Miksei osa tajua, ettei aktiivimallissa vastusteta sitä, että joutuisi tekemään jotain
Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.
Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.
Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Ne CV:n tekokurssit on jo täytetty. Ei ole paikkaa mihin mennä. Onneksi osaan tehdä itsekin ja toivottavasti pääsen töihin ennen kuim leikkuri tulee. Työkkärissä ei ole muita minulle suunnattuja koulutuksia.
Jos olisi niitä koulutuksia niin menisin.
Ainakin täällä päin on nämä 12 henkilömäärän CV kurssit täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli hoitaja tyttö kotona hoitamassa muksuja.. Maksoin sille 10 euroa tunti ja bussiliput päälle.. Tätä työssä käyvä joutuu maksamaan.
Ei työtön vaan tajua.Tämäkin on jotenkin idioottimainen ajattelutapa, ikään kuin työtön olisi aina koko elämänsä työtön, joku oma ihmislajinsa? Suurin osa työttömistä on joskus ollut töissä ja myös iso osa työssäkävyistä on joskus ollut työttöminä. Ei ole kyse mistään kahdesta eri ihmisryhmästä joilla ei ole mitään käsitystä toistensa elämäntilanteista.
Minä olen ollut 15 vuotta työssä, nyt 1,5 v työttömänä eli pitkäaikaistyötön
No eikös se ole sitten pirun hyvä että sua aktivoidaan, niin saatat saada työtä. Hohhoijaa.
Hohhoijaa vain itsellesi. Miten työtöntä auttaa se, että hän itse aktivoituu? Ei niitä työpaikkoja ole tarjolla yhtään sen enempää. Jos aktivoiminen kohdistuisi työnantajiin, niin aktivointi olisi tosi hyvä juttu.
Cv kurssilla voidaa varmistaa, että ihan jokainen osaa varmasti sen työhakemuksensa tehdä ja samalla saadaan työtön kiinni arkeen ja näkemään vertaisiaan eli huomaamaan, ettei ole mikään kummajainen. Ylipäätään kursseilla on muukin tarkoitus kuin suoraan sen asian oppiminen. Monet pitkäaikaistyöttömät ovat syrjäytymisvaarassa tai syrjäytyneitä, se on ihan fakta. Kurssien tarjoaminen on keino saada heidät kiinni sosiaaliseen elämään ja samalla ehkä oppimaan jotain. Pitkäaikaistyöttömän syrjäytymistä ehkäistään sillä, että yritetään saada ihmiset kiinni sosiaaliseen elämään ja työrytmiin mahdollisimman varhain, jo ennen kuin ovat pitkäaikaistyöttömiä ja syrjäytyneitä.
Asennevammaa taitaa kyllä aika monella työttömällä pukata. Eräs tuttuni on pitkäaikaistyötön ja ei edes kerran vuodessa ole tullut mitään kurssi- tai työhakemisvaatimusta. Tämä työtön on jättänyt töitä ottamasta siksi, että työmatka on liian pitkä (tunti kahdella bussilla, etäisyys kotoa 25 km), koska työ alkaisi ennen kahdeksaa ja näin lapsi joutuisi odottamaan koulunalkua yksin ja koska työ on eri kaupungissa kuin missä asuu (pääkaupunkiseudulla siis asuu). Kursseja hän on jättänyt kesken, koska on selkäkipua, migreeniä ja lapsi olisi liian kauan yksin kotona.
Näillä syillä suurin osa suomalaisista ei olisi töissä. Missä siis vika?
Ymmärrän että toteutus on huono.Mutta miksei ne ay liikkeet ehdota ratkaisuja...ei osata kuin lakkoilla ja samalla sahataan koko yhteiskunnan oksaa.Yritykset kärsii...
Vierailija kirjoitti:
Cv kurssilla voidaa varmistaa, että ihan jokainen osaa varmasti sen työhakemuksensa tehdä ja samalla saadaan työtön kiinni arkeen ja näkemään vertaisiaan eli huomaamaan, ettei ole mikään kummajainen. Ylipäätään kursseilla on muukin tarkoitus kuin suoraan sen asian oppiminen. Monet pitkäaikaistyöttömät ovat syrjäytymisvaarassa tai syrjäytyneitä, se on ihan fakta. Kurssien tarjoaminen on keino saada heidät kiinni sosiaaliseen elämään ja samalla ehkä oppimaan jotain. Pitkäaikaistyöttömän syrjäytymistä ehkäistään sillä, että yritetään saada ihmiset kiinni sosiaaliseen elämään ja työrytmiin mahdollisimman varhain, jo ennen kuin ovat pitkäaikaistyöttömiä ja syrjäytyneitä.
