Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten huono tilanne hoitajilla on, jos 1pvän ylityökielto ajaa teho-osastot kaaokseen??? Pyöritetäänkö kaikkea tässä maassa hoitajien selkärangalla?

Vierailija
06.02.2018 |

Mä olen ihan aidosti järkyttynyt.

Kommentit (305)

Vierailija
21/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS 6.2.2018:

"Hankalin kysymys on kilpailukykysopimuksessa (kiky) sovitut julkisen puolen työntekijöiden lomarahojen 30 prosentin leikkaukset vuoteen 2019 saakka. Palkansaajat vaativat noin 300 miljoonan euron korvausta lomarahaleikkauksista.

Kuntatyönantajan mukaan määräaikaisista lomarahaleikkauksista ovat sopineet myös kuntapuolen palkansaajat.

Palkansaajat valitsivat kikyssä monesta huonosta vaihtoehdosta lomarahojen määräaikaisen leikkauksen eikä esimerkiksi sunnuntailisien heikennyksiä tai pisimpien lomien lyhennyksiä.

Monet kunnat ovat edelleen kehnossa kunnossa. Kuntatyönantajat vetoavat myös siihen, ettei kikyssä ole kohtaa, jonka mukaan sopimuksessa sovittuja heikennyksiä voisi korvata, jos taloustilanne muuttuu.

Kuntien palkansaajat vaativat lomarahaleikkauksista korvauksen lisäksi vähintään palkankorotusta, jonka ovat esimerkiksi teollisuustyöntekijät saaneet.

Neuvotteluissa on yritetty erilaisia malleja, joilla ainakin osa lomarahaleikkauksista voitaisiin korvata, mutta kunnat eivät ole valmiita maksamaan 300 miljoonaa euroa lisää.

Tehyn puheenjohtaja Rytkönen sanoo, että lomarahakorvaukset pitää korvata riihikuivalla rahalla. ”Haluamme ratkaisun pikemmin lyhyen kuin pitkän kaavan mukaan.”

Rytkönen sanoo, että lähi- ja perushoitajaliitto Super ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy pitivät tiistaina kokouksen.

”Totta kai siellä mietittiin askelmerkit jatkoa varten”, Rytkönen sanoo. Hän ei paljasta, antaako Tehy piankin lakkoilmoituksen, jos neuvotteluissa ei tänään edistytä.

Monet liitot ovat ilmoittaneet valmiutensa ilmoittaa lakosta piankin, mikäli neuvotteluissa ei löydy ratkaisua.

Lakot eivät alkaisi heti, sillä niistä pitää ilmoittaa valtakunnansovittelijalle ja työnantajille kaksi viikkoa ennen lakon alkua.

Pelkkä ylityökielto voi näkyä tällä viikolla esimerkiksi Helsingissä metrossa, jonka kuljettajista on ollut muutenkin pulaa.

Osa sairaustapauksista korvataan ylitöillä ja vuoronvaihdoilla. Etenkin metrossa ja raitiovaunuissa yksikin sairaustapaus voi vähentää vuoroja liikenteessä.

HKL kertoo, että jos varakuljettajaa ei ole, liikenteestä jäävät vaunut on siirrettävä varikolle ennen kuin vaunu jää ilman kuljettajaa ja haettava taas takaisin varikolta, kun vaunuun löytyy kuljettaja.

Yksittäisen kuljettajan puuttuminen kertautuu siis useisiin lähtöihin.

Kovin paljon etukäteen vuorojen perumisia ei voi kertoa, koska sairaustapauksista työnantaja kuulee usein vasta aamulla.

Liikenteeseen vaikuttaa julkisen sektorin liiton JHL:n työtaistelu. JHL ilmoitti torstaina kunta-alaa koskevasta ylityökiellosta, joka alkoi maanantaina 5. helmikuuta ja on voimassa toistaiseksi."

