Mitä toivot eniten romanttiselta kumppaniltasi?
Monet julkiset keskustelijat, ehkä ensimmäisten joukossa psykoterapeutti Esther Perel, ovat tuoneet keskusteluun ajatuksen, että ihmiset ovat tyytymättömiä parisuhteisiinsa, koska odottavat liikaa kumppaneiltaan. Kumppanin odotetaan täyttävän liian monta roolia: seksipartneri, yhteishuoltaja, paras ystävä, psykoterapeutti, stimuloiva keskustelukumppani, taloudenhoitaja, rahanansaitsija, kokki, autonkorjaaja, jne.
Pitäisi mieluummin romanttiselta kumppanilta odottaa vain tiettyjä rooleja ja käyttää sosiaalista verkostoaan muiden tarpeiden tyydyttämiseen.
Toki se on mahtavaa, jos oma kumppani sattuu luonnostaan olemaan hyvä monissa noista tärkeistä rooleista, mutta jos oikeasti joudut rajaamaan vaatimuksiasi, niin mitkä roolit ovat mielestäsi tärkeimpiä? Jos osaat vielä asetella niitä tärkeysjärjestykseen, aina parempi.
Omasta puolestani voin vastata seuraavalla tavalla.
1. Paras ystävä
2. Stimuloiva keskustelukumppani
3. Seksipartneri
Jätin listalta pois yhteishuoltajan, joka nousee listan kärkeen, jos on yhteisiä lapsia.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaimo on kaikkia noita ja itse olen hänelle samoin. Suhde voi erittäin hyvin, kumpikaan ei oleta mitään mutta molemmat tahtoo silti olla parhaita versioita itsestään. Ollaan siis toistemme ensirakkaus ja nyt ollaan vietetty puolet eletystä elämästä yhdessä.
Sinulla on ollut onnea ja taitoa parinvalinnassa. Mitä ajattelet väitteestä yleisellä tasolla? Jos et olisi yhdessä vaimosi kanssa, luuletko, että voisit olla tyytyväinen sellaisen naisen kanssa joka ei loista kaikilla osa-alueilla?
Lista on erittäin hyvä. Lisäisin sinne kuitenkin "vastuunkantaja", koska kaikki kuolee pikkuhiljaa, jos toinen käy lähinnä tankkaamassa suhteessa ja vie energiansa pääosin vaikkapa töihinsä tai harrastuksiinsa.
Ehkä toi "vastuunkantaja" on tavallaan sama kuin "yhteishuoltaja", mutta koskee muutakin kuin lapsia.
Toi lista ei oo kovin yhdenmukainen. Seksi, keskustelu ja autonkorjaus on tekoja. Paras ystävä on jotain abstraktia.
1) viihtyä sen kanssa kotona (jos yhdessä kerran asutaan)
2) hänen pitää olla luotettava ja kohtalaisen rationaalinen (jos elämistä iso osa on yhteistä)
3) ja sit se seksuaalis-romanttinen puoli (koska ei olla vaan kämppiksiä)
Tavallaan se "psykoterapeutti" eli kuunteleminen ja henkinen läsnäolo liittyy vähintään 1):een ja 3):een, että enpä oikein osaa rankata noista mitään pois.
Vierailija kirjoitti:
Lista on erittäin hyvä. Lisäisin sinne kuitenkin "vastuunkantaja", koska kaikki kuolee pikkuhiljaa, jos toinen käy lähinnä tankkaamassa suhteessa ja vie energiansa pääosin vaikkapa töihinsä tai harrastuksiinsa.
Ehkä toi "vastuunkantaja" on tavallaan sama kuin "yhteishuoltaja", mutta koskee muutakin kuin lapsia.
Tuo vastuunkanto onkin omanlaisensa peto ja se on tietysti sitä tärkeämpi mitä enemmän on selkeästi yhteisvastuullisia asioita: lapset, koti, laina, jne.
Joistain ihmisistä ei oikein ole kantamaan vastuuta, tai korkeintaan pystyvät nippanappa hoitamaan omat asiansa. En sano tätä ilkkuakseni.
