Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ladulla kävely kiellettyä?? Missä sitten pitäisi kävellä?

Vierailija
04.02.2018 |

V-tuttaa nämä talvikelit! Mulla bussipysäkille melkein kilometrin lyhyempi matka kun oikaisee pururadan kautta, mutta tänäänkin sai taas kuunnella menopaussimonstereiden riehuntaa että talvella pururata on kävelijöiltä kielletty.
Sama juttu aikaisemmin kun olin 5v pojan kanssa hiihtämässä, poika väsyi kesken ja halusi kävellä. Joten minä hiihdän vieressä pojan sukset selässä ja poika kävelee. Eikö vaan joku aamulääkket unohtanut alkanut riehumaan että ladulle ei pidä kävelijöitä tuoda! Siitä hyvästä ei poika taida enää tänä talvena ladulle haluta.

Missä kiellettään ladulla kävely? Netissä kun monessa paikassa lukee että saa kävellä, mutta latua ei saa rikkoa. Toivottavasti nää lumet sulaa pian että saa rauhassa kävellä työmatkat ja muutkin reissut...

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vastata selkeästi:

Saako pururadan keskellä kävellä? Ei siis latu-urissa, vaan tässä yli metrin levyisellä alueella latu-urien välissä?

Kun Googlaa latu wikipedia kertoo että LATU on nämä latu-urat (ei siis koko pururadan väylä). Näitä latuja(eli latu-uria) ei tienkään saa rikkoa, että niissä ei tietenkään saa kävellä, mutta entäs tämä keskikohta?

Itsestä tuntuu naurettavalta että hiihtäjät ei voi kävelijöitä väistää luisteluhiihdossaan näille varta vasten heille tehdyille latu-urille siksi aikaa kun ohittavat, vaan täytyy alkaa huuteleen ladulla ei saa kävellä, vaikka kävelen latujen välissä. Onko ihmiset menneet ärsytyksestä sekaisin, ja tulkinneet ladulla ei saa kävellä-säännön että koko pururata on paikka missä kävelijät ei saa kulkea ollenkaan? Pitäisköhän hiihtoonkin säätää jokin ajokorttipakko, kun ei pelkät peruskäytöstavat riitä selviytyyn suksien kanssa.

Vierailija
142/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestään selvä asia: laduilla ei kävellä. Myös se luistelu-ura menee pilalle jos siinä talsitaan.

Ps. Minä en hiihdä. Nykyihmiset ovat liian itsekeskeisiä. Muistakaa, että kaikilla meillä on myös velvollisuuksia, ei pelkästään oikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtäjät eivät päätä, mihin se latu vedetään, vaan kyllä ne on kaupunki & maanomistajat, jotka tämän asian määrittää. Ymmärrän ärsytyksen jos työmatka muuttuu täysin latujen tullessa (vaikka Helsingissä Paloheinä-Pitkäkoski nyt vois olla yksi esimerkki), mutta ladulla käveleminen sinällään ärsyttää taas harrastajana. Ladun ylittäminen on ihan ok, siitä nyt tuskin kukaan vetää herneitä nenään. Ja tuo olisi paras vaihtoehto, että toteutettaisiimn ladun viereen selkeä erillinen kävelypolku.

Moni tuntuu olevan sitä mieltä, että se latu-urien väliin jäävä luistelu-ura on ok kävelypaikka. Siinä on kuitenkin hitonmoiset riskit, koska aktiiviharrastaja/kisatreeniä vetävä hiihtäjä liikkuu huomattavasti kävelijää kovempaa ja vaaratilanteita syntyy helposti (koira hihnassa toisella laidalla ja ihminen toisella on paskin mahdollinen). Toki paikoilla, jossa on paljon käyttäjiä, on hankala muutenkin ylläpitää kunnollista harjoitusvauhtia.

