Ladulla kävely kiellettyä?? Missä sitten pitäisi kävellä?
V-tuttaa nämä talvikelit! Mulla bussipysäkille melkein kilometrin lyhyempi matka kun oikaisee pururadan kautta, mutta tänäänkin sai taas kuunnella menopaussimonstereiden riehuntaa että talvella pururata on kävelijöiltä kielletty.
Sama juttu aikaisemmin kun olin 5v pojan kanssa hiihtämässä, poika väsyi kesken ja halusi kävellä. Joten minä hiihdän vieressä pojan sukset selässä ja poika kävelee. Eikö vaan joku aamulääkket unohtanut alkanut riehumaan että ladulle ei pidä kävelijöitä tuoda! Siitä hyvästä ei poika taida enää tänä talvena ladulle haluta.
Missä kiellettään ladulla kävely? Netissä kun monessa paikassa lukee että saa kävellä, mutta latua ei saa rikkoa. Toivottavasti nää lumet sulaa pian että saa rauhassa kävellä työmatkat ja muutkin reissut...
Kommentit (201)
Ainakin lapissa oli sallittua kävellä ladulla keskellä luistelukohdassa.
Puristaako ne hiihtotrikoot munista, vai mikä saa hiihtäjän kiehumaan ja suuttumaan pikkuasioista?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran ku joku tulee raivoamaan sulle ladulla kävelystä, niin kysy siltä että mitä meinasit tehdä asialle.
Tökätä sauvalla silmään.
Hiihto on monotonista liikuntaa jossa pienetkin häiriötekijät ajavat raivon partaalle. Lisäksi se voi joskus turvottaa aivoja.
Minulla myös oli entisillä kotikulmillani lyhin matka kotiin pururataa pitkin enkä ollut ainut, myös koiranulkoiluttajat ja koululaiset käyttivät tätä reittiä (pururata oli siis koulun/koulun takana sijaitsevan bussipysäkin ja talojen välissä). Mutta talvisin tästä tuli ongelma kun psykopaattihiihtäjät tulivat sylki roiskuen lähes silmille " Ladulla ei saa kävellä! On se kumma, aikuiset ihmiset ! Eisaakävelläladullaeisaakävellä". Vaikka kävelit nätisti reunassa, et ladun päällä se teki sinusta vapaata riistaa laturaivolle.
No totta kai lyhin reitti on aina se nopein reitti..
Jos vyötäröön asti on lunta, siitä vaan läpi.
Kortonkiasu ehkäisee tyhmiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kävellä laskettelurinteissä.
Meilläpäin on vastakainen ongelma. Eli muutamat kunnan vanhat ulkoilureittit (jossa talvella oli ladut) on muutettu virkistys reiteiksi. Kunta on tehnyt uuden latukokonaisuuden kauemmaksi asutuksesta jotta pysyy paremmassa kunnossa ja on eri pituuksia sekä haastavuusluokkia. Noh virkistysreitejä ei aurata talvella ja on laitettu kyltit joka paikaan että kävelyreitti. Niin prk niitä suhareita tulee melkeen niskaan ja tietenkin huutaa pää punasena "tämä on HIIHTO REITTI!" vaikkakin olemme alle 3m hiihdon kieltävästä kyltistä.
Yleensä ladulla käveleminen kielletään ladun ylläpitäjän säännöissä. Ainakin meidän kunnan liikuntatoimen ohjeissa sanotaan ihan suoraan, että talvella latualueella käveleminen on kielletty. Idea on kai siinä, että jos sen ladun ylläpitoon laitetaan aikaa ja rahaa, niin silloin sitä olisi hyvä käyttää oikeaan tarkoitukseen. En minäkään mene luistelukaukaloon nastakengillä potkimaan lapsen kanssa palloa vaikka samalla paikalla kesällä pelataankin tai vaadi, että voisin kumppareissa pelata sählyä koulun jumppasalissa.
Kävelijä rikkoo ensinnäkin sen latu-uran, myös luistelualueen jos lumi antaa yhtään periksi. Kuopat ja lumesta tulleet möykyt tekevät hiihtämisestä vaikeaa ja osin vaarallista. Toiseksi kävelijä aiheuttaa vaaratilanteita itselleen ja hiihtäjille.
Hassu otsikko. Missäs kävelet kesällä, kun ei ole latuja?
Eikös kaupunkien pitänyt olla se paras paikka asua ja elää? Kuis siel on nyt kuitenki noin ahdasta ettei enää ihmiset sovi kulkemaan? Taitaa ahtaus olla levinnyt jo pipojenkin sisälle... >:)
Tehdään ladut sitten kävelyteille, jos se parempi..
On se kumma, ettei kävelijät pääse sinne metsään, jos ei ole latua, jota pitkin kävellä. Itse olen polkujuoksija ja me juostaan ympäri vuoden metsissä, avataan itse polut itse umpihankeen eikä koskaan juosta laduilla. Hyvin onnistuu. Nykyään on fatbike-pyöräilijöitäkin, jotka auttavat pitämään polut auki.
