Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei osa tajua, ettei aktiivimallissa vastusteta sitä, että joutuisi tekemään jotain

Vierailija
01.02.2018 |

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kommentit (273)

Vierailija
261/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tulipas tästä ketjusta suosittu. En ole tätä lukenut sen jälkeen kun aamulla lähdin töihin ja ollut työpäivän jälkeen muuta puuhaa.

En jaksa kaikkia viestejä lukea. Mutta joku sanoi, että ehdottamani hommat eivät työllistä. Ei muuten tullut mieleenkään, että tuota sukulaisen hoitoa ajateltiin pimeänä työnä, kun itse maksoin miehen siskon tytölle lasten hoidosta ihan lakien ja asetusten mukaan.

Mutta jatketaan. Joku sanoi, ettei nuo kelpaa siksi, koska ne eivät työllistä. Mutta - jos siitä sukulaislapsen hoidosta saa (laillisesti, verotkin maksetaan) seitsemän euroa, sitten se kelpaakin! Eli tadaa, tuliko tästä nyt sitten yht´äkkiä työllistämistä edistävä toimenpide, kun palkka ylitti rajan?

Toinen tadaa. Menetkin sinne samaan yhdistykseen työkokeiluun siivoamaan arkipäivisin. Tämäkin kelpaa. Eli nyt tästäkin sitten tuli työllistymistä edistävä toimenpide?

Kolmas tadaa. Kansalaisopiston kurssi ei kelpaa. Mutta leikitään, että sama opettaja vetää myös työvoimapoliittisia kursseja ja kun menet päivällä hänen kursseilleen, sekin muuttuu yhtäkkiä työllistymistä edistäväksi palveluksi.

Ap ei ole edelleenkään työtön.

Miksi opiskelija löytää työn? No kaikki eivät heistäkään löydä. Toisena seikkana opiskelija on halutumpi kuin työtön. Moni ei palkkaa työtöntä siksi, kun tämä on työtön.

Iso osa ei kuitenkaan ymmärtänyt, mistä on kyse. Viha heikentää sydämistä voimakkaimmankin, laulaa freukkarit. Näköjään heikentää myös aivotoimintaa, kun samaa mantraa jaksetaan jankata. Eikä ymmärretä, että ei kaikki aktiivimallia ihmettelevät ole työttömiä. En sanoisin olevani vastustaja oikeastaan, vaan ihmettelen sen järjettömyyttä, byrokratiaa ja sitä, että siihen käytetään rahaa, kun rahaa voisi käyttää oikeaan työllistämiseen.

Sen tuolta myös luin, että joku ihmetteli, miksei käytetä enemmän sitä mahdollisuutta, että opiskelee korvauksella. No kaksi syytä: kaikki eivät pääse. Halukkuutta on siis enemmän kuin minä annetaan. Toiseksi, kouluttamattomia työttömiä on nykyään vähän. Sitä kuitenkin ensi sijaisesti ihmiset etsivät työtä.

Tässäkin ketjussa työttömiä haukkuvista kirjoittajista joku tulee vielä työttömäksi jäämään. Näin on tapahtunut ja tapahtuu jatkossakin.

Vierailija
262/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimallin tarkoitus ei ole kannustaa näennäistekemiseen tai monenlaiseen hyödylliseen puuhasteluun työttömyyskorvauksella. Siksi onnistuneesta työllistymisestä palkitaan, muttei vimmaisesta hakemisesta tai vapaaehtoistyöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää nähdä tämä vartsupellejen ja smurffien masinoima vihakampanja puoltamiljoonaa kanslaista kohtaan - vanhempia ihmisiä kiusataan mitättömillä hyvääpäivää kursseilla ja nuoret jätetään pelailemaan kotiin - kymmeniä tuhansia alle 25 vuotiaita työkyvyttömyyseläkkeillä, koska ei huvita. Ja sitten käydään vanhempien kmppuun, joilla moraali kunnossa ja pitkät koulutukset - mutta ovat joutuneet syrjäytetyksi syystä tai toisesta - liian taitavia tai liian vanhoja - liian epätyrkkyjä - missä on maalaisjärki?? Miksi nuoria ei pakoteta kouluttautumaan aloille, jossa työvoimapula - vanhemmille sairaslomaa tai kuntouttavaa lomaa - ei roikottamista puolikuntoisena te listoilla.

