Ladulla kävely kiellettyä?? Missä sitten pitäisi kävellä?
V-tuttaa nämä talvikelit! Mulla bussipysäkille melkein kilometrin lyhyempi matka kun oikaisee pururadan kautta, mutta tänäänkin sai taas kuunnella menopaussimonstereiden riehuntaa että talvella pururata on kävelijöiltä kielletty.
Sama juttu aikaisemmin kun olin 5v pojan kanssa hiihtämässä, poika väsyi kesken ja halusi kävellä. Joten minä hiihdän vieressä pojan sukset selässä ja poika kävelee. Eikö vaan joku aamulääkket unohtanut alkanut riehumaan että ladulle ei pidä kävelijöitä tuoda! Siitä hyvästä ei poika taida enää tänä talvena ladulle haluta.
Missä kiellettään ladulla kävely? Netissä kun monessa paikassa lukee että saa kävellä, mutta latua ei saa rikkoa. Toivottavasti nää lumet sulaa pian että saa rauhassa kävellä työmatkat ja muutkin reissut...
Kommentit (201)
Minä olen jo vuosikausia lenkkeillyt samaa reittiä. Talvella latu on yllättävän hyvä juosta. Ehdottaisin että jälkaisin kulkeville olisi oma latu.
Joo suksikaa sinne helvetinkuuseen hiihtämään.
Entäpä kun on metsä, jonka hiekkateitä käytän ympäri vuoden ahkerasti lenkkeilyyn ja ulkoiluun. Ja talven tullen joka jumalan hiekkatie ja metsätie vedetään täällä päin laduiksi. Jopa läheisen joenvarren ulkoilureitit.
Jos et hiihdä, jää vaihtoehdoksi ulkoilla keskustan autotien vieressä kulkevilla kävelyteillä tai umpihangessa. Metsän keskellä menee kuitenkin ristiin rastiin pitkospuita ja polkuja, joille solidaarisesti olen keskittänyt talviulkoiluni ja joille sentään ei vielä ole latuja tehty, mutta kun niille reiteille päästäkseen on käveltävä jonkin matkaa näitä väyliä pitkin, joille ne ladut on vedetty. Teleporttausta en hallitse. Kävelin sitten keskellä latuja ja väistin vielä aina tarvittaessa erikseen mahdollisimman reunaan. Tuntuu kohtuuttomalta kohdata sitä laturaivoa ja kettuilua, kun itse vetää siellä 365 päivää vuodessa satoi tai paistoi vakkarilenkkejä, niin sitten joku Per Äreikä 65 vee ajaa jostain kilometrien päästä kerran kaks vuodessa komentelemaan, että et sä saa tässä kävellä. Kyllä luonnosta ja talvisesta metsästä saa nauttia muutkin kuin hiihtäjät. Eri asia on tietysti latu-urilla kävely tai muu ladun vahingoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos ei siinä olis latua, se ei varmaan olis talvikunnossapidettyä tietä kuitenkaan.
Tämä. Jos siinä ei olisi mitään, kävelisittekö sitten? Eli kelpaisiko se oikopolku, jos siinä olisi umpihanki?
Juurikin näin. Täällä ei kukaan käyttänyt pururataa talvella. Sinne vedettiin yhtenä talvena sitten ladut ihan yksityisellä kelkalla, että lähialueen asukkaat, varsinkin lapset voisivat hiihtää.
Jo oli musteja ja mammoja latu täynnä. Koiransontaa ja kiukuttelua. Pururata kuuluu kuulemma kaikille.
Loppui siihen latujen vetäminen, eikä pururataa käytä taas kukaan. Hyvin voi koirat sonnattaa siihen pyörätien laitaan, kuten aina. Eikä kukaan voi hiihtää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en hyväksy sitä että pururata, joka on talvella hiihtolatu, on hiihtäjille käytössä ympäri vuoden mutta kävelijät ja lenkkeilijät eivät saa käyttää sitä talvella. Meidän pururatamme latumestari vittuilee jokaiselle joka uskaltautuu sinne jalkapatikassa, sellainen paskantärkeä ukkeli. Mä oon kyllä aika häijy suustani etten sanattomaksi jää.