Asennevammaa taitaa kyllä aika monella työttömällä pukata. Eräs tuttuni on pitkäaikaistyötön ja ei edes kerran vuodessa ole tullut mitään kurssi- tai työhakemisvaatimusta. Tämä työtön on jättänyt töitä ottamasta siksi, että työmatka on liian pitkä (tunti kahdella bussilla, etäisyys kotoa 25 km), koska työ alkaisi ennen kahdeksaa ja näin lapsi joutuisi odottamaan koulunalkua yksin ja koska työ on eri kaupungissa kuin missä asuu (pääkaupunkiseudulla siis asuu). Kursseja hän on jättänyt kesken, koska on selkäkipua, migreeniä ja lapsi olisi liian kauan yksin kotona.
Näillä syillä suurin osa suomalaisista ei olisi töissä. Missä siis vika?
Tässäpä taas niputettiin kaikki työttömät asennevammaisiksi elämäntapatyöttömiksi. Mutta juuri tuolla äsken joku ihmetteli, mikä ihmeen järki on laittaa elämäntapatyöttömät cv-kursseille. Niin, tämä on näitä aktiivimallin kannattajien logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että toteutus on huono.Mutta miksei ne ay liikkeet ehdota ratkaisuja...ei osata kuin lakkoilla ja samalla sahataan koko yhteiskunnan oksaa.Yritykset kärsii...
Siis mitä ratkaisuja pitäisi ehdottaa? Eikö riitä ehdotukseksi se, että laki kumottaisiin ja noudatettaisiin luvattuja asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se työtön menisi neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, kun sitä valmennusta ei ole käynyt noin 400 000 työtöntä? Eli kyse on myös sitä, että saadaan työttömät käyttämään palveluja, ei pelkästään kieltäytymään niistä. Viime vuonna yli 70 % valmennukseen ohjatuista kieltäytyi niistä !!! ja perusteli kieltäytymistään sillä, että juuri silloin on työpätkä tai työhaastattelu tai joku muu lailliseksi katsottava peruste. Jostain syystä he eivät kuitenkaan työllistyneet. Nyt näille samoille kursseille on tunkua eli missä ihmeessä ovat ne noin viikon työsuhteet, jotka vielä viime vuonna olivat este osallistumiselle?
Jos sinulle palkaton siivoystyö viikonloppuisin on riittävä osallistuminen yhteiskunnan rakentamiseen, niin miksi ihmeessä haluat työttömyysetuutta? Palkaton työ riittää ja tuo hyvän mielen.
Nimenomaan: miksi se työtön menisi neljännen kerran cv:n muokkauskurssille. Sehän tässä järjetöntä onkin, mutta juuri niin tuo aktiivimalli toimii. Ei se ole sen työttömän syy, jos säännöt ovat tällaiset.
Sinustako on siis jotenkin omituista, että työnhakija on edelleen työtön lyhyen työpätkän tai työhaastattelun jälkeen? Mitä kohtaa siinä et ymmärrä?
Mistä muuten otit tuon tiedon, että 70 % kieltäytyi? Näytäpä se lähde, niin mietitään yhdessä sitä tilannetta.
Aktiivimalli ei anna kenellekään subjektiivista oikeutta osallistua te-toimiston palveluihin, joten ihan turva soittaa ja vaatia, että kurssille pitää päästä. Jos on 3 edellisen vuoden aikana valmennuksessa ollut, ei kurssipaikkaa saa.
Minusta on omituista, että jos asiakas on ollut jo 300 päivää työttömänä, niin miten ihmeessä se ainoa työhaastattelu taiparin päivän työpätkä osuu nimenomaan työnhakuvalmennusviikolle. Ja omituista on se, että tämä sama toistuu todella monen työnhakijan kohdalla.
Tuo 70% löytyy työhallinnon järjestelmästä erikseen otetusta tilastosta. Voit pyytää sitä TEMin tilastovastaavilta.
Minä pyydän sitä tilastoa nyt sinulta, koska sinä ihan itse siihen vetosit. Muuten se voidaan ohittaa ihan huuhaana, jos et sitä suostu avaamaan.