Ja vaikka en ole "kilpakilpahiihtäjä", niin kyllä se pistää v-tuttamaan kun joka vuosi tulee hajotettua sauvoja kun reippaammalla pätkällä sauva uppoa jonkun jalankulkijan tekemään monttuun siellä uralla. Ei kukaan mitenkään ilokseen ostele montaa satasen sauvaparia kaudessa. Jos se olisi mahdollista, niin maksaisin ihan mielelläni vaikka kausimaksun "aidatusta" kunnollisesta hiihtoharjoitusreitistä jossa ei mene jalankulkijoiden reittejä, vaan kun niitä ei ihan joka Suomen kolkassa ole.

Vierailija
144/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en hyväksy sitä että pururata, joka on talvella hiihtolatu, on hiihtäjille käytössä ympäri vuoden mutta kävelijät ja lenkkeilijät eivät saa käyttää sitä talvella. Meidän pururatamme latumestari vittuilee jokaiselle joka uskaltautuu sinne jalkapatikassa, sellainen paskantärkeä ukkeli. Mä oon kyllä aika häijy suustani etten sanattomaksi jää.

Enkä edes kävele ladulla vaan toisessa reunassa, missä ei ole latu-uria.

Vierailija
145/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en hyväksy sitä että pururata, joka on talvella hiihtolatu, on hiihtäjille käytössä ympäri vuoden mutta kävelijät ja lenkkeilijät eivät saa käyttää sitä talvella. Meidän pururatamme latumestari vittuilee jokaiselle joka uskaltautuu sinne jalkapatikassa, sellainen paskantärkeä ukkeli. Mä oon kyllä aika häijy suustani etten sanattomaksi jää.

Kai menet käveleskelemään moottoritiellekin? Kävelkää perkele vaikka siinä hangessa latujen vieressä, pitää ihmisen on saatana tyhmä! 

Vierailija
146/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muuten yhtä tyhjän kanssa kirjoitti:

Miksi niitä kävelykieltoja ei sitten laiteta reiteille jos ei siellä saa kävellä?

Eikö ihmiset oikeasti tajua ladun nähdessään, mihin se on tarkoitettu?

Jos minä haluan mennä metsään kävelemään niin minä myös menen. PISTE!

Ei kukaan sinua ole estämässä metsään menemästä. Sen sijaan ladulla sinun ei tarvitse kävellä. Metässä on aika paljon muutakin pinta-alaa kuin latupohja. 

Sinunkaan ei ole mikään pakko just siinä ladulla hiihtää. Umpihankeen vaan. Sieltä ne hiihdon juuret ovat kehittyneetkin.

Niin, tai tyydyttää sitä hiihtämisvimmaansa kesällä jossain suolla, eikös se Myllylän Mikaki harrastanu suohiihtoa aikoinaan.

Vierailija
147/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai menet käveleskelemään moottoritiellekin? Kävelkää perkele vaikka siinä hangessa latujen vieressä, pitää ihmisen on saatana tyhmä! 

Niinpä tunnut olevan saatanan tyhmä kun et näytä tietävän että moottoritiellä on jalankulku kielletty.

Vierailija
148/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos latu on tehty pururadalle, ei siinä saa kävellä. Pitää kävellä siinä vierellä, jos haluaa kävellä nii jalkakäytävät, sitte lähempänä kevättä tai jos ladut sulaa voi kävellä. Kannattako sitä ihmisiä ärsyttää ja kaivaa verta nenästä kävellä siellä. Sitä hurttaa voi muualla lenkittää.

Vierailija
149/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meirä pururadalla ei lue vain hiihtäjille ei mitää. Yks tuli länkyttää ja sanoin ettei siinä lue mitää vain hiihtäjille, eli kyllä siinä saa kävellä ja minä kävelen.

Vierailija
150/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos latu ajetaan siihen, missä kesäisin voi kävellä, voi ladulla silloin kävellä talvellakin, mutta tietenkään latu-uraa ei pitäisi rikkoa. Eri asia sitten, jos latu tehdään ihan metsään tms, niin se on sitten vain hiihtämistä varten.

