Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten huono tilanne hoitajilla on, jos 1pvän ylityökielto ajaa teho-osastot kaaokseen??? Pyöritetäänkö kaikkea tässä maassa hoitajien selkärangalla?

Vierailija
06.02.2018 |

Mä olen ihan aidosti järkyttynyt.

Kommentit (305)

Vierailija
301/305 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakituisia ei palkata vaan kiusataan sijaisia. Vakituiset voivat olla vaikka kuinka kusipäitä ihmishirviöitä, mutta sijaiset joutuvat kestämään. He joutuvat tekemään yhtälailla töitä taikka enemmän, mutta eivät voi valittaa. Sitten siihen rutisemaan joku vakkari joka ei muuta teekkään..

Meillä toisinpäin. Armon sijaiset saapuvat taas kesällä töihin, ilmoittaen mitkä vuorot suostuvat tekemään. Tietenkään ei viikonloppuja heinäkuussa, ei iltoja jne. Juhannus tottakai saatava vapaaksi. Ja vakkari joustaa, joustaa, joustaa... alkaa olla mehut vedetty ihmisestä kun tekee kesäkuumalla kuudennen viikonlopun putkeen muun perheen lomaillessa, kun sijainen rilluttelee ties monensilla kesäfestareilla muistaen joka käänteessä mainostaa kivaa kesäänsä. Sitten sijainen istuu kaikessa rauhassa kahvilla koska lakisääteiset, vakkarin joustaessa taas kerran tauoistaan. Kuunnellen kuinka sijainen sopparin päättyessä lähtee thaimaahan, itse kun ei taaskaan pääse minnekään muun perheen lomaillessa eri aikaan. Tervetuloa, saatan olla vähän naama rutussa. Ja alapeukkuja odotellessa!

Mitä valitat! Ala sijaiseksi, kun se niin on auvoa. Itse jäin eläkkeeelle ja hyvillä mielin ajattelin tehdä ohessa keikkaa. En rahan vuoksi, vaan aivan tatsin säilyttääkseni ja mielenkiinnosta. No, tulipa "vakkareiden" asenne tutuksi; sijainen on paarialuokkaa. En ole tottunut tuollaiseen kohteluun jota koin. Joten: minä käännän kotona kylkeä, te saatte hommata sijaisenne mistä lystäätte. Ikävä tuntui olevan, kun perään soiteltiin... Pitäkää tunkkinne.

Itse asiassa niin alankin. Saan sitten itse valita työaikani, työvuoroni ja lomani. Aikani jaksoin olla kiitollinen, perehdyttää, opastaa, auttaa. Mutta jossain menee raja. Tekee kyllä hyvää kun saadaan henkilökunta vaihtumaan useammin, ei pääse asiakkaatkaan luottamaan tuttuun hoitajaan ja aina voi sanoa ettei kuulu mulle kun oon vaan tän päivän tässä.

Sijainen on syytön vakkarin pahaan oloon. Mitä huonommin kohtelette keikkaria, sitä useammin porukka vaihtuu ja täytyy perehdyttää ja neuvoa... Meinaan kukaan ei pystymetsästä osaa ryhtyä työhön. Johan se on potilasturvallisuuskin...

Missä olen väittänyt kohtelevani keikkalaista huonosti? Tilanne vaan on niin sietämätön että vakiväki todella on väsynyt. Meille on tervetulleita kaikki, perehdytyksen saavat takuuvarmasti jne, mutta halusin tuoda esille myös keikkalaisten käytön nurjan puolen. Että muistaisitte reunaehtoja esimiehelle ilmoittaessanne (en tee iltoja kuin max 2, vain yksi viikonloppu listassa ja palkaton viikko heinäkuussa jne) että ne on loppujen lopuksi sieltä työkaverin selkänahasta pois. Minä oikeasti pelkään taas kesää, enkä jaksa taas olla töissä joka heinäkuista viikonloppua, iltaa, tehden pitkiä työputkia jne vain siksi että taas töihin otetaan niitä jotka sanelevat miten tulevat. Meillä vakkareilla kun ei sitä oikeutta ole, koskaan. Liitolle on turha ilmoittaa, kokeiltu on. Säännöt ei ole samat kaikille. Yksikään vakkari ei voi ilmoittaa tekevänsä oman mielensä mukaan vuorot, mutta sijaiset voivat koska tilannehan on se että tekijöistä on pula ja saadakseen sijaisen, pomo hyväksyy kaikki. Koska muuten nämä ilmoittavat että menevät sinne missä ehdot täyttyvät.