Niin, aktiivimalli ei anna subjektiivista oikeutta. Siksihän homma onkin epäreilu, koska niitä palvelujen käyttämistä kuitenkin mallissa vaaditaan.
Ja minä kerron sinulle, että sinulla on ihan samanlainen mahdollisuus kuin minullakin pyytää sitä tilastoa suoraa TEMistä. Tai sitten laitat tähän sähköpostiosoitteesi, johon voin toimittaa pdf-muodossa olevan materiaalin. Kaikki julkiseksi katsottava aineisto ei löydy netistä enkä ryhdy tähän kopioimaan noin 26 sivua.
Kerro edes mikä on tilaston nimi, niin pyydän sen itselleni.
Hei, mihinkäs tämä tilastotyyppi nyt katosi? Pyysin vain tilaston nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kannattaisi huomata, että työkkäri tukee aika hyvin esimerkiksi 1-2 vuotta kestäviä ammatillisia tutkintoja ja niitä voi opiskella työttömyysetuudella, jos sen katsotaan parantavan työllistymisnäkymiä. En ymmärrä, miksei tätä käytetä enemmän, ei tarvitse mennä kuutta kertaa CV-kurssille vaan voi opiskella jotain oikeasti mielekästä ja toivottavasti myös hyödyllistä.
Niinpä, JOS sen katsotaan parantavan työllistymisnäkymiä. Eipä meikämaisteri ole päässyt opiskelemaan sähköasentajaksi tai hitsaajaksi. Ei ole katsottu että se edistäisi työllistymistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lkjoho kirjoitti:
Olen ollut elämäni aikana vajaa 2kk työttömänä ja silloinkin sain heti ehdotuksen mennä cv-"askartelukurssille", jossa myös harjoitellaan työhaastattelussa vastaan tulevia tilanteita. Soitin suoraan ja sanoin, että pidän loukkaavana, että minun pitäisi mennä cv:n tekemistä varten kurssille. Olen kuitenkin aina etsinyt työpaikkani, cv:ni on luonnollisesti kunnossa, olen ollut vasta reilun kuukauden työttömänä ja olen aina pärjännyt haastatteluissa hyvin. Lisäksi sanoin virkailijalle, että jos ei osaa itse tehdä cv:tä tai olla työhaastattelussa niin en ihan heti keksi työtä, johon voisi yhtä avuttoman yksilön ottaa.
Aktiivimalli ja askartelukurssit sopii vain työttömille, joille työttömyys on elämäntapa. Väittäisin, että aika marginaalinen osa kaikista työttömistä.
Mihin se elämäntapatyötön tarvii CV kurssia? Haloo
No siihen perseen nostamiseen. Sitähän tässä on nyt toitotettu, että on hyvä, että työttömät nostavat sen perseensä. Nyt sitten sekään ei kelpaa.
Kerrotko vielä, että mitä se elämäntapatyötön kirjoittaa siihen ansioluetteloonsa?
Vastustan aktiivimallia, koska se on niin uskomattoman epärealistisesti, typerästi ja hätäisesti suunniteltu. Työttömien "aktivoiminen" (onko työttömyys automaattisesti passivoivaa edes?) on järjestetty aktiivimallissa täysin järjettömästi. Aktiivimallin ainoa tarkoitus on siistiä tilastoja.
Jos minä saisin päättää, ratkaisisin työttömyysasian seuraavasti: Työttömyyskorvauksia maksettaisiin ensimmäiset puoli vuotta työttömäksi jäämisen jälkeen. Jos työttömyys jatkuisi edelleen puolen vuoden määräajan jälkeen, henkilö osoitettaisiin uudelleenkoulutukseen, eläkkeelle, kuntoutukseen tai hän siirtyisi valtiolle/kunnalle osa-aikatöihin. Mahdollista olisi myös tehdä "velvoitetyösopimus" jonkin yksityisen firman kautta. Silloin työttömyystuet + jonkinlainen työllistämispalkkio/verohelpotus maksettaisiin firmalle ja firma hoitaisi palkanmaksun. Työvoimatoimisto vastaisi tehtävien jakamisesta ja ylläpitäisi kontakteja. Velvoitetyöstä saisi kuitenkin irtisanoutua heti uuden työpaikan löydyttyä. Henkilö saisi työttömyyskorvauksen verran rahaa palkkana (työaika tarvitsisi suhteuttaa "palkkaan"), mutta vuosilomaa tms. velvoitetyöllisyys kerryttäisi vähemmän kuin tavallinen työ. Velvoitetyöstä saisi kuitenkin normaalin työtodistuksen.