Vierailija
22/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jakovara-Sauli ja massi-Petteri varmaan keksivät ratkaisun tähänkin ongelmaan.

Vierailija
24/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä palkkauksen pitäisi vastata työn vaativuutta. Onko hoitajista pula ja siksi tehdään ylitöitä vai onko vaan niin vähän resursseja että ei palkata tarpeeksi jengiä?

Vierailija
25/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kun nuo uutiset aivan varmasti on yritetty kirjoittaa niin, että yleinen mielipide kääntyisi hoitajia vastaan. Kunnon kokoomuskiimaa päälle ja edesvastuuton tappajaduunari ruotuun.

Mutta enemmän olen nähnyt juuri tätä järkyttymistä tilanteen vakavuudesta hoitajille ja potilaille.

Vierailija
26/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska kun nuo uutiset aivan varmasti on yritetty kirjoittaa niin, että yleinen mielipide kääntyisi hoitajia vastaan. Kunnon kokoomuskiimaa päälle ja edesvastuuton tappajaduunari ruotuun.

Mutta enemmän olen nähnyt juuri tätä järkyttymistä tilanteen vakavuudesta hoitajille ja potilaille.

Onkohan Iltasanomien Timo Haapala jo hullunkiilto silmissään tuominnut kaikki hoitajat kadotukseen?

Vierailija
27/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä palkkauksen pitäisi vastata työn vaativuutta. Onko hoitajista pula ja siksi tehdään ylitöitä vai onko vaan niin vähän resursseja että ei palkata tarpeeksi jengiä?

Ei palkata. Leikkaussalissa pitää olla pitkä perehdytysjakso ylimääräisenä ennen kuin osaa hommat. Ennen oli kunnia-asia, että hoitajia oli tarpeeksi, nyt pyritään siihen, että mennään minimillä tai vähän alle. Uusia ei suostuta kouluttamaan, koska se maksaa. Siksi ne harvat hoitajat ovat lähes aina töissä, pahimmillaan päivällä virkalääkärin kanssa ja illalla yksityispotilaita leikkaavan kanssa  (jotta jonot saadaan purettua), mutta hoitajat ei saa mitään lisäkorvauksia.

Vierailija
28/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan Iltasanomien Timo Haapala jo hullunkiilto silmissään tuominnut kaikki hoitajat kadotukseen?

Itse asiassa on. En ala sitä "tuotosta" tänne jakelemaan.

Vierailija
29/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jäi mieleen eräs potilastapaus muutaman viikon takaa. Olin pitkässä vuorossa kaksi päivää putkeen, tämän jälkeen aamuvuoroja kaksi ja päälle yksi iltavuoro. Näissä vuoroissa satuin hoitamaan yhtä potilasta kaikissa vuoroissani. Tämä potilas oli selvästi hämmentynyt kun illalla lähden ja sitten perästä tulen aamuihin. Sitten viimeisessä vuorossa tämä kysyi että "miten sä jaksat tälläsiä vuoroja ethän sä vissiin nuku ollenkaan?". Jotenkin mieltä lämmitti ihan se että joku tämän huomasi. Tietenkään potilaalle en voi sanoa että enhän minä tätä rytmiä jaksakaan mutta pakko se on vain painaa joten vastasinkin että lepäilen sitten kun on aikaa. Kaiken tuon p*skan ja kiireen keskellä (ja väsymyksen) lämmitti mieltä ihan hirveästi että joku meidät hoitajat huomaa.

Ps. juuri esim tuolla viikolla jokainen vuoroni venähti yli ja pitkät päivät pamahtivat yllättäen ja suunnittelematta. Mutta jonkunhan siellä on oltava, hoidamme potilaita 24/7, 365pv vuodessa.

