pöhinä meneillään, ollaan hakemassa EU:sta lisää rahaa ja suljetaan taas pari osastoa, koska kotihoito on kätevä juttu. Seuraavaksi pilotoidaan kotileikkauksia, joissa naapurit ja sukulaiset voi olla auttamassa. Syntyy säästöjä!

Erinomainen visio! Hauska, mutta ei ehkä sittenkään... Totta toinen puoli nimittäin.

Vierailija
66/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesi kyllä nyppimään tämä Hus:n jonkun johtajan Petri Bonon eiliset lausunnot. Jotenkin tarkoitushakuisuus ja säälin kerjääminen paistoi läpi. Kas kummaa, juuri LASTEN teholla, synnytysosastolla ongelmia ja SYÖPÄleikkaus peruttu. Toki em. osastot ovat haavoittuvia paikkoja, mutta samalla niistä saa myyvimmät otsikot.

Olen itse myös erittäin huolissani tilanteesta. Minusta on äärimmäisen huolestuttavaa, että kaaos on jo muutamassa tunnissa, kun ihmiset tekevät (vain) sovitun työnsä. Kukaan ei ole lakossa, ei edes italialaisessa sellaisessa, vaan kaikki tekevät työnsä kiltisti työvuorolistan mukaisesti. Miten tällaiseen on jouduttu? Tätä myös Petri Bonon sietäisi miettiä ja olla huolissaan siitä.

Vierailija
67/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ay-liike: vaatikaa hoitoalalle  pakolliset lepoajat!

Vierailija
68/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo Bono teki meille(hoitajille) suuren palveluksen tuolla lausunnollaan. Lisää näitä!

Vierailija
69/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle / Jouni Koutonen:

"Tyksissä varaudutaan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon vaikutuksiin

Päivystykseen tuloa pyydetään välttämään kiireettömissä tapauksissa. Tiistaina Tyksissä jouduttiin perumaan yksi leikkaus.

6.2.2018 klo 18:48

Kiireettömiä leikkauksia saatetaan joutua perumaan Turun yliopistollisessa keskussairaalassa kunta-alan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana.

– Yksi leikkaus on tiistaina peruttu, ja joudumme kriittisesti arvioimaan, miten teemme esimerkiksi tehohoitoa vaativia kiireettömiä leikkauksia, sanoo sairaanhoitopiirin johtaja Leena Setälä tiedotteessa.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri seuraa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon seurauksia potilashoidon turvaamiseksi Tyksissä sekä Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksessa.

Vuoronvaihto- ja ylityökielto yhdistettynä vuodenajalle ominaiseen sairasteluun voi piirin mukaan johtaa tilanteeseen, jossa kaikkiin työvuoroihin ei saada suunniteltua määrää henkilöstöä.

– Olemme käynnistäneet menettelyt, jolla saamme jatkuvasti ajantasaisen tilannekuvan työtaistelusta ja sen vaikutuksista ja käyneet myös läpi työnantajan mahdollisuudet paikata puuttuvat työvuorot, kertoo sairaalajohtaja Petri Virolainen.

Sairaanhoitopiiri turvaa kiireellisen hoidon, kuten ensihoidon, välttämättömät päivystyspalvelut ja kiireellisen sairaalahoidon muuttamalla tarvittaessa jo suunniteltuja työvuoroja. Mikäli se ei riitä, siirretään osaavaa henkilöstöä kiireettömän hoidon tehtävistä.

Asiakkaita pyydetään välttämään Tyksin päivystykseen tulemista muissa kuin akuuttitapauksissa.

– Toivomme, että päivystykseen ei lähdetä sellaisissa asioissa, joilla ei ole kiire tai jotka voi hoitaa päiväaikaan terveyskeskuksessa, sanoo sairaanhoitopiirin johtaja Leena Setälä."

Vierailija
70/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon päättänyt, että jos tässä ei työnantaja tule ihan oleellisesti vastaan, niin en tule enää koskaan töihin kun vapaapäivänä soitetaan, enkä ikinä enää jää ylitöihin.

Lain mukaan ei tarvitse tehdä muuta kuin oma työvuoro ja tällä palkalla en tule muuta tekemäänkään.

Se saa riittää että teen ne työtunnit jotka muidenkin ammattiryhmien on tehtävä ja rukkaset tippuu kun työaika päättyy.

Vierailija
71/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: Tämä on ihan normaalia työelämässä. En ole hoitoalalla, mutta meillä ei ole ketään toista joka voisi tehdä työtäni ja tuurata minua jos sairastun tai olen lomalla. Seuraus: töissä sairaana ja lomat max viikon pätkissä. Näin on menty jo viimeiset 6 vuotta.

Vierailija
72/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumankauta kun katsoo näitä viestejä. Ei voi muuta sanoa kuin ihan itseaiheutettua. Tulee mieleen eräs työpaikka jossa yksi työntekijöistä jaksoi päivästä toiseen marttyyriäänellä valittaa kuinka hänellä ei ole aikaa pitää lounastaukoa tai edes käydä vessassa.  Sanoin että tottakai voit. Sanot vaan milloin niin tulen tuuraamaan sinua siksi aikaa. Vastaus oli oikeasti "ei se nyt semmoinen käy".

Ette te voi suostua sopimusten vastaiseen toimintaan ja samalla valittaa niistä. 

Vierailija
73/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna vitutti kuunnella kun uutisissa pyöritettiin moneen kertaan sairaalan johtajan märinää siitä että potilasturvallisuus vaarantuu koska hoitajat ei tee ylitöitä.