Vierailija
264/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa työttömiä haukkuvista kirjoittajista joku tulee vielä työttömäksi jäämään. Näin on tapahtunut ja tapahtuu jatkossakin.

Olen miettinyt tätä paljonkin. Kun jään työttömäksi, on parempi, että joudun nopeasti ottamaan pienipalkkaisen työn kuin että jään kotiin ensin ansiosidonnaiselle ja sitten peruspäivärahalle. Muuten rakennan pesän mökkiini ja keskityn harrastuksiin kotona. Se ei kuitenkaan olisi hyväksi mielenterveydelleni ja voisi johtaa lannistumiseen, itseinhoon ja lopulliseen irtautumiseen työelämän todellisuudesta. Olen nähnyt näitä tapauksia muutaman lähipiiirissä, enkä itse selviäisi edes yhtä hyvin. Siksi kannatan Tanskan mallia, jossa tukia leikataan nopeasti ja työtä on lähes pakko löytää.

Vierailija
265/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää nähdä tämä vartsupellejen ja smurffien masinoima vihakampanja puoltamiljoonaa kanslaista kohtaan - vanhempia ihmisiä kiusataan mitättömillä hyvääpäivää kursseilla ja nuoret jätetään pelailemaan kotiin - kymmeniä tuhansia alle 25 vuotiaita työkyvyttömyyseläkkeillä, koska ei huvita. Ja sitten käydään vanhempien kmppuun, joilla moraali kunnossa ja pitkät koulutukset - mutta ovat joutuneet syrjäytetyksi syystä tai toisesta - liian taitavia tai liian vanhoja - liian epätyrkkyjä - missä on maalaisjärki?? Miksi nuoria ei pakoteta kouluttautumaan aloille, jossa työvoimapula - vanhemmille sairaslomaa tai kuntouttavaa lomaa - ei roikottamista puolikuntoisena te listoilla.

Vierailija
266/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekkakuski kirjoitti:

iltis kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801302200707925_pi.shtml

Iltalehti Tiistai 30.1.2018

Kommentti: Ay-liike ei ole huolissaan työttömistä vaan valtansa murenemisesta

Ay-liike haluaa pullistella, koska se pelkää valtansa menettämistä, kirjoittaa Iltalehden Mika Koskinen

Ei ay-liike ole huolissaan työttömistä. Ay-liike on huolissaan vallastaan.

SAK:ta potuttaa, kun hallitus päätti aktiivimallista ilman sen suostumusta. Se pelkää valtansa menettämistä. Siksi se haluaa pullistella.

Ay-liike on työn tarjonnan kartelli. Myyjän kartellissa myyjät sopivat hinnat, ostajan kartellissa ostajat. Suomen työmarkkinoilla kummallakin on vahva asema.

Jos ay-liike olisi aidosti huolissaan työttömistä, se ei rajoittaisi työvoiman tarjontaa, ja siten nostaisi työllistymisen kynnystä pitämällä kynsin hampain kiinni esimerkiksi yleissitovista työehtosopimuksista tai jarruttamalla paikallista sopimista.

TES takaa kaikille sen minimipalkan. Paikalliset sopimukset tarkoittaisivat omalla alallani sitä, että halvimmalla töihin tuleva saa töitä, osasi se hommansa tai ei. Työssäkäynnillä ei tule olemaan mitään merkitystä jos ei sillä palkalla pysty itseään elättämään.

Niinpä. TES määrittelee vain minimin, ihan vapaasti saa kyllä sopia korkeamman palkan maksamisesta. Todellisuudessahan nämä ulisijat haluavat paikallista sopimista vain siksi, että he haluavat polkea palkkoja alemmas ja luoda halpatyömarkkinat.