En tiedä miksi olen enää edes alalla. Palkka ei kata sitä mitä teen ja miten paljon teen. Rytmistä kärsii ihmissuhteet. Paskaa sataa kuvainnollisesti ja kirjaimellisestikin. Meitä pidetään juonittelevina ruikuttajina joiden maailmassa ei ole kuin "minäminäminä". Toisessa keskustelussa mm. joku kirjoittikin ettei sairaalaorja ansaitse edes sitä palkkaa mitä nyt. Viimeisin päivätyötä tehnyt poikaystävänikin päätti ettei jaksa työrytmiäni eikä sitä kuinka väsynyt olen kun on vaikkapa lopulta vapaapäivä.

Ikää vasta 28, voisi yhtä hyvin olla 68.

Vierailija
30/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työvuorolista on valmiiksi tiukka, nytkin on yksi opintovapaa johon ei ole sijaista lainkaan. Siinä ohessa pyörii normaalit vuosilomat, lisäksi joku sairastuu itse ja jollain on lapsi sairas.

Jos töissä olisivat yhtä aikaa kaikki joilla on toimi, listaan voisi suunnitella 7 hoitajaa aamuvuoroon ja 5 iltavuoroon. Koska kaikki eivät siis ole töissä eikä sijaisia oteta muuten kuin kesälomiksi, listaan voidaan suunnitella lähinnä 5 aamuun ja 4 iltaan. Kun siitä joku sairastuu, ollaan jo alimiehityksellä. Kaikilla muilla osastoilla on sama tilanne, heilläkään ei ole ketään ”ylimääräistä”. Äkilliset puutokset on jo monta vuotta hoidettu niin että joku vaihtaa vuoroa tai tekee lisätyönä esim. aamuvuoron perään illan.

Kyllä siitä kaaos syntyy äkkiä, varsinkin kun sijaisia välittävästä palvelusta ei ole aikoihin saanut ketään kelvollista sijaista. Meillä on omia viime kesänä töissä olleita sijaisia, mutta hekään eivät aina pääse töihin. Tilanne on ollut työnantajan tiedossa jo vuosia ja kyllä: todellakin revitään hoitajien selkänahasta.

Vierailija
31/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sympatia hoitajille, kuljettajille ja muiden suorittavan työn tekijöille. Heidän ei tarvitse kestää syyllistämistä ja henkistä kiristystä siksi, että hoitavat työnsä normaalin työajan mukaan. Ylitöiden pitäisi aina olla vapaaehtoisia.

Itse olin töissä vuosikausia yksityisessä koulutusoganisaatiossa. Työntekijöissä oli paljon pienten lasten vanhempia, ja sairauspoissaoloja tms. oli päivittäin. 30-40 hyvin perehdytetyn sijaisen reservin turvin sijainen löytyi aina lyhyelläkin varoitusajalla. Yksityinen asiakas ei tietenkään olisi maksanut koulutuksesta, joten sijainen oli pakko järjestää. Hyvin toimi. Sijaisilla oli hyvin ja joustavasti töitä, kuka mitenkin halusi tehdä. Muistan ehkä 2-3 poikkeustapausta, jollain ei yksinkertaisesti saatu ketään. Erittäin harvinaista siis.

Sijaisia kyllä on, jos heille halutaan maksaa. Nyt on julkisella sektorilla järjestettävä työt uudelleen, ja laskettava työn todelliset kulut. Yksittäisen hoitajan ei tarvitse Suomen velkataakkaa kantaa.

Pitääkö potilaiden alkaa kuolemaan, ennen kuin ymmärretään, että vastuu työolojen ja riittävän työvoiman järjestämisestä on päättävällä taholla?

Vierailija
32/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa paikoista on ihan oikeasti pula hoitajista mutta monessa paikassa on miehitys viety niin minimiin, että yhdenkin hoitajan puuttuminen kaataa koko homman. Rahastahan tässä on tietysti kyse. Henkilöstöresurssit ovat iso menoerä ja yhtään löysää ei saisi olla. Vuosikaudet on menty sillä että porukka joustaa ja nyt hirveä vinkuminen potilasturvallisuudesta, kun hoitajat tekevät vain omat työvuoronsa. Ketään ei kiinnosta potilasturvallisuus silloin kun sama hoitaja tekee työtä kaksi viikkoa putkeen ilman vapaapäiviä.