Mitä helvettiä? Onko oikeasti vedetty henkilökunta niin tiukille ja ohuilla varoilla että tavanomaiset sairastumiset tai muut poissaolot vaarantuu, jos niitä ei paikata hoitajien vapaaehtoisilla joustamisilla?!?

Miksi kukaan ei ole huolestunut siitä tyylistä millä sairaaloita johdetaan ja pyöritetääna?!?!?

Vierailija
74/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT: Tämä on ihan normaalia työelämässä. En ole hoitoalalla, mutta meillä ei ole ketään toista joka voisi tehdä työtäni ja tuurata minua jos sairastun tai olen lomalla. Seuraus: töissä sairaana ja lomat max viikon pätkissä. Näin on menty jo viimeiset 6 vuotta.

Saatko ylityökorvauksia? Onko sinulta leikattu palkkaa viime aikoina?

Vierailija
75/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla ei ole lain mukaan oikeus vaatia kesäloman pitämistä kahta viikkoa lyhyemmissä pätkissä.

Sairaala on vaan sellainen paikka, että sitä ei voi pistää kiinni kun työntekijä on pois, sille on hankittava sijainen ja se on työnantajan asia järjestää asiat niin että hommat toimii. Ei tuollainen toiminta voi perustua hoitajien hyväntahtoisuuteen ja jatkuvaan joustamiseen.

Vierailija
76/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupesi kyllä nyppimään tämä Hus:n jonkun johtajan Petri Bonon eiliset lausunnot. Jotenkin tarkoitushakuisuus ja säälin kerjääminen paistoi läpi. Kas kummaa, juuri LASTEN teholla, synnytysosastolla ongelmia ja SYÖPÄleikkaus peruttu. Toki em. osastot ovat haavoittuvia paikkoja, mutta samalla niistä saa myyvimmät otsikot.

Olen itse myös erittäin huolissani tilanteesta. Minusta on äärimmäisen huolestuttavaa, että kaaos on jo muutamassa tunnissa, kun ihmiset tekevät (vain) sovitun työnsä. Kukaan ei ole lakossa, ei edes italialaisessa sellaisessa, vaan kaikki tekevät työnsä kiltisti työvuorolistan mukaisesti. Miten tällaiseen on jouduttu? Tätä myös Petri Bonon sietäisi miettiä ja olla huolissaan siitä.

On ihan selvä että systeemi kaatuu jossain vaiheessa jos sitä johdetaan noin huonosti. Johtajathan noista paikoista pitää saada ensimmäisenä vaihtoon, kun ovat noin pihalla asioista. Mikään työpaikka ei voi pyöriä loputtomiin sillä periaatteella että työntekijät joustaa ja venyy.

Vierailija
77/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peiliin katsomisen paikka kaikilla hoitajilla, miksi mahdollistetaan tälläinen vuoronvaihdolla ja ylitöillä pyörittäminen!?!

Turhaa valittamista, jos itse ollaan hirttoköysi punottu.

Vierailija
78/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peiliin katsomisen paikka kaikilla hoitajilla, miksi mahdollistetaan tälläinen vuoronvaihdolla ja ylitöillä pyörittäminen!?!

Tarkoitatko, että pitää edelleen olla hiljaa ja jatkaa niinkuin tähänkin asti?

Vierailija
79/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi venytään oman elämän kustannuksella?

Kuvittelevatko hoitajat saavansa kunniaa ja kultakolikoita, kun on ensin sössinyt sosiaalisen elämänsä ja lopulta terveytensä?

Voin kertoa, että työnantajaa ei kiinnosta yhtään miten pärjäät sen jälkeen kuin sinusta on imetty viimeisetkin mehut. Sitten istut yksin raihnaisena kiikkustuolissa ja lasket miten pärjäät surkealla sairauspäivärahalla/eläkkeellä /päivärahalla ja mietit kannattiko.

Usko tai älä, mutta samaa mietin itsekin. Kun on tehnyt jonkun 78 tunnin työviikon ja vapaalla päättää rentoutua ja vilkaista aihe vapaata ja ensimäinen otsikko on, että taas ne paskahoitajat istuu vain läskiperseillä kahvihuoneessa ja mussuttaa kakkua ja ei tee mitään ja saa helvetin isoa palkkaa, miettii, että miksi oikein taas huomenna viitsin lähteä töihin seitsemäksi

Luuletko että nämä väitteet on muka ihan tuulesta temmattu? Kyllä nimittäin se on varma, että tälläkin hetkellä tässä maassa monta hoitajaa istuu kahvihuoneessa ties monennettako kertaa työvuoronsa aikana.

Se, että sinä et niin tee tai sinun työpaikalla ei tapahdu, ei tarkoita etteikö jossain voisi olla ihan jokapäiväinen tilanne.

Gigantissa kun myyjällä alkaa tauko, niin hän poistuu sosiaaliloihin ja asikkailla ei ole mitään käryä että mihin hän katosi ja mitä tekee. Myyjä ei piittää pätkääkään siitä että asiakkaat etsii myyjää. Istuu ihan rauhassa 15 minuuttia tauolla ja raapii persettä sekä kaivelee nenäänsä.

Sairaalassa sen sijaan tauko pidetään työn lomassa ja usein "akvaariossa" josta näkee käytävälle ja voi tarvittaessa keskeyttää taukonsa jos jotain tapahtuu ja tehdä töitä jos työ sitä edellyttää. Haitta puolena tässä on se että potilaat ja omaiset näkee että hoitajat pitävät lakisääteiset taukonsa.

Vierailija
80/305 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vika, mutta ei saa tehdä asialle mitään?

Asialle PITÄÄ alkaa tekmään jotain, koska se ei tunnut muuten korjaantuvan.