Kyllä minä uskoakseni voisin olla onnellisessa parisuhteessa taiteellisen ADHD-hörhön kanssa, jos molemmilla olisi omat kodit ja velat.
Vierailija kirjoitti:
Toi lista ei oo kovin yhdenmukainen. Seksi, keskustelu ja autonkorjaus on tekoja. Paras ystävä on jotain abstraktia.
1) viihtyä sen kanssa kotona (jos yhdessä kerran asutaan)
2) hänen pitää olla luotettava ja kohtalaisen rationaalinen (jos elämistä iso osa on yhteistä)
3) ja sit se seksuaalis-romanttinen puoli (koska ei olla vaan kämppiksiä)
Tavallaan se "psykoterapeutti" eli kuunteleminen ja henkinen läsnäolo liittyy vähintään 1):een ja 3):een, että enpä oikein osaa rankata noista mitään pois.
Oikeastaan tuo sinun listasi ja jopa järjestyksesi on aikalailla sama kuin minullakin. Tietysti eri sanoilla ilmaistuna.
Jos ajattelee vaikka kohtaa 2. joka minulla oli stimuloiva keskustelukumppani ja sinulla kohtalaisen rationaalinen. Pitkiä keskusteluja jaksaa käydä vain sellaisten ihmisten kanssa jotka tarpeen tullen pystyvät astumaan oman nahkansa ulkopuolelle ja uteliaasti epäilemään myös omia reaktioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vastuunkanto onkin omanlaisensa peto ja se on tietysti sitä tärkeämpi mitä enemmän on selkeästi yhteisvastuullisia asioita: lapset, koti, laina, jne.
Joistain ihmisistä ei oikein ole kantamaan vastuuta, tai korkeintaan pystyvät nippanappa hoitamaan omat asiansa. En sano tätä ilkkuakseni.
Kyllä minä uskoakseni voisin olla onnellisessa parisuhteessa taiteellisen ADHD-hörhön kanssa, jos molemmilla olisi omat kodit ja velat.
Niinpä. Kysymyksessä puhutaan romanttisesta suhteesta, ja sellainen suhde voi tietysti olla kuinka kevyt tahansa. Siis vailla juuri mitään velvollisuuksia. Silloin ei kyllä tarvitsisi olla myöskään "paras ystävä", riittäisi että synkkaa sen verran, että seksi sujuu. Ja että voi luottaa esimerkiksi siihen, että toinen ei hanki tauteja.
En tiedä olisiko minusta kyseessä parisuhde, jos pitäisin toista ADHD-hörhönä ja lähinnä tapailtaisiin eri osoitteista. Minusta ehkä ei. Pitäisin tuota tapailusuhteena. Parisuhteessa jaetaan elämät.
Jotenkin erikoinen ajattelutapa. En tietysti oleta, että puolisoni olisi mestarikokki, mutta oletan, että hän kantaa vastuunsa ruoanlaitosta. En oleta, että hän on ammattipsykoterapeutti, mutta oletan, että hän tarvittaessa kuuntelee ja lohduttaa. En oleta, että hän on autonkorjaaja, mutta oletan, että hän hoitaa oman osuutensa autoasioista.
Ymmärrän kyllä, että olettaa ei kannata. Olemme erilaisia ihmisiä, ja meillä omat vahvuutemme. Mutta nuo jotenkin keinotekoisia ajatuksia. Hyvä parisuhde kuitenkin koostuu kaikista noista osasista, ei tietenkään ammattimaisesti tehtynä, mutta normaaliin arkeen kuuluvana. En ainakaan itse haluaisi olla parisuhteessa henkilön kanssa, joka ei kokkaa, ansaitse rahaa, tai keskustele asioista.
Mulla vaimo on kaikkia noita ja itse olen hänelle samoin. Suhde voi erittäin hyvin, kumpikaan ei oleta mitään mutta molemmat tahtoo silti olla parhaita versioita itsestään. Ollaan siis toistemme ensirakkaus ja nyt ollaan vietetty puolet eletystä elämästä yhdessä.