TES toki määrittelee vain minimin. Ongelma on siinä, että TES ei koskaan jousta alaspäin. Hyvinä aikoina työntekijät saa ansaitusti isommat palkankorotukset. Mutta miksi huonompinakin vuosina pitää saada pieni korotus? Miksei palkka voisi joustaa vähän alaspäin, jotta työntekijät olisi vara pitää töissä? Pikkuhiljaa se minimi on noussut niin ylös, ettei monella firmalla ole vara maksaa hyvällekään juurikaan enempää. Tasapalkka ei paljon kannusta ahkeroimaan.

Miksei palkkaa voisi joustaa alaspäin, jotta työntekijät olisi varaa pitää töissä?

Miksikö? Miksi ruuan hintaa pitää jatkuvasi nostaa? Miksi asuminen kallistuu koko ajan?Miksi kaikki päivittäistavarat kallistuvat koko ajan? Matkaliput, vaatteet jne. kaikki kulustustavaroiden hinnat kokoavat jatkuvasti? Siinä syy, miksi palkkoja ei voi alentaa.

Kun ammattiliitto määrää kaikille saman palkan, työnantajan ainoa vapaus on valita, kenet työllistää. Niinpä työnantaja jättää palkkaamatta kaikki, joiden oletettu työteho ei ole yli keskitason. Muuten firma ei pärjää kilpailijoille.

Jos palkat joustaisivat molempiin suuntiin, työnantaja voisi palkata myös sellaisen, jonka odotettu tuottavuus on alle keskiarvon. Kenenkään ei tarvitsisi jäädä työttömäksi esimerkiksi iän, vammaisuuden tai väärän tutkinnon takia, vaan voisivat aloittaa työt pienemmällä palkalla ja oppia lisää. Se korjaisi suuren osan väitettyä kohtaanto-ongelmaa.

Vierailija
267/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa on ihan selvästi kokkaritrolleja dataamassa. Maksettua propagandaa, vai luuleeko joku että nuo ilmaiseksi täällä kirjoittelevat päivät pitkät.

Vierailija
268/273 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimallin kannattajat voisivat nyt kertoa, mistä ja miten nämä muutama satatuhatta työtöntä alkaa saada tuon vaaditun 18 tuntia/ 3 kk palkallista työtä? Ymmärrättehän, että tällaisista mahdollisista keikkatöistä ei laiteta ilmoitusta Molin sivuille eikä minnekään muuallekaan? Niihin käytetään vuokratyövoimaa, jos yrityksellä ylipäätään on tarvetta lyhytaikaiselle työntekijälle. Ja ei, oikea ratkaisu ei ole, että sadattuhannet työttömät alkavat soitella yrityksiin tai pahimmassa tapauksessa lampsia paikan päälle kysymään, olisiko töitä. Ei ole. Me työnantajat kyllä rekrytoimme silloin, kun meillä on lisätyövoimalle tarvetta. Lisäksi aktiivimallissa työttömän on saatava tuollainen työ, pelkkä työn hakeminen ei edes ri

Elä viitsi. Et ole työnantaja. Kuka tahansa palkkaa mielummin aktiivisen työnhakijan, kuin työkkärin osoittaman kolme vuotta himassaan istuneen ideologisesti työttömän.

Vierailija
269/273 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin ketjun luin - ja kaikki vastaan tulleet uutiset aktiivimallista myös. Mutta missään ei ole kerrotu, miten tämä sitten käytännössä oikein tapahtuu. Itse olen määräaikaisella sopimuksella töissä jo kymmenettä vuotta (määräaikaisuuden peruste työn luonteesta johtuva). Tästä määräaikaisuudesta johtuen, olen joka vuosi 4kk työttömänä - jolloin saan ansiosidonnaista ja tietenkin kyttään alani vakituisia paikkoja. Joita ei ole ollut auki kymmenen vuoden aikana kuin yksi ja soittaessani ko. työnantajalle, kertoi hän sen olevan pedattu jo olemassa olevalle työntekijälle. Pärjään hyvin määräaikaisessa työssäni ja pidän työstä, palkkakin kohdillaan. Mutta sen 4kk:n aikana en pelkillä säästöillä pärjää, tarvitsen ansiosidonnaista.