Esittämäni mallin hyvinä puolina olisi se, että tunnetusti pitkä työttömyys vähentää työnsaantimahdollisuuksia ja pahimmassa tapauksessa romauttaa ammattitaidon. Tässä mallissa työtön ei olisi työtön ja ylläpitäisi ammattitaitoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lkjoho kirjoitti:
Olen ollut elämäni aikana vajaa 2kk työttömänä ja silloinkin sain heti ehdotuksen mennä cv-"askartelukurssille", jossa myös harjoitellaan työhaastattelussa vastaan tulevia tilanteita. Soitin suoraan ja sanoin, että pidän loukkaavana, että minun pitäisi mennä cv:n tekemistä varten kurssille. Olen kuitenkin aina etsinyt työpaikkani, cv:ni on luonnollisesti kunnossa, olen ollut vasta reilun kuukauden työttömänä ja olen aina pärjännyt haastatteluissa hyvin. Lisäksi sanoin virkailijalle, että jos ei osaa itse tehdä cv:tä tai olla työhaastattelussa niin en ihan heti keksi työtä, johon voisi yhtä avuttoman yksilön ottaa.
Aktiivimalli ja askartelukurssit sopii vain työttömille, joille työttömyys on elämäntapa. Väittäisin, että aika marginaalinen osa kaikista työttömistä.
Mihin se elämäntapatyötön tarvii CV kurssia? Haloo
No siihen perseen nostamiseen. Sitähän tässä on nyt toitotettu, että on hyvä, että työttömät nostavat sen perseensä. Nyt sitten sekään ei kelpaa.
Kerrotko vielä, että mitä se elämäntapatyötön kirjoittaa siihen ansioluetteloonsa?
Varmaan ne ihan samat asiat kuin muutkin työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se työtön menisi neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, kun sitä valmennusta ei ole käynyt noin 400 000 työtöntä? Eli kyse on myös sitä, että saadaan työttömät käyttämään palveluja, ei pelkästään kieltäytymään niistä. Viime vuonna yli 70 % valmennukseen ohjatuista kieltäytyi niistä !!! ja perusteli kieltäytymistään sillä, että juuri silloin on työpätkä tai työhaastattelu tai joku muu lailliseksi katsottava peruste. Jostain syystä he eivät kuitenkaan työllistyneet. Nyt näille samoille kursseille on tunkua eli missä ihmeessä ovat ne noin viikon työsuhteet, jotka vielä viime vuonna olivat este osallistumiselle?
Jos sinulle palkaton siivoystyö viikonloppuisin on riittävä osallistuminen yhteiskunnan rakentamiseen, niin miksi ihmeessä haluat työttömyysetuutta? Palkaton työ riittää ja tuo hyvän mielen.
Nimenomaan: miksi se työtön menisi neljännen kerran cv:n muokkauskurssille. Sehän tässä järjetöntä onkin, mutta juuri niin tuo aktiivimalli toimii. Ei se ole sen työttömän syy, jos säännöt ovat tällaiset.
Sinustako on siis jotenkin omituista, että työnhakija on edelleen työtön lyhyen työpätkän tai työhaastattelun jälkeen? Mitä kohtaa siinä et ymmärrä?
Mistä muuten otit tuon tiedon, että 70 % kieltäytyi? Näytäpä se lähde, niin mietitään yhdessä sitä tilannetta.
Aktiivimalli ei anna kenellekään subjektiivista oikeutta osallistua te-toimiston palveluihin, joten ihan turva soittaa ja vaatia, että kurssille pitää päästä. Jos on 3 edellisen vuoden aikana valmennuksessa ollut, ei kurssipaikkaa saa.
Minusta on omituista, että jos asiakas on ollut jo 300 päivää työttömänä, niin miten ihmeessä se ainoa työhaastattelu taiparin päivän työpätkä osuu nimenomaan työnhakuvalmennusviikolle. Ja omituista on se, että tämä sama toistuu todella monen työnhakijan kohdalla.
Tuo 70% löytyy työhallinnon järjestelmästä erikseen otetusta tilastosta. Voit pyytää sitä TEMin tilastovastaavilta.