Vierailija
33/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi teette tämän, ei voi tajuta että potilaiden hengillä leikitään hyvillä mielin kun yritetään puristaa kolikoita kuolleesta hevosesta. Yritystukipuolella olis seteleitä oksentavia syöttösikoja, mutta sieltä on kuulemma "vaikea leikata kun vastassa on kasvot".

Onneksi hoitajilla ei ole, vai mitä kokoomus?

Vierailija
34/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jäi mieleen eräs potilastapaus muutaman viikon takaa. Olin pitkässä vuorossa kaksi päivää putkeen, tämän jälkeen aamuvuoroja kaksi ja päälle yksi iltavuoro. Näissä vuoroissa satuin hoitamaan yhtä potilasta kaikissa vuoroissani. Tämä potilas oli selvästi hämmentynyt kun illalla lähden ja sitten perästä tulen aamuihin. Sitten viimeisessä vuorossa tämä kysyi että "miten sä jaksat tälläsiä vuoroja ethän sä vissiin nuku ollenkaan?". Jotenkin mieltä lämmitti ihan se että joku tämän huomasi. Tietenkään potilaalle en voi sanoa että enhän minä tätä rytmiä jaksakaan mutta pakko se on vain painaa joten vastasinkin että lepäilen sitten kun on aikaa. Kaiken tuon p*skan ja kiireen keskellä (ja väsymyksen) lämmitti mieltä ihan hirveästi että joku meidät hoitajat huomaa.

Ps. juuri esim tuolla viikolla jokainen vuoroni venähti yli ja pitkät päivät pamahtivat yllättäen ja suunnittelematta. Mutta jonkunhan siellä on oltava, hoidamme potilaita 24/7, 365pv vuodessa.

En tiedä miksi olen enää edes alalla. Palkka ei kata sitä mitä teen ja miten paljon teen. Rytmistä kärsii ihmissuhteet. Paskaa sataa kuvainnollisesti ja kirjaimellisestikin. Meitä pidetään juonittelevina ruikuttajina joiden maailmassa ei ole kuin "minäminäminä". Toisessa keskustelussa mm. joku kirjoittikin ettei sairaalaorja ansaitse edes sitä palkkaa mitä nyt. Viimeisin päivätyötä tehnyt poikaystävänikin päätti ettei jaksa työrytmiäni eikä sitä kuinka väsynyt olen kun on vaikkapa lopulta vapaapäivä.

Minullekin eräs omainen tässä pari viikkoa sitten sanoi, että ainako sinä olet töissä, että tuntuu, ettei sinulla ole vapaapäivää koskaan. Olin juuri tehnyt ilta+yö putkeen. Ilta, aamupätkä, yö, ilta+yö putkeen. Esimieheltä sain vain maininnan, että ota sitten ylitunnit pois loppulistassa niin, että tunti sieltä, toinen täältä ja menetettyä vapaapäivää ei saa korvata.

Vierailija
35/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ay-liike ja hoitajat suurine palkkoineen syynä soteen. Hoitajilla ei ole pieni palkka, mutta laiskoja heistä löytyy.  Tänään eräässä vanhainkodissa sairaanhoitaja piti 45 min kahvitauon aamu- ja iltapäivällä, ruokatauko oli 55 min.  Turhat löpinät puhelimessa vielä päälle. Usein tämä sama tyyppi istuu "ylitöissä" facebookissa ja marisee päälle pomolle, kuinka on kiire. Esimies uskoo kaiken ja palkitsee näitä psykopaatteja vuoden hoitaja-tittelillä.  Ei lisää palkkaa hoitajille!