Mutta nyt siis mietityttää aktiivimallissa tämä asia: Jos vaikka saisinkin töitä esim. kesäkuun ensimmäisen viikon ajaksi, niin mitä tapahtuu työttömyyskorvaukselle? Kun ilmoitan, että otan viikon mittaisen työn vastaan, niin eikös työnhakuni katkaista? Ja ansiosidonnainen myös? Jos palkkapäivä kesäkuun viikon työstä on vaikka kesäkuun viimeinen päivä - tai vasta heinäkuun puolella, niin olenko 'ilman rahaa' kesäkuun ja heinäkuun? Koska täytyyhän työkkärin ja kassan saada ensin tietoonsa palkkatodistus ja työtodistus jne...? Ja työnhakukin täytyy sitten uusia ja kassan tehdä uusi päätös ansiosidonnaisesta? Ja nämähän asiat eivät tapahdu ihan käden käänteessä, joten onko siis mahdollista, että viikon työn johdosta saattaisin olla ilman korvauksia jopa kolme kuukautta? Jos näin, niin sitten mielummin otan pienen alennuksen viimeiseen ansiosidonnaiseeni, koska olen työtön sen 4kk.

Vierailija
270/273 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä paljonkin. Kun jään työttömäksi, on parempi, että joudun nopeasti ottamaan pienipalkkaisen työn kuin että jään kotiin ensin ansiosidonnaiselle ja sitten peruspäivärahalle. Muuten rakennan pesän mökkiini ja keskityn harrastuksiin kotona. Se ei kuitenkaan olisi hyväksi mielenterveydelleni ja voisi johtaa lannistumiseen, itseinhoon ja lopulliseen irtautumiseen työelämän todellisuudesta. Olen nähnyt näitä tapauksia muutaman lähipiiirissä, enkä itse selviäisi edes yhtä hyvin. Siksi kannatan Tanskan mallia, jossa tukia leikataan nopeasti ja työtä on lähes pakko löytää.

Voi kurja, ihan joudut. Mäpä kerron, että et sä saa mitään pienipalkkaista työtä. Paitsi jos olet nytkin pienipalkkaisessa työssä ja opiskellut alalle, jossa on pienet palkat. Kas kun ei ne työnantajat palkkaa pienipalkkaisiin töihinsä ylikoulutettua eikä eri alalle kouluttautunutta, koska tietävät, että sä nostat kytkintä heti, kun saat paremmin palkatun tai oman alasi työpaikan. 

Vierailija
271/273 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tahdo mitään leikkitöitä tai pakkoaktivointeja vaan normaalia palkkatyötä millä elää.

Kun työtä ei näytä kaikille olevan muutoin, puolitetaan työ jolloin sitä riittää kaikille ja peli on reilua.

Kaikki saavat hyvinvoinnista sen mitä siitä riittää ja tämä tavara- ja rahamääränsä ähkyä potevasakki saa helpotusta, ja muut taas eläkekertymää ja millä elää. Tai käydä kerran eläissään kotimaan lomalla eikä aina vain silmät suurina katsella facebookissa, miten onnekas työtäkäyvä väestö pääsee vaikka pari kertaa kuussa viihteelle, ja kun ei sinne, niin johonkin Lappiin, Kuusamoon, Tallinnaan tai Tukholmaan väsymyksiä huikaten ja jälkikäteen miten pienet palkat, vähän rahaa, miten raha ei riitä,

- kun työtön ei pääse MILLOINKAAN.

Jaetaan työ kaikin mokomin. Tai vuorotetaan.

Saisivat ne nyt raatavat ressukat vähän vapaata millä aikaa remuta sen mitä on halua ja varaa, tai marittaa, tai opetella vähän niitä paljon mainittuja ilmaisia ja halpoja harrastuksia. Työttömien kaarti tuntee ne jo kyllä. Heillä olisi puolestaan halu kokea sitä työntekoa ja rahaa vaativiakin asioita ... Eikö niillä nyt töissä olevilla ole edes koti kunnossa ja vaatteet yllä, terveys työterveyden kuntoon hoitama. Täytyy päästää vähän muitakin töihin jotta voivat hoitaa elämäänsä. Jos se tuntuu karulta, pitää vähän osata ajatella, niinhän se tuntuu muistakin joilla välttämättä ole kuin tyhjät kädet hyvä jos yksi, sekin risa, vaatekerta päällä.

