Siis miten huono tilanne hoitajilla on, jos 1pvän ylityökielto ajaa teho-osastot kaaokseen??? Pyöritetäänkö kaikkea tässä maassa hoitajien selkärangalla?
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Peiliin katsomisen paikka kaikilla hoitajilla, miksi mahdollistetaan tälläinen vuoronvaihdolla ja ylitöillä pyörittäminen!?!
Turhaa valittamista, jos itse ollaan hirttoköysi punottu.
Eikö tässä nyt ole katsottu peiliin ja tehtiin jotain asian eteen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palkkauksen pitäisi vastata työn vaativuutta. Onko hoitajista pula ja siksi tehdään ylitöitä vai onko vaan niin vähän resursseja että ei palkata tarpeeksi jengiä?
Hoitajan työ on tärkeää, koska siinä pyritään parantamaan ihmisen terveyttä. Mutta paperimiehen työ on puolestaan tärkeää, koska tässä Suomen systeemissä, hänen työllään maksetaan tuolle hoitajalle se palkka. Kummalle maksetaan enemmän?
Ihan uskomatonta, miten tätä asiaa ei ole saatu kuntoon jo aiemmin? Siis kyllä aivan jokainen työntekijä ansaitsee inhimilliset työolot ja -ajat. Mikä tässä siis on se ongelma, miksi ei hoitajien työssä tämä toteudu? Ei varmaan hoitajistakaan tunnu kivalta kun haluaisivat tehdä työnsä hyvin ja varmistua että potilaat saavat kaiken tarvitsemansa hoidon, ja senkin hyvin. Miksi hoitajien ei anneta tehdä työtänsä rauhassa, kiireettä ja ilman älyttömiä ylitöitä ja yllätysvuoroja? Uskomatonta.
Ja tämä ainainen kitinä siitä että hoitajat ovat jotain kaakattavia kanoja jotka eivät osaa mitään ja vaan juoruilevat kahvihuoneissa. Ootteko tosissanne? Joka paikassa sellaisia työntekijöitä on yleensä muutama, siis ihan toimistoissa, kaupoissa ja tehtaissa. Suurin osa kuitenkin haluaa tehdä työnsä hyvin. Ihan käsittämätöntä hoitajien haukkumista saa välillä lukea. Tärkeää työtä tekevät, oli kyseessä sitten joku erikoissairaanhoitaja joka osaa jos jonkinmoista temppua, tai sitten ihan tuore hoitaja ja on uransa alkuvaiheessa. Kiitos että hoidatte meitä :)
t.toimistotyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen suurin sairaanhoitopiiri älähtää: Hoitajien ylityökielto vaarantaa potilasturvallisuuden – "Erittäin vakava asia"
https://yle.fi/uutiset/3-10061911
Onpa otsaa. Eiköhän potilasturvallisuuden vaaranna systeemi jossa normitoiminta onnistuu vaan koomasten ihmisten ylitöillä
Niinpä, väsynyt hoitaja vaarantaa potilas turvallisuutta, ei kukaan voi väittää olevansa terävimmillään jos on tehnyt 7-21 töitä ollut ehkä klo 23 nukkumassa ja tullut takaisin töihin klo 7.
Pahimpana itse pidän työvuoroa, kun on ollut illassa 13-21 ja joutuu jäämään yöksi, kun yökkö sairastuu. Eli olet töissä klo 13-07. Siinä aamuyöllä ei kyllä ole enää niin terässä, että tajuaisi reagoida kovin nopeaa muuttuvaan tilanteeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palkkauksen pitäisi vastata työn vaativuutta. Onko hoitajista pula ja siksi tehdään ylitöitä vai onko vaan niin vähän resursseja että ei palkata tarpeeksi jengiä?
Hoitajan työ on tärkeää, koska siinä pyritään parantamaan ihmisen terveyttä. Mutta paperimiehen työ on puolestaan tärkeää, koska tässä Suomen systeemissä, hänen työllään maksetaan tuolle hoitajalle se palkka. Kummalle maksetaan enemmän?
Tuohon on helppo vastata. Paperimiehelle tietenkin.
Esimerkit lähipiiristä.
Tämä ok, mutta teidän pitää nyt itse ajaa oikeuksianne, ei me hoitajat voida sitäkin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ok, mutta teidän pitää nyt itse ajaa oikeuksianne, ei me hoitajat voida sitäkin tehdä.
Niin ajetaankin, lähinnä vaan v*tuttaa että jos on rankka työ niin ajatellaan heti että kenelläkään muulla ei voi olla yhtä rankkaa. Heittäydytään marttytriksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peiliin katsomisen paikka kaikilla hoitajilla, miksi mahdollistetaan tälläinen vuoronvaihdolla ja ylitöillä pyörittäminen!?!
Turhaa valittamista, jos itse ollaan hirttoköysi punottu.Tarkoitatko, että pitää edelleen olla hiljaa ja jatkaa niinkuin tähänkin asti?
Jos itse vapaaehtoisesti suostuu näihin niin miksi sitten valittaa?
Jokaisella on suu millä sanoa ei, en voi vaihtaa vuoroa, en voi jäädä työvuoron loputtua jne miksi näin ei ole tehty vaan on mukisematta tehty tuplavuorot ja tultu vapaapäivänä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ajetaankin, lähinnä vaan v*tuttaa että jos on rankka työ niin ajatellaan heti että kenelläkään muulla ei voi olla yhtä rankkaa. Heittäydytään marttytriksi
En ole tällaista missään yhteydessä huomannut. Eiköhän jokainen aja omaa asiaansa. Toki voi olla solidaarinen myös muille.