Päinvastoin. Kesällä on helppo kävellä pyruradalla joka on tehty latupohjaksi.

Vierailija
151/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi tilaa metsäreiteille ei voida järjestää sekä kävelijöille, että hiihtäjille.

Meillä ajetaan tässä kymmeniä kilometrejä pelkäksi laaduksi (molemmin puolin) ja sen jälkeen tapellaan, kun ei pystytä sovussa kulkemaan.

Muille ulkoilijoille jää autoteiden varret, ymmärrän kyllä että ihmiset haluaa ulkoilla mielummin metsässä kuin moottoritien varressa.

Tuossa on isoja ympyrä lenkkejä sekä sitten pidemmälle meneviä. 3km aloitus (syntyy luonnostaan molemmilta aloituspätkiltä yhteen) voisi olla molemmille ja kaikki lopu x kymmentä km pelkästään hiihtäjille, johon ei muilla välineillä sitten olisi asiaa.

Vierailija
152/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan hiihtoa, mutta en millään ymmärrä miksi joidenkin on pakko pilata ladut kävelemällä?? Kateus? Hiihtäjät saa jotain , minä en.

Vierailija
153/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vedetään joka metsäpolku laduksi, sitten itketään keväällä koirankakkoja jalkakäytävillä kun ei niitä koiria ole saanut koko talvena missään muualla ulkoiluttaa kun ei saa mennä laduille.

Vierailija
154/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi tilaa metsäreiteille ei voida järjestää sekä kävelijöille, että hiihtäjille.

Meillä ajetaan tässä kymmeniä kilometrejä pelkäksi laaduksi (molemmin puolin) ja sen jälkeen tapellaan, kun ei pystytä sovussa kulkemaan.

Muille ulkoilijoille jää autoteiden varret, ymmärrän kyllä että ihmiset haluaa ulkoilla mielummin metsässä kuin moottoritien varressa.

Tuossa on isoja ympyrä lenkkejä sekä sitten pidemmälle meneviä. 3km aloitus (syntyy luonnostaan molemmilta aloituspätkiltä yhteen) voisi olla molemmille ja kaikki lopu x kymmentä km pelkästään hiihtäjille, johon ei muilla välineillä sitten olisi asiaa.

Koska kävelypoluilla ei ole talvikunnossapitoa . Jos tehdään meträän reitin, ne pitää huoltaa. Ei ole keksitty tapaa huoltaa polkuja talvella. Hiekkaa tai suolaa ei voida metsään rahdata.

Lyhyitä reittejä on tehty ja niissä pitää olla vastuun takia olla ylläpito.

Vierailija
155/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmä8rrä, miksi tilaa metsäreiteille ei voida järjestää sekä kävelijöille, että hiihtäjille.

Koska kävelypoluilla ei ole talvikunnossapitoa . Jos tehdään meträän reitin, ne pitää huoltaa. Ei ole keksitty tapaa huoltaa polkuja talvella. Hiekkaa tai suolaa ei voida metsään rahdata.

Lyhyitä reittejä on tehty ja niissä pitää olla vastuun takia olla ylläpito.

Aivan, unohdin tietysti tämän. Yksinkertaisesti ajattelin, että tietysti ajetaan se latukoneella samoin kun siitä sitten loppureitit, mutta jätetään vsin toinen puoli kävelijöiden käyttöön ihsn virallisesti - mutta tosiaan, joku kun liukastuu niin sekin ilo on sitten loppu.

Vierailija
156/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun osa ladulla kävelijöistä rikkoo ladun, jättää koiranpaskat latu-uraan jne, siksi kielletty kaikilta. Myös niiltä, jotka ymmärtäisivät kävellä reunassa rikkomatta latua.

Miksi hiihto on niin pyhä asia? Eihän meillä ole kielletty autoiluakaan vaikka osa jengistä ajaa ylinopeutta, mutta auta armias kun on hiihdosta kyse. Ehkä autoilukin saa samanlaisen statuksen kun hiihto vajoaa liikkumismuotojen hierarkiassa sinne kävelyn tasolle. Tähän menee arvioni mukaan vain joitain miljoonia vuosia, ehkä kaksi?