Enkä edes kävele ladulla vaan toisessa reunassa, missä ei ole latu-uria.
Wau! Missä kaupungissa on pururata niin, että hiihtää voi ympäri vuoden? Mieletöntä!
Täällä on sallittu kävely ladun reunassa, ja siihen on opasteetkin. Eli oikeassa reunassa perinteisen latu, keskellä luistelubaana ja vasemmassa reunassa kävelyalue. Mikä piru siinä on, ettei se kävelyalue riitä, vaan pitää mennä koko baanan leveydeltä? Peltoladuillekin on ihan pakko päästä kävelemään, vaikka pelloilla ei ole kesäaikaan minkäänlaista ulkoilureittiä.
Yleiseen käyttöön tarkoitetulla hiihtoladullakin saa kävellä, mikäli ei riko latua. Lain mukaan.
Jos latua ei ole merkitty kunnan karttaan niin siinä saa kävellä, juosta ja ulkoiluttaa koiraa. Ei tarvi miettiä meneekö paskaksi paitsi yleisillä hiihtoladuilla. Jos joku on itselleen vetänyt ladun ja joku siinä juoksee niin ei voi mitään. Se on sallittua.
Jos tämä jotain jurppii niin menköön hiihtämään niille kaavoihin merkityille laduille. Tai vaihtoehtoisesti voi suksia vit.uun.
Onneksi kohta lumet sulaa!
Tuli taas v*tun junttia huuto kun jouduin kävelemään "ladulla" eli siinä keskellä mutta reunassa ja jos takaa tuli joku vaihdoin toiselle puolelle... Mitään jälkeä en tehnyt ja laduille en astunut.
Maksaako hiihtäjät jotain lisäveroa koko pururada varauksesta talvisin?
Ehkä pitäisi ja voisi olla järkevää tehdä vaikka vain puoli pururataa laduksi. En näe mitään ideaa että muutama hiihtäjät valtaa koko alueen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä että latu täytyy tehdä nimenomaan pururadalle kun vieressä olisi vaikka millä mitalla peltoa vetää kunnon hiitolenkit eikä ohikulkijoita lähimaillakaan! Millä oikeudella 1 lajin harrastajat varaavat kaikki pururadat talvikaudeksi?
Kai tajuat, että ilman hiihtäjiä siinä ei olisi uraa missä kävellä. Mikään kaupunki ei auraa kuin tiet. Ladut tehdään latukoneella ja jos latuja ei tehdä niin voit toki pomppia umpihangessa.
En menis meilläpäin hiihtämään. Ihmiset sontivat ladun viereen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä että latu täytyy tehdä nimenomaan pururadalle kun vieressä olisi vaikka millä mitalla peltoa vetää kunnon hiitolenkit eikä ohikulkijoita lähimaillakaan! Millä oikeudella 1 lajin harrastajat varaavat kaikki pururadat talvikaudeksi?
Kai tajuat, että ilman hiihtäjiä siinä ei olisi uraa missä kävellä. Mikään kaupunki ei auraa kuin tiet. Ladut tehdään latukoneella ja jos latuja ei tehdä niin voit toki pomppia umpihangessa.
Pururadoilla ja metsäpoluilla johon ei tehdä latuna on talvisin aivan hyvässä kävelykunnossa. Ei tarvitse aurata vaan kun ihmiset kävelemällä pitävät tie auki...vähintää hyvin käveltävä polku menee.
no täällä pikkukunnassa ladut vedetty joka ikiselle ulkoilureitille. sitten pystytetty isot ukaasit, ettei ladulle tai ladun vierustoille saa ilman suksia mennä ollenkaan. no ne ladut on tyhjillään, yhtä ainoaa hiihtäjää en ole nähnyt. valot palaa reiteillä yötä myöten, mutta ketään ei missään. no olen sitten kävellyt vittuuksissani laduilla, kun ei niitä kukaan käytä. mutta kukaan ei ole yllätys yllätys huomannut. verorahat hyvässä käytössä taas.