Tottakai sijainen voi ja saa laittaa reunaehtoja omien menojensa mukaan, eihän hän ole siellä vakitöissä. Tottakai sijainen menee sinne missä on parhaat työehdot. Vai huonoinko keikkapaikka pitäisi valita? 

Nyt tulkitsin kirjoituksesi niin, että teillä on joku töissä kuukausitolkulla sanellen ehtoja yksipuolisesti (väärin) ja toisaalta teillä rikotaan lakeja ja hyviä tapoja jos teillä ei ole mitään vaikutusvaltaa vuoroihinne. Miksi ihmessä teillä pitää olla töissä kaikki heinäkuun viikonloput ja illat? Eikö teillä ole autonomista työaikasuunnittelua? Pitäisikö kritiikki ennemminkin suunnata työnantajaan, jolla ei näy olevan homma hanskassa? Miksi uhraudut tuollaisen työnantajan eteen, eikö tällä alalla löydy töitä paremmastakin paikasta - voit myös ilmoittaa että osa viikonlopuista on lakisääteisesti vapaita? Pitäisikö ehkä kääntää se ajattelumalli myös niin, että jos sijaiset eivät tulisi töihin lyhyellä varoitusajalla olisi teillä vielä vähemmän vapaita kesälomalla?  

Kyllähän sijaisia on pitkissä kun työsuhteissa, eikä ainoastaan keikkailevia. Itseasiassa meillä on vain pitkiä sijaisuuksia, lyhyisiin ei oteta ketään vaan mennään alimiehityksellä yksittäiset työvuorot.

Kai minä nyt sen tiedän kun olen itsekin pitkäaikainen sijainen. Ei meillä mitään erioikeuksia ole pitkille sijaisille, päin vastoin laitetaan mieluummin juuri sijaiset ja osa-aikaiset ns. paskavuoroihin. Jos alan joskus pelkästään keikkailemaan  tai teen joskus kesäsijaisuuden niin silloin tottavie laitan reunaehtoja milloin tulen ja milloin en. Ei tulisi mieleenkään istua kaikkia viikonloppuiltoja töissä. Ja joillain voi olla kiinnostusta osa-aikaisuuteen tai lyheen sijaisuuteen mutta ei vaikka perhesuhteiden takia voi tehdä iltoja. Tehkää itse tai repikää siitä.

Välillä herää kysymys miksi naisvaltaisilla aloilla ollaan niin stanan tyhmiä, että tehdään vuositolkulla alimiehityksellä työvuoroja ja marttyroidaan kaikesta, mutta kunnon työtaistelua ja muutosta ei saada aikaiseksi. 

Vierailija
302/305 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat on sellainen ammattiryhmä, jota oikeasti inhoan. En voi sille mitään, mutta kokemukseni perusteella ei heru sympatiaa.

Vietin usein aikaa aamusta iltaan mummoni luona sairaalassa. Hoitajia ei siinä paljon näkynyt. Ainoastaan pakolliset lääkkeenannot, pesut ja syöttämiset käytiin hoitamassa. Edes vesilasia ei tultu automaattisesti täyttämään, vaan sitäkin sain erikseen pyytää. Tiedän tämän, koska olin usein paikalla aamusta iltaan. Ei tultu kysymään, haluaako mummo vessaan ja sama vaippa saattoi olla monta tuntia. Kestokanyyli tyhjennettiin muutaman kerran päivässä.

Kansliassa kyllä tuntui olevan aikaa istua ja pokkuroida lääkäreitä, mutta oikeita töitä ei tehty.

Palkankorotuksia en laiskalle hoitajasakille toivo. Se perseenpyyhintä ja farmaseutin jakamien pillereiden kantaminen ei ole niin vaativaa, etteikö siitä tyhminkin selviäisi. Kunnioitusta ei minulta hoitajille heru.