Ei voida enää ajatella olevan ikuisuusvirkoja.

Esimerkiksi työllisille, jotka mielestään h

ovat niin erinomaisia yksilöitä verrattuna johonkin toiseen työttömään nuorempaan samalla alalla tekisi hyvää miettiä, mikäli virka / vakityö kilpailutettaisiin aina 5v välein, saisivatkohan he sitä hommaa enää pitää, tai uutta vastaavaa?

Tämä on niin omituinen vyyhti kuin voi olla. Sekopäinen. Ei tässä ole passiivisuuksista tai aktiivisuuksista kyse.

Mietteliäs

Vierailija
272/273 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse valmistunut alalle, jolla ei ole käytännössä ikinä yhtään ilmoitettua työpaikkaa missään haettavissa. Eli jos kyseisen tehtävänimikkeen kirjoittaa mol.fi palveluun, koko Suomen alueella ei yhtään paikkaa oikeastaan ikinä, ellei jokin todella spesiaali juttu. Kävin siis korkeakoulua 4 vuotta tämän riskin tiedostaen. Valmistumisen jälkeen olin 8kk tehdastyössä ja etsin samalla aktiivisesti oman alan hommia. Kävin läpi kaikki asuinkaupunkini yritykset ja mietin jokaisen kohdalla erikseen, voisiko kyseisessä firmassa olla jotain minun alaani liittyvää hommaa. Kirjoitin muistaakseni noin 40 yrityskohtaista yksilöityä työhakemusta, joista lopulta yksi tärppäsi ja sain nykyisen työni. Tämä kaikki siis samalla kun painoin tehtaalla kolmivuorossa, minulla oli siis työ, mutta halusin omanalan töitä.

Miksi työtön, jolla on 24h luppoailaa vuorokaudessa ei voi aktivoitua työnhakuun tällä tavoin? Miksi odotetaan, että työpaikka aukeaa yleiseen hakuun jolloin hakijoita on varmasti kymmeniä? Miksi ei itse aktiivisesti yritetä etsiä töitä? Miksi odotetaan, että työkkäri hoitaa työn etsimisen? näihin haluaisin työttömältä vastauksen.

Vierailija
273/273 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän sitä moni ajattelee. Mutta kun töitä ei oteta! Puhelinmyynti on ainoa, mihin lähes kaikki pääsee, mutta onnea vaan sille saralle. Töihin pitää päästä. Minä ainakin koin sen, että siivoamaan tai kassalle ei mitään asiaa, mutta omalle alalle tuli haastattelukutsuja ja lopulta löytyi työkin.

Itse olen ollut työtön. Monesti työttömyysaikana ja sen jälkeen mietin, että ovatko muista työssäkäyvistä iso osa tosiaan niin laiskoja ja mielikuvituksettomia, etteivät osaa työttömänä tehdä mitään? Mitä näin saamaton ja laiska osaa töissäkään tehdä? Itsellä ei ikinä työttömänä aika käynyt pitkäksi ja tekemistä oli, työnhaku etunenässä. Ehkä työttömien ajatellaankin olevan sellaisia, millainen itse olisi, jos joku ei piiskaa koko ajan. Mutta en usko, että tuollainen tyyppi on töissäänkään kovin oma-alotteinen. Minä todellakin mm. poimi niitä marjoja, eikä kyllä metsässä pahemmin näkynyt niitä tyyppejä, jotka hyvin osasivat kertoa, ettei metsässä työttömiä näe. Eikä ne, jotka tulivat vastaan, koskaan kysyneet, olenko työtön. Tein käsitöitä hyväntekeväisyyteen, pidin kirppariloosia, kävin kansalaisopistossa, liikuin paljon...