Laduilla käymme hiihtämässä.
Kävelen luisteluhiihtoradan reunassa, mutta aina, kun joku urpo käy valittamaan, siirryn perinteisen ladun urille kantapäilläni. Olkaa hyvä!
Jos Suomessa saa oleskella laittomasti ja heille vielä vaaditaan ilmaisia terveyspalveluja, niin ladulla kävely on pieni rike siihen verrattuna. Minun lainkuuliaisuuteni rapautui näiden tapahtumien jälkeen. Kun täällä ei enää vaadita kaikilta lakien noudattamista, niin miksi ihmeessä sitä itsekään enää on lainkuulainen ja noudattaa kiltisti kaikkia sääntöjä.
Hanaa kirjoitti:
Tehdään ladut sitten kävelyteille, jos se parempi..
Tämä olisi hieno idea. Minä ainakin haluaisin hiihtää kauppaan kävelemisen sijasta. Jätetään nuo nykyiset hiihtobaanat kävelijöille ja laitetaan kaikki kadut laduiksi. Ehkä silloin ymmärtäisivät latukävelijätkin, että heillä olisi todella paljon tilaa kävellä jossain muuallakin.
Kuka on niin idiootti, että menee ladulle kävelemään? Niin kuin muualla ei olisi tilaa?
Ladulla kävelemisestä voi olla myös muita seurauksia kuin sapen kiehahtaminen vastaan tulevalla hiihtäjällä ja siitä seurannut nokkapokka.
Keskiviikon Turun Sanomissa paikallinen liikuntapaikkapomo muistutti, että ladulla kävelijä rikkoo muun muassa kulutustavaroista ja kuluttajapalveluista annettua lakia.
Turkulainen logiikka menee näin: kaupungin hoitama hiihtolatu katsotaan kuluttajatuotteeksi, jonka ylläpidosta ja turvallisuudesta palveluntarjoaja vastaa. Kun laduilla on merkein osoitettu kävelykielto, julkista omaisuutta olevan kuluttajatuotteen vahingoittaminen ja turvallisuuden vaarantaminen on vahingonteko.
Tampereen liikuntapalvelujen rakennusmestari Pasi Lähteenmäki peesaa kollegaansa.
– Kyllä se noin on. Latujen turmeleminenhan on ilkivaltaa. Esimerkisi mäen alla oleva kävelijä on aina riskitekijä. Jos kävelijä ja hiihtäjä törmäävät ladulla, kävelijä korvaa, muistuttaa Lähteenmäki.
Lähteenmäen mukaan hiihtäjien ja kävelijöiden sanaharkkoja sattuu päivittäin.
Noin 2000 kilometriä vuodessa Tampereen laduilla hiihtävä Hannu Marttila ei ole tiukkapipo, mutta kummastelee ladulla kävelemistä.
– Ihmettelen, että ladulla pitää kävellä, kun kaupungissa on vaikka kuinka paljon aurattuja ulkoilureittejä, sanoo kahdeksankymppinen hakametsäläinen.
Toinen laduilla toistuvasti rikottu lain kohta on järjestyslain pykälä, joka kieltää koirien päästämisen yleiseen käyttöön kunnostetulle hiihtoladulle.
Poliisin mukaan ladulla tehtävät lainrikkomukset ovat tiedossa. Komisario Ismo Nykopp vahvistaa, että lakitulkinnat ovat oikeita.
– Hiihtoladun vahingoittaminen tahallaan on vahingontekorikos.
Nykoppin mukaan poliisi ei aloita hiihtopartiointia ladullakävelijöiden narauttamiseksi, mutta jos laduilla on heitetty sepeliä tai ajettu esimerkiksi autoilla tai mönkijöillä kannattaa asiasta tehdä rikosilmoitus.
Sanktioiden pelon sijaan poliisi toivoisi ladunkäyttäjillä toisen ihmisen huomioimista.
– Ihmiset eivät ajattele, mitä ladulla käveleminen aiheuttaa. Törmäykset tai suksen kärjen töppääminen jalanpainaumaan voi aiheuttaa pahan loukkaantumisen.
Lähteenmäki muistuttaa, että lain tarkoittamaksi hiihtoladuksi ei katsota pelkkää latua vaan myös sen vieressä olevaa luistelu-uraa.
Monet ajattelevat, että kävelyn luistelu-uralla voisi sallia, jos tamppautunut ura ei kävelystä kärsi. Juridisesti asia ei ole kuitenkaan aivan näin yksinkertainen.
– Jos kävely luistelu-uralla sallittaisiin, se pitäisi myös hiekottaa. Muuten saattaisimme joutua korvaamaan, jos kävelijä kaatuu heille sallitulla reitillä, järkeilee Lähteenmäki.
Kuluttajaturvallisuuslain ladun ylläpitäjälle asettamat velvoitteet ovat tiukat. Jos hiihtoladun leväperäinen hoito katsotaan turvallisuuden laiminlyömiseksi, saattaa kaupunki olla jopa korvausvelvollinen.
Sitä sauvalla silmään joka latuja talloo.