Kestokanyyli :D Miten en aiemmin ole tähän törmännyt :D

Yksi syy siihen, ettei hoitajat ole kuin pakolliset hommat mummosi luona on, että kun omainen on paikalla, pyritään rauhoittamaan tilanne niin että omainen saa rauhassa seurustella läheisensä kanssa. Yleensä jos omaiset on käymässä, he haluavat syötellä, seurustella ja katsella televisiota rauhassa. 

Jos tarkoitit kestokanyylilla kestokatetria, ei sitä tarvitsekaan tyhjäillä tunnin välein. Aika usein saa pitävämmän yleissilmäyksen virtsaneritykseen (määrään/laatuun/väriin/hajuun) jos antaa virtsan valua pussiin ihan rauhassa. 

Vettäkin saa kyllä hanasta, ihan samalla tavalla kuin kotonakin. Vedenlaskun mukiin voi suorittaa itsenäisesti, ellei potilaalla ole nesterajoitusta. Silloin hoitajan paikalle soittelu on ihan aiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/305 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat on sellainen ammattiryhmä, jota oikeasti inhoan. En voi sille mitään, mutta kokemukseni perusteella ei heru sympatiaa.

Vietin usein aikaa aamusta iltaan mummoni luona sairaalassa. Hoitajia ei siinä paljon näkynyt. Ainoastaan pakolliset lääkkeenannot, pesut ja syöttämiset käytiin hoitamassa. Edes vesilasia ei tultu automaattisesti täyttämään, vaan sitäkin sain erikseen pyytää. Tiedän tämän, koska olin usein paikalla aamusta iltaan. Ei tultu kysymään, haluaako mummo vessaan ja sama vaippa saattoi olla monta tuntia. Kestokanyyli tyhjennettiin muutaman kerran päivässä.

Kansliassa kyllä tuntui olevan aikaa istua ja pokkuroida lääkäreitä, mutta oikeita töitä ei tehty.

Palkankorotuksia en laiskalle hoitajasakille toivo. Se perseenpyyhintä ja farmaseutin jakamien pillereiden kantaminen ei ole niin vaativaa, etteikö siitä tyhminkin selviäisi. Kunnioitusta ei minulta hoitajille heru.

Sinulla on vain huono omatunto kun et itse tehnyt mitään mummosi hyväksi ja nyt kanavoit pahan olosi siihen että syytät tilanteesta muita, niitä jotka teki jotain mummosi hyväksi.

Vierailija
304/305 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän huono hoituu johtuukin, kun hoitajat ei saisi olla kansliassa. Missä luulette tietojen välittyvän? Potilastiedot, lähetteet ja tutkimustulokset, muiden hoitajien huomiot, omaisten pyynnöt, hoitoneuvottelujen tulokset, lääkärin määräykset ja lääkemuutokset... Ei ne tule mihinkään korvanappiin asukashuoneisiin.

Vierailija
305/305 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka näkevät vain hoitotyön ja sen, että hoitajat "ovat kansliassa"eivät ymmärrä, mitä se kansliassa oleminen pitää sisällään, juuri noita asioita mitä viestin 308 kirjoittaja luetteli ja paljon muuta, esimerkiksi potilaiden siirtoon liittyvät järjestelyt. Kaikki suunniteltu ja tehty työ tuloksineen pitää myös dokumentoida potilastietojärjestelmään, mikä on yksi iso päivittäinen urakka. Se työ on omaisille ja potilaille näkymätöntä, siis sitä ei ole heidän mielestään ollenkaan.  Se on kuitenkin äärettömän tärkeä osa työtä koska ilman sitä ei esim. hoitovirheiden sattuessa tiedetä, missä kohti meni pieleen.

Muuten, TV-sarjat antavat väärän kuvan hoitotyöstä, koska niissä keskitytään nimenomaan potilaskontaktissa tapahtuviin työtilanteisiin. Ei niissä näytetä sitä, kun tietojärjestelmä lakkaa toimimasta tai potilaalle suunniteltu monien tutkimusten ja hoitojen kokonaisuus sairaalan sisällä pitää peruuttaa ja suunnitella uudelleen, kun potilaan muuttunut tilanne sitä vaatii. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä