Työttömyys ja kuntakokeilu
Jäin työttömäksi, en ole koskaan aiemmin olut työtön niin tämä kaikki on ihan uutta. Mitä tämä kohta meinaa, että kuulun johonkin kokeiluun?
Kommentit (33)
No eiks sieltä oo aina otettu yhteyttä?
Riippuu iästä. Itse 55v ei ketään kiinnosta.
Eli tyyppi joka soittaa ei ole te-toimistosta vaan kunnasta? En nyt ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Sieltä ottaa virkailija yhteyttä. Kyselee kaikkea tilanteesta. Työllistymissuunnitelma täytyy tehdä yhdessä hänen kanssaan. Sieltä sanotaan, kuinka monta hakemusta/työnhakijaprofiilia pitää tehdä/kk. Sano että haet oman alan töitä, jos et ole vaihtamassa tms.
Voi kauhee. Olisin mielelläni kirjannut ihan itse suunnitelman
Vierailija kirjoitti:
Tuossako raja menee? Mä oon 53v. ja te-toimistoa kiinnostaa.
Ei joudu. Sanot ei. Tai et mene kuulusteluun. Sä päätät elämästäsi itse. Jos menet kokeiluun se kertoo että kannatat sitä järjestelmää, eli orjatöitä tai mitä lie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Todellakin haluaisin, että jättäis rauhaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen muodollisuus. Odota hetki, niin alkaa tulla se normaalisetti sinun ikäiselle. Pari kuntoutuslomaa kylpylöissä (lisämaksusta 1 hengen huone) jne.
57 vuotias ja viheliäisiin sesonkitöihin sitten pistettäisiin kovan kanssa kun joskus nuoruudessa sitten ollut hiukan eri kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Esimerkiksi jos olet helsinkiläinen, Helsingin työllisyyspalveluista soitetaan. Puhelin kannattaa pitää aina äänellisellä, koska posti on nykyään niin hidas, että kutsu/ ilmoitus puhelusta saattaa tulla vasta tuon päivämäärän jälkeen. TE-toimistot lakkautetaan 2025 alusta, siksi nyt on tämä kokeilu kunnissa, joka jää ilmeisesti pysyväksi.
Mikä idea tässä kuntakokeilussa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen muodollisuus. Odota hetki, niin alkaa tulla se normaalisetti sinun ikäiselle. Pari kuntoutuslomaa kylpylöissä (lisämaksusta 1 hengen huone) jne.
Mä olin puoli vuotta työkokeilussa ja nyt palkkatuella samassa paikassa. Tuskin tuota ihan heti tulee vaikka olen osatyökykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea tässä kuntakokeilussa on?
Kuntakokeilun tarkoituksena on ollut selvittää, voidaanko työnhakijoiden palveluja parantaa järjestämällä työnhakijoiden palvelut kuntien kautta.
Eli tämä on vasta kokeilu osassa kuntia, kokonaan kunnat alkavat hoitaa työttömien työnhakijoiden neuvontaa ja palveluja 1.1.2025 alkaen. Samalla nykyiset TE-palvelut lakkautetaan. Kunnille siirtyvät tehtävät vastaavat pääosin TE-palvelujen tarjoamia julkisia työvoima- ja yrityspalveluja. Myös kuntien vastuu työttömyysetuuksien rahoituksesta laajenee.
Kyseessä on siis Laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta 1269/2020.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Esimerkiksi jos olet helsinkiläinen, Helsingin työllisyyspalveluista soitetaan. Puhelin kannattaa pitää aina äänellisellä, koska posti on nykyään niin hidas, että kutsu/ ilmoitus puhelusta saattaa tulla vasta tuon päivämäärän jälkeen. TE-toimistot lakkautetaan 2025 alusta, siksi nyt on tämä kokeilu kunnissa, joka jää ilmeisesti pysyväksi.
Okei, mielenkiintoista
Minä jäin työttömäksi niin ne soitti sieltä ja eivät ne juuri mitään puhunut. Ei annettu mitään ohjeita muuta kuin haen kelasta työttömyysrahaa.
Jos olet työkuntoinen niin pyydä tes-taulukkopalkkaa , älä tee ilmaistyötä . Myös palkkatukityö on vaihtoehto siinä työnantaja saa kunnalta avustuksen palkatessaan sinut oikeaksi työntekijäksi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 54 ja meni 2 vuotta ennen kuin kokeilusta tuli ensimmäinen yhteydenotto.
Ihmettelen miksi olen tässä kokeilussa, koska haen etuuden liiton kassasta, en kelasta?
Sieltä ottaa virkailija yhteyttä. Kyselee kaikkea tilanteesta. Työllistymissuunnitelma täytyy tehdä yhdessä hänen kanssaan. Sieltä sanotaan, kuinka monta hakemusta/työnhakijaprofiilia pitää tehdä/kk. Sano että haet oman alan töitä, jos et ole vaihtamassa tms.