Minä pyydän sitä tilastoa nyt sinulta, koska sinä ihan itse siihen vetosit. Muuten se voidaan ohittaa ihan huuhaana, jos et sitä suostu avaamaan.
Niin, aktiivimalli ei anna subjektiivista oikeutta. Siksihän homma onkin epäreilu, koska niitä palvelujen käyttämistä kuitenkin mallissa vaaditaan.
Ja minä kerron sinulle, että sinulla on ihan samanlainen mahdollisuus kuin minullakin pyytää sitä tilastoa suoraa TEMistä. Tai sitten laitat tähän sähköpostiosoitteesi, johon voin toimittaa pdf-muodossa olevan materiaalin. Kaikki julkiseksi katsottava aineisto ei löydy netistä enkä ryhdy tähän kopioimaan noin 26 sivua.
Laita mulle
iltis kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801302200707925_pi.shtml
Iltalehti Tiistai 30.1.2018
Kommentti: Ay-liike ei ole huolissaan työttömistä vaan valtansa murenemisesta
Ay-liike haluaa pullistella, koska se pelkää valtansa menettämistä, kirjoittaa Iltalehden Mika Koskinen
Ei ay-liike ole huolissaan työttömistä. Ay-liike on huolissaan vallastaan.
SAK:ta potuttaa, kun hallitus päätti aktiivimallista ilman sen suostumusta. Se pelkää valtansa menettämistä. Siksi se haluaa pullistella.
Ay-liike on työn tarjonnan kartelli. Myyjän kartellissa myyjät sopivat hinnat, ostajan kartellissa ostajat. Suomen työmarkkinoilla kummallakin on vahva asema.
Jos ay-liike olisi aidosti huolissaan työttömistä, se ei rajoittaisi työvoiman tarjontaa, ja siten nostaisi työllistymisen kynnystä pitämällä kynsin hampain kiinni esimerkiksi yleissitovista työehtosopimuksista tai jarruttamalla paikallista sopimista.
Lainauksen alku on aivan totta, mutta kaksi viimeistä kappaletta pilaa asian. Ne ovat suoraan EK:n kirjoituspyödältä ja täyttä puppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita mulle
Haha, melkein tiedän, miten tässä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli hoitaja tyttö kotona hoitamassa muksuja.. Maksoin sille 10 euroa tunti ja bussiliput päälle.. Tätä työssä käyvä joutuu maksamaan.
Ei työtön vaan tajua.Tämäkin on jotenkin idioottimainen ajattelutapa, ikään kuin työtön olisi aina koko elämänsä työtön, joku oma ihmislajinsa? Suurin osa työttömistä on joskus ollut töissä ja myös iso osa työssäkävyistä on joskus ollut työttöminä. Ei ole kyse mistään kahdesta eri ihmisryhmästä joilla ei ole mitään käsitystä toistensa elämäntilanteista.
No eikös se ole sitten pirun hyvä että sua aktivoidaan, niin saatat saada työtä. Hohhoijaa.
Hohhoijaa vain itsellesi. Miten työtöntä auttaa se, että hän itse aktivoituu? Ei niitä työpaikkoja ole tarjolla yhtään sen enempää. Jos aktivoiminen kohdistuisi työnantajiin, niin aktivointi olisi tosi hyvä juttu.
Jaa niin että kotoa tultaisiin hakemaan? :D
Vierailija kirjoitti:
No se kurssiko työllistää sinun mielestä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, ei. Tiedätkö, mitä työnhaussa tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Joo..
Ei mulle makseta kuukauden vesirokon hoitamisesta tai ilmaisesta siivoamisesta.
Eikä tarvi maksaa kellekään.
Ei työtön vaan tajua.
Eli harjoititte harmaata taloutta ja veronkiertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, ei. Tiedätkö, mitä työnhaussa tapahtuu?
Joo, tiedän. Työtä vailla oleva ihminen hakee töitä.
Voi hyvä luoja! Jos pomosi sanoo sinulle, että ensi maanantaista lähtien työskentelen Tylypahkan yksikössä, menisitkö töihin vai jäisitkö mieluummin makaamaan kotiin? Luulen, että sinulla ei olisi muita vaihtoehtoja kuin jäädä makaamaan kotiin. Mikä hitto siinä työnteossa on niin vaikeaa, ettei sinne vain voi mennä? Hiton laiska!