Vierailija
36/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ay-liike ja hoitajat suurine palkkoineen syynä soteen. Hoitajilla ei ole pieni palkka, mutta laiskoja heistä löytyy.  Tänään eräässä vanhainkodissa sairaanhoitaja piti 45 min kahvitauon aamu- ja iltapäivällä, ruokatauko oli 55 min.  Turhat löpinät puhelimessa vielä päälle. Usein tämä sama tyyppi istuu "ylitöissä" facebookissa ja marisee päälle pomolle, kuinka on kiire. Esimies uskoo kaiken ja palkitsee näitä psykopaatteja vuoden hoitaja-tittelillä.  Ei lisää palkkaa hoitajille!

Jos ei jok ikiselle hoitajalle tasapäisesti, niin ainakin vaativiin toimiin ja ylitöihin sitten 100 % korotus entisten päälle. Eiköhän ala hoitajien palkkaus kiinnostaa siellä missä niitä tarvitaan

Vierailija
37/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää että näin. Meillä kyllä ainakin husilla työskenneltyäni eri osastoilla painetaan täysillä aamusta iltaan ja jos tauon saat kunnolla pidettyä olet onnekas. Tuollaisesta työskentelystä meillä seuraisi luultavasti varoitukset ja lopulta potkut. En tiedä, en ole nähnyt. Ja se johtuu siitä että työskentelemme täysillä.

Vierailija
38/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkea, mutta sairaaloita kyllä.Halutaan säästää, aloitetaan muutosprosessi, palkataan muutosjohtaja, -päälliköitä,-koordinaattoreita jne. ja karsitaan suorittavaa väkeä. Havaitaan, että pieleen meni, palkataan uusi muutosjohtaja (entisestä tehdään kehittämisjohtaja) ja lisää muutospäälliköitä ja -koordinaattoreita. Havaitaan, että on muutosvastarintaa, irtisanotaan kokeneimmat hoitajat ja suljetaan osastoja. Siirretään potilait ylipaikoille avoinna oleville osastoille. Huomataan, että ei toimi vieläkään. Palkataan taas uusi muutosjohtaja (edellisestä tulee työhyvinvointijohtaja) ja lisää muutospäälliköitä ja -koordinaattoreita. Järjestetään tykypäivä, jossa saa mennä omalla ajalla töiden jälkeen lenkille työkavereiden kanssa, kaikkien on pakko osallistua. Huomataan, että kukaan ei suostunut,olivat penteleet kaikki osastoilla ylitöissä.

Pyydetään paikalle toimittaja ja kerrotaan, että paljon on tehty ja on hyvä pöhinä meneillään, ollaan hakemassa EU:sta lisää rahaa ja suljetaan taas pari osastoa, koska kotihoito on kätevä juttu. Seuraavaksi pilotoidaan kotileikkauksia, joissa naapurit ja sukulaiset voi olla auttamassa. Syntyy säästöjä!

Tämä juttu on kyllä minun työpaikaltani, juuri noin tehty!

Vierailija
39/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että, viestisi kosketti! Kaikkea hyvää sinulle.

Olen 100% teidän puolella (ja uskon monen muunkin olevan), vaikka työskentelen eri alalla. Pysykää lujana ja taistelkaa itsellenne paremmat edut, te todella ansaitsette ne!

Vierailija
40/305 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekin eräs omainen tässä pari viikkoa sitten sanoi, että ainako sinä olet töissä, että tuntuu, ettei sinulla ole vapaapäivää koskaan. Olin juuri tehnyt ilta+yö putkeen. Ilta, aamupätkä, yö, ilta+yö putkeen. Esimieheltä sain vain maininnan, että ota sitten ylitunnit pois loppulistassa niin, että tunti sieltä, toinen täältä ja menetettyä vapaapäivää ei saa korvata.

Siis tarkoittaako tuo, että olet palkatta ylitöissä?