Koska me hoitajat tunnetaan vastuuta potilaistamme. Vastuu joka nyt siirretään työnantajan kannettavaksi. Todennäköisesti tämän taiston jälkeenkin. Silmiä avaava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa valittamista, jos itse ollaan hirttoköysi punottu.Tarkoitatko, että pitää edelleen olla hiljaa ja jatkaa niinkuin tähänkin asti?
Jokaisella on suu millä sanoa ei, en voi vaihtaa vuoroa, en voi jäädä työvuoron loputtua jne miksi näin ei ole tehty vaan on mukisematta tehty tuplavuorot ja tultu vapaapäivänä töihin.
Mitä sä nyt iniset siellä kun juuri nyt tilanteelle tehdään jotain? Ta jättää jatkossa määräaikaisen sopparit uusimatta, vp-toiveet huomiotta ja lomat myöntämättä kostotoimenpiteenä jos vuoronvaihtoihin ta:n ehdoilla ei suostuta. Näitä ei tietenkään voida todistaa kun ta vetoaa työvoimatarpeeseen tai muuhun skeidaan, siispä pitääksesi itsesi leivän syrjässä kiinni tottelet kiltisti. Se vaan on nyt loppu ja hommasta on saatava asianmukaiset korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa valittamista, jos itse ollaan hirttoköysi punottu.
Olet kyllä osittain oikeassa. Tämä jousto on ollut maan tapa "aina".
Nyt vaan kamelin selkä katkesi. Vuosikausia on tiivistetty tahtia, vaatimukset kasvavat kaiken aikaa. Potilaat ovat paljon sairaampia, heidän ja omaisten vaatimukset kasvavat, hoidot ja (osin huonot ja päällekkäiset) tietojärjestelmät kehittyvät ja vievät aina vain lisää aikaa kirjaamisineen, mittareineen ja arviointineen. Ja samalla tehostetaan ja vähennetään väkeä, pidennetään työaikaa ja lasketaan palkkaa jne.jne. Johto on aivan kuutamolla ja yrittävät piiskata lisää koko ajan. Nyt ei vaan väki enää jaksa ja asioihin on saatava muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on suu millä sanoa ei, en voi vaihtaa vuoroa, en voi jäädä työvuoron loputtua jne miksi näin ei ole tehty vaan on mukisematta tehty tuplavuorot ja tultu vapaapäivänä töihin.Mitä sä nyt iniset siellä kun juuri nyt tilanteelle tehdään jotain? Ta jättää jatkossa määräaikaisen sopparit uusimatta, vp-toiveet huomiotta ja lomat myöntämättä kostotoimenpiteenä jos vuoronvaihtoihin ta:n ehdoilla ei suostuta. Näitä ei tietenkään voida todistaa kun ta vetoaa työvoimatarpeeseen tai muuhun skeidaan, siispä pitääksesi itsesi leivän syrjässä kiinni tottelet kiltisti. Se vaan on nyt loppu ja hommasta on saatava asianmukaiset korvaukset.
Loppuu aika pian ta:lta työntekijät jos ei jatka sopimuksia jos kaikki tekevät vain sen mihin ovat työsopimuksessa sitoutuneet. Eikä lakisääteisiä lomia oikein voi loputtomiin jättää myöntämättä. Vapaapäivätkin ovat lain velvoittamia. Jos on pakko saada vp tietylle päivälle eikä ta sitä myönnän ihan piruuttaan niin aina on mahdollisuus "sairastua" juuri silloin, silmä silmästä jne.
Kaikki sympatiani hoitajien puolella. Itse lähdin alalta pois kymmenisen vuotta sitten edellä mainituista syistä johtuen, homma vaan koventunut siitä entisestään.
Ei ole kiire hoitajilla. Tekisivät työnsä, niin aika riittää, eikä tulisi ylitöitä. Joku uskalsi siitä lehdessä kirjoittaakin, että aikaa on, jos on tahtoa. Heti tuli liitolta varoitus, ettei tuollaista saa kirjoittaa, vaan kakkien on yhteisrintamassa oltava valittamassa, ettei totuus tulisi ilmi. Ei palkankorotuksia hoitajille. Koulutusta on lisättävä, niin että voidaan täyttää Norjankin työpaikat.
Ja sitten ihmetellään miksi suomalaiset sairaanhoitajat lähtee työskentelemään ulkomaille saamaan parempaa palkkaa ja inhimilliset työolosuhteet. Ei kaduta päivääkään!
Sympatiat teille, jotka vielä jaksatte painaa töitä suomessa.
I'll be watching you kirjoitti:
No ei ainakaan meidän terveyskeskuksen mukaan. Verkkaisesti lantustelevat ja notkuvat taukohuoneessa. Pitäisi kellottaa heidän hommat.
Minun puolesta saavat vaikka vähän notkua, jos se tarkoittaa, että heitä on silloin paikalla riittävästi, kun jotain sattuu.
Periaatteessahan hoitaja saisi istahtaa kahvihuoneeseen kolme kertaa työvuoron aikana. Itse juon kahvini ja syön evääni päiväsalissa siinä töiden sivussa. Ei pysty sinne kahvihuoneeseen menemään, kun asukkaita ei voi jättää yksin. Joskus on ollut huono tuuri, kun on joutunut jättämään kahvin ja leivän sivupöydälle ja käynyt pikaisesti auttamassa jotain, on joku ehtinyt kipata kahvin naamaansa ja haukata leivästä. En oikeasti edes muista, koska olen viimeksi syönyt kahvihuoneessa.