Laduilla sai hiihdellä ihan rauhassa vielä 10-15 vuotta sitten. Mistä ihmeestä kaikki kävelijät on sinne viime vuosina löytäneet? Onko tämä jotenkin niin yksilöllisyyden korostamisen aikaa, että yksilö kokee saavansa mennä minne vain.
Menettekö kävelemään keilahallin radalle tai kansalaisopiston jumppatunnille kesken joogan? Kun minulla on oikeus?
Moottoritiellä kävely kiellettyä?? Missä sitten pitäisi kävellä?
Ladulla on myös vaarallista kävellä. Osa laduissa nopeus nousee korkeaksi alamäessä.
Täällä on kaikki kuntopolut latuina koko talven. Tympii kun ei ole mitään reittejä missä lenkkeillä. Turha sanoa, että mene kaduille - kuka siellä haluaa juosta? Ja on se muillakin oikeus nauttia luonnosta ja metsästä kuin hiihtäjillä. Tosin olen lenkkeillyt ladun keskiosaa pitkin aamulla varhain kun ei siellä silloin ketään hiihdä. Muutenkin aika harvoin hiihtää, lähinnä kauniilla säällä sunnuntaipäivisin, joten tuntuu typerältä, että kaikki reitit on varattu hiihtäjiä varten.
Viime talvena yritin lenkkeillä metsäpoluilla, mutta eikös sinnekin tunkenut hiihtäjiä eikä muutenkaan ollut turvallista. Jäin jo kerran yhden maastopyöräilijän alle. Miksi ei voi tehdä kävelyreittiä siihen ladun viereen? Ei luulisi olevan ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Ensin vedetään joka metsäpolku laduksi, sitten itketään keväällä koirankakkoja jalkakäytävillä kun ei niitä koiria ole saanut koko talvena missään muualla ulkoiluttaa kun ei saa mennä laduille.
Näin tämä täälläkin menee. Hiihto on se laji mikä on ylitse kaiken muun. Aivan kuin muita ulkoilijoita ja lenkkeilijöitä ei olisi ollenkaan. Täällä myös oli otettu valot pois "valaistulta" reitiltä siihen saakka, että sinne tehtiin ladut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laduilla on varmasti muutenkin ruuhkaista, eikä sinne siten varmasti kaivata kävelijöitäkin eteen kulkemaan, kun kävelyreittejä on kaupunki täynnä toisin kuin latuja. Siten ymmärrän ihan hyvin sen, että jotain ärsyttää, vaikka en itse hiihdäkään muualla kuin järven jäällä juurikin em. syystä.
Kävelyreittejä on kyllä, mutta omassa tapauksessani sille bussipysäkille ei ole muita oikoreittejä. Ja muutenkin täällä KAIKKI pururadat latuja nyt, eli ei ole mitään asiaa luontoon/metsään jos niitä ei käytä. Kävelylle/lenkille menen suosiolla kävelyteille tietenkin, mutta olisi joskus kiva nähdä sitä luontoakin.
Ap
Osta lumikengät ja kävele siellä metsässä! Pääset ihan oikeasti luontoon, eikä minnekään metsän läpi pusketulle väylälle.
Osta osta osta. Luuletko, että kaikilla on varaa ostaa?! Kävely on ilmaista, ja sellaisena sen pitää pysyäkin. Köyhälläkin on sentään oikeus päästä nauttimaan luonnosta.
Meillä kaupunki on kunnostanut lähiöön hienon pulkkamäen metsärinteeseen ja laittanut sinne valaistuksenkin. Sitten kumpikin pulkkamäelle vievä hiekkatie on vedetty laduksi. Hiihtäjät huutelevat vihaisesti lapsille, jotka kävelevät pulkkiensa kanssa latujen välissä luistelualueella. Ei ole mitään muuta reittiä pulkkamäelle olemassa kuin ladut, ainoa vaihtoehto olisi kahlata ilman mitään polkuja metsän keskellä upottavassa lumessa.