Vierailija
157/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin vedetään joka metsäpolku laduksi, sitten itketään keväällä koirankakkoja jalkakäytävillä kun ei niitä koiria ole saanut koko talvena missään muualla ulkoiluttaa kun ei saa mennä laduille.

Kakat kerätään. Ne häiritsee joka paikassa.

Vierailija
158/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaiset on yksiä prkeleitä. Aina pitää saada individualistien itse päättää mitä tekevät ja missä tekevät muista tai säännöistä piittaamatta. Katsokaa esim. nykyistä punaisia päin ajelua. Sama tässä latuasiassa, jos sanotaan, että ladulla ei saa kävellä, niin eikö löydy jouko äliö kävelemään ihan vaan sen takia, että joku kielsi, kun kyllähän minulla on oikeus mouhotimouhoti. Koiran saa paskattaa vaikka naapurin kasvimaalle ja kesällä saa mennä leiriytymään jonkun mökkisaunan rantaan, vähintäänkin koiran pitää päästä laiturille paskomaan ja uimaan siihen rantaveteen paskat perskarvoissa. Naapurin pihalta, viljelypalstalta tai mökkitontilta saa kerätä marjat, omenat ja kukkakaalit jokamiehenoikeuksien perusteella ja lapselta saa viedä tikkarinkin kädestä jos huvittaa. Yleisen uimarannan rantaveteen saa vetää vaikka nororipulit, kun sinnehän ne paschket veteen peseytyy. Sitten saivarrellaan niistä omista oikeuksista vaikka maailman tappiin, kun ei muka ymmärretä mistä on kyse, koska ne oikeudet. Miten ihmeessä änkyrät jaksatte tulla toimeen itsenne kanssa?

Vierailija
159/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiset on yksiä prkeleitä. Aina pitää saada individualistien itse päättää mitä tekevät ja missä tekevät muista tai säännöistä piittaamatta. Katsokaa esim. nykyistä punaisia päin ajelua. Sama tässä latuasiassa, jos sanotaan, että ladulla ei saa kävellä, niin eikö löydy jouko äliö kävelemään ihan vaan sen takia, että joku kielsi, kun kyllähän minulla on oikeus mouhotimouhoti. Koiran saa paskattaa vaikka naapurin kasvimaalle ja kesällä saa mennä leiriytymään jonkun mökkisaunan rantaan, vähintäänkin koiran pitää päästä laiturille paskomaan ja uimaan siihen rantaveteen paskat perskarvoissa. Naapurin pihalta, viljelypalstalta tai mökkitontilta saa kerätä marjat, omenat ja kukkakaalit jokamiehenoikeuksien perusteella ja lapselta saa viedä tikkarinkin kädestä jos huvittaa. Yleisen uimarannan rantaveteen saa vetää vaikka nororipulit, kun sinnehän ne paschket veteen peseytyy. Sitten saivarrellaan niistä omista oikeuksista vaikka maailman tappiin, kun ei muka ymmärretä mistä on kyse, koska ne oikeudet. Miten ihmeessä änkyrät jaksatte tulla toimeen itsenne kanssa?

Kyllä ne oli ihan ulkomaalaistaustaisia jotka marjat oktalon tontilta keräsi. Heillä taisi olla kulttuurillinen oikeus.

Vierailija
160/201 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, ettei kävelijät pääse sinne metsään, jos ei ole latua, jota pitkin kävellä. Itse olen polkujuoksija ja me juostaan ympäri vuoden metsissä, avataan itse polut itse umpihankeen eikä koskaan juosta laduilla. Hyvin onnistuu. Nykyään on fatbike-pyöräilijöitäkin, jotka auttavat pitämään polut auki.

Laduilla käymme hiihtämässä.

Kannattaa muistaa että myös fatbike-baanoilla on kävely kielletty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän